Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vask av TMS om høsten og vinteren- hvordan holde bilen fin?

Startet av oled, torsdag 27. november 2014, klokken 09:15

« forrige - neste »

lurium

Spørs litt hva uorignale felger man velger. Selvfølgelig velger man ikke TuV godkjente som tåler vekt og momentet til tesla....

Men fks vossen, tsportline og ph turbin er kvalitetsfelger. Dekk1 selger de til masse kunder så kompisen min ville ikke anbefalt meg søppel.

Da vet han jo at han ville fått telefoner til alle døgnets tider :)

Mippen

#61
Jeg har sett på ulike felger de siste mnd på nettet og besøkt ulike butikker. Der også dekk 1, men jeg faller hele tiden tilbake på turbin felgene. Syns de felgene kler bilen så godt og de har kvernet rundt i hodet mitt lenge. Jeg vet at det er mer risky å kjøpe slike felger og at jeg "mister" et par med 19" felger for å kjøpe de, men syns de er verdt prisen og hvis de er like god som andre som har de felgene sier så skal ikke det være noe problem. Får uansett minst like mye igjen for de som jeg betalte dersom jeg finner ut at jeg vil selge, og kan da kjøpe meg noen uoriginale felger. For eksempel polar wheels til 20-23k, og bruke resten av pengene på noe annet. =)

Har som sagt hatt negative opplevelser med felger som skal være helt topp og "bedre enn original. For eksempel bøyde og skjeve, til og med som ikke passet likevel. Jeg liker heller ikke at mange av de uoriginale felgene har annet innpress og at en del også må bruke senterringer for å passe. Jeg har forsøkt å finne felger med samme innpress og som passer direkte på men de fleste er et35 eller mindre. Det er for eksempel ikke lov i Norge å øke innpress mer enn +- 7 eller 7,5 mm. 5mm er ikke så langt under denne grensen og de fleste vet at endring av innpress øker slitasje på bilens drivverk og hjuloppheng. Derfor liker jeg ikke å endre på noe som fabrikken mener er riktig. Kanskje jeg som er sær. Uansett liker jeg turbinfelgene best og de er originale. Tesla kan ikke ta meg for å bruke uoriginale felger i det minste dersom noe skulle skje. =)
Fremtiden er elektrisk.

darthy001

@Mippen hehehe da har du gått gjennom omtrent identisk prosess som meg med samme sluttresultat. Får håpe vi har valgt rett :)

Mippen

Sitat fra: darthy001 på torsdag 13. november 2014, klokken 23:37
@Mippen hehehe da har du gått gjennom omtrent identisk prosess som meg med samme sluttresultat. Får håpe vi har valgt rett :)

Ja... =) Gleder meg mer nå som jeg har fått med felgene jeg ville ha. Gledet meg til bilen uansett, men følte noe manglet. =)
Fremtiden er elektrisk.

frankofobia

Jeg kjører en P85+ og byttet nettopp tilbake til 19" vinterdekk (Nokian Hakka R2). Hadde glemt hvor lite støy 19" lager i forhold til 21" i kupeén. Stille som i "graven" nå, men litt mer vinglete selvsagt når det er myk vinterdekk gummi og ikke lavprofil. Jeg er glad i aktiv kjøring så jeg ofrer gledelig komforten med 19" til fordel for 21"+ pakken. Men smaken er som baken :-)
TMS P85+ 2013 - 2015
TM3P: Bekreftet levering 25/3 VIN:5YJ3E7EB0KF195829 tidligere registrert
TM3P: Ny bil levert 29/3. Så å si ingentingå bemerke :-)

darthy001

Sitat fra: frankofobia på fredag 14. november 2014, klokken 11:26
Jeg kjører en P85+ og byttet nettopp tilbake til 19" vinterdekk (Nokian Hakka R2). Hadde glemt hvor lite støy 19" lager i forhold til 21" i kupeén. Stille som i "graven" nå, men litt mer vinglete selvsagt når det er myk vinterdekk gummi og ikke lavprofil. Jeg er glad i aktiv kjøring så jeg ofrer gledelig komforten med 19" til fordel for 21"+ pakken. Men smaken er som baken :-)
Vinterdekk og da spesifikt R2-dekkene har jeg erfaring med at generelt er veldig mye bedre støymessig. Så jeg hadde ikke satt penger på at det er 19" vs 21" som nødvendigvis er største faktor der.

På ett par tidligere biler jeg har hatt med R2 så fikk jeg helt panikk når jeg byttet hjul på våren og gjenoppdaget lydnivået på sommerdekkene.

Den myke gummien som du også beskriver er vel en av grunnene her. Selvsagt spiller muligens også 21" til 19" en rolle, men generelt så er min erfaring med R2-dekkene at de er veldig støysvake. Selv i lav profil.

jkirkebo

Sitat fra: darthy001 på fredag 14. november 2014, klokken 12:46
På ett par tidligere biler jeg har hatt med R2 så fikk jeg helt panikk når jeg byttet hjul på våren og gjenoppdaget lydnivået på sommerdekkene.

Så er da også støynivået ihvertfall på PS2-dekkene en god del høyere når det er kaldt, på høst og vår. Midt på sommeren er min subjektive opplevelse at de støyer en god del mindre enn når det er +4 grader i november.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

darthy001

Sitat fra: jkirkebo på fredag 14. november 2014, klokken 13:28
Sitat fra: darthy001 på fredag 14. november 2014, klokken 12:46
På ett par tidligere biler jeg har hatt med R2 så fikk jeg helt panikk når jeg byttet hjul på våren og gjenoppdaget lydnivået på sommerdekkene.

Så er da også støynivået ihvertfall på PS2-dekkene en god del høyere når det er kaldt, på høst og vår. Midt på sommeren er min subjektive opplevelse at de støyer en god del mindre enn når det er +4 grader i november.
Jepp, hardere gummi jo kaldere det er i lufta og mer støy. Så høres logisk ut det uten at jeg har erfaring med PS2 på noen av mine biler. Kun testet på ett par model s jeg har prøvd, og jeg har aldri testet 19" på model s så har ingen referanse der støymessig.

erot

Hvorfor så mye mas om 19 vs 21 når 20 er perfekt?  8) Kan for ordens skyld nevne at jeg har 21 selv, men det ble nå bare slik. @Jazzwheel: Vil veldig gjerne se flere bilder av bilen din. Helfigur + flere vinkler.

Sitat fra: sn0le på onsdag 12. november 2014, klokken 23:32
Ulempen med forskjellige dekk foran og bak er at man ikke kan rotere de for å fordele slitasjen.

Ja, men det er en liten ulempe som med god margin oppveies av fordelene. Både bilens tekniske og estetiske design skriker ut ulike hjul foran og bak. Det var smertefullt vondt å sette 245 vinterhjul inn i den massive bakenden.

Jeg har riktig nok ulik slitasje foran og bak til nå, men det er ikke mye, og hvem sier at du må bytte fire dekk samtidig? La akslingene ha hver sine sykluser. Ingen problem så lenge du bytter i tide. Hadde mine av i går, og det er nesten utrolig hvor jevnt de er slitt etter 11-12000. Maks avvik mellom alle spor på de 57 cm bakdekkene utgjør er godt under 1 mm. Null kantslitasje. Hjulstillingen vet jeg er bra, lufttrykket er mest flaks.

Sitat fra: B_Tesla på torsdag 13. november 2014, klokken 13:58
Forøvrig intresant at ingen enda har sagt de har fått skader på 21", tatt I betraktning at så mange sier at det er håpløst, og at de får skader.

Fikk min første kantskade på 21" i går. Satte ene hjulet oppetter en bossdunk. Det falt ned  ;D ::) :P

Mippen

Sitat fra: erot på fredag 14. november 2014, klokken 18:19

...Fikk min første kantskade på 21" i går. Satte ene hjulet oppetter en bossdunk. Det falt ned  ;D ::) :P

What? Fortell...
Fremtiden er elektrisk.

erot

#70
Sitat fra: jazzwheel på onsdag 12. november 2014, klokken 21:14
Helt enig, jeg gikk for tredjeparts 20" som jeg syntes så veldig fine ut, men hadde aldri gjort det igjen hvis jeg hadde visst hvor mye mas det hadde skapt. Historien er for lang til at jeg orker å begynne på den nå.. Vær forsiktig - subbing, spacere, vibrering, avbalansering, vekt, senterringer, bolter, feil innpress, skrudd til for hardt.. Var det ikke slik at det kun var hvit turbin som hadde riktig størrelse?

Det problemet unngås ved å kjøpe rett fra en av de seriøse produsentene i USA. De kjenner Tesla godt og har full kontroll. Da får du vekt og balanse som originalhjulene ikke er i nærheten av. Det koster selvsagt litt, men ikke mer enn originale.

Sitat fra: Mippen på fredag 14. november 2014, klokken 18:24
Sitat fra: erot på fredag 14. november 2014, klokken 18:19

...Fikk min første kantskade på 21" i går. Satte ene hjulet oppetter en bossdunk. Det falt ned  ;D ::) :P

What? Fortell...

Bossdunken bevegde seg litt, hjulet falt med forsiden ned. Dekk og felg er omtrent helt i flukt, men en betongkant sikret at skaden var et faktum. Riktig nok bare et par små skraper, men utrolig irriterende etter så mange vellykkede finmanøvre med "the force" i Bygarasjen med noen få cm til betongkantene på hver side. Elbilinnkjøringen er formsydd til Tesla, i alle fall med mine bakhjul.

Mippen

Ah, da er jeg med. Du hadde felgene av og støttet den opp etter et bosspann. Klarte noe lignende selv med helt nye felger som ikke hadde vært på bilen en gang. Irriterende...

Bygarasjen som i Bergen?
Fremtiden er elektrisk.

oled

Avstemmingen er ikke avsluttet men ser klart nå at det ikke er så mange som har skadet sine 21" felger som først sagt. 4stk som har klart å skade 21" felgene mot 1 på 19" felgene. Det tallet kan naturligvis være tilfeldig siden det er såpass nært, men det kan også tyde på at det er litt større sjanse for å skade 21" enn 19". 28stk svarer at de aldri har opplevd noen skade. 6 svarer at de kjører daglig på dårlige veier uten problemer og 3 svarer at de bare kjører på motorvei og fine veier.

jazzwheel

Mulig det ikke stemmer med entusiastbrukere som oss her på forumet, men jeg har flere ganger sett venner som har skader på felger fra kantkjøring osv som selv ikke var klar over det.

oled

Når jeg gikk bortover gaten en dag når jeg var på jobb kunne jeg omtrent ikke se en eneste bil som ikke hadde kantkjørt felgene sine. Det er ikke et unikt problem på tesla. Hovedspørsmålet er hvor mye felgene med lavest profil tåler i forhold til de med ikke så lav profil. Det er forskjell på å kantkjøre en felg (selv om det også er dumt) og slå felgen skjev/bulk pga et slaghull eller lignende i veien.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA