Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: CarWings....for noe dritt!!

Startet av fimreite, onsdag 26. november 2014, klokken 18:56

« forrige - neste »

fimreite

(Kanskje denne posten burde vært under teknisk forum? Beklager hvis jeg har postet den feil)

Jeg venter i skrivende stund på vår nye Kangoo Maxi 2014 "facelift" modell. Den står i Oslo og skal sendes vestover til Bergen snart. Jeg digger den bilen, men den har ett svakt punkt i forhold til andre nye EL-biler: Den har som kjent ikke hurtigladingsmuligheter.

Like vel forstår jeg det slik at Kangooen kan takle hurtiglading, og at det er mye likt som Renault Zoe?

Jeg har snust rundt på nettet om det finnes måter å ettermontere utstyr som tillater hurtiglader i kangooen, men finner ikke noe om det.

Er det noen kloke hoder her inne som kan svare meg på: 1) Kan kangooen teoretisk sett hurtiglades? Og 2) kan utstyr/teknologi ettermonteres for å oppnå hurtigladermuligheter på Kangooen?

Gleder meg som en unge til bilen kommer samme hva som blir svaret :)

-Tøger

Smiling when sailing

Hei Tøger

Jeg er også interessert i Kangoo og har prøvekjørt en kangoo i litt mer enn en uke i fjor vinter i Tyskland. På de tyske forene er det flere som har sport de samme som du men så vidt jeg vet er det ingen som har tatt steget. Årsaken er vel at selv om garantien til bilene har løpt ut er eierne der nødt til å leie batteriene. Derfor har de ikke lov til å endre på laderen. Likevel er det folk der borte som har vurdert dette og selvfølgelig er det mulig men du mister garantien på både bil og batteri. Du kan gjerne se på goingelectric.de/forum for å finne litt mer informasjon om kangooen.
Er forresten spennt på dine erfaringer med bilen. Går ut fra at du kjøpte den nyere av kangooene fra Super Auto as.
Hva betalte du? Hvar det mulig å prute på prisene?

Hilsen

Matti
Blå Leaf, Tromsø

fimreite

Hei Matti

Takk for innspill. Da er det ikke bare teoretisk mulig med å legge om til hurtiglader, men også praktisk. Jeg skal lese linken din. Vi leaser våre batterier.

Vi bruket Super Auto som importør. Vi forsøkte en importør her i Bergen, Miljøbil, men de var rett og slett udugelige. Bilen vi får levert fra Super Auto er spesialimport for oss pga. Vi hadde ønsker om to dører bak, dieselvarmer og ryggesensor. Israr Ahmed i Super Auto fant og importerte for oss. Han tok også vår gamle Renault Laguna 2004 model i bytte. Dessuten har Super Auto betalt reperasjon på Lagunaen, slik at vi har bil til vi får Kangooen levert. Og ja. Pruting er mulig. Makeløs Service rett og slett! Langt utover det man kan forvente. Vi tok kontakt med et spesifikt ønske, og to dager etter hadde vi bestilt bil. Han har god peil også, virker det som. Så om du ikke finner bilen du er ute etter på finn.no, så skal du se at Super Auto er åpen for direkte bestilling.

Nei. Nok skryt av bilselgere! Måtte bare si det.

Jeg kan lage en ny tråd hvor jeg deler tanker/erfaringer her inne når jeg har fått kjørt meg inn med kangooen.

-Tøger

calefranco

Hei,

Jeg vurderer også den nye Kangoo (etter facelift). Super Auto kan skaffe disse, men tror det er kun med batteri leie kontrakt, stemmer ikke det? Hvor mye betalte du?


fimreite

#4
Hei Calefranco

Vi fikk prislisten i dag og ble litt paff. 894,- måneden for 10.000 km i året. Jeg hadde lest på Renault at leasingutgiften var på ca 750,-. Noe jeg syntes var i overkant dyrt, men overkommelig. Jeg glemte å undersøke om det var med eller uten moms...

Med tanke på at 894,- er svært likt til hva vi i snitt brukte i bensin på vår gamle Renault Laguna stasjonsvogn fra 2004, så er dette svært betenkelig. Det blir faktisk dyrere for oss i drivstoffutgifter med el-bil når man legger til ladeutgiftene! Men nå kommer jeg til å bruke Kangooen mer. Jeg har nemlig pleid å ta bussen jobben som er i Bergen sentrum. Nå med, alle fordelene, vil jeg parkere gratis og kjøre gjennom bomringen gratis. Så jeg tror at totalen vil bli billigere(frem til 2017, vel å merke).

Men vi kan vi ta en liten matteøvelse: 894,- NOK * 12 måneder = 10.728,- i året. Så ganger vi dette med tre år som trolig er det gunstigste avtalen for oss. Altså 32.184,- NOK for å lease batteriene i tre år. Når leasingavtalen går ut om tre år er det uvisst hva som skjer. Får jeg ny batteripakke? Kan jeg kjøpe ut batteriene for en to eller tre månedsleier slik man gjør med leasingbil? Eller må jeg fortsette å lease de gamle batteriene for samme sum, uten andre muligheter? Jeg er med andre ord svært usikker.

Jeg glemte å fullføre mattestykket mitt! Oppdatert 22.11.2014
Altså 32.184,- for å lease batteri i tre år. Vi kjøper vår Kangoo fullt utstyrt for 196.000,-. Skal vi kjøpe denne bilen med samme utstyr gjennom Renault i Norge med batterier til odel og eie, ville dette ha kostet oss ca 270.000. Det er altså 74.000,- i differanse. Det er selvfølgelig en kortere garanti på bilen vår, men vi har med fem års garanti på drivlinje og på batteri, mens vi har to år standard EU garanti på andre ting. Fem års Renaultaranti kan kjøpes for ca 500,- Euro i tillegg hvis jeg har forstått det riktig.

Med 894,- i månedsleise blir dette 10.728,- i året i batterileie. Deler man dette på differansen mellom importbil og kjøpt renaultforhandler i Norge, så tar det like i underkant av 7 år for å "ta inn" utgiftene med batteriene.

Hvis man antar at batteriet koster 50.000,- å kjøpe selv, vil man med 894,- i måneden ha nedbetalt batteriets etter 4,5 år. Får man byttet batteriet før denne tiden, vil man i teorien gå i pluss. Og hvis man er heldig får man inn bedre batterier som gir lenger rekkevidde. Men igjen vil trolig prisen på batteriene bli betraktelig lavere etter hvert som teknologien utvikler seg. Men det kan hende at dette er en god avtale like vel?


Jeg er faktisk positiv til tanken om å lease batteriene, men da må det være betraktelig billigere eller bedre betingelser. Spesielt for privatkunder som ikke kan trekke fra moms eller kan trekke fra andre utgifter "til inntekts ervervelse". 500,- mnd hadde vært en pris vi kunne levd med, og spesielt siden vi får med litt "ekstra" som ZE connect, veihjelp og nye batterier hvis de går under 75 % i kapasitet.

Dessuten går jo teknologien fremover, og om tre år er det kanskje tilgjengelig billigere batterier som gir betraktelig lenger rekkevidde. Da er det jo greit å inngå en ny leasingavtale på nye batterier, uten å måtte betale for ny pakke (hvis det er mulig).

Jeg håper at noen her inne kan avklare noen av spørsmålene mine også!

-Tøger

fimreite

Okidoki!

Jeg er litt klokere blitt! Korriger meg om jeg tar feil.

Slik jeg har forstått det så langt, kan ikke Renault kangoo hurtiglades fordi den har en innebygd AC til DC konverterer (AC er vekselstrøm og det samme som er i strømnettet vårt, mens DC er likestrøm og er det man bruker i batteriene). Denne konvertereren vil regulere "strømmen" slik at man ikke kan kjøre høyere enn 32A.

MEN AC til DC konverteren i Kangooen vil ikke tillate mer enn 16A strøm inn i bilen like vel. Så lenge man har denne konverteren i bilen, og man bruker J1772 pluggen, så er man stuck med 16a strøm, selv om det er mulig å kjøre 32A inn via J1772 pluggen som står installert i bilen i dag.

Spørsmålet blir da: Kan man etterinstallere en DC kontakt i bilen, som CHAdeMO eller mottak for den nye Mennekes ladplugg med innebygd DC? Eller en CHAdeMO-hurtigladermottak?

Kan du som leser dette komme med innspill om jeg har forstått dette riktig?

-Tøger

jkirkebo

Sitat fra: fimreite på torsdag 20. november 2014, klokken 12:42
Okidoki!

Jeg er litt klokere blitt! Korriger meg om jeg tar feil.

Slik jeg har forstått det så langt, kan ikke Renault kangoo hurtiglades fordi den har en innebygd AC til DC konverterer (AC er vekselstrøm og det samme som er i strømnettet vårt, mens DC er likestrøm og er det man bruker i batteriene). Denne konvertereren vil regulere "strømmen" slik at man ikke kan kjøre høyere enn 32A.

Nei, alle elbiler har innebygd lader. Denne forbikobles om man hurtiglader. At den er begrenset til 16A er fordi Renault satte inn en 16A lader og ikke en 32A lader.

SitatSpørsmålet blir da: Kan man etterinstallere en DC kontakt i bilen, som CHAdeMO eller mottak for den nye Mennekes ladplugg med innebygd DC? Eller en CHAdeMO-hurtigladermottak?

Kort svar: Nei.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kaiat

Ser at Super Auto har en Kangoo inne nå uten batterileie: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=53591591

Hvem er det du betaler batterileien til med en bruktimportert bil forresten? Renault Norge eller Renault-importøren i landet der bilen opprinnelig ble førstegangsregistrert?


Smiling when sailing

Hei igjen

En hurtigladekontakt til Chademo kan du nok ikke installere. Men det skal være mulig å installere 2 eller 3 Brusa NLG5 ladere som koster ca. 1200,- Euro per stykk. Da kan du lade med opp til 13 kW. Du kan finne oppskriften om hvordan å gjøre dette (oppskriften er til en Leaf men vil mest sannsynlig også virke på en Kangoo) her: http://www.upgrademyleaf.com/examples-of-nissan-leaf-charger-upgrade/

Men du skrev jo selv at du leaser batteriet. Da er det vel ikke lov uansett.

Blå Leaf, Tromsø

fimreite

Hei Kaiat!

Det er Renault Finance som har leasingen. I norge er det batterileie@renaultfinance.no som er ansvarlig for leasingavtalen. Det er til dem man betaler om man importerer selv eller handler fra bilimportører som Super Auto.

Håper det var avklarende.

-Tøger

fimreite

Takk for tipset Smiling when sailing :)

Dette kan sikkert virke på Kangooen også.

Men siden vi leaser batteriene, så er det nok ikke lurt å tukle med det selv. Hvis Renault kan ettermontere noe utstyr for meg hadde det vært topp. Men jeg tviler. Jeg opplever Renault sentralt som ganske stivbeinte, og lite imøtekommende og serviceinstilt, dessverre. Men det kan sikkert ha med dagen og personene jeg snakker med...

Jeg vil tilføye at jeg er fornøyd med Renault i Bergen.

kaiat

Tviler sterkt på at Renault kan gjøre noe for å øke ladehastighet. I så fall må du nok til selv med "hjemmemekking" av noe slag.

Eller takk for info om batterileie. Lurte litt på hvordan Renault håndterte det med en bruktimportert bil.


elektrolux

Vær obs på batterileie.

Mye er gjerne skrevet i liten tekst, som at du må betale for kontroll av batteriet og frakt til verksted som kan ta denne kontrollen. Du må gjerne betale for demonterering ved opphør av leieavtale, og du er ansvarlig for at eventuell ny eier betaler batterileien.

Det siste kan forsåvidt utnyttes. La vær å betale leien, og forrige eier vil måtte gjøre det. :o
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Jejl

#13
Mye tyder på at de er i ferd med å gå vekk fra batterileie. På firmaet vårt har vi nå bestillt en kangoo og slapp unna batterileien. Vi fikk kanskje en særavtale. 5 års garanti på alt (inkl  batteri). Får med nordisk pakke med dieselvarmer, ac, og endel annet ekstrautstyr.

Jejl

Angående hurtiglading så er jo regenereringen når du slipper "gassen" på kangooen ganske kraftig. Hvordan fungerer oppladingen av batteriet ved regenerering? Går energien direkte inn på batteriet uten noen for for lader?

Kanskje jeg skal taue Kangooen med Teslaen i nødstilfelle for å raskt få noen km på batteriet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA