Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Det blir IKKE gratis med el-bil på riksverfergene

Startet av froland, mandag 16. mars 2009, klokken 14:07

« forrige - neste »

froland

Hei alle sammen! Det er merkelig at den norske udugelige regjering ikke gjør noen ting. Jeg skal huske hver gang grønnsossene snakker miljøpolitikk å gi de en finger høyt i været. De har ikke gjort en dritt siden de kom til makten. Ikke en(1) Og en ting til... LO er også historie for meg fra i morgen. Da er det Krifa som teller. Vel, nå fikk sinnet utløp. Dere må ha en fin kveld alle sammen. ;D Froland
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

Arnie

Ja, det skal ikke forundre meg om Think havner i Sverige:
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.6500689

Det er i alle fall bedre enn at Think eventuelt blir nedlagt. Men det er trist og utrolig det som skjer, og det viser hvor tafattte og håpløse politikere vi har i Norge. Næringsminister Sylvia Brustad har vel aldri drevet med næring, bare politikk. Broiler.

Jeg har vært på mange nyskapingskonferanser, og det har alltid vært sagt at hvis det kommer et fremtidsrettet, høyteknolgisk produkt, så skal det satses. Think er et slikt produkt. Vi har nå kjørt 1000 mil med hver av våre taxi-Thinker, og dette er et godt, norsk, fremtidsrettet industriprodukt! Hører du det, Sylvia!

Think er den eneste av verdens bilprodusenter som har nærmere 20 års erfaring med elbil. For ti år siden sa de at hvis elbil er så bra, hvorfor er det da bare i Aurskog de driver med dette? Nå er alle på hugget for å få elbiler inn i sitt sortiment, og da er omkvedet at Think har ikke en sjanse mot de etablerte. Den fatale holdningen som norske "månelandingspolitikere" har, er til å spy av.

Et annet eksempel: GSM-teknologien som løftet finske Nokia til de store høyder på mobilsiden ble utviklet i Norge. Men det var finnene som brakte den ut på verdensmarkedet.

Vi får trøste oss med at det går fremover: Det ble produsert 6 Troll-biler i 1956. Antall Thinker har i alle fall passert et firesifret antall...

Arnie

Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).

GoElectric

#2
Ja jeg er minst like sint som deg froland! Mitt raseri har forlengst nådd kosepunktet i denne saken rundt manglende interesse for å redde Th!nk fra Norges side! Ser ut til at det er viktigere å redde SAS enn Think  samt å verne om norske petroliumsinteresser, i stedet for å satse på miljøteknologi! ! Det gis krisehjelp til SAS men ikke Th!nk. Må innrømme at at jeg har mine konspirasjonsteorier, men jeg tror det er best at jeg holder disse for meg selv!!

Norstart og miljøorgansisajonene burde kanskje for lengst ha kommet på banen i denne saken, og lagt press på norske myndigheter for å finne en løsning med tanke på krisehjelp for Th!nk !

Slik situasjonene nå har blitt for Think, tror jeg faktisk nettopp det å se på muligheten i Sverige, vil være redningen for Think! Sverige har infrastrukturen for produksjon i stor skala, samt en mye bedre miljøpolitikk enn Norge og således bedre drahjelp fra det offentlige.

Think har faktisk et 100% ferdig produkt som bare står å venter på å bli satt i masseproduksjon! Et produkt som markedet mangler pr. i dag! Plass til 4 personer (2 voksne og 2 barn/ungdommer) og en rekkevidde på 18mil. Dette vil åpne opp for helt nye kundegrupper for elbiler og således økt utbredelse av elbiler og dermed redusert CO2-uslipp og forurensning langs veier, byer og tettsteder!. Hva skal vi med 5000 ladeplasser spredd rundt over hele landet om det ikke finnes elbiler tilgjengelig som er attraktive også utenfor de største byene; og setter en i stand til faktsik å kunne forflytte seg mellom tettsteder og byer med elbil.

Jeg vet at det flere bilprodusenter vil komme på banen med elbiler (tilpasset en familie på 4) i de nærmeste årene, men det er først om 1-3 år! Think har som sagt produktet klart og vil således få fart på satsingen på infrastruktur for elbiler over hele landet, ikke bare i de største byene! Jeg kjenner selv mange som nå sitter på gjerdet i avvente at en elbil som sikkerhetsmessig og plassmessig er tilpasset f.eks en norsk barnefamilie på 4.

P.S: Jeg har selv svensk fru, så for meg blir faktisk resultatet 1-1 om produksjonen av Think flyttes til Sverige!
Heja Sverige!!


i-Miev 2010

froland

Hei igjen! Ja APkatt gjengen tar vare på sine egne slik at de får sugerør rett i statskassen, men bedrifter som prøver å  gjøre noe nytt her i Norge blir halshøgd jamt med ræva. Jeg hadde litt tro på de da de kom til makten. Men nå er jeg virkelig skuffet. Men kan en forvente annet av en gjeng som får målt sin poppularitet etter hva de gjør i utlandet?  Penger pøses ut i miliarder på noe dritt som fulle sjømenn ikke kunne gjort engang. Disse monopolpengene kan jo om noen år ikke være vært en dritt, og gullet har de jo solgt. Er det noe som vi som kan gjøre for å vekke disse gnomene?? Vi er vel bare valgkveg for de? Nå hadde vi en mulighet til å vise verden at vi kan mere enn å forurense jorda vi bor på, men det ville vist ikke politikereliten her på berget. Vel de får ha god bedring alle sammen i den regjeringa som sitter. Det viktiske er ikke å delta, men å dumme seg ut. Hilsen hissigproppen Froland.
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

cra

Sitat fra: Arnie på torsdag 26. februar 2009, klokken 23:06
Nå er alle på hugget for å få elbiler inn i sitt sortiment, og da er omkvedet at Think har ikke en sjanse mot de etablerte.

Ja, det er på høy tidsvat noen av de folkevalgte stiller spørsmålet "Hvem er egentlig de etablerte på dette feltet?"

Om et halvt års tid så har vi muligheten til å straffe disse tullingene som bare skal mele sin egen kake, og sjansen for at jeg stemmer på noen av dem som sitter i regjeringen akkurat nå er mindre enn sjansen for at jeg skal kjøre thinken min til månen og tilabake - uten å ha ladet siden i går.

Ubegripelig at det norske folk ikke har gjennomskuet dem enda, men det må da begynne å sige inn snart? Det er jo så gjennomsiktig når de pøser ut milliarder på alt mulig i utlandet, mens skoler, sykehus, politi og veinettet her hjemme skriker etter penger. Deretter ender de opp med fete FN-jobber og desslike når de kastes ut av tinget. Er det virkelig så få av oss som kjenner den vonde lukta?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Laban

Dette føyer seg, som tidligere nevt her, inn i rekken av prosjekter politikerne ikke ser omfanget av.

Men hvis man må velge mellom pest eller kolera synes jeg Saab er et godt forslag. De har infrastrukturen på plass og er bare et steinkast unna Aurskog - bare i feil land ;). Håper de kan opprettholde avdelingen på Aurskog og putte teknologien inn i sine egne større biler raskt!
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

Cobos

Er det noen som kan opplyse meg om hva som har skjedd?
Et SAAB som holder på å gå konkurs, hva har det med Think å gjøre?

Har det skjedd noe med Think siden sist som jeg ikke har fått med meg? Siste jeg hørte var at de søkte om midler fra et av investeringsfondene til staten. Har de fått nei eller hva skyldes dette utbruddet?

Med tanke på at SAAB er blitt totalt skakkjørt av GM ser jeg virkelig ikke fordelen av de "tar over" Think som jo faktisk har en fabrikk allerede.

Hva har egentlig skjedd?

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Svein-O

Think er (var) i ferd med å bli et merkevarenavn fra Norge. Kanskje er det slik at Norge ikke ønsker slike merkevarer; vi koser oss med råvareproduksjon, fisk  og andre ting som ikke har til hensikt å "selge" det norske, unntaket er kanskje oppdrettslaksen.  Er det noen som husker "Tandberg" og "Tandberg Radio" ? Disse navnene representerte "anonyme Norge " i en svunnen tid. Tror hele Europa kjente dette produktnavnet. Har selv fått spørsmål på besøk i utlandet om ikke den norske stat prøvde å hjelpe Tandberg da krisen rammet, underforstått: ville ikke Norge ta vare på sine "gode amasadører" ? (alle vet jo hva staten gjorde i denne saken)
Hva Think gjelder,  er vel ikke siste ord sagt ennå. Det ser mørkt ut, men vi må håpe på det beste: En levende Think (fortsatt ) fra Norge.
Har jo selv planer om en ny Think, når den gamle må på stallen.

Svein-Olaf
Kjørt samme Think siden 2002. 116000km. Nå også med i-MiEV.

hens

Jeg nevnte det visst i mitt innlegg "Who killed Think".
Det eneste "Grønne" i regjeringskoalisasjonen er logoen til senterpartiet.
På tide med en liten demonstrasjon foran stortinget?
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

froland

Ja, det var et godt forslag, men bor jo rett på utsiden av Arendal så det er litt vanskelig. Men kan ikke dere i Oslo området gjøre det?  Stå på!!! Froland
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

Elmo

#10
Sitat fra: Cobos på fredag 27. februar 2009, klokken 17:29
Hva har egentlig skjedd?
Her er vel det som har skjedd.
Thinks administrerende direktør Richard Canny sier i en artikkel i  DN at de
.... åpner for å starte opp produksjon i land der statsstøtten er mer rundhåndet. "
http://www.dn.no/dnBil/article1620336.ece

.. og Svenskene sier ikke nei ser det ut til
"Svenske Saab håper på å produsere norske Think - i Sverige."
http://www.dn.no/dnBil/article1620248.ece
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

GoElectric

#11
Jeg er helt enig med deg "hens"! Det er nå på tide at vi tydelig markerer vår missnøye mot regjeringens manglende vilje til å redde Think! Jeg er sikker på at vi også vil få med oss miljøbevegelsen på en slik markering/demonstrasjon!
i-Miev 2010

BRS

Tror det kan bli vanskelig å få med Bellona, tviler på at Think har råd til å betale dem.
Bellona er kjøpt av hydrogensamfunnet.

Hvis Bellona skulle ha hatt noe troverdighet i mine øyne burde de ha vært på banen forlengst.

Cobos

Tja, med tanke på at alle de siste gangene Tesla har besøkt Norge med en bil har Bellona enten vært eneansvarlige for å dra dem hit eller hatt en finger med så vet jeg ikke helt. Mange i toppledelsen i Bellona har kjøpt en Tesla Roadster inklusive Frederic Hauge, så jeg mistenker de er meget elbilvennlige. Om de derimot er spesielt Think vennlige det skal jeg ikke si noe om.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

froland

Belonaledelsen har vel råd til det, og i tillegg får det vel noen sponsorkroner for det. Forrresten er de vel ikke interesert i å bli sett i slike små biler som Think. Det passer ikke deres stilling i samfunnet. Nei, det er vel som politikerne. Miljøvernet strekker seg ikke lenger enn pengeboka. Men jeg driter i den gjengen. Froland
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA