Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Konkurrentene sover ikke

Startet av petersv, onsdag 26. november 2014, klokken 18:49

« forrige - neste »

petersv

Jeg Har noen fått leveringstidspunkt for RWD Model S etter oppstarten av AWD-produksjonen? Jeg mistenker at de kommer til å slutte med RWD (og kanskje S60) etter oppstarten av AWD.

Begrunnelse:
-Alle som har bestilt brun og grønn bes bytte til RWD for å bli med i "gammel produksjon" og få riktig farge
-Ingen har fått levering av RWD etter jul
-Mai er seneste levering (i Norge) man kan velge (mao. produsert før oppstart av AWD/ny produksjonslinje)
-Tesla har sagt de vil gå ned på variasjoner av bilen
-DU-problematikk med kun en drivlinje med full effekt
-RWD Performance allerede borte
-AWD 60 (S60D) tatt bort, folk bes oppgradere til 85kWh (ubekreftet rykte)

Er bare en spekulasjon, men hvordan vil det isåfall påvirke nybilprisen på S/P85D etter nyttår? Vil de simplifisere produkson for å få ned kost og ettermarkedkost, og dermed kunne sette ned prisen på bilen? Den begynner å bli dyr, vanlig spesifisert S85D koster mest sannsynlig etter kommende valutajustering godt og vel 200k med enn en S85 i 2013.

Den som lever får se ;)

Cowboystrekk

Jeg tror ikke de fjerner verken RWD eller 60 da dette vil gjøre innstegspris langt høyere og mange kundegrupper forsvinner. I USA selger 60 godt og AWD er mindre etterspurt blant bilkjøpere. Grønn og brun var derimot veldig upopulære farger og de har ikke mange maletunneler så forstår de fjerner dem.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Celter

En annen potensiell ulempe er dårligere svingradius. Hvis det skulle vise seg at denne er vesentlig dårligere kansellerer jeg min bestilling og beholder min RWD.
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

Sjøhyene

Enig med cowboy.
Angående fjerningen av P85 RWD er heller ikke det så rart da dette er "værsting" utgaven og den blir nå erstattet av P85D. Den fylte ikke noe spesielt behov utover det å være den råeste. Så når den ikke lenger er råest tas den bort.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Øyvind.h

#4
Tesla kan vel teoretisk unne seg å kutte rwd, noe som løfter grunnprisen på Model S fra 460.000 (S60) til rundt 560.000 (S85D) ettersom S60 ikke får 4wd.
Dersom de kan gjøre dette og fortsatt være produksjonsbegrenset har det kanskje noe for seg, for da skuffer de inn enda mer penger til utvikling av Model 3. Hverken Model S eller X er ment som «allemannseie». Dette er rådyre biler som skal finansiere den mer folkelige Model 3, og om de selger for mye av S og X kan de jo bare skru prisen opp.
Mitt ønske er at de selger så mye som mulig av S og X til de som har behov for disse bilene, og dermed ønsker jeg meg en lav innstegspris.

Det er frustrerende at jeg kjører rundt i noe jeg opplever som fremtidens bil, for jeg kan ikke snakke for varmt om bilen blant venner/bekjente fordi det ikke er naturlig at alle har råd til å legge 600.000,- på bordet for en slik bil. Grunnprisen er altså frustrerende høy, for jeg skulle ønske alle kunne kjøre Tesla!

Når det gjelder behov så ville jeg valgt S85 igjen i dag foran S85D fordi jeg har behov for plassen i frunken, og fordi 4wd ikke er verd 31K ekstra for meg. Men det endrer seg antakelig om ca 4-5 år.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Chlangum

Sitat fra: Celter på onsdag 12. november 2014, klokken 08:46
En annen potensiell ulempe er dårligere svingradius. Hvis det skulle vise seg at denne er vesentlig dårligere kansellerer jeg min bestilling og beholder min RWD.

Akkuratt det lurer jeg også på.
Husker bare overgangen fra RWD til FWD på volvo i sinn tid. Var meget stor forskjell på svingradius etter den overgangen.

Nå tenker jeg at forskjellene ikke er like store på dagens biler men en forskjell vil det garantert være.
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Teslanewbie

#6
I januar 2014 n skrev en fyr med Tesla Innside info dette her på Teslaforum:

Sitat
Både S og X med 4 dual motor all wheel drive

« på: Fredag 03. Januar 2014, klokken 18:21 »

Sitat


2 hjulingen utgår ifra og med september produksjon

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11520.0.html
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Sjøhyene

Så han gjettet riktig om at MS kom til å få AWD.
Tror ingen så den komme  :P
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Havebigfun

I tillegg til svingradius og vesentlig redusert frunkplass er det ytterligere en mulig nedside med D- modellene:
Nyttelast- den er allerede ganske lav ved dagens TMS mens D modellene veier ytterligere ca 70-100 kg mer. Om tillatt totalvekt ikke øker betyr det at det nyttelast på mellom 2-300 kg...

petersv

#9
De tok bort S40 pga laber etterspørsel, de tok bort brun og grønn pga det samme. Tipper S60 -salget ligger på noen få prosent, tipper de følger trenden der og...

Noen som vet ca. hva salgsandelen for S60 er kontra S85 og P85?

Det er jo som nevnt over her, ikke noe problem med etterspørselen, og det er på de dyre modellene de tjener penger.

Diravi

All den tid Model 3 ligger ganske langt frem i tid er det vel ikke så lurt å kutte ut S60 som innstegsmodell hvis man ønsker økte markedsandeler. Tesla bruker også selv S60 aktivt i regneeksemplene sine før å vise at det er økonomisk mulig å kjøpe en Tesla. Dersom prisene nå går opp i Norge kan den vise seg enda viktigere for å sikre vekst.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Teslanewbie

Sitat fra: Sjøhyene på onsdag 12. november 2014, klokken 12:31
Så han gjettet riktig om at MS kom til å få AWD.
Tror ingen så den komme  :P

han "gjettet" at RWD forsvinner og at 0-100 på P85D skulle gå  3.3 s og at AWD skulle introduseres... ja
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

petersv

Vi får se, men det jeg egentlig lurte på var om dere har noen tanker på om det kan føre til at de kan tilbakeføre litt av den økte marginen, ved å ikke sette opp prisene? Det er jo "ingen" som kjøper en strippet S60 uansett, og det har de jo brukt som argument flere ganger for å ta livet av opsjoner.

Har, som mange andre, safet og bestilt en "ikke brun" (les: grå) S85D med litt utstyr. Den havnet godt over 600, og så får tida vise om det kommer en prisøkning og jeg kjøper den i påvente av Model X. ;)

Øyvind.h

Sitat fra: Teslanewbie på onsdag 12. november 2014, klokken 13:46
Sitat fra: Sjøhyene på onsdag 12. november 2014, klokken 12:31
Så han gjettet riktig om at MS kom til å få AWD.
Tror ingen så den komme  :P

han "gjettet" at RWD forsvinner og at 0-100 på P85D skulle gå  3.3 s og at AWD skulle introduseres... ja
"Alle" visste jo at 4wd ville komme til Model S, ettersom Model S og Model X deler platform (og X naturligvis ville bli 4wd). Rwd alternativet på Model X ble også fjernet tidlig.

At doble motorer kunne medføre raskere akselerasjon krever heller ikke rakettforsker-utdannelse for å gjette seg til, så summa sumarum er dette bare påstander alle kunne fremsatt. Jeg gjettet på at 4wd på S skulle holdes igjen til etter lansering av X, men når sjefen selv forsøker å snakke ned etterspørselen etter X, og X blir kraftig forsinket, ja da er ikke tidlig lansering av 4wd på S vanskelig å forstå at kan bli konsekvensen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Teslanewbie

#14
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 12. november 2014, klokken 14:22
Sitat fra: Teslanewbie på onsdag 12. november 2014, klokken 13:46
Sitat fra: Sjøhyene på onsdag 12. november 2014, klokken 12:31
Så han gjettet riktig om at MS kom til å få AWD.
Tror ingen så den komme  :P

han "gjettet" at RWD forsvinner og at 0-100 på P85D skulle gå  3.3 s og at AWD skulle introduseres... ja
"Alle" visste jo at 4wd ville komme til Model S, ettersom Model S og Model X deler platform (og X naturligvis ville bli 4wd). Rwd alternativet på Model X ble også fjernet tidlig.

At doble motorer kunne medføre raskere akselerasjon krever heller ikke rakettforsker-utdannelse for å gjette seg til, så summa sumarum er dette bare påstander alle kunne fremsatt. Jeg gjettet på at 4wd på S skulle holdes igjen til etter lansering av X, men når sjefen selv forsøker å snakke ned etterspørselen etter X, og X blir kraftig forsinket, ja da er ikke tidlig lansering av 4wd på S vanskelig å forstå at kan bli konsekvensen.

Grei den men at RWD P utgår var vansklig å forutse synes jeg...
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA