Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvorfor er det ingen batterier under bagasjerommet?

Startet av satheesh.net, onsdag 26. november 2014, klokken 16:57

« forrige - neste »

satheesh.net

[spekulasjoner]

Denne mannen finner på mye "rart". Det siste, som sikkert flere har fått med seg, er en sverm av små mikro-satellitter som har som mål og gi veldig rimelig internett.



Mon tro vi kanskje får gratis nett-tilgang via denne teknologien i bilene etterhvert? I så fall er kanskje avtalen med Telenor overflødig?
Uansett blir det spennende å se hva som kommer om 2 til 3 måneder. ;)

[/spekulasjoner]

Amoss

Sitat fra: satheesh.net på tirsdag 11. november 2014, klokken 23:06
[spekulasjoner]

Denne mannen finner på mye "rart". Det siste, som sikkert flere har fått med seg, er en sverm av små mikro-satellitter som har som mål og gi veldig rimelig internett.



Mon tro vi kanskje får gratis nett-tilgang via denne teknologien i bilene etterhvert? I så fall er kanskje avtalen med Telenor overflødig?
Uansett blir det spennende å se hva som kommer om 2 til 3 måneder. ;)

[/spekulasjoner]

Siterer like godt meg selv fra en annen tråd her:

Sitat fra: Amoss på tirsdag 11. november 2014, klokken 16:30
Sitat fra: Tuxedo på torsdag 09. oktober 2014, klokken 18:52
Det er mulig at Tesla har strupt datatrafikk kun i Sverige, ettersom det sannsynligvis er det utlandet nordmenn kjører mest i.  Hvis de har en "normal" bedriftsavtale med Telenor, må jo roamingkostnadene være formidable med TuneIn og Rdio i bilene.

Bare en bitteliten tanke: Kan dagens nyheter ha noe med dette å gjøre?
http://www.digi.no/931411/skal-tilby-internett-aksess-med-700-satelliter
SitatSpaceX is still in the early stages of developing advanced micro-satellites operating in large formations. Announcement in 2 to 3 months.

Om ikke for dagens biler, som er utstyrt med 3G mobildekking, så kan jeg på sikt se at det kan bli både billigere og enklere for Tesla å ha alle bilene verden over online uansett hvor de befinner seg dersom de har en andel i ett slikt satellittprosjekt. I alle fall for nødvendig kommunikasjon med bilen, diagnosering, lokalisering, kart- og FW-oppdateringer og app-acsess. Vanlig Internett surfing og nett-steaming kan evnt. gå på kundebetalt abonnement.

:p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

hma

Spennende muligheter med Internett-aksess via satellitt :)
Dog alt for mange åpenbare begrensninger til at det kan brukes som fullverdig telemetriløsning for bil.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

petersv

MEd all klagingen på responstid på appen i dag, tør jeg ikke spekulere i hvor mye det kommer til å bli hvis de skulle gå over til satellitt.

For å ta det tekniske, det er snakk om små satellitter, mao. er det nærliggende å tro at de har relativt liten gain (forsterkning.) Dermed vil en vanlig rundstråleantenne aldri fungere optimalt og spesielt ikke i et speil etc.

I tillegg vil det ikke fungere i tunneler, garasjer etc.

Satellettsegment er også ganske dyrt (selv om man er eier selv,) så nettradio etc. vil koste skjorta. Vedder en 6-pack på at det ikke kommer til Model S :)

Trustno1

Det store problemet med satelittforbindelse til nå er jo responstiden pga satelittene står i geostasjonærbane høyt over jorda.

Kan dette være snakk om en flåte av satelitter som vil løpe i en mye lavere bane for å kunne oppnå en vesentlig kjappere responstid? Siden det er snakk om 700 satelitter så vil jeg tro at det neppe er geostasjonære det er snakk om her. Da hadde man ikke hatt behov for så mange satelitter.

Dersom man klarer å levere en stabil løsning fra satelitter i LEO så har jo dette potensial til å bli en revolusjonær metode å levere internett til hele jorden.

Sjøhyene

Sitat fra: Trustno1 på onsdag 12. november 2014, klokken 10:30
Kan dette være snakk om en flåte av satelitter som vil løpe i en mye lavere bane for å kunne oppnå en vesentlig kjappere responstid? Siden det er snakk om 700 satelitter så vil jeg tro at det neppe er geostasjonære det er snakk om her. Da hadde man ikke hatt behov for så mange satelitter.

Dersom man klarer å levere en stabil løsning fra satelitter i LEO så har jo dette potensial til å bli en revolusjonær metode å levere internett til hele jorden.

tipper det er nettopp dette som er intensjonen.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Trustno1

Alt ettersom hvor godt dette fungerer i praksis, så kan det bety tøffe tider for tradisjonelle ISP'r fremmover.

Sjøhyene

Ut i fra det jeg kan lese er 300km ansett som minimums høyde. Det er under 1% av avstanden til en geostasjonær satelitt.

Men så vidt jeg kan forstå kan ikke vil ikke dagens mobile enheter kunne være kompatible med en sånn type kommunikasjon.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

satheesh.net


Trustno1

Problemet er at i så lav høyde vil satelittene bevege seg svært fort, og man vil bare være i kontakt med hver enkelt satelitt i veldig kort tid før man må kommunisere med en annen.

Jeg tror nok også at man ikke kan kommnisere direkte med disse satelittene i fra dagens enheter, men det kan jo i en overgangsfase løses med WLAN routere som kan benytte dette signalet. Dersom dette fungerer godt er jeg nok sikker på at morgendagens enheter vil få direkte støtte mot satelittene også.

Sjøhyene

Sitat fra: Trustno1 på onsdag 12. november 2014, klokken 12:13
Problemet er at i så lav høyde vil satelittene bevege seg svært fort, og man vil bare være i kontakt med hver enkelt satelitt i veldig kort tid før man må kommunisere med en annen.

dette trenger ikke være noe problem så lenge man har nok satelitter
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

petersv

Sitat fra: satheesh.net på onsdag 12. november 2014, klokken 12:10
Sitat fra: petersv på onsdag 12. november 2014, klokken 08:10
Vedder en 6-pack på at det ikke kommer til Model S :)

Famous last words ... I'll hold you to that ...  ;D

Vil det si at jeg får en 6-pack hos deg hvis det ikke kommer innen, la oss si, 5 år? ;) Hehe

TMS85


Trustno1

Kan nok få vesentlig under 40ms om satelitten går i lav nok bane, problemet om banen blir for lav, så blir det mer motstand fra atmosfæriske rester, og det krever mer vedlikehold for å holde satelitten i bane.

petersv

Er nysgjerrig på hvordan dere ser for dere antennen skal se ut på terminal-siden? (i bilen.)

Det er helt urealistisk imo. med de begrensningene man har på maks tillatte effekt på antenner. Ser ikke for meg at man har en parabol på bilen som tracker satellitter... :P Men jeg kan jo ta feil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA