Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vask av TMS om høsten og vinteren- hvordan holde bilen fin?

Startet av oled, torsdag 27. november 2014, klokken 09:15

« forrige - neste »

oled

Kantkjøring er vel det største problemet til 21" felgene, men det er ikke noe unikt for 21" felger. De fleste som kjører store biler på trange plasser har merket det. Hvis du skal unngå dette må du ha ballongdekk, for kjører du selv med 55profil er ikke det nok mange plasser. 

Men hovedspørsmålet er vel egentlig om noen har klart å ødelegge felgen som følge av hull i veien eller lignende. At felgen har blitt bulket eller slått skjev. Forløplig ser det ut som det bare har skjedd med 1 person på 21" og det har skjedd med 2 på 19" felger.

FThorsen

Sitat fra: oled på torsdag 13. november 2014, klokken 15:23
Forløplig ser det ut som det bare har skjedd med 1 person på 21" og det har skjedd med 2 på 19" felger.

Jeg er en av de to som svarte at jeg har skadet 19" mine, men det var bare en liten kantskade på en felg. Kantskade på 19" var ikke noe valg så derfor svaret. Mulig litt uklar poll på akkurat dette punktet?
Høvik, Bærum

TMS #2,500 levert november 2013
Hvit Performance Plus med alt utenom barneseter og hattehylle.

P85D bestilt. VIN 5YJSA7H23EFP66xxx
Forventet "Late February, nei Late March 2015 nå"

Gikk fra BMW 320 MDAT, 2007 modell

oled

#47
Sitat fra: fthorsen på torsdag 13. november 2014, klokken 15:33
Sitat fra: oled på torsdag 13. november 2014, klokken 15:23
Forløplig ser det ut som det bare har skjedd med 1 person på 21" og det har skjedd med 2 på 19" felger.

Jeg er en av de to som svarte at jeg har skadet 19" mine, men det var bare en liten kantskade på en felg. Kantskade på 19" var ikke noe valg så derfor svaret. Mulig litt uklar poll på akkurat dette punktet?


Edit: undersøkelsen gjelder i hovedsak skade på 21" pga dårlig vei men har med andre punkt for sammenligningen sin del. Lagt til noen nye punkt for å gjøre svarene mer tydelig. Kantkjørings punktet var egentlig alle felger men har skilt 19" 21" og uoriginale nå slik at det blir riktig.

FThorsen

Sitat fra: oled på torsdag 13. november 2014, klokken 15:36
Edit: undersøkelsen gjelder i hovedsak skade på 21" pga dårlig vei men har med andre punkt for sammenligningen sin del. Lagt til noen nye punkt for å gjøre svarene mer tydelig. Kantkjørings punktet var egentlig alle felger men har skilt 19" 21" og uoriginale nå skik at det blir riktig.

Så på tittelen at det primært gjaldt 21", men så var det plutselig 19" valg der også.. ;)
Da er det ene svaret mitt feil. Må du resette dette for meg for at jeg kan endre det?
Høvik, Bærum

TMS #2,500 levert november 2013
Hvit Performance Plus med alt utenom barneseter og hattehylle.

P85D bestilt. VIN 5YJSA7H23EFP66xxx
Forventet "Late February, nei Late March 2015 nå"

Gikk fra BMW 320 MDAT, 2007 modell

oled

Kan ikke resette pga da forsvinner alle svarene. Får bare trekke fra et svar på det ene punktet. ;)

Mippen

Endret bestillingen min til 21" felger i dag selv. Etter jeg hadde endret bestillingen observerte jeg på turen min alle de slaghullene som faktisk er på de kommunale veiene i Bergen. Spesialt oppover mot Haukeland sykehus fra Danmarksplass er det mange hull og nedsunkne bekkalokk (kumlokk). Håper ikke jeg kommer til å angre. Kjører rundt med 205/55-16" på vinterdekkene til leafen min og kjenner godt ujevnhetene.
Fremtiden er elektrisk.

Muffinman

Forvent å bli totalt paranoid første tiden med disse hjulene på bilen. Jeg oppdaget etterhvert at jeg ikke måtte ta noen spesielle hensyn i forhold til vinterhjulene - bortsett fra å unngå kantkjøring - men jeg er vel kanskje ikke det verste råskinnet mtp å harve over pottehull i utgangspunktet.

Siggen

Sitat fra: Mippen på torsdag 13. november 2014, klokken 16:54
Endret bestillingen min til 21" felger i dag selv. Etter jeg hadde endret bestillingen observerte jeg på turen min alle de slaghullene som faktisk er på de kommunale veiene i Bergen. Spesialt oppover mot Haukeland sykehus fra Danmarksplass er det mange hull og nedsunkne bekkalokk (kumlokk). Håper ikke jeg kommer til å angre. Kjører rundt med 205/55-16" på vinterdekkene til leafen min og kjenner godt ujevnhetene.


Sliter litt med å forstå bekymringene dine. Har kjørt 6 år med 265/35 på 22". Har aldri punktert pga potholes, men skruer, spiker å anna rusk fra byggeplasser i sentrum derimot...

Mippen

Når jeg aldri har hatt mindre enn 10cm med gummi mellom felg og hjul blir jeg litt skeptisk når mange sier jeg må styre unna. Nå har jeg riktig nok tatt skrittet og har bestilt 21" felger og endelig føler jeg at jeg er fornøyd. :) Så får jeg bare venne meg til lavere profil enn det jeg er vant til.
Fremtiden er elektrisk.

lurium

Endret tilbake fra 21 til 19 etter tips fra Ruben som driver største dekk1 butikken her i Bergen. Hans ord var følgende "Tesla spiser dekk og det er minst dobbel pris på dekk i 21 kontra 19". Han sa at skulle han som dekkmann kjørt tesla så ville han valgt 20 tommer på sommer max.

Men har man penger å bruke og føler de 21 felgene gir så mye mer så er jo 3000 kr dekket småpæng :)

Selv synes jeg 1200kr dekket lukter mye bedre på en spisedekk bil.

Muffinman

Sitat fra: Mippen på torsdag 13. november 2014, klokken 20:33
Når jeg aldri har hatt mindre enn 10cm med gummi mellom felg og hjul blir jeg litt skeptisk når mange sier jeg må styre unna.
Nå er det jo faktisk 8,6 cm gummi mellom felg og vei med 21" da. Med 19" får man ca. 11cm.

Mippen

#56
Rwd biler sliter mye fortere dekk enn en bil som fordeler kraften på 4 hjul. Når det er sagt så er det en stor tung bil og typen dekk som sitter på denne bilen er laget for grep - noe som også gir mer slitasje. Men tror dekkene skal holde mer på awd versjonen enn rwd. Det er ikke noen som har erfaring med dekkforbruk på D versjonen ennå, men erfaringsmessig holder 4wd dekk mer. Minuset er at de ofte må byttes ut på samme tid. På rwd kan man bytte ut 2 og 2. Som nevnt kommer jeg til å selge 21" felgene dersom det går for mye dekk eller det blir for bråkete og ukomfortabelt.  Får uansett en fin slump med penger for 21" felgene og kan da kjøpe nye 20" eller 19" dersom jeg ikke blir fornøyd. Jeg fant ut at det er bedre å kjøpe 21" med en gang enn å irritere meg over at jeg gikk for 19" eller 3 part felger. Kjenner jeg meg rett hadde jeg endt opp med 21" til slutt uansett. Da til høyere pris. Nå kan jeg faktisk "tjene" penger dersom jeg ikke blir fornøyd.
Fremtiden er elektrisk.

lurium

#57
Ja men du gir vekk 4x19 felger når du velger 21 sommer.
Selv jeg som har dekk1 rabatter velger 19/20 på sommer.

Utvalget dekk på fks 20 er 4x større. Fks kan man hvis det kniper kjøre nankang som er slitbillig i de dimensjonene det går mye av.

Men joda 21 er fristende. Jeg valgte de selv men tok de vekk da min dekk1 kompis sterkt anbefalte meg annerledes her i Bergen.

For de 28 lappene man betaler for å få 21 kan man jo faktisk få vossen 22 felger og samtidig sitte igjen med et par 19 tommere til vinterdekk. Det en kompis av meg som også har bestilt P85D planlegger.

Uansett dette er jo et luksusproblem... vi får jo Tesla :)

Mippen

Sitat fra: Muffinman på torsdag 13. november 2014, klokken 21:26
Sitat fra: Mippen på torsdag 13. november 2014, klokken 20:33
Når jeg aldri har hatt mindre enn 10cm med gummi mellom felg og hjul blir jeg litt skeptisk når mange sier jeg må styre unna.
Nå er det jo faktisk 8,6 cm gummi mellom felg og vei med 21" da. Med 19" får man ca. 11cm.

Ikke helt... profilen måles fra spor på innsiden av felgen til topp dekk. Dette sporet er ofte rundt 2 cm dypt. Målte på en bil med 245/35-20" og fra topp dekk til felgkant (synlig) var det 6,3 cm. Riktig nok kjørt en sesong.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Sitat fra: Thomas M på torsdag 13. november 2014, klokken 21:42
Ja men du gir vekk 4x19 felger når du velger 21 sommer.
Selv jeg som har dekk1 rabatter velger 19/20 på sommer.

Utvalget dekk på fks 20 er 4x større. Fks kan man hvis det kniper kjøre nankang som er slitbillig i de dimensjonene det går mye av.

Men joda 21 er fristende. Jeg valgte de selv men tok de vekk da min dekk1 kompis sterkt anbefalte meg annerledes her i Bergen.

Uansett dette er jo et luksusproblem... vi får jo Tesla :)

Joda, men jeg er så fan av de felgene til tesla at jeg betaler gjerne litt ekstra. Får nankang i 21" også til 6500kr settet på nett hvis krise
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA