Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Din første ripe

Startet av Nutcase, tirsdag 25. november 2014, klokken 21:08

« forrige - neste »

K S

Sitat fra: LMOR på tirsdag 11. november 2014, klokken 21:15
Men hvis du har en sikring på 16A i overgangen mellom 32A og 16A så er det greit. Så lenge "boksen"/"klumpen" tåler 32A.

Riktig, som jeg skrev, sette opp en underfordeling.

LMOR

Men det kan være så enkelt som en overgang som på bildet i starten av tråden (bare motsatt).
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 11. november 2014, klokken 20:28
Det er nettopp når du kobler 32A utstyr til 16A kurs du trenger å begrense strømmen. Akkurat på samme linje som du ikke har lov til å koble en vanlig komfyr hjemme til en schuko stikk-kontakt.

Det er fullt lovlig å koble en komfyr til en schuko-kontakt. Det er ganske vanlig rundt omkring, vi så en masse eksempler på det i sommer, på div. campinghytter. Det skjer ikke noe verre enn at man må være litt mer forsiktig med hva man bruker samtidig (mao. ikke 2 plater på maks og stekeovn påslått samtidig).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Truls Martin

Med den nye forskriften, NEK400 2014, som kom nå i sommer er det blitt mye strengere krav for opplegg til Elbil.

Det er ikke lenger lov å legge opp 16a kurs for Elbil med schukostikk..
Høyeste tillatte sikring på kurs med schukostikk for elbil er nå 10A! Det vil si at originalkladden som BMW leverer ikke lenger kan brukes på maks styrke.

Dersom man skal sikre med mer enn 10a må man nå montere rundstiftkontakt eller bruke mode3 lading.

I tillegg er det nå krav om at kursen for elbil skal være dedikert til Elbilen og det skal kun være ett uttak, altså enkel stikkontakt.

Kontakten skal forøvrig monteres på 1,5 m og den skal plasseres slik at man når frem til tilkoblingspunktet på bilen uten bruk av skjøteledning.


Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 11. november 2014, klokken 14:22
schuko er en bastard løsning i Norge. 16A er for mye for schuko, men enn så lenge tillatt. (Varer ikke så lenge før nye forskrifter endrer dette til EU standard).
Det som IKKE er tillatt, er å koble opp 32A brukere på en 16A kurs.

På samme måte som det IKKE er tillatt å koble opp en standard komfyr til 10A schuko stikkontakt.
2014 - BMW i3 Solar Orange Lodge
2015 - BMW X4 2,0d M-tech
Snart 2016 - BMW X5 40e

Nutcase

Hva mener dere om elbilhjelpen sin ratio semiportale 32a lader. Varenummer 31339. Noen som dele sine synspunkter da jeg vurderer denne.

Nutcase

Link til hjemmesiden deres.
Ca midt på siden.
Varenummer 31339.

http://elbilhjelpen.no/htm/type2-1fase.html


moonbuggy

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 11. november 2014, klokken 21:51
Det er fullt lovlig å koble en komfyr til en schuko-kontakt. Det er ganske vanlig rundt omkring, vi så en masse eksempler på det i sommer, på div. campinghytter. Det skjer ikke noe verre enn at man må være litt mer forsiktig med hva man bruker samtidig (mao. ikke 2 plater på maks og stekeovn påslått samtidig).
Dette er slett ikke riktig !
Normalt har man hybelkomfyr i disse hyttene. De er dimensjonert for kontakten. Er de ikke det, er det ikke etter forskriften.
El utstyr leveres med støpsel tilpasset utstyret. En normal komfyr leveres med 1 eller i noen tilfeller 2, komfyrstøpsler. Da er det slett ikke tillatt å koble disse via en overgang til schuko- støpsel, uten å sikre ned. Det holder ikke at "trekker man for mye så ryker bare sikringen".

Det er også lett å forstå at slik må det være. Stadig for mye strøm gjennom kabel og kontakter beregnet for mindre, gir varmgang og koksing. Det gir gradvis dårligere koblingspunkter og enda mer varmgang med økende brannfare.
Så igjen med overganger fra lavere kurser til el - ustyr som kan trekke langt mer, må overgangen sikres ned til kursen. DET er forskriftene.

moonbuggy

#22
Sitat fra: K S på tirsdag 11. november 2014, klokken 20:56
Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 11. november 2014, klokken 20:28
Det er nettopp når du kobler 32A utstyr til 16A kurs du trenger å begrense strømmen. Akkurat på samme linje som du ikke har lov til å koble en vanlig komfyr hjemme til en schuko stikk-kontakt.

Det er da absolutt ikke noe problem å koble inn en belastning på 32 A på en 16 A kurs, vernet løser ut umiddelbart.

Kobler en derimot utstyrt beregnet for 16 A til en kurs på 32 A (feks 2,5 mm2 kabeltverrsnitt) så får en plutselig en varmekabel til å begynne med, før skiten tar fyr med underdimensjonerte klemmer osv osv Går greit så lenge belastningen er maks 16 A OG det ikke er feil på utstyret. Skulle så skje, blir det interessant, også mtp forsikringsoppgjør.
Du forstår ikke problemet og forskriftene.
1. Det er ikke spørsmål om "sikringen går umiddelbart eller ikke". Utstyr som trekker 32A Max kobles ikke til 16A kurser. Det holder ikke å si at da "går sikringen". 32A elutstyr kan gjerne trekke 17 eller 18A, uten at sikringen løser ut umiddelbart. Da belaster man kursen mer enn beregnet for med varmgang osv.

2. 16A elutstyr på 32A - ingen problemer. De trekker jo aldri 32A, men max 16A på anlegg dimensjonert for langt mer. Det blir jo som om du hiver inn laderen for Iphon'en din i en 16A kurs. Hva er problemet ?
Kursen kan levere langt mer enn laderen tåler ? Og så ?

Fallskjerm

Sitat fra: Nutcase på onsdag 12. november 2014, klokken 13:23
Hva mener dere om elbilhjelpen sin ratio semiportale 32a lader. Varenummer 31339. Noen som dele sine synspunkter da jeg vurderer denne.

Denne har jeg for lading av Leafen min med type 1 støpsel.

Denne virker utmerket, var bare å si til elbilhjelpen hvilken kontakt den skulle koples inn i
Renault Zoe R135 mars 2020
Nissan Leaf, Tekna Mai 2016 (30Kwh) (heldigvis solgt)
Nissan Leaf, Tekna april 2014 66 500 km m/6.6 kw lader (solgt)
Toyota landcruser 150 for å dra Adria 743 UT

Ønsker Nissan skal bli like god på ettermakedet som Toyota

jkirkebo

Sitat fra: moonbuggy på torsdag 13. november 2014, klokken 13:59
1. Det er ikke spørsmål om "sikringen går umiddelbart eller ikke". Utstyr som trekker 32A Max kobles ikke til 16A kurser. Det holder ikke å si at da "går sikringen". 32A elutstyr kan gjerne trekke 17 eller 18A, uten at sikringen løser ut umiddelbart. Da belaster man kursen mer enn beregnet for med varmgang osv.

Hvordan er dette forskjellig fra å koble 16A utstyr til en 10A kurs? Det er fullt lovlig, og ganske ubrukelig siden sikringen går. Hva med 11A utstyr til en 10A kurs, det blir tilsvarende 17A på en 16A mhp. sikring.

Mange 32A kontakter er også sikret med 25A og forlagt med kabel som tåler 25A. Siden 32A utstyr kan kobles til denne kontakten burde det være forbudt med ditt resonnement.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: moonbuggy på torsdag 13. november 2014, klokken 13:46
Normalt har man hybelkomfyr i disse hyttene. De er dimensjonert for kontakten. Er de ikke det, er det ikke etter forskriften.
El utstyr leveres med støpsel tilpasset utstyret. En normal komfyr leveres med 1 eller i noen tilfeller 2, komfyrstøpsler. Da er det slett ikke tillatt å koble disse via en overgang til schuko- støpsel, uten å sikre ned. Det holder ikke at "trekker man for mye så ryker bare sikringen".

De aller fleste hyttene hadde normal komfyr. Vi snakker ikke om små hytter til 350 kroner her men ganske store og fine hytter. Ca. halvparten hadde schuko på komfyren, de aller fleste av de andre hadde bare en 20A kurs.

Om du sjekker spesifikasjoner på nye komfyrer så ser du at maks effekt er typisk 8800-9900W. Det er 38-43A. Skal disse da kobles til en 50A kurs? Det har jeg aldri sett. De leveres noen ganger også uten støpsel og kabel, og det står intet i monteringsveiledningen om minimum størrelse på kurs (jeg har sjekket flere). Mange kan kobles til 400V men jeg har aldri sett noen som kan kobles til to stk. 230V 1-fase kurser. Enkelte kan kobles til 230V 3-fase slik som platetoppen vår, den står på en 3x20A kurs med blå 32A 3-fase kontakt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

moonbuggy

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 13. november 2014, klokken 14:57
Om du sjekker spesifikasjoner på nye komfyrer så ser du at maks effekt er typisk 8800-9900W. Det er 38-43A. Skal disse da kobles til en 50A kurs?

Det er bare å prøve å sette på alt på max. samtidig.  De er internt begrenset. Setter du på alt samtidig så reduseres effekten på noen av platene.

svingen

Sitat fra: moonbuggy på torsdag 13. november 2014, klokken 15:12
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 13. november 2014, klokken 14:57
Om du sjekker spesifikasjoner på nye komfyrer så ser du at maks effekt er typisk 8800-9900W. Det er 38-43A. Skal disse da kobles til en 50A kurs?

Det er bare å prøve å sette på alt på max. samtidig.  De er internt begrenset. Setter du på alt samtidig så reduseres effekten på noen av platene.
Opplever stadig vekk det her hvis man lager mat og 2 på boost og 2 på høy da blir den redusert ned
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Øyvind.h

Sitat fra: svingen på torsdag 13. november 2014, klokken 15:48
Sitat fra: moonbuggy på torsdag 13. november 2014, klokken 15:12
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 13. november 2014, klokken 14:57
Om du sjekker spesifikasjoner på nye komfyrer så ser du at maks effekt er typisk 8800-9900W. Det er 38-43A. Skal disse da kobles til en 50A kurs?

Det er bare å prøve å sette på alt på max. samtidig.  De er internt begrenset. Setter du på alt samtidig så reduseres effekten på noen av platene.
Opplever stadig vekk det her hvis man lager mat og 2 på boost og 2 på høy da blir den redusert ned
Min platetopp justerer ikke ned. Kan sette to plater på 9, og to på full boost. Det virker ikke som den justerer ned før en sensor i toppen mener at gryte/panne er i ferd med å bli for varm. Har jeg stekt lenge på høy varme ser jeg innimellom at effekten reduseres.

Merkelig om platetoppen skulle bli merket med noe annet enn hva den maksimalt kan trekke?
Uansett kan man som Jens påpeker fint koble 16A ladekladd til et 10A uttak. Det som skjer er at sikringen går.
Type sikring (karakteristikk etc) skal naturligvis være tilpasset kursen, slik at det ikke begynner å brenne i veggen selv om sikringen ikke utløser umiddelbart på 17-18A last.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

moonbuggy

16A schuko er en "bastard" i Norge. Nye forskrifter fra 2014 begrenser Schuko til 10A.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA