Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vask av TMS om høsten og vinteren- hvordan holde bilen fin?

Startet av oled, torsdag 27. november 2014, klokken 09:15

« forrige - neste »

oled

Tingen er at mange snakker om at 21 ikke går på norske veier pga de blir så lett skadet. Eneste jeg finner om skader på 21" felger er de som er kantkjørt. Har uansett tenkt å benytte meg av kantbeskyttelse på felgen. Da reduserer jeg i det minste den risken.

Det enste jeg har fått bekreftet er 1. Høye dekkkostnader 2. Fare for kantkjøring. Resten som snakkes om finner jeg ikke noe om. Kanskje det ikke er så stort problem?

B_Tesla

Sitat fra: Thomas M på onsdag 12. november 2014, klokken 19:44
21 tommere gir deg 2-3x dyrere dekk når du skal bytte og vesentlig dårligere kjørekomfort.
Men ja mangen synes de ser finere ut.

Personlig så synes jeg det finnes flotte 19 tommere også, fks Tsportline og PH Turbin 2.

Min nye P85D kommer til å kjøre med 19 både sommer og vinter, funksjon over "se på meg!".

Dette stemmer rett og slett ikke. Sommerdekk I 19" og 21" ligger på henholdsvis 2-3k og 3-4k for premium dekk. Så man får meget gode dekk for totalt 8 vs 12 k. Å si at det er 2-3 ganger så dyrt burde du rett og slett redigere, da det ligger i en så tidlig post.

Vinterdekk er vesentlig dyrere, og ligger på totalt ca 10k vs 17k.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Muffinman

Sitat fra: B_Tesla på torsdag 13. november 2014, klokken 09:10
Sitat fra: Thomas M på onsdag 12. november 2014, klokken 19:44
21 tommere gir deg 2-3x dyrere dekk når du skal bytte og vesentlig dårligere kjørekomfort.
Men ja mangen synes de ser finere ut.

Personlig så synes jeg det finnes flotte 19 tommere også, fks Tsportline og PH Turbin 2.

Min nye P85D kommer til å kjøre med 19 både sommer og vinter, funksjon over "se på meg!".

Dette stemmer rett og slett ikke. Sommerdekk I 19" og 21" ligger på henholdsvis 2-3k og 3-4k for premium dekk. Så man får meget gode dekk for totalt 8 vs 12 k. Å si at det er 2-3 ganger så dyrt burde du rett og slett redigere, da det ligger i en så tidlig post.

Vinterdekk er vesentlig dyrere, og ligger på totalt ca 10k vs 17k.
Tja, om man legger til grunn at 19" dekkene varer ca. dobbelt så mange kilometer som 21" kan man nok gjerne si 3-4 ganger så høye dekkutgifter også uten at det blir en overdrivelse.

B_Tesla

Det har vel stort sett med valg av dekktype. Conti f.eks er kjent for å spise dekk.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Muffinman

Hos meg kostet Contidekkene de kr. 1,5 pr km. Original GY dekk vil koste 15-20 øre pr. km. Michelin PS2 vil koste 45-50 øre pr. km. Legger da til grunn 50.000km med GY og 25.000km med PS2, noe jeg vil tro ikke er langt unna sannheten. Tror neppe noe særlig over 30.000km er oppnåelig med PS2 og normal kjøring, men 50K på originale 19" bør være mulig siden mange rapporterer om "like fine" dekk etter å ha kjørt 20K.

Om man sammenligner 21" Conti med 19" GY-dekk tror jeg fort at man kan gange kostnaden pr. km med 6-8.

Mippen

Husk også at dekk er ferskvare. Jeg bytter som regel etter 3 sesonger for å ha et dekk som fungerer optimalt. Selv om dekket ikke er så slitt mister det en del egenskaper over tid. Med 20.000km i året og omtrent halvparten på sommerdekk har ikke 30.000km så mye å si for min del hvis de holder så lenge da (ps2).
Fremtiden er elektrisk.

B_Tesla

Er enig i at 3 sesonger er maks. Noen ganger kan man være uheldig/uopmerksom å få dekk som allerede er 6-7 mnd gammle når man får de. Drit!
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

B_Tesla

Forøvrig intresant at ingen enda har sagt de har fått skader på 21", tatt I betraktning at så mange sier at det er håpløst, og at de får skader.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Muffinman

#38
Sitat fra: B_Tesla på torsdag 13. november 2014, klokken 13:57
Er enig i at 3 sesonger er maks. Noen ganger kan man være uheldig/uopmerksom å få dekk som allerede er 6-7 mnd gammle når man får de. Drit!
http://www.dekkonline.com/FAQs/Sprsml_angende_produktene_Sprsml_angende_dekk_Sprsml_angende_dekkets_alder.html#2585
http://www.tronderbladet.no/nyheter/article6411771.ece
http://www.budstikka.no/nytte/motor/hva-bor-du-vite-om-dekk-1.3441340
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/uenige-om-hva-som-er-gamle-vinterdekk/a/10054691/

SitatSalgssjef Tron Gulbrandsen i Nokian Dekk mener at det for en stor del er en medieskapt myte at dekk må være blodferske for å holde mål.
- Dekk kan fint ligge i fem år med riktige lagerforhold uten av kvaliteten og egenskapene forringes. Aldringsprosessen på dekket starter først når dekket tas i bruk, sier Tron Gulbrandsen.

http://www.dinside.no/18347/slik-forlenger-du-dekkenes-levetid

SitatGummikvalitet

Men selv om vinterdekkene dine ser fine ut og har mange millimeter igjen, er det ikke sikkert at dekkene lenger har gode egenskaper. Gummidekk utsettes nemlig for herding, som gjør dem stadig hardere. Denne prosessen ødelegger sakte men sikkert dekkets egenskaper. Hvis dekket er mer enn fire år gammelt, bør du derfor be en ekspert om å bedømme dekkets tilstand før du tar det i bruk. Hvis dekket er eldre enn seks år, er det høyst sannsynlig modent for å skiftes ut.

Forutsetningen bak disse tallene, er at dekkene blir oppbevart og vedlikeholdt på best mulig måte. Lemper du dem rett inn i garasjen etter sesongslutt uten å gjøre noe med dem, kan du ikke regne med lengre levetid enn høyst fem år.

Litt googling viser at de fleste er uenige i at man ubetinget bør kassere dekkene allerede etter tre år.

For min egen del er ikke dette et tema. Kjører 50.000 i året.

aryx

Punkterte på begge hjul, og begge felgene måtte skiftes, hull ved trikkeskinner på storo, gikk ikke så fort heller. Var to andre biler nede i veien med samme problem.
15 Tesla Model S P85D svart/svart 5-seter med alt utstyr
Tidligere: 13 Tesla Model S P85+ svart/svart 5-seter med alt utstyr, 12 Mercedes ML 350CDI Edition1, 08 Mercedes C 220CDI, 81 DeLorean DMC-12

B_Tesla

Var de andre også dekk i profil som 21"? Ellers er det jo rett og slett en punktering pga hull. Dette skjer jo hver dag.Da har det jo med tyngde og hvordan hullet ser ut.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

FThorsen

Jeg vil anbefale alle med 21 tommere å vurdere Alloygators for å beskytte mot kantuhell. Jeg har det på mine 21 originalfelger og de har reddet meg minst en gang.
Jeg satt Alloygators på vinterhjulene da jeg la om i dag da jeg hadde akkurat tatt borte i en kantbrostein i Oslo i forrige vinter. Alloygatoren dekket denne skaden :)

Jeg mener faktisk at jeg nesten har mer komfort med mine originale PS2 21 tommere enn med Nokian Hakka R2 på 19 tommere. Jeg syns disse dekkene blir ALT for myke, slik at bilen krenger mye, slenger på gummien og er uforutsigbar. Dette for meg betyr mindre komfort da jeg må holde meg mer fast i rattet og blir mer stressa av å kjøre. Vurderer å selge felgene å gå opp til 20 tommere på vinterdekkene. Dette tror jeg bare er et problem for R2 dekkene da de er kjent for å være ekstremt myke.
Høvik, Bærum

TMS #2,500 levert november 2013
Hvit Performance Plus med alt utenom barneseter og hattehylle.

P85D bestilt. VIN 5YJSA7H23EFP66xxx
Forventet "Late February, nei Late March 2015 nå"

Gikk fra BMW 320 MDAT, 2007 modell

lurium

Btesla det kan noe med at de som svarer her er gjerne de som kjører allygators og er folk som er forsiktig. Har sett på biler med 21 i Bergen og så og si alle er kantkjørt. Men bor man på Østlandet der alle veipenge brukes så går det såklart fint. Der har man autobahn.

På drittveier her på vestlandet derimot....

Mippen

Er det et stort og skarpt nok hull vil de fleste biler punktere på flekken med store muligheter for skade på felgen. Man trenger ikke lavprofil for å klare det. Sjansen er imidlertid større med lite gummi. Tror luftfjæringen og gode dekk har litt å si for hvor utsatt felgen er også.

Sant at dekk kan lagres i opp til 5 år og fortsatt være like fin, men har de stått på bilen i 3 sesonger så er de fortsatt brukt 3 sesonger og er pr def. Ikke ferske. Lagring opp til 5 år og være like fin, er dekk som ikke har stått på bilen og blitt brukt. Har du kjørt med dekkene har de blitt utsatt for varme, kulde, salt, olje, sollys mm,  og over tid svekker dette gummiblandingen.
Fremtiden er elektrisk.

B_Tesla

#44
Sitat fra: Thomas M på torsdag 13. november 2014, klokken 15:14
....Har sett på biler med 21 i Bergen og så og si alle er kantkjørt.....

Kantkjørt har vel ikke vært diskutert. Det har jo med at man er upresis når man parkerer eller kjører i parkeringshus eller slikt - ikke med veien å gjøre. Det er klart mye større sjanse for å kantkjøre felger med lav profil, men det gjelder vel både 19" og 21" på tesla pga formen på felgen/bredden på dekket.


EDIT: Når jeg sier bredden på dekket er det følgelig med at dekkene ser veldig rette ut på Tesla. Altså ingen ballong - som er det eneste som redder kantkjøring. 19" med 45 får gjennomgå her også.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA