Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vask av TMS om høsten og vinteren- hvordan holde bilen fin?

Startet av oled, torsdag 27. november 2014, klokken 09:15

« forrige - neste »

oled

Hei!
Skal bestille meg en s85d men lurer på angående hjul (har lest at tesla spiser dekk til frokost) at det derfor ikke er så gunstig med store felger?  Hvordan er 21" på dårlige veier og grusveier? Noen som har fått riper eller skader på slike veier? Dual motor versjonen blir vel snillere mot dekkene siden den fordeler effekten over 4 hjul ikke bare 2?

På forhånd takk

jazzwheel

De fleste historiene om dekkslitasje jeg har fått med meg har feil hjulstilling som årsak. Jeg har ikke sett antydning til slitasje på mine sommerdekk (20") etter 5000km med riktig hjulstilling.

Store felger og lav profil = større sjanse for kantkjøring eller slag pga hullete vei uansett hvilken bil så det kompromisset kommer du ikke utenom.

Jeg la om til 19" Hakka R2 i går og må si det var veldig deilig på alle måter. Ser ut som forbruket går markant ned også.

lurium

21 tommere gir deg 2-3x dyrere dekk når du skal bytte og vesentlig dårligere kjørekomfort.
Men ja mangen synes de ser finere ut.

Personlig så synes jeg det finnes flotte 19 tommere også, fks Tsportline og PH Turbin 2.

Min nye P85D kommer til å kjøre med 19 både sommer og vinter, funksjon over "se på meg!".

oled

Jeg ser og leser at en del av de uoriginale felgene har annet innpress og må bruke overgang. Det er vel ikke ideelt?

Tuxedo

#4
Mitt inntrykk etter å ha fulgt med på forumet et drøyt år er at 19" gir bedre komfort og kjøreegenskaper under så og si alle kjøreforhold (inkludert "grisekjøring"), samt langt lavere kostnader (og større utvalg).  Men mange mener at 21" ser bedre ut på bilen.  Så det er en avveining opp til hver og en.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

lurium

Oled: mangen felger som er spesialtilpasset tesla nå. fks tsportline, ph turbin 2 samt polarwheel.

Muffinman

Sitat fra: Thomas M på onsdag 12. november 2014, klokken 19:44
21 tommere gir deg 2-3x dyrere dekk når du skal bytte og vesentlig dårligere kjørekomfort.
Sånn, rettet den for deg. Det er omtrent null forskjell i komfort, særlig hvis bilen har luftfjæring. Men man må påregne noe mer støy, avhengig av dekktype. Har subjektiv opplevelse av at Michelin PS2 21" på luftfjæring gir omtrent lik opplevd støy som originale Goodyear på 19" og stålfjæring. Begge P85.

toregrill

Muffinman. Er dessverre uenig med deg. Kjørte 15000km på 19". Angret som en hund fra første dag jeg fikk bilen at  jeg ikke bestilte bilen med 21". Bilen ser mye bedre ut med 21", uten tvil. Bilen ble mye stivere og mer sporete med 21", det er det ingen tvil om. Jeg har luftfjæring. Eneste positive jeg kan si om 21 er at det ser mye bedre ut. Og det holder for meg en mann på 44, men muligens fortsatt en guttunge i hodet.. ;-) Jeg har for sikkerhets skyld skaffet meg 2 sett med 21" nå da... Ett sett med sort satin og ett sett med sølv.
Tore Gran
Tesla Model S P85, Perlemor Hvit, soltak, stereo. Står nå endelig i garasjen og varmer sikringsskapet..

Muffinman

#8
Hvis du har prøvd en bil med 21" Continental skjønner jeg godt at du opplevde sporing, spesielt om hjulstillingen ikke var helt optimal. Min bil var et ukontrollerbar monster som nesten var farlig å kjøre forbi med så lenge Conti-dekkene stod på - slo styringen over i comfort fordi det var slitsomt å kjempe med rattet hele tiden. Første tur med PS2 var omtrent helt uten sporing, og de små antydningene som var igjen forsvant etter hjulinnstilling.

Min bil sporer overhodet ikke med 21" nå - men det er flere som har kjørt bil med "feilvare" fra Continental og fått seg en overraskelse. Blant andre Kirkebø om jeg ikke husker feil.

Jeg klarer for øvrig ikke å kjenne at bilen er stivere med 21", men umiddelbart etter bytte fra Conti til Michelin opplevde jeg de nye dekkene som mykere (EDIT: Sideveis). Ved bytte til R2 i september ble det ikke mer fjæringskomfort.

oled

Men hvis jeg bestiller bilen med 21" så får jeg vel uansett en pen slant med penger for hjulene dersom jeg ikke liker de? Selv felger med slitte dekk eller småskader på felgene går vel for litt slik at jeg i stedet kan kjøpe meg et sett med 19" eller 20" dersom dekkene ikke faller i smak.

jazzwheel

Jeg merker veldig forskjell fra 20" Vredestein til 19" R2 og samme fra 17" sommer til 16" vinter på min BMW.

Når du nevner det i sammenheng med luftfjæring klarer jeg ikke annet enn å trekke konklusjonen at luftfjæringen utjevner alle eksterne faktorer som dekkprofil osv, men du sier du likevel merker forskjell på dekktypen, men ikke profil?

Det er ofte deilig og komfortabelt å kjøre buss, men jeg foretrekker bil. Luftfjæring ble vel opprinnelig laget for buss og trailer om jeg ikke tar helt feil.

Mippen

Hiver meg på denne her. 19" er vel mest praktisk i forhold til dekkøkonomi og komfort. 21" ser best ut mener flere. Selv sier lysten min ja til 21" men magefølelsen sier nei. Har bestilt min bil med 19 på sommer og vinter men når jeg ser en bil med 21" så får jeg lyst på det igjen...
Fremtiden er elektrisk.

jazzwheel

Helt enig, jeg gikk for tredjeparts 20" som jeg syntes så veldig fine ut, men hadde aldri gjort det igjen hvis jeg hadde visst hvor mye mas det hadde skapt. Historien er for lang til at jeg orker å begynne på den nå.. Vær forsiktig - subbing, spacere, vibrering, avbalansering, vekt, senterringer, bolter, feil innpress, skrudd til for hardt.. Var det ikke slik at det kun var hvit turbin som hadde riktig størrelse?

Originale 21" er noe av det peneste jeg har sett på bil noen sinne. Har originale 19" på nå og jeg syns faktisk de også ser ok ut, men alle har jo like. Håper Tesla kommer med flere originalfelger etterhvert.

Muffinman

Er nok ikke bare uoriginale hjul som subber på denne bilen. På min subbet venstre forhjul ved rygging og rattutslag. Etter bytte av bærearm og hjulinnstilling begynte begge å subbe...

lurium

Muffin du kan da ikke mene med hånden på hjertet at 21 tommere med 35 profil dekk har samme komfort som 45 på 19. Sier jo seg selv at mer gummi vil gi bedre dempning og vesentlig mindre sjanse for skade på felg og biloppheng etc.

Påstå noe annet mener jeg er å villede brukerne her på forumet.

Sier ikke at det er Feil å velge 21... synes selv de er flotte. MEN hvis comfort er viktig så er 19 best.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA