Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vask av TMS om høsten og vinteren- hvordan holde bilen fin?

Startet av oled, torsdag 27. november 2014, klokken 09:15

« forrige - neste »

B_Tesla

Det handler mer om bredden på dekk vs felg enn profil. Med mindre profilen er alvorlig stor. Har du en veldig bred felg så er det inget som tar av for støyten.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

oled

Sitat fra: B_Tesla på lørdag 15. november 2014, klokken 15:36
Det handler mer om bredden på dekk vs felg enn profil. Med mindre profilen er alvorlig stor. Har du en veldig bred felg så er det inget som tar av for støyten.

Det er sant, men vi snakker her om tesla sine 21" og 19" felger. De har som sagt lik bredde på dekk men profilen er 45 mot 35.

jazzwheel

Det er forskjell på felgbredden. 21" er 8,5" og 19" er 8,0"

oled

Sitat fra: jazzwheel på lørdag 15. november 2014, klokken 15:54
Det er forskjell på felgbredden. 21" er 8,5" og 19" er 8,0"

0,5" i forskjell er ikke så mye og 8" og 8,5" er ikke så bredt for å være felger. Mange rånebiler har bredere... Dekket på model s er også bredt slik at felgen er godt beskyttet utenom utsiden av felgen hvor kanten er utsatt for kantkjøring. Profilen har derfor mye å si da et mindre lag med gummi beskytter felgen mindre mot slag. Men på tesla virker det som de 10% i profil mindre ikke har så mye å si da dekket er laget for å tåle høy vekt og et skikkelig lavprofildekk har stivere sider enn et med høyere profil. Derfor ser det ut som det stort sett går greit å treffe ujevnhete uten å skade felgen.

Treffer man en ujevnhet i stor nok fart eller på feil måte ryker felgen om man ikke har lavprofil en gang.

B_Tesla

Men nå snakket jeg her om kantkjøring, oled. Kantkjøring er når du kjører på/inn til en kant. Type lukeparkerer inntil fortauet, eller i trange ut-/innkjøringer fra parkeringshus. Har du ballong dekk kommer du ikke borti med felgen.

Når du nå trekker inn slag, er det noe helt annet. Det er ikke kantkjøing. Får du et tilstrekkelig slag, så punkterer du, samt slår gjerne felgen skeiv/i stykker - type sprekker felgen. Men de skadene du ser på siden av felgene på biler kommer ikke av dette, det er kantkjøring.

Var ikke klar over at det var 1,5 cm forskjeld i felgbredde på 19 vs 20.Det har litt å si, men tror ikke det er nok ballong for å redde stort.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

oled

Tråden handler om hvor lett det er å skade felgen pga lite gummi. Kantkjøring er en annen problemstilling men det er også med i pollen for å se hvor stort problem dette er. Som nevnt er kantkjøring et stort problem på de fleste biler. Er ikke et unikt problem på tesla... Kjøper man kantbeskyttere reduserer man den faren mye mer. De originale 19" felgene til tesla stikker på sin side mer ut på "midten" og på den måten er de mer utsatt selv med felgbeskyttelse enn det 21" felgene er.

lurium

19 tommerne har nesten dobbelt så mye gummi som 21 tommerne. Så å hevde 19 tommerne er mer utsatt er noe kun de som kjører 21 klarer :)

Mer gummi gir mer dempning...fysikkens lover gjelder også for tesla eiere.

Car-El

Sitat fra: Thomas M på lørdag 15. november 2014, klokken 19:48
19 tommerne har nesten dobbelt så mye gummi som 21 tommerne. Så å hevde 19 tommerne er mer utsatt er noe kun de som kjører 21 klarer :)

Mer gummi gir mer dempning...fysikkens lover gjelder også for tesla eiere.

Det gjør matte reglene også.

245*45=110,25 som er høyden på dekket med 19 tommere.
245*35=85,75 som er høyden på dekket med 21 tommere.

Differansen er da 24,5mm som er cirka en tomme.

Så halvparten stemmer dårlig. Da skulle profilen være 22,5...
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

lurium

2,5cm er ofte det som skiller deg fra å skrape felg mot kantstein kontra at dekket tar det.

Jeg bare velger å stole på ekspertene i dekk butikkene her i Bergen.

Kjører 45 profil på 5 serien min nå. Ingen skader på felg ....kjørt 100 tusen.
Lykke til å få til det samme med 35 uten allygator eller andre triks :)

oled

Både ja Og nei. Et dekk med lavere profil er sterkere enn et med höyere profil slik at det ikke skal flekse så mye. Det er med å beskytte mer mot slag. Når det gjelder kantkjöring må man ha suv eller flaks for å unngå dette.

lurium

Veldig merkelig. Det er det totalt motsatte dekk ekspertene sier til meg.

oled

#86
Jeg er ikke uenig med dekkeksperten din. Det jeg vil fram til er at lavprofildekk ikke er så dårlig som alle vil ha det til. De vanlige 21" og 19" til tesla har akkurat lik bredde på dekkene, og profilen er bare 2,5cm i forskjell. Greit at 2,5 cm kan ha litt å si men ikke så mye som alle vil ha det til.

Som nevnt er et dekk med lavere profil stivere enn et dekk med høyere profil. Noe som gjør at dekket ikke gir så mye etter som på et dekk med høyere profil. Det er ikke nødvendigvis bare positivt at dekket ikke gir etter så mye for støt da det gjør faren for å punktere større med stort nok slag. På den andre siden viser denne lille uhøytidlige undersøkelsen at det er svært få model s med 21" felger som har opplevd skade på felgene pga for lav profil og hull eller annet i veien. Med et så stort slag som må til for å punktere 21" lavprofildekket ville sannsynligheten for å skade felgen på 19" hjulet også være stor pga liten forskjell i profil."""

Det er altså en litt større sjanse for å skade 21" felgen men det er også lett å skade 19" felgen under samme påvirkning.

Når det gjelder kantkjøring er standard dim på kantsteiner 130 og 160mm. Alt etter som hvor det er (Lite eller mye trafikk). 19" har bare 45 profil - altså ca 110mm med gummi. Den er derfor godt innenfor i forhold til å  kantkjøre felgen. 21" har på sin side ca 86mm med gummi. Begge to er derfor godt innenfor.

For å unngå kantkjøring av felg må man da ha minst 245/65-19" dimensjon, men det tviler jeg på passer eller hadde sett bra ut.

erot

Sitat fra: Thomas M på lørdag 15. november 2014, klokken 21:28
2,5cm er ofte det som skiller deg fra å skrape felg mot kantstein kontra at dekket tar det.

Jeg bare velger å stole på ekspertene i dekk butikkene her i Bergen.

Kjører 45 profil på 5 serien min nå. Ingen skader på felg ....kjørt 100 tusen.
Lykke til å få til det samme med 35 uten allygator eller andre triks :)

Det var snakk om 1" forskjell i høyde. Som påpekt over er du stort sett alltid innenfor skrapehøyden uansett, og ingen dekk/felgkombinasjoner som er aktuelle for denne bilen vil ta godt nok i mot. Kantsteiner skrår også forskjellige veier, og er det litt kraft gir dekket etter.

Diskusjonen er egentlig meningsløs. Det er kun en måte å ikke kantskade felgene på, og det er å ikke kjøre på kanter.

Felgskade pga slag ble også blandet inn. Det virker som mange henger seg opp i profiler og bredder og glemmer at felger er av svært forskjellig kvalitet. Originalfelger pleier å være av middels kvalitet. Kinafelger tåler svært lite, mens felger av høy kvalitet ofte tåler mye mer enn du hadde forestilt deg, f.eks store slaghull i høy fart på lav profil.

Mippen

Kvalitet på uoriginale felger er vel svært varierende. Har selv opplevd at felger som skal være gode har vært langt dårligere enn originalene. Felgene til tesla må tåle en del også i forhold til vekt og effekt. Tror ikke de er så dårlig. Men utsatt for kantkjøring er de.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA