Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kia Soul EV ble Årets Bil

Startet av Bushy, tirsdag 25. november 2014, klokken 20:40

« forrige - neste »

sigurdi

#75
Var for å vise at produsenter som har laget biler i svært mange år også har produksjons feil og mangler på nye biler.
Må ha delene for å fikse, sjekke om montering er riktig krever bare timer.
Men vil før kjøre bil som kan stoppe, en bil som kan miste styringen.
Med tanke på sikkerhets risiko er det stor forskjell, og hadde dette blitt oppdaget på rattstammen til Tesla ville nok alle med feilen blitt tilbakekalt ASAP.

Er bare å se på rapporter på folk som har fått feilmeldinger, der Tesla har bedt vedkommende sende bilen med Viking for må ikke kjøre, og har vist seg å være en feil på skjerm.
De tar sikkerheten i høysetet, men lite vits å bare bytte DU uten å være 100% sikker på permanent fix.

Så er dette en svakhet i noen komponenter fra underleverandør, (eks 1/100), sjekkes nok X antall 1000 for å sikre at leveransene nå er OK.
Dette tar tid, svært mye tid desverre.
Men burde opplyst kunder med feil mye bedre om hva som skjer.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

snurrehue

Sitat fra: sigurdi på onsdag 12. november 2014, klokken 21:39
Er bare å se på rapporter på folk som har fått feilmeldinger, der Tesla har bedt vedkommende sende bilen med Viking for må ikke kjøre, og har vist seg å være en feil på skjerm.
De tar sikkerheten i høysetet, men lite vits å bare bytte DU uten å være 100% sikker på permanent fix.

Dersom DU ryker når du gir på for å utnytte en luke i trafikken, eller midt i en forbikjøring, så vil jeg anse det som en sikkerhetsrisiko. Det var jo en her på forumet som rapporterte om DU-havari midt under forbikjøring. Så setter egentlig Tesla sikkerheten i høysetet når de ber kunde kjøre som normalt til tross for en haltende/forvarslende DU?

cra

Da kan man jo diskutere om det er "normalt" å rive seg inn i ei luke som egentlig er litt knapp, og ikke minst om det er smart å presse DU dersom man vet at den har et gryende problem. Blir jo som å legge ut på jordomseiling i en båt man vet har en begynnende sprekk i skroget. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

snurrehue

Sitat fra: cra på torsdag 13. november 2014, klokken 09:55
Da kan man jo diskutere om det er "normalt" å rive seg inn i ei luke som egentlig er litt knapp, og ikke minst om det er smart å presse DU dersom man vet at den har et gryende problem. Blir jo som å legge ut på jordomseiling i en båt man vet har en begynnende sprekk i skroget. :)

Ville du lagt ut på jordomseiling i en tilnærmet splitter ny båt med begynnende sprekk i skroget? Eller ville du at produsenten/leverandøren av båten skal fikse problemet ASAP slik at du trygt kan benytte båten som tiltenkt på reisen?

Har man kjøpt seg en bil med ytelser for å utnytte små luker og gjøre hurtige forbikjøringer, og brukt et hav av høvdinger på denne bilen, så vil man nettopp benytte seg av bilens muligheter. Hvis man ikke kan benytte seg av kraftreservene fordi motoren er bob-bob, så kunne man like gjerne putret rundt i den billige dieselpurka med 110 miniatyrhester under panseret.

RuneW

Sitat fra: snurrehue på torsdag 13. november 2014, klokken 10:34
Har man kjøpt seg en bil med ytelser for å utnytte små luker og gjøre hurtige forbikjøringer, og brukt et hav av høvdinger på denne bilen, så vil man nettopp benytte seg av bilens muligheter. Hvis man ikke kan benytte seg av kraftreservene fordi motoren er bob-bob, så kunne man like gjerne putret rundt i den billige dieselpurka med 110 miniatyrhester under panseret.

Jasså, så du sier at alle TMS-eiere har kjøpt bilen for å kjøre gris? Trodde det bare var misunnelige mennesker som påstod dette...  ::)
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

cra

Jeg hadde selvsagt venta med jordomseilinga til sprekken var reparert og jeg var sikker på at det var trygt. Noe annet ville ha vært idioti. Hadde jeg villet ha det fiksa ASAP? Selvsagt. Hadde jeg vært sur fordi turen ble utsatt? Definitivt! Ville det hindret meg i å bruke båten til mindre turer "innaskjærs"? Nei, jeg kunne fint reist på mer "normale" turer.

Poenget mitt er at det er utrolig toskete å utfordre skjebnen hvis man vet at der er potensielle problemer. Selvsagt er jeg enig i at produsenten bør gjøre sitt ytterste for at det blir utbedret så snart som mulig.

Jeg tipper sjansen for at DU ryker i det du skal inn i ei litt for knapp luke er veldig liten, men husk at dersom du skremmer den du hiver deg inn foran pga at luka er knapp så har du ikke vært aktpågivende osv og du kan skape en kritisk situasjon om vedkommende høgger i bremsa, uansett hvor kjapp Teslaen er. Det er slett ikke sikkert at føreren i bilen ser at det er en Tesla eller vet at den kommer seg opp i fart i god tid før vedkommende har tetta luka. Sånn sett har bilen en mulighet du "ikke har lov til" å benytte deg av.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Teslanewbie

#81
Alle som kjøper D nå er testpiloter for X .. D er ikke nok utprøvet og D eierne kan få se de negative sidene av å kjøpe en ny produkt slik som tidige ( og senere ) S eiere .. Dette er min oppfatning.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Muffinman

Hihi, er ikke ferdig med å testkjøre P85 enda, jeg :)

snurrehue

Sitat fra: cra på torsdag 13. november 2014, klokken 10:51
Jeg tipper sjansen for at DU ryker i det du skal inn i ei litt for knapp luke er veldig liten, men husk at dersom du skremmer den du hiver deg inn foran pga at luka er knapp så har du ikke vært aktpågivende osv og du kan skape en kritisk situasjon om vedkommende høgger i bremsa, uansett hvor kjapp Teslaen er. Det er slett ikke sikkert at føreren i bilen ser at det er en Tesla eller vet at den kommer seg opp i fart i god tid før vedkommende har tetta luka. Sånn sett har bilen en mulighet du "ikke har lov til" å benytte deg av.

Sjansen er nok definitivt veldig liten for at DU skal ryke da. Men den er til stede, og blir større og større for hver dag man kjører med en haltende DU. Selv synes jeg det er kjedelig å måtte kjøre forsiktig i flere måneder fordi Tesla ikke klarer å fikse opp i noe så elementert som en motor på bilen min.

Jeg har kjøpt min Model S mye på grunn av kraftreservene og mulighetene de gir meg. Jeg kan utnytte mindre luker i trafikken. Jeg kan ta forbikjøringer på strekninger hvor det er uforsvalig å kjøre forbi med dieselpurka. Nå må jeg passe på. Jeg våger ikke utnytte de små lukene. Jeg våger ikke disse forbikjøringene. Skulle det smelle pga havarert DU så er det jeg som sitter der med all skyld. Ikke Tesla.


sigurdi

#84
Så vil du da vente på permanent fiks, eller få en DU med potensielt samme problematik som du har.
Beste for begge parter er at leverandør får fikset feilen permanent, testing for å verifisere permanent fix er tidkrevende, dette burde Tesla gitt beskjed om og informert om.

Teste en DU i 500000-100000km, tar tid, teste 1000 DU i samme test intervall tar svært mye tid. :-(
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

RaBalder

Sitat fra: sigurdi på torsdag 13. november 2014, klokken 14:27
Så vil du da vente på permanent fiks, eller få en DU med potensielt samme problematik som du har.
Beste for begge parter er at leverandør får fikset feilen permanent, testing for å verifisere permanent fix er tidkrevende, dette burde Tesla gitt beskjed om og informert om.

Teste en DU i 500000-100000km, tar tid, teste 1000 DU i samme test intervall tar svært mye tid. :-(
Noe må dem da ha rekt å teste på et halvt år. Og er dem oppegående, så må dem da ha funnet ut noe på denne tiden.

Men dem har ikke gjort annet enn å tåkeprate om DU-problemene til sine kunder  :-[

sigurdi

#86
Først skal det testes, så produseres og slikt tar faktisk svært mye tid.
Kjøre 1000 Motorer 100 000km, får feil på 3stk, må en starte på nytt.
Kravet skulle økes til mindre en en feil pr 1000.
1 feil pr 1000 blir faktisk feil på 500stk ved produksjon på 500 000.
Leverer jo ikke ut motorene eller DU som er testet over dette intervaller, men nye/repererte om det er bevist hva del som er feil på.
Så finner de hva del/er som har svakhet eller produksjonsfeil, kan eventuelt dette byttes i DU når nye deler er ferdig testet og verifisert å være uten produksjonsfeil.
Er det designfeil, tar ofte tingene ennå mer tid, siden ny design på utarbeides og gå gjennom lange test intervaller, pga en ønsker ikkje å innføre nye feil eller mangler som konsekvens av endringer.

Er ikke uten grunn at utvikling av en bil blir regnet til 5år pluss.
Men at det ikke blir opplyst, med at vi jobber med saken, feil funnet, tester pågår for å verifisere 100% reperasjon, er jo ikke bra.
Men at en 100% garantert reperasjon på en DU, kan nok fort ta både 6 og 12 måneder.
TTT, GM produserte vel biler med feil på rattstammen i 8-10 år uten fix.
(Noen døde også som direkte årsak til at kjent feil av leverandør ikke ble fikset eller opplyst om.)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

orjan

Jeg får bilen tilbake om få dager, og den skal visstnok ha fått en av disse oppgraderte DU'ene Trondheim fikk inn. Vi får nå se om den faktisk holder.

Men jeg er ikke himla imponert over kvaliteten til denne doningen. Listen min over ting som har blitt fikset er lang, selv om den er et stykke unna listen til enkelte andre her på forumet. Problemet er mest at selv om ting blir fikset fortløpende så blir det til at jeg ubevisst går og venter på neste ting som feiler, stoler liksom ikke helt på bilen.
Molde
2014 Model S P85 - Solgt
2016 Model S 90D
2019 Model ≡ LR AWD

Kagex

Klagde på skinnkvaliteten.  Ble fortalt at jeg ikke skal sammenligne med andre biler uansett merke.  Altså hva skal jeg sammenligne med da? 

De skryter av at de lager en av verdens beste biler men sammenligne kan jeg ikke?  Ehh

De fikset det meste men ikke alt,  løy til meg ang bytting av innertak og samtidig mente at de gikk above and beyond på service.

Er du ikke fornøyd så kjøper vi tilbake bilen med fratrekk av antall mnd og km. 

Jaja.  Får sitte ned å beregne litt på privat salg Vs selge den tilbake til tesla.

Ikke imponert over kvaliteten,  enda Minde imponert over å bli løyet til.
P29687

Øggen

Huff.
Har du hatt mye tull i og med de tilbø seg å kjøpe den tilbake??

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA