Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Din første ripe

Startet av Nutcase, tirsdag 25. november 2014, klokken 21:08

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: moonbuggy på torsdag 13. november 2014, klokken 16:07
16A schuko er en "bastard" i Norge. Nye forskrifter fra 2014 begrenser Schuko til 10A.
Lading av elbil du tenker på da? Eller mener du at ny forskrift tilsier at alle kurser med schuko-kontakter maksimalt kan sikres med 10A? Da blir det i så fall mange flere kurser i nybygg :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

LMOR

"Bastarden" Norge bruker elektrisitet til oppvarming og bruker 10x mer strøm enn EU gjennomsnittet.

Nettet i en gjennomsnittlig norsk bolig et betydelig bedre enn nettet i en gjennomsnittlig EU bolig.

Synd at slike EU regler skal gjelde i Norge. Ønsker ikke CEE plugg som veggkontakt hjemme, eller dobbelt så mange kurser..
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

K S

Sitat fra: moonbuggy på torsdag 13. november 2014, klokken 16:07
16A schuko er en "bastard" i Norge. Nye forskrifter fra 2014 begrenser Schuko til 10A.

Disse forskriftene fra 2014, hvor finner man disse?

LMOR

#33
Du finner dem på nettet, og det er ikke forskrifter, men normer. Og EU normer burde ikke adopteres så lett i Norge.

I Danmark vil lading av en i3 kunne utgjøre 30% av årsforbruket, mens den i Norge typisk vil øke forbruket med 3%.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

K S

Sitat fra: LMOR på torsdag 13. november 2014, klokken 16:26
Du finner dem på nettet, og det er ikke forskrifter, men normer. Og EU normer burde ikke adopteres så lett i Norge.

I Danmark vil lading av en i3 kunne utgjøre 30% av årsforbruket, mens den i Norge typisk vil øke forbruket med 3%.

Vi skal være glad for at vi har felleseuropeiske normer, hvis vi skal kunne handle på tvers av landegrensene.

Men det var ikke svar på det jeg spurte om, jeg spurte om hvor en finner "forskriftene" som moonbuggy referer til. At det er endringer i NEK 400 vedrørende blant annet lading av elbil og Schuko er greit, men at en ikke kan sikre 16 A utstyr med mer enn 10 A vil jeg gjerne vite hvor en kan lese mer om!

Griffel

#35
Sitat fra: moonbuggy på torsdag 13. november 2014, klokken 16:07
16A schuko er en "bastard" i Norge. Nye forskrifter fra 2014 begrenser Schuko til 10A.
Jeg er stygt redd for at du roter og tuller, ganske så mye når det gjelder forskrifter.

16A Schuko er en vanlig stikkontakt i EU området (Orginalt Tysk med noen variasjoner i Frankrike og Danmark). Den er ikke anbefalt for lading av elbiler, spesielt siden elbillading er en høy varig belastning uten tilsyn. 2014 forskriften tillater kun 10A dersom den er beregnet på lading av elbil.

Beste løsning for er permanent ladeplass er en fastmontert ladestasjon, men komiteen turde ikke å gå så langt i kravet da forskriften ble revidert.

Sitat fra: moonbuggy på torsdag 13. november 2014, klokken 15:12
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 13. november 2014, klokken 14:57
Om du sjekker spesifikasjoner på nye komfyrer så ser du at maks effekt er typisk 8800-9900W. Det er 38-43A. Skal disse da kobles til en 50A kurs?

Det er bare å prøve å sette på alt på max. samtidig.  De er internt begrenset. Setter du på alt samtidig så reduseres effekten på noen av platene.
Dette også er direkte feil, du må selv passe på å ikke sette på for mye samtidig.

Sitat fra: moonbuggy på torsdag 13. november 2014, klokken 13:46
El utstyr leveres med støpsel tilpasset utstyret. En normal komfyr leveres med 1 eller i noen tilfeller 2, komfyrstøpsler. Da er det slett ikke tillatt å koble disse via en overgang til schuko- støpsel, uten å sikre ned. Det holder ikke at "trekker man for mye så ryker bare sikringen".
En bruker ikke overganger, mange komfyrer leveres uten støpsel slik at en kan sette på et støpsel som passer med den aktuelle stikkontakten.

"sikre ned": Schuko stikkontakten er sikret ned i forhold til det komfyren kan trekke. Alt som ligger ned strøms av stikkontakten tåler mer enn Schuko kontakten og er derfor mer enn tilfredstillende sikret.
En annen ting er at du må passe på å ikke bruke for mye slik at du slipper problemet med 16A sikringer som må resettet i ett sett.

Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 11. november 2014, klokken 14:22
16A er for mye for schuko, men enn så lenge tillatt. (Varer ikke så lenge før nye forskrifter endrer dette til EU standard).
Schuko er vanligvis godkjent for 230V 16A i de EU land som bruker Schuko. Husholdnings-stikkontakten i EU er som de fleste vet ikke standarisert gjennom en EU norm. Storbritannia har sin, med linnebygget sikring i støpselet (ikke dumt), Danmark er uenig med Tyskland om jordings filosofi og mener at utstyr som har støpsel med jord må kobles til en kontakt med jord, mens Tyskere (og vi og de fleste) mente at rommet bestemte om tin bør jordes eller ikke. Falkeskriket, Sveits, Hviterussland, Tsjekkia etc. har andre varianter. Så en EU standard kan du nok se langt etter.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

#36
Sitat fra: moonbuggy på torsdag 13. november 2014, klokken 15:12
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 13. november 2014, klokken 14:57
Om du sjekker spesifikasjoner på nye komfyrer så ser du at maks effekt er typisk 8800-9900W. Det er 38-43A. Skal disse da kobles til en 50A kurs?

Det er bare å prøve å sette på alt på max. samtidig.  De er internt begrenset. Setter du på alt samtidig så reduseres effekten på noen av platene.

Du mener altså det er umulig å dra en 25A sikring med en komfyr? Det har nemlig skjedd meg og flere jeg kjenner opptil flere ganger. Typisk ved store middager, med kalkun eller ribbe i oven og 4 kjeler oppå.

20A, som er den vanligste komfyrkursen nå, er heller ikke mer enn 4600W. Det er ikke stort til stekeovn og 4 plater. Jeg tviler sterkt på at komfyrene generelt er begrenset til 20A.

Leste også bruksanvisning på en som kunne tilkobles 2-fase 400V. Da var det tilkobling for N, L1 og L2. Skulle denne kobles til 230V IT nett så var det en ledning til N og den andre gikk til L1 med lask over til L2. Jeg tviler på at komfyren har elektronikk for å oppdage om det er forskjell i fasene inn på L1 og L2 og evt. begrense etter dette.

Reduksjon er nok vanligere på induksjonstopper, men vanlige komfyrer med støpejernsplater har ofte ingen styringselektronikk overhodet. Kun mekaniske brytere i fronten og en enkel termostat til stekeovnen. Null mulighet for reduksjon der.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: svingen på torsdag 13. november 2014, klokken 15:48
Sitat fra: moonbuggy på torsdag 13. november 2014, klokken 15:12
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 13. november 2014, klokken 14:57
Om du sjekker spesifikasjoner på nye komfyrer så ser du at maks effekt er typisk 8800-9900W. Det er 38-43A. Skal disse da kobles til en 50A kurs?

Det er bare å prøve å sette på alt på max. samtidig.  De er internt begrenset. Setter du på alt samtidig så reduseres effekten på noen av platene.
Opplever stadig vekk det her hvis man lager mat og 2 på boost og 2 på høy da blir den redusert ned

Men da er det en moderne platetopp med induksjon? Ikke en tradisjonell komfyr med støpejernsplater og mekaniske vribrytere i front. For de har ikke boost, og heller ingen elektronikk for å styre ned effekten.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 13. november 2014, klokken 16:03
Uansett kan man som Jens påpeker fint koble 16A ladekladd til et 10A uttak. Det som skjer er at sikringen går.
Type sikring (karakteristikk etc) skal naturligvis være tilpasset kursen, slik at det ikke begynner å brenne i veggen selv om sikringen ikke utløser umiddelbart på 17-18A last.

Jepp, det er derfor kabling i vegg etter A1/A2 skal klare 19,5A på 2.5mm2 kabel. Sikringen må være tilpasset dette med korrekt I2 verdi, dvs. 15A må ha 1.3, 16A må ha 1.2 og 13A kan bruke vanlig 1.45 sikring. Dermed skal den løse ut i tide. Det er altså gode sikkerhetsmarginer bygget inn i forskriftene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bromm

Her var det mye om komfyrer men lite om 32A Hjemmelading - er dette forumet for "kokkelandslaget" ?  ;)

oddefanten

For å spore tråden tilbake til trådstarters opprinnelige spørsmål kan jeg anbefale 32a kit fra jkirkebo. Kjøpte riktignok kun Mainpine kontrolleren og type2 støpeselet med kabel, og dette ble supplert med 40a kontaktor som jeg hadde fra tidligere og montert av elektriker.
BMW i3 (2014) | Volvo V70 (2012)

PST

NEK 400:2014 kan kjøpes hos Norsk Standard eller Norsk elektroteknisk Komite.

For boliger gjelder følgende krav til koordinering av tverrsnitt og vern (til og med 4mm2).

1) Strøm (belastning) - skal være mindre eller lik - Strøm (vernets merkestrøm)
2) Strøm (øvre prøvestrøm) - skal være mindre eller lik - Strøm (lederens strømføringsevne)

Så beregning av størrelse på vern og dimensjon på kabel er ikke rett frem da det finnes forskjellige varianter på karakteristikaene på vern.
Overlatt installasjon av elektrisk utstyr til autoriserte elektrikere slik at en kan før dokumentasjon på at ting er rett. :)


Griffel

#42
Sitat fra: PST på søndag 16. november 2014, klokken 13:42
NEK 400:2014 kan kjøpes hos Norsk Standard eller Norsk elektroteknisk Komite.

For boliger gjelder følgende krav til koordinering av tverrsnitt og vern (til og med 4mm2).

1) Strøm (belastning) - skal være mindre eller lik - Strøm (vernets merkestrøm)
2) Strøm (øvre prøvestrøm) - skal være mindre eller lik - Strøm (lederens strømføringsevne)

Så beregning av størrelse på vern og dimensjon på kabel er ikke rett frem da det finnes forskjellige varianter på karakteristikaene på vern.
Overlatt installasjon av elektrisk utstyr til autoriserte elektrikere slik at en kan før dokumentasjon på at ting er rett. :)
Om noen ble veldig klokere av dette tviler jeg på. Men
SitatOverlatt installasjon av elektrisk utstyr til autoriserte elektrikere
er uansett et meget fornuftig råd.

Men hva den enkelte plugger inn i stikkontekten som elektrikker har montert i h.h.t. NEK 400:2014, og alle andre kunstens regler, vet elektrikker lite om, og det er stort sett det som har blitt diskutert her.

Har du f.eks. tre 16A stikkontakter på en kurs (vanlig i de fleste hjem) skal de ikke sikres mer enn 16A, (ofte sikret 10A), men elektrikker kan ikke hindre deg i å koble til en flyttbar varmeoven på 2 kW i hver av av disse stikkontaktene, men belastningen blir da vesentlig over "vernets merkestrøm".

Elektrikker kan heller ikke hindre deg i å plugge til en 16A ladekabel i en 10A sikret stikkontakt, eller en komfyr som med alle plater og stekeovn på til en stikkontakt som sikret vesentlig lavere enn komfyrens maksimalbelastning.

Så det å sørge for at:
Sitat1) Strøm (belastning) - skal være mindre eller lik - Strøm (vernets merkestrøm)
er for ting som kobles til via stikkontakter opp til bruker, og gjør en feil løser værnet (forhåpentlig) ut.

Det er heller ingen ting i forskrifter som hindrer elektrikker i å montere en 32A stikkontakt til en ledning som har et værn på 16A. Nå du plugger inn din 32A ladekabel er det du som må passe på å stille ned strømmen til 16A, og skulle du glemme det bør værnet løse ut.

Alvorligere blir det om du har en 32A sikret kurs og lager en usikret overgang til en skjøtekablel med ?A og belaster denne mer en den tåler.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

K S

Enig Griffel!

Det en må ta hensyn til:

Lederens strømføringsevne, deretter må en se på forlegningsmåte, en må se på maks kortslutningsstrøm og utløsertid for vernet. Kurs for lading av elbil er det i tillegg krav til jordfeilvern.

Hvis en ikke har snøring på disse tingene, og endel av de som har lov til å jobbe på elektrisk anlegg i hjemmet, men det er ikke alle som har peiling. Det merker jeg når jeg stiller spørsmål i jobbsammenheng. Det har sin naturlige forklaring at elektrikerne ofte jobber etter "samlebåndsprinsippet", altså monterer utstyr uten å tenke, gjerne ut fra at slik pleier vi gjøre det....

PST

En fersk undersøkelse InFact har gjennomført for Fjordkraft viser at hver fjerde norske mann over 18 år har – en eller flere ganger – foretatt reparasjoner eller annet arbeid på det elektriske anlegget, som egentlig krever autorisert elektriker.
Mens hele 25 prosent av mennene i undersøkelsen vedgår å ha brutt forskriftene, er det kun 6 prosent av kvinnene som svarer det samme.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA