Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trilling / rekkevidde

Startet av petwi, onsdag 26. november 2014, klokken 21:46

« forrige - neste »

petwi

Har nettopp sjekket prisen til Grønn Kontakt sine hurtigladere og lurer på hva andre her i forumet synes om prisen. 100 kr pr ladning! I mine øyne er dette like ille som Ishavsveien!

Jada, jeg ser på nettsidene at de har abonnement. Men det konseptet er i mine øyne svindel! For å kunne få en akseptabel pris, må jeg først betale en månedlig sum for en tjeneste jeg en sjelden gang bruker?

Ergo er prisen på enkeltladning de prisene jeg vil sammenligne.
Fortum har en pris på 2,50 pr minutt.
Statoil har 44 kr for 15 minutter, hvilket tilsvarer 2,93 pr minutt
Grønn Kontakt har 100 pr ladning
Ishavsveien lever jo fortsatt i drømmeland med sine 220 pr ladning.

Er dette priser vi elbilister synes er akseptable?

Min mening er i alle fall at Fortum sin løsning er god. Statoil sin er akseptabel. Mens de to andre leverandørene ser ut til å ha en forretningsmodell som bygger på å sko seg på elbilster som lade hos dem for i det hele tatt å komme seg dit de har tenkt.

Kjør debatt!!  :)
2019 Grå Renault Zoe 4.0
2011 Hvit Mercedes Benz 220 CDI E-klasse Stasjonsvogn
2012 Antrasitt Mercedes Benz 200 CGI E-klasse Cabriolet

zbk

Er vel 75,- dersom det er hurtiglading uten månedsbeløp og 50kr/time for flexilading 15-22kW (eller mindre for lavere effekter)? Usikker på hvordan de regner tid, om det er pr påbegynte time eller om de har finere oppløsning enn som så. 75,- for hurtiglading tilsvarer vel 30 minutter hos Fortum, så i praksis er ikke forskjellen allverdens skulle jeg tro.

Men for all del. Minutt- eller kWh-prising er absolutt å foretrekke for å unngå at bilister okkuperer laderen lenger enn det som er nødvendig.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

petwi

Jeg oppdaget forresten nettopp at Grønn Kontakt endrer prismodell fra nyttår av.
Fra og med 1. januar 2015 koster det 2,50 kr pr minutt også her. Jammen bra at de tar til fornuften. Så nå kan vi vel bare håpe at Ishavsveien enten tar til fornuften eller går konkurs slik at en mer seriøs aktør kan ta over laderne deres.
2019 Grå Renault Zoe 4.0
2011 Hvit Mercedes Benz 220 CDI E-klasse Stasjonsvogn
2012 Antrasitt Mercedes Benz 200 CGI E-klasse Cabriolet

K S

Sitat fra: petwi på onsdag 12. november 2014, klokken 14:14
Jeg oppdaget forresten nettopp at Grønn Kontakt endrer prismodell fra nyttår av.
Fra og med 1. januar 2015 koster det 2,50 kr pr minutt også her. Jammen bra at de tar til fornuften. Så nå kan vi vel bare håpe at Ishavsveien enten tar til fornuften eller går konkurs slik at en mer seriøs aktør kan ta over laderne deres.

Får håpe at Lyse også taper penger på sine hurtigladestasjoner i Rogaland. 100 kr per lading. Hvis en ofte har behov for hurtiglading, så er prisen grei no, 199 kr per måned, for 14-15 landingen hver måned.

Håper Grønn Kontakt får etablert seg rundt Stavanger-Sandnes snart....

Electrix

Sitat fra: K S på onsdag 12. november 2014, klokken 14:28
Får håpe at Lyse også taper penger på sine hurtigladestasjoner i Rogaland. 100 kr per lading. Hvis en ofte har behov for hurtiglading, så er prisen grei no, 199 kr per måned, for 14-15 landingen hver måned.

Håper Grønn Kontakt får etablert seg rundt Stavanger-Sandnes snart....
Hvis abonnementsavtalene skulle vært aktuelle så måtte de inkludert roaming på de andre operatørenes hurtigladere også. Ingen operatører har landsdekning, de er klumpet sammen I hver sin kant. Behovet for hurtiglading er jo størst når man er på langtur, og da krysser man gjerne både to og tre "operatørsoner", og da blir det dyrt med abonnement.

Minuttprising er bra, og man får da også sirkulasjon på laderne.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

K S

Sitat fra: Electrix på onsdag 12. november 2014, klokken 14:59
Sitat fra: K S på onsdag 12. november 2014, klokken 14:28
Får håpe at Lyse også taper penger på sine hurtigladestasjoner i Rogaland. 100 kr per lading. Hvis en ofte har behov for hurtiglading, så er prisen grei no, 199 kr per måned, for 14-15 landingen hver måned.

Håper Grønn Kontakt får etablert seg rundt Stavanger-Sandnes snart....
Hvis abonnementsavtalene skulle vært aktuelle så måtte de inkludert roaming på de andre operatørenes hurtigladere også. Ingen operatører har landsdekning, de er klumpet sammen I hver sin kant. Behovet for hurtiglading er jo størst når man er på langtur, og da krysser man gjerne både to og tre "operatørsoner", og da blir det dyrt med abonnement.

Minuttprising er bra, og man får da også sirkulasjon på laderne.

Helt enig, både i roaming og minuttpris!

Kone:Mor

Sjelden vi trenger å lade utenfor hjemmet. Det er jo bare når vi skal på lengre turer en sjelden gang vi trenger hurtiglading. Minuttpris syns jeg er flott! Da trenger man ikke okupere en ladestolpe lengre enn helt nødvendig heller.
e-golf sjåfør :-)
Oslo

zbk

Noen som vet hvordan Grønn kontakt beregner timeprisen sin for fleksilading? Jeg har sendt dem en mail, men har ennå ikke fått svar.

Teksten fra nettsidene gir ikke noe klart svar: "Makspris per påbegynte time er basert på at bilen lader på maks effekt. Vi etterskudsberegner timeprisen basert på faktisk ladeeffekt før du belastes for ladingen."

Er det maks ladehastighet i løpet av ladesesjonen eller beregnes dette pr. påbegynte time? Eller er det gjennomsnittseffekten som teller?

Et eksempel kan være om jeg lader i 1 time og 15 minutter Dersom ladingen starter på 22kW og synker jevnt, slik at ladehastighet når time 2 starter er 5kW, hva vil jeg egentlig bli fakturert?

-  2 x 49,- siden maks hastighet i starten var 22kW?
-  49,- + 12,- siden dette tilsvarer maks hastighet pr time?
-  Eller er det gjennomsnittseffekt som teller? Og i så fall, beregnes denne pr sesjon eller pr. påbegynte time?
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

emil

Sitat fra: zbk på fredag 27. februar 2015, klokken 09:03
Noen som vet hvordan Grønn kontakt beregner timeprisen sin for fleksilading? Jeg har sendt dem en mail, men har ennå ikke fått svar.

Teksten fra nettsidene gir ikke noe klart svar: "Makspris per påbegynte time er basert på at bilen lader på maks effekt. Vi etterskudsberegner timeprisen basert på faktisk ladeeffekt før du belastes for ladingen."

Er det maks ladehastighet i løpet av ladesesjonen eller beregnes dette pr. påbegynte time? Eller er det gjennomsnittseffekten som teller?

Et eksempel kan være om jeg lader i 1 time og 15 minutter Dersom ladingen starter på 22kW og synker jevnt, slik at ladehastighet når time 2 starter er 5kW, hva vil jeg egentlig bli fakturert?

-  2 x 49,- siden maks hastighet i starten var 22kW?
-  49,- + 12,- siden dette tilsvarer maks hastighet pr time?
-  Eller er det gjennomsnittseffekt som teller? Og i så fall, beregnes denne pr sesjon eller pr. påbegynte time?

Skrev først et svar, men ble litt usikker nå...

Enten beregner de makseffekt over hele ladeperioden ( alternativ 1) eller så beregner de hver time for seg (alterntiv 2). De skriver makseffekt så alternativ tre vil neppe være aktuellt.

Sigurd

Hvorfor er ikke hurtigladerne utstyrt med telleverk som viser løpende faktisk pris avhengig av hvordan du har valgt å betale? Kunne det vært en sak å ta opp med forbrukerombudet? Det er jo ikke greit å ikke vite hvor mye man kommer til å få regning på!
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

zbk

Sitat fra: Sigurd på fredag 27. februar 2015, klokken 10:33
Hvorfor er ikke hurtigladerne utstyrt med telleverk som viser løpende faktisk pris avhengig av hvordan du har valgt å betale? Kunne det vært en sak å ta opp med forbrukerombudet? Det er jo ikke greit å ikke vite hvor mye man kommer til å få regning på!

La oss nå være litt forsiktige med å presse den sitronen for hardt  ::). Løsningen på det kan fort bli at maksprisen blir til alltid-prisen for at man skal vite hva man må betale.  :o

Men det er ikke bra at man ikke vet hvordan dette beregnes. Det burde være lett for Grønn kontakt å legge ut på sidene sine.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Thomas Parsli

Sitat fra: Sigurd på fredag 27. februar 2015, klokken 10:33
Hvorfor er ikke hurtigladerne utstyrt med telleverk som viser løpende faktisk pris avhengig av hvordan du har valgt å betale? Kunne det vært en sak å ta opp med forbrukerombudet? Det er jo ikke greit å ikke vite hvor mye man kommer til å få regning på!

Hvor lenge står dere egentlig på et slikt ladepunkt?
Hvis man står tre timer (lenge, synes jeg) er forskjellen på worst-case og best-cast bare 40,-

Worst-case: 3 * 49,- = 147,-
Best-case: 1 * 49,- + 2 * 29,- = 107,-

De som kjører Tesla kan vel sette ladeeffekten manuelt til 11kW hvis man ønsker forutsigbarhet?


Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

zbk

Mitt ønske om å finne ut prisingen er siden min Zoe lader greit på 22kW vil jeg normalt klare meg fint med en time for rimelig full tank, men om jeg av en eller annen grunn trenger å fylle bare litt lenger for å rekke til neste lader er det interessant å vite om de ekstra 10-15minuttene koster meg 49,- eller kanskje bare 9,-.

Det kan være forskjellen på om jeg topper helt opp på 75min eller kjører to halvtimesladinger på ulike ladere langs veien. Prismessig kan første alternativet bli ganske mye rimeligere dersom den andre påbegynte timen regnes med mye lavere pris. Spesielt om man kan gjøre unna noen ærender i samme slengen og ikke bare sitter og venter.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Electrix

Jeg var tidligere ganske sikker på at man her betalte pr påbegynte time og at satsen kun var avhengig av hvor stor lader man hadde (bil må registreres mot brikke). Leaf med enkeltlader blir da 9,- pr påbegynte time, Tesla med dobbeltlader blir 49,- pr påbegynte time.

Jeg kan ikke huske å ha sett opplysningene om faktisk ladeeffekt tidligere, men Grønn Kontakt har jo endret prisstrukturen på hurtiglading og samtidig opplyst at de ville endre prisstrukturen for flexiladerne også etter hvert. De vurderte da bl.a. høyere oppløsning på ladetiden, typisk pr min eller pr 15 min.

Slik det står nå kan det se ut som de måler faktisk ladeeffekt og fakturerer etter faktisk ladeforbruk, det hadde jo vært en veldig bra løsning for disse AC-uttakene som er relativt rimelige å sette opp i forhold til DC-ladere. Post gjerne svaret du får.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

zbk

Tyst som i graven fra Grønn kontakt pr email. Noen som har facebook-konto og kan formidle spørsmålet via den kanalen?
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA