Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvorfor er det ingen batterier under bagasjerommet?

Startet av satheesh.net, onsdag 26. november 2014, klokken 16:57

« forrige - neste »

B_Tesla

Jeg har ikke satt meg nok inn i den teknologien der, men jeg har benyttet litt sattelitt komunikasjon for internet med dagens teknologi og det går tregt! Her snakker man om antenner som er ca 2-3 meter i diameter.

Prislappen jeg har hørt for abbonement på den hastigheten, er et tosifret antall milioner i året. Så slik jeg ser det er det to utfordringer - prisen, samt antennen som skal følge sattelittene. Er ikke noe problem å motta, men noe annet når man skal sende tilbake.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Trustno1

Om dette prosjektet er i nærheten av hva jeg misstenker så kan du ikke sammenligne det med tradisjonellt satelittsamband.

Tradisjonelt benytter man satelitter i geostasjonær bane som er nesten 36000km ut i rommet. Når man har den avstanden så krever det mye sterkere signaler, og begrensninger i lyshastigheten er en begrensning når det gjelder responstid (rundt 0.25s tur-retur)
Fordelen med geostasjonære satelitter er at man kan peke en parabol til samme punkt på himmelen til enhver tid (satelitten roterer likt med jorden)

Når man snakker om LEO (Low Earth Orbit) så er det satelitter som kan være i høyden 150km og oppover, og man trenger vesentlig svakere signaler.

Ulempen er at satelittene vil fyke over himmelen i høy hastighet, og man er avhengig av sender/mottakerutstyr som ikke er rettningsbestemmt, eller iallefall i liten grad rettningsbestemt.

Utfordringen med å benytte alt for lav bane er at man må jevnlig benytte drivstoff for å vedlikeholde banen til satelittene for å holde de oppe. Dette skyldes atmosfærisk motstand som påvirker (bremser) banen til satelitten.



TMS85

Sitat fra: Trustno1 på onsdag 12. november 2014, klokken 15:49
Utfordringen med å benytte alt for lav bane er at man må jevnlig benytte drivstoff for å vedlikeholde banen til satelittene for å holde de oppe. Dette skyldes atmosfærisk motstand som påvirker (bremser) banen til satelitten.

Dette er jo Elon Musk. Hva med elmotorer og solcellepaneler?

Amoss

Sitat fra: TMS85 på onsdag 12. november 2014, klokken 16:21
Dette er jo Elon Musk. Hva med elmotorer og solcellepaneler?

To sjeler og en tanke ;)

Vet ikke nok om dette til å vite om det er en reel løsning, men mener for en del år siden å ha lest litt om noen rene elmotorer beregnet for nettopp slike små satellitter, akkurat kraftig nok til å kunne korrigere kurs ved behov.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Trustno1

Sitat fra: Amoss på onsdag 12. november 2014, klokken 16:26
Sitat fra: TMS85 på onsdag 12. november 2014, klokken 16:21
Dette er jo Elon Musk. Hva med elmotorer og solcellepaneler?

To sjeler og en tanke ;)

Vet ikke nok om dette til å vite om det er en reel løsning, men mener for en del år siden å ha lest litt om noen rene elmotorer beregnet for nettopp slike små satellitter, akkurat kraftig nok til å kunne korrigere kurs ved behov.

Desverre kan ikke elmotorer benyttes som fremdrift i rommet, Newtons 3. lov setter en stopper for det :)

Men det finnes endel andre alternative metoder for fremdrift i rommet det forskes på, men jeg har ikke fulgt så mye med på fremdriften på dette.


B_Tesla

Sitat fra: Trustno1 på onsdag 12. november 2014, klokken 15:49
Fordelen med geostasjonære satelitter er at man kan peke en parabol til samme punkt på himmelen til enhver tid (satelitten roterer likt med jorden)
Stemmer på land. Men internet over satelitt brukes mest på sjøen, og da hjelper det lite at de står stille:)

Men for all del, kan være de klekker ut noe nytt.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Trustno1

Sitat fra: B_Tesla på onsdag 12. november 2014, klokken 16:41
Sitat fra: Trustno1 på onsdag 12. november 2014, klokken 15:49
Fordelen med geostasjonære satelitter er at man kan peke en parabol til samme punkt på himmelen til enhver tid (satelitten roterer likt med jorden)
Stemmer på land. Men internet over satelitt brukes mest på sjøen, og da hjelper det lite at de står stille:)

Men for all del, kan være de klekker ut noe nytt.

Kjenner ikke til hvordan de løser dette på sjøen, men vil kanskje tippe man har en gyrostabilisert antenne som automatisk kompenserer for lengde/breddegrader?

Problemet uansett dersom satelitten ikke er geostasjonær, er at den vil før eller senere komme på feil side av jorden og du vil miste kontakt. Derfor er man avhengig av ett nettverk med flere satelitter dersom den ikke er geostasjonær.

sisc1337

Sitat fra: Trustno1 på onsdag 12. november 2014, klokken 16:35
Sitat fra: Amoss på onsdag 12. november 2014, klokken 16:26
Sitat fra: TMS85 på onsdag 12. november 2014, klokken 16:21
Dette er jo Elon Musk. Hva med elmotorer og solcellepaneler?

To sjeler og en tanke ;)

Vet ikke nok om dette til å vite om det er en reel løsning, men mener for en del år siden å ha lest litt om noen rene elmotorer beregnet for nettopp slike små satellitter, akkurat kraftig nok til å kunne korrigere kurs ved behov.

Desverre kan ikke elmotorer benyttes som fremdrift i rommet, Newtons 3. lov setter en stopper for det :)

Men det finnes endel andre alternative metoder for fremdrift i rommet det forskes på, men jeg har ikke fulgt så mye med på fremdriften på dette.

Kanskje dette? http://en.wikipedia.org/wiki/Electrically_powered_spacecraft_propulsion
Perlehvit P85, 21" grå turbine, vinterpakke, panoramatak, ultra Hi-Fi lydsystem, smart luftfæring, techpakke, sikkerhetspakke, dobbeltlader, parkeringsassistent, premium interiørbelysning, hattehylle og karbonfiber interiør.

Car-El

Til dere som ser for dere en Tesla med parabolantenne....   Hvor stor er antenner til GPS. Så teknologien er tilstede...   Bare tenk på satelittelefon systemet som vi hadde på 90-tallet. Så dette vil gå bra. Teknologien går framover.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Trustno1

Sitat fra: sisc1337 på onsdag 12. november 2014, klokken 16:57
Kanskje dette? http://en.wikipedia.org/wiki/Electrically_powered_spacecraft_propulsion

Ja, det er en måte å benytte elektrisitet på å få fremdrift, men man er fortsatt avhengig av å ha med seg en masse, så selv om man får drivstoffet til å vare lengre, så vil det før eller senere gå tomt.

Amoss

#25
Sitat fra: sisc1337 på onsdag 12. november 2014, klokken 16:57
Kanskje dette? http://en.wikipedia.org/wiki/Electrically_powered_spacecraft_propulsion

Tror det må ha vært denne jeg husket å ha lest om:
http://en.wikipedia.org/wiki/EmDrive

Ser at den fortsatt regnes som høyest eksperimentell og med usikkert grunnlag, så da kan vi nok avskrive denne, i alle fall i første omgang.


Edit: Eller - EMdrive?  Det må det da bare være en utfordring for Elon Musk å få til ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Trustno1

Sitat fra: Amoss på onsdag 12. november 2014, klokken 20:16
Sitat fra: sisc1337 på onsdag 12. november 2014, klokken 16:57
Kanskje dette? http://en.wikipedia.org/wiki/Electrically_powered_spacecraft_propulsion

Tror det må ha vært denne jeg husket å ha lest om:
http://en.wikipedia.org/wiki/EmDrive

Ser at den fortsatt regnes som høyest eksperimentell og med usikkert grunnlag, så da kan vi nok avskrive denne, i alle fall i første omgang.


Edit: Eller - EMdrive?  Det må det da bare være en utfordring for Elon Musk å få til ;)

Tror jeg også har lest om denne før, det som gjør mange skeptiske til denne er vel at den tilsynelatende bryter newtons lover. Tviler vel på at denne blir aktuelle med det første uansett om de får den til å virke eller ikke :)

B_Tesla

Sitat fra: Car-El på onsdag 12. november 2014, klokken 17:26
Til dere som ser for dere en Tesla med parabolantenne....   Hvor stor er antenner til GPS. Så teknologien er tilstede...   Bare tenk på satelittelefon systemet som vi hadde på 90-tallet. Så dette vil gå bra. Teknologien går framover.

Stemmer det når du skal motta signaler. Men det funker ikke når du skal sende data. Samt data som sendes for et GPS signal er kun hva klokka er på to ulike frekvenser. Samt litt id osv. Når du sender til sattelitt på sjøen har du en parabol som er montert på noe som ser litt ut som de armene Tesla bruker til å bygge biler. Denne flytter parabolen rundt inni en "dome" og sikter til en hver tid på en sattelitt.

GPS på den andre siden lytter ikke til en sattelitt, den lytter til mange. Det er en helt annen type antenne. Samt frekvensen er 10 Hz. Blir ikke rare farten dersom du kun kan sende 8-byte strenger ti ganger i sekundet.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Tuxedo

Sitat fra: B_Tesla på onsdag 12. november 2014, klokken 22:56
Sitat fra: Car-El på onsdag 12. november 2014, klokken 17:26
Til dere som ser for dere en Tesla med parabolantenne....   Hvor stor er antenner til GPS. Så teknologien er tilstede...   Bare tenk på satelittelefon systemet som vi hadde på 90-tallet. Så dette vil gå bra. Teknologien går framover.

Stemmer det når du skal motta signaler. Men det funker ikke når du skal sende data. Samt data som sendes for et GPS signal er kun hva klokka er på to ulike frekvenser. Samt litt id osv. Når du sender til sattelitt på sjøen har du en parabol som er montert på noe som ser litt ut som de armene Tesla bruker til å bygge biler. Denne flytter parabolen rundt inni en "dome" og sikter til en hver tid på en sattelitt.

GPS på den andre siden lytter ikke til en sattelitt, den lytter til mange. Det er en helt annen type antenne. Samt frekvensen er 10 Hz. Blir ikke rare farten dersom du kun kan sende 8-byte strenger ti ganger i sekundet.
GPS-satelittene sender på to frekvenser, 1,58 GHz og 1,23 GHz.  Det er litt raskere enn 10 Hz.

Det er heller ingen problemer med å sende signaler til satelitter fra en liten antenne; vi har hatt satelitttelefoner på størrelse med vanlige mobiltelefoner i ti år nå.  Det finnes allerede et nettverk av slike satelitter (Iridium).

En annen sak er at Elon's planer vil ta 5 - 10 år å sette ut i praksis.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

sn0le

Sitat fra: Tuxedo på onsdag 12. november 2014, klokken 23:09
En annen sak er at Elon's planer vil ta 5 - 10 år å sette ut i praksis.
Eller et par Tesla-uker....  ;D
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA