Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kia Soul EV ble Årets Bil

Startet av Bushy, tirsdag 25. november 2014, klokken 20:40

« forrige - neste »

Jimpec

Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 11. november 2014, klokken 14:53
Sitat fra: Jimpec på tirsdag 11. november 2014, klokken 14:48
Problemene vi leser om både på Facebookgruppene og her på forumet, samt det vi ser langs veiene må vel uansett kunne sies å være langt over forventet ifht antall biler på veiene og at 99% av disse er under ett år gamle. I alt for lang tid har det vært for mange positive vibber og dermer kommer Tesla seg unna med å fikse opp for de som roper høyest.

Tesla har definitivt et kvalitetsproblem. Noe har de kontroll på; andre ting ikke. DU problemene er da også svært alvorlige da de har vist seg å skape umiddelbar driftsstans for en lang rekke biler. Kommunikasjonen rundt problemene er jo også helt fraverende. Løsningene som ofte velges er vel også ikke helt på greip. Har sett flere bagasjeluker som er tettet med byggskum på Teslaverkstedet.
Jeg har kjørt over 100 Tesla Model S det siste året. Jeg påstår lett at langt over halvparten har det berømte klunket i DUen (i større eller mindre grad).

Byggeskum på en premiumbil.... Nå må de ta seg sammen! Klunkelyd har jeg ikke erfart og jeg hardkjørbilen, det er bånn gass eller ikke gass... ikke noen lyd foreløpig men har merket mindre effekt etter oppdatering til V6.0... skjerpings tesla , misnke effekten uten å gi beskje til kunden.. !

Viktig sak du påpeker der. Klunkingen er vesentlig redusert fra og med 6.0. Basert på opplevelsen av bilen tror jeg effektkurven er kraftig justert her. Ikke greit i det hele tatt.

Om det ikke hadde vært for problemene med DU så hadde jeg bestilt P85D for lenge siden. Jeg ønsker ikke å ta den risikoen slik det ser ut med kvaliteten pr nå.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

timingbeltkiller

Sitat fra: Tuxedo på tirsdag 11. november 2014, klokken 14:34
Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 11. november 2014, klokken 13:27
Når AC tar kvelden i en ny bil , ja da har du ikke hatt en problemfri bil.
Ja, jeg kunne skrevet "med unntak av".  Men dette hadde jo heller ikke vært noe stort problem dersom Tesla hadde operert med ventetider på verkstedstime som andre bilmerker (en uke eller to).
Da kan vi slå fast feil på ny bil ble giga forverret av (manglende) verkstedservice.

Minner om BMW på AutoIndex:
Selve bilen scorer høyt. Men verkstedene på bunn.
http://www.tv2.no/a/6099800
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Øyvind.h

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 11. november 2014, klokken 15:30
Sitat fra: Tuxedo på tirsdag 11. november 2014, klokken 14:34
Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 11. november 2014, klokken 13:27
Når AC tar kvelden i en ny bil , ja da har du ikke hatt en problemfri bil.
Ja, jeg kunne skrevet "med unntak av".  Men dette hadde jo heller ikke vært noe stort problem dersom Tesla hadde operert med ventetider på verkstedstime som andre bilmerker (en uke eller to).
Da kan vi slå fast feil på ny bil ble giga forverret av (manglende) verkstedservice.

Minner om BMW på AutoIndex:
Selve bilen scorer høyt. Men verkstedene på bunn.
http://www.tv2.no/a/6099800
Rimelig å anta at Tesla vil plassere seg ganske likt. Bilen er fantastisk. Verkstedet ikke like bra...

For noen år siden hadde jeg en VW Golf. Jeg var forsåvidt fornøyd med bilen, men den hadde en god del feil (webasto brøt sammen, vindusheisere røk, sensorer tok kvelden og turboras før bilen var 5 år). Mekanikerne var ofte middels, men på verksted-mottaket hos Møller Ryen satt en kar ved navn Petter V. L. Utrolig hyggelig, våken og service-innstilt. Vet han senere er flyttet til Møller på Bryn. Han berget situasjonen når verkstedet ikke hadde fikset AC før bilferien en sommer (i praksis bare tett luftfilter....).
Dette var i en periode hvor Møller skåret helt elendig i tester, men jeg hadde motsatt erfaring med servicen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Muffinman

Får jeg lov til å skryte av Trondheim oppi alt dette? For å bruke et noe forslitt uttrykk; de vrir skuldra ut av ledd for å ordne opp og yte så god service som rammevilkårene tillater dem. Det som skal gjøres blir gjort til avtalt tid, og selv om det ikke er alt som lar seg ordne umiddelbart er det første bilkjøp hvor jeg blir behandlet som folk etter at bilen er betalt og feilene dukker opp. De opplever sikkert et r*vkjør uten like for tiden og sikkert mange sure kunder - så all respekt for at de klarer å holde standarden såpass høy. Servicenivået derfra har i praksis solgt meg bil nummer 2.

mariowing

Sitat fra: pwb på tirsdag 11. november 2014, klokken 06:55
Det finnes kun ett fåtall som sammenligner en ny Tesla S meg garanti og en ny vanlig bil. Det er ikke så lett å komme positivt ut av det med en Tesal på den måten så derfor så vil man i lengst mulig grad sammenligne en ny Tesla med garanti mot en 7-8 år gammel vanlig bil, dette fordi da kommer Tesla best ut. Det er litt rart det der, men slik er det.

Jeg sammenlignet åtte nye biler med Tesla litt tidligere i tråden men da fikk jeg beskjed av tesslanewbie at det var meningsløst å sammenligne mainstream biler med premium da han regnet med 100% feilrate på mainstream biler. Ble sittende igjen med følgende spørsmål som krever en definisjon:
- Hva er premium?
- Hva er mainstream - burde ikke mainstream være positivt for kvaliteten da motoren sitter i kanskje flere millioner biler? Og hvorfor skal det være færre feil på en bil bare fordi den er dyrere?
- Hva er en feil? Tidligere diskutert til det kjedsommelige her på forumet
- Hva er 100% feilrate? Vil avhenge av definisjonen av ovennevnte.

Jaja - jeg har bare lyst til å si til de som skal kjøpe TMS at de må huske på at de som er fornøyd ikke poster her inne (ingen ringer it-avdelingen på jobben og skryter av at printeren har fungert i to måneder nå uten trøbbel), noen er mer pirkete på hva som er feil enn andre og at "mainstream" biler heller ikke er feilfrie.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

sigurdi

Kan referere til en kamerat som har kjørt viking/falc bil i årevis.
Tusen takk til alle nye biler som gir dem jobb hele året, de merket skiftet for endel år tilbake.
Han har ikke hatt gleden av å plukke opp en Tesla ennå, men flere har han hatt flere ganger på planet, dog overvekt av rekevidde angst som har slått ut i full blomst.

De de har overvekt av tyske biler som Audi, VW, BMW, MB, men av en eller annen merkelig grunn ikke Skoda. (Det har de tatt opp på konferanser og trenden er ikke bare lokal)
Japser generelt er det skjelden de plukker opp.
Overvekt av nye biler, håpet å finne offesiell statestikk, men fant ikke noe i farten.

Premium eller lite produksjons volume vil nok ikke si null problemer, men prosentvis biler med feil av alle, blir jo mindre pga det er mindre av dem.
Hadde 100% av alle storselgere hatt feil innenfor garantien, ville nok bilselskapene hatt svært dårlig rykte siden antallet hadde blitt svært høyt.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Kallagtunet

Jeg tror faktisk at mhp Tesla så er forum situasjonen nesten motsatt av vanlige biler. Det er så mange entusiaster som er så euforiske i sin hyllest til Tesla at en ikke skriver om feil eller bagatelliserer tildels alvorlige feil.

Jeg tenker det er greit å være pioner og entusiastisk elbilist, men å ikke få frem i lyset de ganske alvorlige problemene Tesla har med kvaliteten er å gjøre dem en bjørnetjeneste. Får de ikke skikk på basis kvalitet vil de ikke overleve som produsent uansett hvor fremtidsrettet produktet er.

Dvs er du Tesla entusiast klag på alle feil og på den måten hjelp dem å bli den produsenten de har potensiale til å bli...

Car-El

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 11. november 2014, klokken 15:50
Får jeg lov til å skryte av Trondheim oppi alt dette? For å bruke et noe forslitt uttrykk; de vrir skuldra ut av ledd for å ordne opp og yte så god service som rammevilkårene tillater dem. Det som skal gjøres blir gjort til avtalt tid, og selv om det ikke er alt som lar seg ordne umiddelbart er det første bilkjøp hvor jeg blir behandlet som folk etter at bilen er betalt og feilene dukker opp. De opplever sikkert et r*vkjør uten like for tiden og sikkert mange sure kunder - så all respekt for at de klarer å holde standarden såpass høy. Servicenivået derfra har i praksis solgt meg bil nummer 2.

Æ e så enig med dæ, Muffinman. Tesla på Lade i Trondheim tror æ ville ha prøvd å stå på hender og pissa kanel om jeg har spurt om det. Dem er bare utrulig i forhold til alle andre bilmerker sine servicesteder.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

darthy001

@Kallagtunet tror du er veldig nærmer spikerhodet der ja.

Personlig er jeg mentalt forberedt på at jeg nå kjøper ett fryktelig dyrt beta-produkt. Det kan være jeg vil ha flaks, men regner nesten med noe krøll.

Men jeg skal love deg at Tesla skal få lov til å fikse eventuelle feil brennkvikt. Det er ingen kjære mor i den sammenheng. Spesielt med tanke på at jeg jobber en rask spasertur fra lokalene på skøyen...

Glad vi har e-uppen som backup slik at kona ikke går i dørken om/når en ny bil får feil ;)

ErlingH

Har kjørt TMS et år og 25 000 nå, uten feil eller problemer :). Finnes sikkert mandagsbiler fra Tesla også, men jeg har veldig positive erfaringer så langt.

Før Teslaen kjørte jeg BMW X3. Over 300 000 på åtte år, også helt problemfritt. Spent på om Teslaen er like stabil, men så langt virker det veldig bra :)
Tesla Model S P85 - Nov 2013
P85, 19", pearl white, luft, pano, tech, park, karbon, sort skinn

hma

Har kjørt min Model S ca 15'000km uten en eneste feil eller mangel. Den er produsert i april 2014 og har vært bedre enn hva jeg hadde forventet meg.

Tidligere har jeg eid en rekke Subaru-modeller i tidsrommet ~1983-2003. Jevnt over høy kvalitet, men jeg husker spesielt én model som var en real mandagsbil (1986 XT Turbo)...
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Sjøhyene

Sitat fra: Kallagtunet på tirsdag 11. november 2014, klokken 17:34
Jeg tror faktisk at mhp Tesla så er forum situasjonen nesten motsatt av vanlige biler. Det er så mange entusiaster som er så euforiske i sin hyllest til Tesla at en ikke skriver om feil eller bagatelliserer tildels alvorlige feil.

Jeg tenker det er greit å være pioner og entusiastisk elbilist, men å ikke få frem i lyset de ganske alvorlige problemene Tesla har med kvaliteten er å gjøre dem en bjørnetjeneste. Får de ikke skikk på basis kvalitet vil de ikke overleve som produsent uansett hvor fremtidsrettet produktet er.

Dvs er du Tesla entusiast klag på alle feil og på den måten hjelp dem å bli den produsenten de har potensiale til å bli...

For et år siden hadde jeg vært enig, men tror ikke dette er så mye tilfelle mer. Har inntrykk av de fleste MS eierne nå har en ganske fornuftig tilnærming til hva man skal forvente og kreve. Er mulig vi er over snittet tålmodige, men tror det kan forklares med at man stort sett opplever at service avdelingene virkelig tar en på alvor. Så man er ikke bekymret over om man får hjelp. Man får alltid hjelp, man må bare ha litt tålmodighet.
Hos fossil sjappene kan man vel aldri være helt trygg på hva man får hjelp til og ikke.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

x525

Selv fikk jeg bilen i november i fjor, har kjørt 15.000 km, og har måttet bytte dørhåndtak på førersiden 2 ganger. Ingen feil utover dette eller justeringer underveis. Jeg er ingen fanatisk blodfan, men er særs fornøyd med bilen. Langt mer fornøyd med Model S enn f.eks. min forrige bil BMW 525 2011-modell. Skal man kjøpe ny bi,l mener jeg at dette er en no-brainer.
Bor på Kolbotn.
Grå/grå Model S P85+ inkl. alt unntatt bagasjeromsskjuler.

Knut Erling Øen

Kjørt Tesla mod S siden mars 2014 og 8000 km  uten annet problem enn spissing og en løs list som ble fikset - limt fast.

Ble først forespeilet en ventetid på 2 mnd på Skøyen, men kunne få time på såkalt "drop inn" innen 14 dager - som jeg valgte. Så vidt jeg forstod betød "drop inn" ikke annet enn at jeg ikke fikk lånebil den dagen bilen var på verkstedet. Det var ikke noen problem for meg. Da jeg levert bilen på drop inn ble jeg likevel tilbudt lånebil, men hadde ikke behov for det. Bilen ble fikset! Super service!

Er super fornøyd og har bestil P85D. Regner med at det blir like enkelt og problemfritt bilhold fremover.  ;D
S85 fra mars 2014 til mars 2015. P85D+ fra mars 2015. Mod 3 fra mars 2016. Cybertruck bestilt 23. nov 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 11. november 2014, klokken 15:50

Jeg var også veldig fornøyd med Trondheim i sommer, de sto på skikkelig for å fikse min punktering pga. feil utført hjulstilling på Skøyen. Senere har jeg brukt Drammen en del, de er jeg også meget fornøyd med. Ja, det er en del ventetid på time men om noe haster skikkelig tar de tak i det med en gang.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA