Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Din første ripe

Startet av Nutcase, tirsdag 25. november 2014, klokken 21:08

« forrige - neste »

Nutcase

Hei. Fikk min i3 for snau en uke siden. Nå er det hjemmelading som står i fokus. Har tilgang til en fase 32amp. Spørsmålet er hvilken jeg skal kjøpe. Kan dere anbefale noen og gjerne henvise til en link hvor det kan kjøpes.
Vet det er mange linker på dette men det er så uoversiktlig så hadde vært fint å få samlet alle tilgjengelig 32A ladere i denne tråden.
Da er det lettere å få totaloversikten og dermed gjøre et riktig innkjøp.


bromm

Hei, jeg vil anbefale boksene fra CirControl som forhandles gjennom ElektroSkandia. Jeg har en slik selv, og er kjempefornøyd. Solide saker, bygd for å stå både ute og inne. Kan kjøpes med eller uten kabel (jeg kjøpte uten, siden det allerede er med kabel fra BMW). Jeg betalte ca. 8.500,- for min, og med den ladefarten den gir (31 Amp på Max / 19,5 Amp på Reduced), så er det absolutt verdt investeringen.

Link til PDF: http://www.scel.no/uploads/EN_ES_GR_490072_CCL_WBM_v2.1.2.pdf

soletti

Jeg gikk for denne fra Salto:
http://www.salto.no/produkt/100007-Saltoboks-Type-2-uttak-

Kjøpte 3-fas 32A, bruker bare 1-fas for nå, veldig godt fornøyd.

TrondW

Sitat fra: Nutcase på mandag 10. november 2014, klokken 17:46
Hei. Fikk min i3 for snau en uke siden. Nå er det hjemmelading som står i fokus. Har tilgang til en fase 32amp. Spørsmålet er hvilken jeg skal kjøpe. Kan dere anbefale noen og gjerne henvise til en link hvor det kan kjøpes.
Vet det er mange linker på dette men det er så uoversiktlig så hadde vært fint å få samlet alle tilgjengelig 32A ladere i denne tråden.
Da er det lettere å få totaloversikten og dermed gjøre et riktig innkjøp.

Kjøpte en semiportabel lader av jkirkebo. Denne kom vel på rett over 4000 og kan justeres i tre styrker (jeg har 8/16 og 32 amp). Er fastmontert i carport og koblet til blå industrikontakt. Fikk elektriker til å koble boksen sammen siden jeg måtte ha elektriker til å legge inn 32 amp. kurs likevel.

Trenger du ikke flere styrke valg så kan denne være et alternativ

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15683.0.html
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

moonbuggy

#4
Jeg skaffet meg disse. Overgangsboksen er for overganger for lavere ampere kurser til boksen og er sikret med automat sikring(disse må sikres etter forskriftene). Overgangskabler for alle disse, shuko, 16A blå 3fase, 16A rød 3fase, går via skjøtekontakt til 16A støpselet på ledningen fra boksen. Overganger 32A trefase rød og blå går direkte til 32A enfase skjøtekontakt som kobles rett til laderen(trenger ikke ekstra sikring). Overgangskablene er greie bygge og da har man overganger for nesten alle tenkelige muligheter.

Laderen er stillbar i 4A trinn. Kabelen er hele 7,5 m lang.

jkirkebo

Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 11. november 2014, klokken 11:58
Jeg skaffet meg disse. Overgangsboksen er for overganger for lavere ampere kurser til boksen og er sikret med automat sikring(disse må sikres etter forskriftene).

Nei, det er ikke behov for å sikre med 16A på en overgang fra 16A stikk til 32A skjøtekontakt. Sikringen inne er fullt ut tilstrekkelig. Hvis ikke måtte du sikret et 16A apparat med schuko stikk ekstra om du koblet det på en 10A kurs...

Tilsvarende er det fullt lovlig å sette et 32A veggstikk på en 16A kurs, mange med Tesla har gjort dette. Det er ikke noen forskjell på den løsningen og et 16A stikk med en 16A-32A overgang.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

moonbuggy

schuko er en bastard løsning i Norge. 16A er for mye for schuko, men enn så lenge tillatt. (Varer ikke så lenge før nye forskrifter endrer dette til EU standard).
Det som IKKE er tillatt, er å koble opp 32A brukere på en 16A kurs.

På samme måte som det IKKE er tillatt å koble opp en standard komfyr til 10A schuko stikkontakt.

BOStrand

Tror jeg trenger å få dette inn med teskje :-)
Planlegger 3 fase 230V 32A kurs fra sikringssskapet (har ikke 400V). Er det da lov å ha på veggen først et 32A 3 fase stikk, så kable videre til 32A 1 fase stikk og så kable videre til 16A schuko stikk?

K S

Sitat fra: BOStrand på tirsdag 11. november 2014, klokken 14:28
Tror jeg trenger å få dette inn med teskje :-)
Planlegger 3 fase 230V 32A kurs fra sikringssskapet (har ikke 400V). Er det da lov å ha på veggen først et 32A 3 fase stikk, så kable videre til 32A 1 fase stikk og så kable videre til 16A schuko stikk?

NEI!!!! Det er ikke lov å koble på 16 A utstyr på kurs sikret med mer enn 16 A. Hvis du ønsker å ta ut 16 A/Schuko så må du sette opp en underfordeling i garasjen. Jeg la opp 3x16A til garasjen lenge før jeg trodde elbil var noe greier, nå må jeg til med 3x32 A.

moonbuggy

Helt riktig. Faste opplegg skal sikres for kabeldimensjon og stikk. For løse overganger derimot kan du koble sideveis og nedover som du ønsker.
32 A stikk-kontakt kan kobles til schuko overgang for brukere med tilsvarende forbruk.

Det blir som å koble en vanlig bruker som trekker 16A eller 4A til en 32A stikk-kontakt. Det er selvfølgelig lov.

Griffel

#10
Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 11. november 2014, klokken 14:52
Helt riktig. Faste opplegg skal sikres for kabeldimensjon og stikk. For løse overganger derimot kan du koble sideveis og nedover som du ønsker.
32 A stikk-kontakt kan kobles til schuko overgang for brukere med tilsvarende forbruk.

Det blir som å koble en vanlig bruker som trekker 16A eller 4A til en 32A stikk-kontakt. Det er selvfølgelig lov.
Ikke helt slik uten videre. 32 A stikk-kontakt til en schuko overgang må ha en sikring i overgangen siden schukoen da er en stikkontakt hvor "hva som helst" kan tilkobles, også utstyr som ikke bør sikres med 32A.
Noe helt annet er det med et apparat med som trekker 4A og fra fabrikk er utstyret med passende kabel og 32A plugg, siden denne skal da være produsert etter de relevante apparatforskriftene for dette produktet.
En overgang fra dette apparatets 32A plugg til en Schuko plugg er derimot uproblematisk.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: K S på tirsdag 11. november 2014, klokken 14:42
Sitat fra: BOStrand på tirsdag 11. november 2014, klokken 14:28
Tror jeg trenger å få dette inn med teskje :-)
Planlegger 3 fase 230V 32A kurs fra sikringssskapet (har ikke 400V). Er det da lov å ha på veggen først et 32A 3 fase stikk, så kable videre til 32A 1 fase stikk og så kable videre til 16A schuko stikk?

NEI!!!! Det er ikke lov å koble på 16 A utstyr på kurs sikret med mer enn 16 A. Hvis du ønsker å ta ut 16 A/Schuko så må du sette opp en underfordeling i garasjen. Jeg la opp 3x16A til garasjen lenge før jeg trodde elbil var noe greier, nå må jeg til med 3x32 A.

Helt enig, men her var det snakk om å koble 32A utstyr på en 16A kurs såvidt jeg skjønte. Sjekk bildet lengre oppe så der du at det er en 16A han og en 32A hun på adapteren. Da trengs ingen sikring.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

moonbuggy

Det er nettopp når du kobler 32A utstyr til 16A kurs du trenger å begrense strømmen. Akkurat på samme linje som du ikke har lov til å koble en vanlig komfyr hjemme til en schuko stikk-kontakt.

K S

Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 11. november 2014, klokken 20:28
Det er nettopp når du kobler 32A utstyr til 16A kurs du trenger å begrense strømmen. Akkurat på samme linje som du ikke har lov til å koble en vanlig komfyr hjemme til en schuko stikk-kontakt.

Det er da absolutt ikke noe problem å koble inn en belastning på 32 A på en 16 A kurs, vernet løser ut umiddelbart.

Kobler en derimot utstyrt beregnet for 16 A til en kurs på 32 A (feks 2,5 mm2 kabeltverrsnitt) så får en plutselig en varmekabel til å begynne med, før skiten tar fyr med underdimensjonerte klemmer osv osv Går greit så lenge belastningen er maks 16 A OG det ikke er feil på utstyret. Skulle så skje, blir det interessant, også mtp forsikringsoppgjør.

LMOR

Men hvis du har en sikring på 16A i overgangen mellom 32A og 16A så er det greit. Så lenge "boksen"/"klumpen" tåler 32A.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA