Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Regnvann på gulvet

Startet av astroida, onsdag 26. november 2014, klokken 21:34

« forrige - neste »

astroida

Sitat fra: Finnøy på onsdag 12. november 2014, klokken 21:20
Sitat fra: astroida på onsdag 12. november 2014, klokken 20:46
Ok! Hva er telematics?
Sikkert feil uttrykk, men ingen integrert GSM/3G kommunikasjon som hos Zoe, VW, Nissan, BMW, Tesla gjør at du ikke kan bruke en smarttelefon for å sjekke batteristatus, fjernstarte varme osv. Til gjengjeld er prisen og andre fordeler så gode at i mine øyne burde det ikke være noen showstopper. Men - det er et par "prinsippp" standpunkt: liker du å sitte høyt og foretrekker komfort = Soul eller Zoe. Liker du å sitte lavt og litt mer sportslig = Model S eller eGolf. Liker du mer konservativ kvalitetsfølelse og merkenavn = BMW eller VW ;)
Liker du mye utstyr, bryr deg mindre om reell rekkevidde, prioriterer kort leveringstid - men høye servicekostnader = Leaf.

Takk for oppklarende guidelines! Skyldes de høye servicekostnadene på Leaf at garantien er kortere? Eller har det andre årsaker?

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: astroida på onsdag 12. november 2014, klokken 21:31
Takk for oppklarende guidelines! Skyldes de høye servicekostnadene på Leaf at garantien er kortere? Eller har det andre årsaker?
Sannsynligvis utelukkende jakt etter maksimal fortjeneste. Det finnes hederlige unntak der enkelte forhandlere har valgt å ikke melke kundene maksimalt, men bare synd importøren har valgt å ignorere dette på tross av massive klager fra Leaf kunder på servicepriser fra det øyeblikk man oppdaget dette, men her var man bondefanget. Ingen service på autorisert verksted = ingen garanti.

Nissan med sin Leaf har hatt nesten monopol fra 2011-2013. Først i år har det ble reell konkurranse fra andre merker. Per i dag er dette nesten det eneste alternativet hvis man ønsker en elbil på dagen, for de andre er det betydelig leveringstid på nybestillinger. Men Nissan får ikke akkurat kunder tilbake i neste omgang.

astroida

Takk for oppklaring. Dette var jeg ikke bevisst på, men det må tas med i betraktningen.

Gliderman

Leafen får mye tyn på forum om dagen.
Jeg fikk min Tekna i slutten av januar og har kjørt 18000 km så langt uten noe plunder. Rekkevidde er som forventet. Kjørekomfort er veldig bra, gode seter og lavt innvendig støynivå. Godt varme apparat og gode tilbakemeldinger på varme i baksetet. Knall god lyd i stereoanlegget. God plass i bagasjerommet.
Er blitt førstevalg hjemme og det er populært å låne bilen. Rimelig kvikk er den også.
Ved kontakt med Vestfold Auto har jeg fått gode svar, etter noe masing i februar. Servicepriser har jeg enda ingen oppfatning om, men registrerer at de er på vei ned.
Klarer du deg med den noe begrensede rekkevidden så er Leaf et trygt og konservativt valg.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

sølv-pilen

Dersom valget står mellom leaf og Kia, Så er det lett å velge Kia foran Leaf.

Virkligheten er dog desverre slik at Kia ikke blir tilgjengelig før tidlig høst neste år, og kanskje enda lengre en det også, Leaf er relativt raskt leveringsklar i sammneligning. Leafen er en god bil å kjøre, den er en god teknisk utstyrt bil og ha godt med plass, ser man bort fra distanse så er egentlig valget veldig enkelt med tanke på den er så og si tilgjenglig nå.

Hvorfor ikke bare kjøpe en Leaf nå, så har du Leafen ett par år, da kommer det en forbedret Kia til å være tilgjengelig med en langt kortere venteliste, Da kan du selge Leafen og kjøpe den nye Kia. Slik vil du også nyte godt av el bilen frem til du får en reel muighet til å velge Kia eller Leaf.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

astroida

Gode innspill, @Gliderman og @sølv-pilen.
Trygt og konservativt høres forsåvidt helt ok ut til våre formål. Er nok et stykke under gjennomsnittet interessert i bil og motor, men ser at behovet for biltransport av familien tvinger seg fram. Og da må vi ta hensyn til at bilen skal være sikker, økonomisk, praktisk økonomisk og ikke forurense.

Daglig bruk blir på en drøy mil til hver vei til og fra jobb, samt øvrige turer. Da kan vel en Leaf sikkert gjøre nytten. Er det grunn til å tro at de nyeste modellene med varrmepumpe vil holde seg best i verdi? Eller blir dette bare gjetning?

Thomas Parsli

Med en så kort kjørelengde (20-30km/dag) er merke/modell uvesentlig.

Varmepumpe gir marginalt mindre verdifall, hvor mye er umulig å si. Det er uansett en dårlig investering.

En brukt 2013-modell med 5års garanti til 175.000,- virker som et kupp i forhold til en ny bil til 250.000,-? (http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=47813562&searchclickthrough=true)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

astroida

Ja, er det et kupp? Evt et fornuftig kjøp? Taper eller risikerer man noe ved å kjøpe en pent brukt fjorårsmodell?

Thomas Parsli

Du mister ett år garanti/reklamasjonsrett (5 år fra bilen er ny) og et enormt verditap!

Den eneste ulempen jeg kan se er at Ecocar ble etablert i 2013 og det er uklart hvor solide de er finansielt. Hvis du synes usikkerheten blir for stor kan de se på tilsvarende bil fra en forhandler som har hold på lenge, sjekk ev. likviditet (på f.eks purehelp.no).

Kjøper du en "norsk" bil har denne garanti fra Nissan og det har lite å si om forhandler går konkurs.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

astroida

Takk for innspill, hvis vi ikke løper større risiko enn en liten del av garantitiden, kan dette absolutt være aktuelt. Dersom det altså ikke finnes større innvendiger mot å kjøpe en lett brukt, norsk bil.

Tormy

Vil anbefale å ta en titt på Renault Zoe, nesten hundre liter mer "offisiell" bagasjeplass enn Kia. Jeg så på begge, bestilte Zoe i går. Leveres i midten av januar. Skal ikke skryte på meg mye bilkunnskap så alt jeg sie må tas med en klype salt :-)

elmer71

Hei!  :)
Et lite innspill fra en superfersk elbil-eier. I går fikk vi vår Leaf Tekna og gleder oss voldsomt til å hele tiden gjøre nye erfaringer i en fullstendig ny bilverden for oss!  :)
Grunnen til at vi valgte Leaf fremfor Soul var flere. Noen av dem var leveringstid, knallgod lydannlegg fra Bose, App -og pcstyring av diverse funksjoner.

Men et argument for oss har så langt ikke vært nevnt: Vi synes det er betryggende med en bil som har vært på markedet i snart 5 år. Vi synes også det at bilen er bygd som en elbil fra starten av, og ikke er en bensin -eller dieselbil det er satt batteripakke på, virker som en lur ting.

Tiden videre vil gi oss mange svar og erfaringer i forhold til om valget var klokt eller ikke-lykke til med valget!  :)
2014 Tekna, White Pearl (krom)
Renault Laguna der elbilen ikke strekker til.

Elmo

#27
Sitat fra: elmer71 på fredag 14. november 2014, klokken 23:19
Men et argument for oss har så langt ikke vært nevnt: Vi synes det er betryggende med en bil som har vært på markedet i snart 5 år. Vi synes også det at bilen er bygd som en elbil fra starten av, og ikke er en bensin -eller dieselbil det er satt batteripakke på, virker som en lur ting.

Det er stor forskjell på at biler er en opprinnelig fossilbil som så etterpå er bygget som elbil (Ford Focus, Volvo c30, Mercedes B, osv) og biler som er designet nye for å kunne leveres som både fossil og elektrisk (eUP, eGolf-7 (ikke Golf-6), og såvidt jeg vet Kia Soul).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

astroida

Sitat fra: elmer71 på fredag 14. november 2014, klokken 23:19
Hei!  :)
Et lite innspill fra en superfersk elbil-eier. I går fikk vi vår Leaf Tekna og gleder oss voldsomt til å hele tiden gjøre nye erfaringer i en fullstendig ny bilverden for oss!  :)
Grunnen til at vi valgte Leaf fremfor Soul var flere. Noen av dem var leveringstid, knallgod lydannlegg fra Bose, App -og pcstyring av diverse funksjoner.

Men et argument for oss har så langt ikke vært nevnt: Vi synes det er betryggende med en bil som har vært på markedet i snart 5 år. Vi synes også det at bilen er bygd som en elbil fra starten av, og ikke er en bensin -eller dieselbil det er satt batteripakke på, virker som en lur ting.

Tiden videre vil gi oss mange svar og erfaringer i forhold til om valget var klokt eller ikke-lykke til med valget!  :)

Til lykke med valg av bil, håper dere blir fornøyd!
Leveringstiden er ikke akkurat i Kias favør, mulig vi også lander på en Leaf. Og at neste bil kanskje heller blir en oppgradert Kia. Enig i at tryggheten med at Leaf er over barnestadiet teller med.
Så er bare spørsmålet om vi skal kjøpe en ny eller 2013-Leaf...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA