Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvorfor er det ingen batterier under bagasjerommet?

Startet av Bjoris, torsdag 27. november 2014, klokken 00:23

« forrige - neste »

kjølholdt

Lader på jobb hver dag, men det avhenger av hvor mange leaf , trilling osv det er, men i løpet av 1 år har aldri  de 6 lade punktene vært fulle, har mulig det har  sammenheng med at man kjøper plass i garasjen på jobb,for å parkere
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Bjoris

Slik jeg ser det så er ladepunkter på jobb satt opp for at folk skulle klare å bruke elbil på jobb, når en nå kjører en bil som på ingen måte trenger lading så syns jeg det er litt spesielt å lade på jobb, det blir litt som å ta kaffi med seg hjem i stede for å lage den hjemme siden det er gratis på jobb, men nå provoserer jeg sikkert mange:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

MyMuffin

Kanskje det å lade på SC kunne vært ett alternativ?

Mellom hjemmet og nåværende arbeidsplass står en SC pent plassert, og jeg planlegger og kjøre innom der ihvertfall 1 gang i uka om ikke mer for å fylle på.

Dermed ser jeg ikke vitsen med så mye lading på jobb ei eller hjemme.

Skal nevnes at jeg sjeldent kjører mer enn 350km på ei uke (men det blir sikkert mer med kjøreglade model s! :D )
2019 P3D- 
2019 Model 3 LR - konebil
2017 Model S 75D
2014 Model S 60

kjølholdt

Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

elbilen

TMX #462sig og #2582
20.11.14 - TMS85D 790xx med levering 29.mai

Øyvind.h

Sitat fra: Finnøy på onsdag 12. november 2014, klokken 22:27
Sitat fra: Harlex på onsdag 12. november 2014, klokken 22:01
Folk som har kjøpt seg elbil der de er avhengig av å lade for å komme seg hjem fra jobb har tabbet seg ut...Det er min krystallklare holdning...Jeg lader med god samvittighet på jobb om jeg har 5, 10 eller 25 mil på tanken... Har ca 8 mil t/r jobb...
For et ekstremt arrogant og ignorant svar.
For tre år siden var det bare I-Miev eller Leaf å få kjøpt, og plenty ladeplasser.

Men med slike holdninger, null hensyn til andre osv. så er et ikke rart at holdninger til elbilister ( og enkelte med Tesla i særklasse) er såpass dårlig
Tusen takk for at dere sørger for at alle elbilgoder og insentiver forsvinner med "drittsekkholdninger" til verden omkring.
Jeg tror kanskje Harlex glemte en viktig presisering i sitt innlegg.
Om man kjøper elbil som ikke rekker frem og tilbake til jobb, og man samtidig er usikker på tilgangen til strøm på jobben fremover, ja da er jeg enig i at kjøpet kan vise seg å være dumt. Forutsatt at man faktisk må kjøre bil til jobb og ikke kan ta kollektivt eller sykle.

Om jobben kan skalere opp lademulighetene slik at alle som kjører får ladet er det ikke noe problem. Men man må ta utgangspunkt i at flere og flere kjører elbil. Jobber man sammen med noen hundre andre må man påregne å se flere nye elbiler på parkeringsplassen hvert år. Om alle belager seg på å lade på jobben blir det fort mismatch mellom tilgang og behov, såfremt ikke tilgangen utvides i takt med behovet.

For all del - godt samarbeid mellom kolleger ser jeg på som vanlig folkeskikk. Men la oss si at jeg hadde 9 mil til jobb og kjører Tesla. Naboen min jobber samme sted og kjøper Leaf (og beholder en gammel diesel kreftmaskin selv om han hadde hatt råd til Tesla). 18 mil om dagen med rundt 200Wh/km inkl. evt. forvarming blir 36kWh hver dag. Naboen min har da kjøpt seg en bil som forutsetter at han får lade, og med på kjøpet får han ca 4000kWh av arbeidsgiver i året. Jeg kan ikke plugge i, for da kommer ikke naboen seg hjem.
Er det riktig at jeg aldri skal få bruke uttaket fordi jeg har valgt en bil med bedre rekkevidde? Han visste jo hvor han jobbet, men kjøpte allikevel en bil som krever at arbeidsgiver gir han strøm?

Jeg ville ikke ladet Teslaen min om jeg visste at andre hadde behov. Jeg har ikke behov for å gi noen en lærepenge ved å vise at de ikke kommer seg hjem fra jobb. Men det kan jo være tilfeller hvor jeg eksempelvis skal på langtur og har behov for å lade Teslaen hele dagen. Da kan jeg ikke bli uglesett bare fordi jeg eier en Tesla som står tilkoblet en begrenset ressurs. Og det at jeg ville valgt å ikke lade i det daglige betyr ikke at bildet er sort/hvitt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

MyMuffin

Sitat fra: chitty på torsdag 13. november 2014, klokken 11:18
Sitat fra: kjølholdt på torsdag 13. november 2014, klokken 11:16
lading på SC sliter mer på batteriet enn vanlig lading.
Er dette dokumentert noen plass?

Har ikke hørt eller lest noe som helst om at SC sliter mer på batteriet.
Ettersom at jeg ikke har noen planer om å lade til mer enn 80% så ser jeg ikke problemet.
2019 P3D- 
2019 Model 3 LR - konebil
2017 Model S 75D
2014 Model S 60

Veggen

Lading på SC er dårlig butikk, selv om det kan høres fristende ut med "gratis" drivstoff.
Du skal være bra gnien om du mener en besparelse på 50 kr er verdt en time med venting.
SC er fint på langtur når det virkelig trengs, men bruker ikke mer tid på det enn høyst nødvendig.

Bjoris

Sitat
...
Er det riktig at jeg aldri skal få bruke uttaket fordi jeg har valgt en bil med bedre rekkevidde? Han visste jo hvor han jobbet, men kjøpte allikevel en bil som krever at arbeidsgiver gir han strøm?
...

Dersom han ikke har noe avtale med arbeidsgiver om å få strøm har han jo tatt en sjans, det kunne jo kommet flere Leafer med samme problem, men å breie seg på ett ladepunkt med en TMS som alle vet at ikke MÅ lade, når en vet at en har kollegaer som trenger strøm for å komme seg hjem det hadde jeg ikke fått meg til uansett om det selvsagt teknisk sett er litt "urettferdig".

De gangen en med TMSen trenger strøm ville jeg sagt fra om det på forhånd og prøvd å gjøre avtale om deling i løpet av dagen eller noe. Jeg ville også påpekt at de med 10A ladere må ta seg råd til å kjøpe 16A lader så de ikke trenger å okkupere ladepunktet hele dagen om det er ett problem...

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

OleT

Med 35km hver vei til og fra arbeid ser jeg ingen grunn til å ta med meg ladekabelen. Den henger på sin faste plass i garasjen. Hadde jeg kjørt Leaf eller noe enda mindre ville jeg nok hatt den med, i alle fall høst og vinter!
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

cairnz

Jeg har ca 190km t/r - lader til 80% og det bruker holde. Er det tilgjengelig ladeplass der jeg parkerer i løpet av dagen, ja da bruker jeg den som regel. Trenger ikke, men de betyr ikke at jeg ikke burde bruke den når den likevel er der jeg parkerer.
Elbilist

jkirkebo

Sitat fra: bjoris på torsdag 13. november 2014, klokken 12:36
Sitat
De gangen en med TMSen trenger strøm ville jeg sagt fra om det på forhånd og prøvd å gjøre avtale om deling i løpet av dagen eller noe. Jeg ville også påpekt at de med 10A ladere må ta seg råd til å kjøpe 16A lader så de ikke trenger å okkupere ladepunktet hele dagen om det er ett problem...

Vet ikke om det er så smart, blir det satt opp flere ladepunkter må de uansett sikres med 10A om det er schuko. Kanskje er det 10A sikring der allerede.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Harlex

Deilig å få litt temperatur i debatten... ;D  ;D ;D Det var mye av intensjonen. ;) Jeg er nok ikke så arrogant og jævlig som mitt første innlegg fremstår... Jeg lader på jobb ja... langt ifra hver dag og på et punkt der kun Tesla kan lade (rødkontakt). Uten å være sikker så antar jeg at kapasiteten hos oss er slik nå at plassen jeg opptar når jeg lader potensielt kunne vært brukt til en Leaf på 16 A schuko. Jeg flytter ofte bilen vekk til lunsj hvis jeg har nok og jeg er definitivt ikke vanskelig å be hvis noen trenger plassen.
Øyvind h. sier mye fornuftig og bekrefter det jeg fremdeles står på. Kjøper man elbil i 2014 for å kjøre t/r jobb og man er avhengig av og lade (og selvfølgelig da ikke har et privat punkt) på jobb så har man bommet stygt.
Og ja... Dette er min første el-bil men ikke den siste. Men det som er helt sikkert er at  fremtidige elbiler hos meg vil dekke mine behov uten at jeg trenger spesialbehandling. Da tenker jeg blant annet at jeg må lade på jobb for å komme meg hjem hver dag.  Nå kjører jeg mellom 30 og 35 tusen i året og da er det bare en bil som i mine øyne dekker behovet. Kan også informere (og gjerne få pepper for?) om at primært kjører Tesla fordi det er en rå bil (ytelsesmessig og design), høy komfort, stor plass og en fullverdig bil sammenlignet med fossiler... Heng meg gjerne men "redde jorden aspektet" er for meg bare en bonus.
Strøm på jobben? Sier det som Valen: "Alle skal få"

Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Bjoris

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 13. november 2014, klokken 14:34
Sitat fra: bjoris på torsdag 13. november 2014, klokken 12:36
Sitat
De gangen en med TMSen trenger strøm ville jeg sagt fra om det på forhånd og prøvd å gjøre avtale om deling i løpet av dagen eller noe. Jeg ville også påpekt at de med 10A ladere må ta seg råd til å kjøpe 16A lader så de ikke trenger å okkupere ladepunktet hele dagen om det er ett problem...

Vet ikke om det er så smart, blir det satt opp flere ladepunkter må de uansett sikres med 10A om det er schuko. Kanskje er det 10A sikring der allerede.

Hehe, en må vite om de tåler 16A ja selvsagt, men de fleste ladestasjoner på Shuko skal vel tåle dette, jeg lader med 16A på Leafen på shukoa mange steder og har ikke opplevd at sikringen går ned...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Cato76

Jeg har ladet i over et år på jobben. Og for et år siden var det kun jeg som parkerte på ladeplassene (10 stk totalt) Ser ut vinduet at det nå står 6 elbiler å lader (2 Leaf, 1 eUp, 1 eGolf og min). Vi holder på å bygge ny parkeringsplass hvor det kommer opp 10 ladeplasser (Type 2 / 22 kW  :o) i tilegg til de vi har i dag.

Jeg har ikke mer enn 20 km til jobb, men jeg lader med god samvittighet. Når det kommer flere elbiler så blir jeg nok den første som flytter meg, men jeg vet at eUp'en og den ene Leafen kun har ca 10 km til jobb. Til dags dato og etter 33.500km vil jeg si at jeg har ladet 90% gratis (jobb + SuperCharger)

Husk at det er nok flere som kjører i kollektivfeltet selv om man strengt tatt ikke trenger det.... ???
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA