Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvorfor er det ingen batterier under bagasjerommet?

Startet av Bjoris, torsdag 27. november 2014, klokken 00:23

« forrige - neste »

bb

Sitat fra: kjølholdt på torsdag 13. november 2014, klokken 11:16
lading på SC sliter mer på batteriet enn vanlig lading.
Jeg vil heller si omvendt i enkelte tilfeller. Hvis du må ta en 100 % charge så vil SC-lading slite mindre på batteriet. Dette har noe med at det tar bare 15 minutter å lade fra 90 % til 99 %. Og hvis man kjører avgårde med en gang så er man fort nede i 90 % etter 20 minutters kjøring. Det vil si at tiden batteriet oppholder seg over 90 % er bare en halvtime.

Slow-lader man på Schuko vil det ta tre timer å komme seg fra 90 % til 99 %.

Mitt gamle B-batteri hadde for øvrig gått 86 000 km hvorav minst 50 000 km av de var SC-ladet. Jeg kunne ikke måle nedgang i rekkevidden.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

rene

Jeg lader min Model S 85 når jeg har behov for å fylle på. Om det er på jobben så lader jeg der - dog opptar jeg ikke noen av de fire ladeplassene for EL-bil. Har funnet meg en egen rød 63A-kontakt som jeg kobler ladestasjonen i, og vips så er batteriet på 80% allerede før lunsj. Den er forøvrig rett innenfor en port jeg parkerer utenfor uansett, så der står jeg ikke i veien for noen.
Synes uansett det er ganske stilig at de fire ladeplassene (to doble punkt, to kurser i hvert punkt) har blitt malt om fra å være fire plasser med dårlig plass til Leaf, til nå å være bare to. Totalt sett har vi derfor fire 16A-kurser det kan lades på, men oppmerkingen er bare for to biler. Forstå det den som kan. Ikke et problem enda siden det kun er to stk Leaf på bygget samt to stk Model S der den ene aldri lader på jobb (bor 3 km unna).

Har jeg behov for påfyll av strøm (nærmer meg 20%) når jeg er hjemme, så lader jeg der.

christine76

Lader kun hjemme til tross for tilgjengelige ladeplasser på jobb. Synes ikke at det er moralsk riktig at arbeidsgiver skal betale mitt drivstoff med ikke andres. Dessuten så synes jeg plassene kan være ledig i tilfelle noen med lavrekkeviddebiler trenger lading for å nå ting på vei hjem.

Og så synes jeg at det er litt irriterende at noen av dem med Leaf konsekvent lader på jobb for å spare penger på drivstoff.

Thomas Parsli

Så lenge de som kjører til jobb får gratis parkeringsplass burde de ikke irritere seg over elbiler som lader (like gratis)...

Jeg har aldri skjønt hvorfor det er naturlig at de som kjører bil får gratis parkering, mens de som reiser kollektivt, sykler eller går bare får lov til å være med å betale (indirekte, over lønningen).

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

hgs

Sitat fra: bjoris på torsdag 13. november 2014, klokken 11:00
Slik jeg ser det så er ladepunkter på jobb satt opp for at folk skulle klare å bruke elbil på jobb, når en nå kjører en bil som på ingen måte trenger lading så syns jeg det er litt spesielt å lade på jobb, det blir litt som å ta kaffi med seg hjem i stede for å lage den hjemme siden det er gratis på jobb, men nå provoserer jeg sikkert mange:)

Dette er litt for enkelt. "Trenger" er vel særdeles relativt. Hvem trenger lading mest av en trilling med 5 km til jobb eller en Tesla med 13 mil til jobb? Eller en Tesla som ikke har lademulighet hjemme?
Ser poenget ditt, men velger å se dette motsatt: Lademuligheten hos oss er en (svært billig) 'service' på linje med firmahytte/leilighet/turer etc. Da er jo hyggelig at slike tilbud faktisk brukes, og at folk derfor oppmuntres til å kjøre elektrisk framfor fossilt, selv om man nok hadde overlevd uten lademuligheten også. For øvrig koster  selve plassen mer enn strømmen der mitt kontor ligger. Slik sett sponses nok fossilene nesten like mye. For øvrig bidrar elbillading til høyere score i forhold til Miljøfyrtårnsertifisering(riktignok noe vage krav).
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA