Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Din første ripe

Startet av Nutcase, tirsdag 25. november 2014, klokken 21:08

« forrige - neste »

moonbuggy

http://www.standard.no/fagomrader/elektro/lavspenningsinstallasjoner/nek-400_2014/
Det er en ovesettelse av IEC 60364-serien, CENELEC HD 60364-serien og i tillegg er det lagt inn enkelte utfyllende nasjonale normer.

Ovennevte overganger er laget i.h.h.t. IEC 60364.

Griffel

#61
Rent bortsett fra at det står feil data på det ene eksempelet ditt, er det her snakk om overganger for å kunne lade fra tilfeldige stikkontakter langs veien. Det er det jo ikke lenger eiers behov men en tilfeldig bruker, og det er fornuftig med en slik beskyttelse slik at en tilfeldig bruker ikke tar eiers sikring om bruker skulle glemme å stille ned strømmen. Disse overgangene er ikke designet for hjemmebruk.

Hjemme benytter du ikke ikke en slik overgang, har du behov for en 32A kontakt på en 16A kabel setter installatøren opp en 32A sitkkontak. Han setter ikke oppe en 16A og anbefaler en slik overgang.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

moonbuggy

Sitat fra: Griffel på mandag 17. november 2014, klokken 18:28
Rent bortsett fra at det står feil data på det ene eksempelet ditt, er det her snakk om overganger for å kunne lade fra tilfeldige stikkontakter langs veien. Det er det jo ikke lenger eiers behov men en tilfeldig bruker, og det er fornuftig med en slik beskyttelse slik at en tilfeldig bruker ikke tar eiers sikring om bruker skulle glemme å stille ned strømmen. Disse overgangene er ikke designet for hjemmebruk.
Feil data? Slett ikke, man kobler enfase til en trefase kontakt og får maks 230V 16A = dvs 3,6 kw.
Jeg skjønner ellers ikke problemstillingen. Det spiller da liten rolle hvor disse overgangene brukes. Normene er de samme. Du synes å mene at "hjemme, så vet du hva du har og kan stille strømmen deretter".  Slik kan det selvfølgelig ikke være.

Griffel

#63
Sitat fra: moonbuggy på mandag 17. november 2014, klokken 18:36
Slik kan det selvfølgelig ikke være.
Slik er det i svært mange tilfelle, som mange har påvist i denne tråden.

Men som tidligere skrevet: en ladestasjon er en bedre løsning enn en 32A kontakt for UMC.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

K S

Sitat fra: moonbuggy på mandag 17. november 2014, klokken 18:07
http://www.standard.no/fagomrader/elektro/lavspenningsinstallasjoner/nek-400_2014/
Det er en ovesettelse av IEC 60364-serien, CENELEC HD 60364-serien og i tillegg er det lagt inn enkelte utfyllende nasjonale normer.

Ovennevte overganger er laget i.h.h.t. IEC 60364.

Kjære vene moonbuggy: Vi diskuterer da ikke hvilke normer disse overgangene du har funnet på en "velrenomert" nettbutikk i EU er laget etter. Stå nå opp og dokumenter dine påstander, du som hele tiden har referert til Norske "forskrifter"!

moonbuggy

Dette er sikkert ferdig-debattert forlengst. Allikevel KS:
http://www.standard.no/fagomrader/elektro/lavspenningsinstallasjoner/nek-400_2014/
Det er en ovesettelse av IEC 60364-serien, CENELEC HD 60364-serien og i tillegg er det lagt inn enkelte utfyllende nasjonale normer.


Les engang til: Norsk standard nek-400_2014,gjeldende normer fra juni 2014, er en oversettelse av IEC 60364 serien. M.a.o. IEC 60364 er gjeldende norske normer fra juni 2014.

Rio

Og hvor i det dokumentet står det du påstår?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

K S

Sitat fra: moonbuggy på onsdag 19. november 2014, klokken 18:32
Dette er sikkert ferdig-debattert forlengst. Allikevel KS:
http://www.standard.no/fagomrader/elektro/lavspenningsinstallasjoner/nek-400_2014/
Det er en ovesettelse av IEC 60364-serien, CENELEC HD 60364-serien og i tillegg er det lagt inn enkelte utfyllende nasjonale normer.


Les engang til: Norsk standard nek-400_2014,gjeldende normer fra juni 2014, er en oversettelse av IEC 60364 serien. M.a.o. IEC 60364 er gjeldende norske normer fra juni 2014.

Kan du ikke finne hvor i NEKen det står da? Kom igjen! :-)

Så at jeg postet samtidig med Rio. Men da er vi to. :-)

jkirkebo

#68
Sitat fra: moonbuggy på onsdag 19. november 2014, klokken 20:29
IEC 60364-4-43
Hvor dette er lagt inn i NEK 400-2014 kan du finne ut selv.

Siden det er du som kommer med foreløpig udokumenterte påstander som selv sertifiserte elektrikere her på forumet er uenige i vil jeg påstå det er du som får finne ut hvor dine påstander evt. er dokumenterbare...

Jeg lurer også på hvilken kontakt du evt. vil montere på en 20A komfyrkurs, siden endel nettleverandører ikke tillater mer enn 20A. Komfyrkontakten er jo på 25A og er i følge deg fy-fy å installere på en 20A kurs.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 19. november 2014, klokken 20:38
Sitat fra: moonbuggy på onsdag 19. november 2014, klokken 20:29
IEC 60364-4-43
Hvor dette er lagt inn i NEK 400-2014 kan du finne ut selv.

Siden det er du som kommer med foreløpig udokumenterte påstander som selv sertifiserte elektrikere her på forumet er uenige i vil jeg påstå det er du som får finne ut hvor dine påstander evt. er dokumenterbare...
Selv om moonbuggy her er "helt på jordet" må jeg nok si at detaljeringen av NEK 400 ikke er slik at hverken han, du eller jeg kan finne direkte et sted hvor det står at dette er lovlig og slett ikke at det er forbudt.
Dagen normer er stiller mest generelle krav og beskriver i liten grad nøyaktig hvordan ting skal gjøres. (det var i gamle dager det.)

Her kommer nok mer generelle betraktninger inn, som faglige vurderinger etc. En installatør vil nok i utgangspunktet synes det er galt å installere en 32A kontakt på en 16A kurs (siden det finnes 16A kontakter oppleves det som det riktige faglige valg), men om du som bruker har en god grunn til å be om det vil han gjøre det, og som følge av generelle krav til fagmessig arbeid etc. sørge for å merke den. På samme måte vil han montere en komfyrstikkontak på en 10A kurs i en hytte hvor inntaket ikke tillater mer, men gjøre det utrykkelig klart for eier at her er det begrensninger ute og går, og er det en utleie hytte setter han opp et skilt ved komfyren for å ivarta sin faglige intigritet og fortelle at her har en en unormal situasjon.

Så lenge det finnes stikkontakter har en lite kontroll over hva som tilkobles.
Og montere en 32A kontakt på en 20A vil installatøren oppleve som "helt normal".
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA