Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Din første ripe

Startet av Nutcase, tirsdag 25. november 2014, klokken 21:08

« forrige - neste »

moonbuggy

Sitat fra: Griffel på søndag 16. november 2014, klokken 16:07

Det er heller ingen ting i forskrifter som hindrer elektrikker i å montere en 32A stikkontakt til en ledning som har et værn på 16A. Nå du plugger inn din 32A ladekabel er det du som må passe på å stille ned strømmen til 16A, og skulle du glemme det bør værnet løse ut.

Alvorligere blir det om du har en 32A sikret kurs og lager en usikret overgang til en skjøtekablel med ?A og belaster denne mer en den tåler.
Joda griffel, ingen elektriker ved sine fulle fem, ville installere en 32A stikk-kontakt til en 16A kabeldimensjon. Det strider mot forskriftene.

Å ha en 32A kurs og koble til utstyr som trekker langt mindre, er helt kurant. Å bruke mindre enn kursen er sikret for, er jo det som normene tilsier.

Ledningsdimensjon på brukersiden er tilpasset det utstyret trekker og representerer svært liten fare.
Et eksempel er mobilladeren med sine tynne ledninger tilkoblet f.eks. 16A kurs. Representerer det en fare at laderen ikke tåler 16A ?
Det verste som kan skje ved kortslutning er at vernet slår ut, eller at en tynn kabel brennes av.

Øyvind.h

#46
Det tror jeg ikke stemmer moonbuggy.
Med din logikk kan man ikke sette schuko-stikk på en 10amp kurs fordi schuko-stikket tåler 16a.

Det er jo intet problem å montere for "liten"sikring på en kurs. Det er omvendt som er problemet, når kursen ikke tåler det sikringen tåler.

Man kan riktignok argumentere for at dette ikke er en hensiktsmessig installasjon (tror det er §16 i forskriften), men om man har utstyr hvor man selv kan justere trekket til 16A over et stikk dimensjonert for 32A tror jeg ingen elektriker ved sine fulle fem vil nekte installasjon.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

moonbuggy

#47
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 17. november 2014, klokken 15:38

Det er jo intet problem å montere for "liten"sikring på en kurs. Det er omvendt som er problemet.

Helt riktig. Men, det jeg svarte griffel på, er at man har 16A sikring, 16A kabeldimensjon frem til kontaktpunkt og så monterer en 32A stikk-kontakt. Det gjør ingen elektriker og det strider mot forskriftene. Maks stikk-kontakt i enden på en slik installasjon skal være tilpasset kabeldimensjon og sikring, i dette tilfelle 16A.

Det spiller ingen rolle om "du" ikke har tenkt å trekke mer enn 16A ut av 32A stikk-kontakten. For alle andre betyr en 32A stikk-kontakt, at her kan man sette inn utstyr som trekker inntil 32A.

Øyvind.h

Ok. Så du mener altså det strider mot forskriften å sette schuko-stikk på en 10A kurs, fordi stikket tåler mer?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

K S

Sitat fra: moonbuggy på mandag 17. november 2014, klokken 15:54
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 17. november 2014, klokken 15:38

Det er jo intet problem å montere for "liten"sikring på en kurs. Det er omvendt som er problemet.

Helt riktig. Men, det jeg svarte griffel på, er at man har 16A sikring, 16A kabeldimensjon frem til kontaktpunkt og så monterer en 32A stikk-kontakt. Det gjør ingen elektriker og det strider mot forskriftene. Maks stikk-kontakt i enden på en slik installasjon skal være tilpasset kabeldimensjon og sikring, i dette tilfelle 16A.

Det spiller ingen rolle om "du" ikke har tenkt å trekke mer enn 16A ut av 32A stikk-kontakten. For alle andre betyr en 32A stikk-kontakt, at her kan man sette inn utstyr som trekker inntil 32A.
Sitat fra: K S på torsdag 13. november 2014, klokken 16:20
Sitat fra: moonbuggy på torsdag 13. november 2014, klokken 16:07
16A schuko er en "bastard" i Norge. Nye forskrifter fra 2014 begrenser Schuko til 10A.

Disse forskriftene fra 2014, hvor finner man disse?

Har spurt moonbuggy før hvor en finner forskriftene. Det er nok slik at moonbuggy synser mye og "mener" han vet. Jeg mener at moonbuggy er på villspor i denne diskusjonen. Som det har blitt presisert her, så er alt el utstyr for husholdingsbruk, tenker da på lysbrytere, stikkontakter osv merket med 16 A. Det betyr ikke at tilførsel må være på 16 A, det betyr at en ikke har lov til, og at utstyret ikke er dimensjonert for større strømtrekk enn 16 A ved 230 Volt. Om en da velger å montere en rund stikkontakt for 230 volt og 32 A, hva er problemet? Hadde jeg hatt en regulerbar ladekabel på maks 32 A som jeg brukte både hjemme og på reise hadde jeg selvfølgelig montert en 32 A stikkontakt i garasjen, og brukt ladekabel på 16 A.

Men hvis moonbuggy kan vise forkskriften (som vi ikke bruker i Norge) hvor det fremgår at dette ikke er tillatt, så skal jeg lese til begge øynene blir store og våte.

moonbuggy

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 17. november 2014, klokken 16:01
Ok. Så du mener altså det strider mot forskriften å sette schuko-stikk på en 10A kurs, fordi stikket tåler mer?
Det blir vel et litt "tåpelig" spørsmål ?
Schuko er stikk-kontakten for 10A kurser. 32A industri kontakt er IKKE stikk-kontakten for 16A kurser, enkelt og greit, og derfor installerer heller ingen godkjent installatør en slik kontakt på en 16A kurs.

Rio

moonbuggy: Hvorfor eksisterer da f. eks. 24 A sikringer, når det ikke finnes 24 A kontakter?

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

moonbuggy

Joda de finnes, komfyrkontakter.

Rio

Komfyrkontakter (Norwesco) er 25 A. Og det finnes også 20 A sikringer, og de er IKKE for 2 stk 10 A kontakter! :D

Det finnes en hel del "merkelige" sikringsstørrelser.

Jeg er enig i at det kan være forvirrende med 16 A eller 20 A sikring på en 32 A kontakt, men det kan fikses ved å sette opp et lite skilt med "Maks 20 A" på.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

#54
Sitat fra: moonbuggy på mandag 17. november 2014, klokken 16:27
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 17. november 2014, klokken 16:01
Ok. Så du mener altså det strider mot forskriften å sette schuko-stikk på en 10A kurs, fordi stikket tåler mer?
Det blir vel et litt "tåpelig" spørsmål ?
Schuko er stikk-kontakten for 10A kurser. 32A industri kontakt er IKKE stikk-kontakten for 16A kurser, enkelt og greit, og derfor installerer heller ingen godkjent installatør en slik kontakt på en 16A kurs.
Dersom bruker (eier av anlegget) har behov for en 32A stikkontakt på en 16A kurs, og er klar over denne begrensningen er dette kurant.

Men det er jo ikke direkte logisk med en 32A kontakt på en 16A kurs i og med at det finnes 16A kontakter, så det vil ikke bli montert med mindre noen har et veldig spesifikt behov. Det vil også være logisk å montere et skilt (merke kontakten) slik at bruker ved et eierskifte er oppmerksom på denne begrensningen. Skal en ha en industrikontakt på en 20A eller en 25A kurs blir det uansett en 32A stikkontakt. Det er heller ikke noe uvanlig å montere en 25A komfyrkontakt på en 16A kurs. Husk også at du kan montere ganske mange Schuko kontakter på en 10A kurs uten at det oppfattes som problematisk.

For eier av elbil vil jeg heller anbefale en ladestasjon enn en 32A stikkontakt for å kunne bruke UMCen 16A.

Sitat fra: moonbuggy på mandag 17. november 2014, klokken 15:32
Å ha en 32A kurs og koble til utstyr som trekker langt mindre, er helt kurant. Å bruke mindre enn kursen er sikret for, er jo det som normene tilsier.

Ledningsdimensjon på brukersiden er tilpasset det utstyret trekker og representerer svært liten fare.
Et eksempel er mobilladeren med sine tynne ledninger tilkoblet f.eks. 16A kurs. Representerer det en fare at laderen ikke tåler 16A ?
Denne laderen er godkjent og du kan lovlig plugge den i en schukokontakt, men ikke i en usikret overgang fra 32A til Schuko.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

K S

Sitat fra: moonbuggy på mandag 17. november 2014, klokken 16:27
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 17. november 2014, klokken 16:01
Ok. Så du mener altså det strider mot forskriften å sette schuko-stikk på en 10A kurs, fordi stikket tåler mer?
Det blir vel et litt "tåpelig" spørsmål ?
Schuko er stikk-kontakten for 10A kurser. 32A industri kontakt er IKKE stikk-kontakten for 16A kurser, enkelt og greit, og derfor installerer heller ingen godkjent installatør en slik kontakt på en 16A kurs.

Det er enkelte som er rimelig påstålige her på forumet. Lurer på om de er det ansikt til ansikt også?

Kan gjerne være greit å lytte til hva andre har og si er nå mitt råd til moonbuggy.

moonbuggy

Det er en grunn til at anerkjente butikker i EU selger utstyr som følgende:


Det skyldes at uttak mot høyere strømbrukere skal sikres med ekstra strømvern. Det holder hverken med at "kurs-sikringen" eventuelt slår ut eller at man bare "gearer" ned strømbruken.

K S

Sitat fra: moonbuggy på mandag 17. november 2014, klokken 17:42
Det er en grunn til at anerkjente butikker i EU selger utstyr som følgende:


Det skyldes at uttak mot høyere strømbrukere skal sikres med ekstra strømvern. Det holder hverken med at "kurs-sikringen" eventuelt slår ut eller at man bare "gearer" ned strømbruken.

Vær så snill å vis oss en link til forskriftene du refererer til. Gang på gang.

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind.h

Sitat fra: moonbuggy på mandag 17. november 2014, klokken 16:27
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 17. november 2014, klokken 16:01
Ok. Så du mener altså det strider mot forskriften å sette schuko-stikk på en 10A kurs, fordi stikket tåler mer?
Det blir vel et litt "tåpelig" spørsmål ?
Schuko er stikk-kontakten for 10A kurser. 32A industri kontakt er IKKE stikk-kontakten for 16A kurser, enkelt og greit, og derfor installerer heller ingen godkjent installatør en slik kontakt på en 16A kurs.
Hvorfor tåpelig? Schuko tåler inntil 16a. Eks 232-6 tåler inntil 32a. Hvorfor kan den ene monteres på 10a, mens den andre krever 32a kurs? Har du ikke fått med deg at det finnes utstyr som kan trekke 16a fra et stikk dimensjonert for maks 32a?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA