Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Konkurrentene sover ikke

Startet av JohanH, onsdag 26. november 2014, klokken 15:06

« forrige - neste »

grorudklovnen

Hentet idag min egolf (uten VP) etter rekordrask levering (3 uker fra Wolfsburg). Selgeren opplyste da at man ikke skulle bruke skjøteledning. Det var litt nedtur for meg, men er det riktig?

kjettapetta

Ved bruk av skjøteledning på rull kan det bli veldig varmt.
Jeg må selv bruke skjøteledning, men bruker 2,5mm og det "midterste" nivået på ladekladden. Jeg kjenner ingen varme på verken kontakt eller ledning.


eivhelle

Sitat fra: grorudklovnen på tirsdag 11. november 2014, klokken 20:08
Hentet idag min egolf (uten VP) etter rekordrask levering (3 uker fra Wolfsburg). Selgeren opplyste da at man ikke skulle bruke skjøteledning. Det var litt nedtur for meg, men er det riktig?
Problemstillingen er at skjøteledning kan være mye rart. Du får skjøteledninger med dårlig kabeltverrsnitt som ikke er konstruert for høye strømmer og dårlig kvalitet på kontaktene. Selv om en skjøteledning i utgangspunktet er av god kvalitet og har tilstrekkelig kabeltverrsnitt, kan den over tid svekkes på grunn av at den flyttes rundt og rulles opp og ut. Og kontaktene vil slites over tid og få større overgangsmotstand.

Jeg skjønner derfor godt at forhandler ikke kan anbefale annet enn en fast installasjon.

Hvis du må bruke skjøteledning vil jeg anbefale at du kun benytter kabel med minst 2.5mm2 tverrsnitt. Kabelen skal ikke være kveilet sammen når den er i bruk og du bør sjekke jevnlig for skader og varmgang i kontakter.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

mariowing

Gratulerer med ny bil  ;D

"Offisielle" laderegler og -tips finner du her: http://www.elbil.no/index.php?option=com_jdownloads&Itemid=148&view=finish&cid=31&catid=8

Har selv ladet bilen på skjøteleding og 16 amper ved nødstilfeller, da blir det varmt i stikkkontakten. Såpass varmt at kontakten smeltet isen den lå på når det var -5 grader ute. Så man skal ha respekt for den varmen det blir med såpass kraftig strømtrekk over lengre tid.

Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Thomas Parsli

Møller har åpenbart sendt sine medarbeidere på det samme kurset Nissan brukte for 3 år siden!
(du slapp imidlertid å skrive under på et skjema, så kurset er revidert...)

Bruk hue' -både når du kjører elbilen og når du lader den.
Er du i tvil om det elektriske anlegget i garsjen tåler lading får du en elektriker til å kontrollere det.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Råde

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 12. november 2014, klokken 09:59
Møller har åpenbart sendt sine medarbeidere på det samme kurset Nissan brukte for 3 år siden!
(du slapp imidlertid å skrive under på et skjema, så kurset er revidert...)

Bruk hue' -både når du kjører elbilen og når du lader den.
Er du i tvil om det elektriske anlegget i garsjen tåler lading får du en elektriker til å kontrollere det.

Thomas
Det sitter ko forskjellige huer på folk rundt omkring, så jeg synes ikke ladevett plakaten var så dum egentlig. Det er sikkert folk med huet på riktig plass som har utarbeidet dem.
e-Golf | X75D

Ferry

Hvor får jeg tak i 2,5 kvmm skjøteledning? Jeg har sett mange skjøteledninger hos Både Clas Ohlson og Bauhaus, alle som en er 1,5 kvmm, merket 16A, CE, Nemko og gud-vet-hva.

moonbuggy


grorudklovnen


svingen

Sitat fra: grorudklovnen på onsdag 12. november 2014, klokken 15:29
For oss som har vanlig stikkontakt så er vel denne riktig å bruke:

http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Stromforsyningsledning/Skjoteledning-3G25-mm-46188/
Den her har jeg,bruker den ofte den tar litt plass og rimelig stiv vs 1.5mm men lader man over 10a har man per def ikke noe annet valg :-)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

havardolini

Jeg sitter og tenker på hvilken, eller hvilke, skjøteledning jeg trenger.
Til de av dere som er så heldige å ha fått levert sin e-Golf, kjører dere til enhver tid rundt med en 25 meter lang skjøteledning i bagasjerommet?
Jeg hadde sett for meg at det kunne vært greit med en på f.eks. 5 eller maks 10 meter. Og evt. en på 25 meter til de turene der jeg tror jeg kan komme til å trenge det. Eller er det bortkastet å bruke penger på slike korte ledninger?

Det ser ikke ut til å være enkelt å finne kortere skjøteledninger med 2,5mm, så jeg tar gjerne i mot tips til hvor jeg kan finne slike.
Jeg gidder ikke mekke kabelen selv  :)

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tomrh

Kjøpte nettopp denne:
http://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/kabelforlengere-forgrenere/skjoteledninger/skjoteledning-403152/

Vet at Rio's forslag er billigere for dobbelt lengde 20 meter, men ville ha bare 10 meter for å unngå å ha så mye ledning bak i bilen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

raggi

Den fra Jula så jo veldig grei ut . Kan du komme med en tilbakemelding på hvordan den fungerer til lading av elbil ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA