Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Det blir IKKE gratis med el-bil på riksverfergene

Startet av froland, mandag 16. mars 2009, klokken 14:07

« forrige - neste »

froland

Hei igjen! Hvis dere i Oslo avdelingen skal finne på noe, kunne jo vi som bor perifert skrive mail til stortingsrepresentantene fra disse rødgrønne partinene i de fylkene vi bor i å spørre om hva de har tenkt å gjøre. Svarene publiser vi på forumet, slik at vi vet hva de vil gjøre. Er det noen som er virkelig skriveføre, slik at vi kan bruke samme brevet/mailen til alle representantene? Vel det var bare en ide. Froland
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

GoElectric

#16
Hvorfor så kritiske til Bellona !? Jeg synes personlig Bellona gjør en meget god jobb for miljøet! Jeg synes vi elbillister bør spille på lag med Bellona og de andre miljøorganisasjonen og ikke mot de!
i-Miev 2010

froland

Hei igjen! Jeg er sur på alle institusjoner som det oser selvgodget/aroganse av. Og jeg har en følelse av at de vet bedre. Men jeg er enig med deg, vi må spille på lag med de. Men spørsmålet er vel heller om de vil spille på lag med oss? Nå er det kanskje en mulighet for Belona og andre å vise seg frem, hvis dere greier å dra i gang en aksjon. Vennligst hilsen Froland
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

GoElectric

#18
Hva med f.eks å prøve og samle flest mulig av de som faktisk har vært så heldige å fått seg en ny Think City II. Hvor mange nye Think City II har foreløpig blitt produsert? Det må vel være en hundretalls. En stor andel av disse befinner seg nok i en radius på 18 mil fra Oslo. Hva med en kjøretur inn til Oslo en lørdag. Dette vil gi en god effekt under en markering/demonstrasjon; en hundretalls Think City samlet sammen i folkemengden med elbilforkjempere og miljøvernere. Dere nye eiere av Think City II har jo alt å tjene på at Think overlever. Dette vil jo kanskje være deres viktigste kjøretur i en Think noen gang!

i-Miev 2010

GoElectric

#19
Tenk hvor annerledes situasjonene nå kunne ha vært om man den gang elbilen EV1 ble vraket av GM i USA, hadde fått med seg massene i USA i en protest mot GM. EV1´s død den gang satte utbredelsen og elbilutviklingen langt tilbake!
Elbilutviklingen stoppet jo nesten helt opp i nesten 10 år!!

Hva ble gjort og hva ble resultaten i denne saken:
http://www.dagsavisen.no/innenriks/article316987.ece
http://www.siste.no/Innenriks/article3035802.ece

Det er nå på tide at vi elbileiere, elbilprodusenter og forhandlere i Norge nå står samlet og jobber for videre utbredredelse og utvikling av elbiler i Norge! Det er plass til oss alle her i landet!! Sammen er vi sterke!!

i-Miev 2010

Elmo

Sitat fra: GoElectric på lørdag 28. februar 2009, klokken 10:58
Hva med å f.eks å prøve og samle flest mulig av de som faktisk har vært så heldige å fått seg en ny Think City II.
Veldig bra idé hvis vi også kunne få forhåndspublisert det til div media.

Jeg er selv PSA eier, men jobber i Termanalbygget på Fornebu hvor Think har diverse biler til leie og til test, så jeg og andre non-Thinkers skulle også kunne bidra til antallet.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

hens

Massene var med da GM og Ford trakk tilbake elbilene.
Men hva hjelper opinionen mot politikk og oljelobby?
Se bildene på: www.npcimaging.com/EAA
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

cra

Sitat fra: hens på fredag 27. februar 2009, klokken 22:46
Det eneste "Grønne" i regjeringskoalisasjonen er logoen til senterpartiet.

Der må jeg nok arrestere deg; det er mye "grønt" i regsjeringen, bare ikke på den måten de selv ønsker det skal være. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

moke

Her er det mye sutring om Statens "ansvar".

Hva med å fokusere på det som sannsynligvis er grunnen til at Think er der de er, og det er de som har "driftet" Think. Spesiellt de som har drevet det etter siste konkurs. Det er nok de som har skylden for at Think ikke blir en norsk "merkevare", eller et nytt norsk "industrieventyr". Penger har de hatt, bilen har de hatt, og det å produsere en Think er ikke noe hokus pokus. Buddy lager bil på akkurat samme måte dag etter dag.

Kanskje litt sunn business sans hadde vært det dette prosjektet hadde trengt. Er ikke rart at verken stat eller andre synes det å gå inn med penger er så lurt.

De som har gått inn med penger er en batterileverandør, som ser muligheten til å sette inn et sugerør i USA sin pengekasse. Alt de trenger er å være en bilprodusent... Og ved å eie litt Think, samt snakke om produksjon i USA, er man jo nesten det. Eller er det nok et korthus ved navn Think som skal stables opp?

Hvis den svenske stat ønsker å produsere Think i Saab sine lokaler etc. høres det meget bra ut for Think sin fremtid. Det vil nok innebære en del utskiftninger i administrasjon etc. og det kan nok Think trenge mer enn bare penger om de skal gjøre det de burde ha gjort i flere år allerede; produsere biler. Og det er jo det vi vil ha, elektriske biler, og ikke bare en drøm om produsere dem...


Ken

Du er ikke den første å være litt sint på Think sin treghet i å få bilene ut på markedet.

Spillet er ikke ferdig og Think kanskje står i en sterkere posisjon enn vi vet foreløpig.

Norge framstiller seg som mer europeisk enn de øvrige EU land mens Frankrike o.l. beskytter sine bilindustrier tross reglene.

Man må regne med at å støtte en bedrift med miljøgevinst og et par årsforsprang er en forpliktelse. Ingen andre land ville pulle pluggen. Tiden er inne for flere konspirasjonsteorier.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

hkaspenberg

Sitat fra: GoElectric på torsdag 26. februar 2009, klokken 23:37
...Plass til 4 personer og en rekkevidde på 18mil...
Dette er en sannhet som bør tas med en klype salt. Jeg har prøvesittet disse baksetene montert inn i en Think-cab på fabrikken. Dvs, jeg prøvde å sette meg i dem men fikk det ikke til - det var ikke plass til meg. Barn på en 10-12 år burde gå hvis de ikke er for storvokste.

Om Think kan reddes eller ikke med offentlig støtte er egentlig ikke saken. Hvis de hadde hatt et produkt som var interressant nok i markedet så hadde de vært en suksess forlengst. Produktet er bra, veldig bra faktisk. Jeg har både prøvesittet og prøvekjørt - og ble imponert. Men en Think er tilsynelatende for dyrt for den alminnelige forbruker. For oss som vet bedre er det er ingen tvil om at en ny-Think er lønnsom sammenliknet med en liten bensinbil hvis man ser på hele regnestykket (ref. et par artikler i siste Motor). Men den alminnelige bilkjøperen ser ikke dette.  Han ser kun på innkjøpspris, dyr batterileasing etc. og oppdager ikke hvor dyrt det er å kjøre en liten bensinbil før han har fyllt opp tanken på sin lille nye Hundatsu noen ganger, betalt årsavgiften, forsikringen, kjørt noen runder gjennom bomringen etc.

Synd om Think går til Sverige, men det er en bedre løsning for å redde bilen enn nok en konkurs. Kanskje svenskene kan få til produksjon i såpass stor skala at prisen går såpass langt ned at den vanlig forbruker får opp øynene for den fantastiske lille bilen en Think er.

Skalaen på produksjonen er nemlig det som har vært et av Thinks største problemer: De har hatt problemer med at underleverandørene ute i Europa ikke ser på dem som seriøse der det skal ha 2000 stk av en eller annen duppeditt til varmeapparatet. Deleleverandørene er vant til å levere i opplag talt i 100000.  Etterhvert får de kanskje tak i duppeditten, men den er litt annerledes enn den man egentlig ville ha, så må opplegge rundt delen, f.eks. kabelmatta, endres noe. Dette er har kostet både tid og penger...

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

espen

Sitatdet å produsere en Think er ikke noe hokus pokus.

Slike lettvinte utsagn er et av Thinks største problemer. Det at Buddy leverer noen hundre biler viser at det går an å lage fantastiske produkter i Norge, men det viser IKKE at det er lett å produsere en typegodkjent elbil, om det er i Norge eller andre steder.

Think er først og fremst et offer for finanskrisen. Når noe går galt er det selvfølgelig alltid mulig å peke på ting man kunne gjort bedre både fra eiere og myndigheter. Tiden for å gjøre det er ikke inne ennå, det er fortsatt noe tid igjen for å redde en av verdens grønne pionerbedrifter.

Akkurat nå er spørsmålet om vi synes det er greit å si nei takk til å sette igang den eneste fabrikken i verden som kan produsere flere tusen elbiler i 2009, og ha enorme positive ringvirkninger. Om det er greit å utsette impelementeringen av elektrisk fremdrift i veitrafikken med to til fire år.

Klimakostnadene ved å vente er enorme. Kostnadene for offentligheten for å hjelpe Think igang er å gi et lån på rundt 100 millioner kroner.

froland

Hei igjen! Jeg er helt enig med deg Espen.  Det er ikke mulig for meg å forstå hvordan sosialistene kan la være å gjøre noe i denne saken. Spesielt etter at det har frontet alt som har med miljøet å gjøre. Vel nå har de vel historisk sett ikke mye å skryte av, det er jo bare å se til østeuropa. Der måtte de jo male plenene grønne for å vise hvor flinke de var. Sv var jo en av grupiene til de. Kina er jo et annet eksempel, de ødelegger alt de kan komme over. Så forventningene var jo ikke store for at de mente noe, men jeg hadde jo håpet. Her er det ikke snakk om produksjonsstøtte, men statsgarantier til å komme over kneiken. Vel, da er det jo bedre med FRP. De sier NEI og ferdig med det. AP/SV/SP sier ja, men gjør ikke en dritt. Det var litt eder og galle fra sørlandet Froland
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

Rio

#28
Sitat fra: froland på søndag 01. mars 2009, klokken 18:51
Hei igjen! Jeg er helt enig med deg Espen.  Det er ikke mulig for meg å forstå hvordan sosialistene kan la være å gjøre noe i denne saken. Spesielt etter at det har frontet alt som har med miljøet å gjøre. Vel nå har de vel historisk sett ikke mye å skryte av, det er jo bare å se til østeuropa. Der måtte de jo male plenene grønne for å vise hvor flinke de var. Sv var jo en av grupiene til de. Kina er jo et annet eksempel, de ødelegger alt de kan komme over. Så forventningene var jo ikke store for at de mente noe, men jeg hadde jo håpet. Her er det ikke snakk om produksjonsstøtte, men statsgarantier til å komme over kneiken. Vel, da er det jo bedre med FRP. De sier NEI og ferdig med det. AP/SV/SP sier ja, men gjør ikke en dritt. Det var litt eder og galle fra sørlandet Froland

Når du trekker inn forhenværende Østblokkland og Kina (!) som sammenligningsgrunnlag for en sosialdemokratisk regjering i et demokrati, så spiller du deg selv langt utover den politiske sidelinjen. Kritiser gjerne, men hold det i hvert fall litt saklig.

Ingen er tjent med en debatt hvor man har slike anklager.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

froland

#29
Hei igjen! Som utflyttet  Lofotværing, sønn av fisker og oppvokst med tøff natur som nærmeste nabo er jeg vant til å utrykke meg med store ord. jeg er ikke opptatt av å tekkes en glanspolert broilerelite av noen politikere. Hvorfor jeg dro inn østeuropa i mitt inlegg, var at jeg trodde/vet at endel av de samme politikerne i sv som er veldig opptatt av miljøet i dag var å besøkte sine idealer i øst uten å få med seg at dritten hang på utsiden av alle husene der. Jeg kunne sagt mye om det men lar være. Jeg vet det, fordi jeg har reist mye i øst rett etter blokkens fall og etterpå. Når jeg ser hvor lite sosialistene i denne regjeringen har gjort  for miljøet, kan jeg med rette spørre. Er det noe de mener eller er det bare populisme fra deres side, slik de beskylder andre for. Er det bare for å være enige med de fleste forskere? Eller har de noe fra hjertene som driver de. Vel,jeg velger å tro at de mener det ikke. De er blitt avslørt selv som storforurensere privat, de har ikke gjort noe med sin egen stil uten at media har fokusert på det. Hva er miljøvern for meg? Jo, det er alt som har med naturen å gjøre. Henge opp fuglebur i hagen, slik at fuglene har redeplass. Gi fuglene mat om vinteren, slik at de overlever. Varmkompostere matavfallet , kalvkompostere hageavfallet slik at det kommer tilbake til kretsløpet.  Jeg bruker også vedbrikketter til oppvarming av huset. Alt dette er meg, altså endel av meg selv. Og så har jeg 2 elbiler som vi bruker mest mulig for å skjerme naturen. Og det er mange mennesker i Norge som gjør som meg. Da blir jeg ekstra opptrekt av politikere som sier at de ønsker å gjøre noe for miljøet, men i praksis gjør de ingenting. Det skal lønne seg fra dag 1. Da, har de ikke miljøvern i hjertet, bare i munnen. Så, jeg spiller meg ikke utover sidelinjen bare kommer men mine betraktninger om en tannløs regjering. Men jeg snakker med politikere som har sagt at de presser på for en løsning, så jeg håper da enda at Think vil bli reddet og bli endel av et stort norsk industrieventyr. Vennligst hilsen Froland
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA