Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kia Soul EV ble Årets Bil

Startet av Bushy, tirsdag 25. november 2014, klokken 20:40

« forrige - neste »

Tuxedo

#15
Feirer snart ettårsjubileum nå, og det har stort sett vært en helt problemfri bil.  A/C tok kvelden tidlig på sommeren (gitt den rekordvarme sommeren vi hadde så var jo dette et helvete å kjøre), og det kunne vært løst enkelt med et A/C-bytte.

Men:  Tre måneders ventetid på verkstedstime.  Når timen kom, i oktober, så viste det seg at utstyret for å fikse A/C (bytte unit og fylle på kjølevæske) var ute av drift både på Skøyen og Tesla nord.  Jeg fikk beskjed om at de ville ringe meg så snart dette var fikset, samt hente og bringe bilen.  Har ikke hørt et kvekk på tre uker, og en purremail sendt forrige uke er fremdeles ubesvart.  Håper jeg ikke må gjennomgå nok en sommer med helvetesvarme uten A/C.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

arnkl

Sitat fra: Bushy på mandag 10. november 2014, klokken 16:48
kan jo også stille seg spørsmål med lønnsomheten med det de driver med om dagen å.. er fåtall som bruker servicesentrene til service enda vil jeg tro. så når jeg leser at det er 3-4 mnd vente tid på å få fikset ting. så antar jeg at mesteparten av tiden dem skrur der er reklamasjoner.... det kan ikke være billig å ha mange folk på heltid som "bare" skrur på reklamasjoner?

Det er nok ganske mange som har passert 20.000 km, og enten har vore eller skal inn til første serevice. Eg var til service for ei veke sidan, og det er første gang eg har vore inne med bilen. I tillegg til vanleg service vart alle manglar eg har hatt med bilen retta opp. Det gjaldt:
* Oppgradere ladarar til 32A
* Montere titanplate
* Skifte speglane pga korrosjon
* Fikse "smelling" ved max. rattutslag

Dette er dei einaste "problema" eg har hatt på min bil som var levert i februar og no har køyrt 24000 km. Det er verdt å merke seg at i alle fall dei 3 første punkta på lista er designfeil på dei føste bilane, og som ikkje eksisterar på bilar som vert levert ut no. Tesla skifta også instrumentskjermen som eit forebyggande tiltak pga ein påvist svakheik. Det er også garantert fiksa på nye bilar.

Eg reknar med at mange har gjort som meg, og venta med t.d. å oppgradere ladaren til første service. Derfor vil nok desse servicane ta noko tid, men presset vil forhåpentleg avta når dei fleste bilane med desse feila har vore inn til første service.

Ellers har det vist seg at dei fleste alvorlege problem som har oppstått har Tesla funne ei løysing på.
I vinter var det svært mange som fekk utlada 12V batteri og måtte hentast av NAF pga. ladetrøbbelet. Det er løyst. Så var det ramaskrik i forumet pga korrosjonen av speglane. Det er også løyst. I dei siste månadane har 3G problem vore ein gjengangar i forumet. Det virkar også å vere løyst med .73 oppdateringa.

Men no er det DU-problema som er mest prekert, og det er nok av dei mest alvorlege feila til no. Men av postar dei siste dagane virkar det som om Tesla no har fått inn ein forbedra design, og er er temmeleg sikker på at dette om nokre månader også vil vere eit tilbakelagt stadium.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

ellholt

Veldig bra. Er helt enig, alle tingene til nå har blitt løst av TEsla Motors, nå er det bare DU problematikken igjen ( for min del), og den regner jeg med er løst når bilen skal inn i januar til DU fiks :-).
Dette er den klart beste bilen med minst feil vi har hatt, i tillegg til Ford Galaxy som vi hadde fra 2007-2013. Forøvrig ingen andre sammenligninger .-)
Grønn S85 med alt untatt luftfjæring og Alarm.
Finalized 15/9-2013, in production 9/1-2014, in transit 15/1-2014. Utlevert 27/2-2014 MED elektriske foldbare. speil :-). gamle S`en er solgt, ny S75D perlemorshvit med det meste av utstyr. utlevert 14 juni 2017

Duzzy

Sitat fra: jazzwheel på mandag 10. november 2014, klokken 17:28
Sitat fra: Toosleezaay på mandag 10. november 2014, klokken 16:58
Slenger meg med på denne... samme scenario med upgrade til the D. Bekymringene toppa seg på vei hjem fra jobb i dag, da jeg så en forlatt tms i busslomma i øs pøs langs ring 3. Den gamle fossilslukern går jo fra a til b hvertfall. Har bestilt grønn, og regner med at Tesla sponser valgfri lakk gratis hvis de ikke kan levere som bestilt. Vurderer å gjøre et forsøk på å avbestille nær alt av ekstrautstyr. Ingen vits med interiørstil hvis kvaliteten er så dårlig!

Kjørte forbi den samme rundt kl 1500. Skulle gjerne visst hva som er årsaken for det var ikke akkurat et optimalt sted å parkere bilen...


Kjørte også forbi denne. Venstre fremdekk var flatt... Så det er vel ikke noe Tesla problem.

Min bil skal forøvrig inn til første service nå straks. Ingen problemer så langt siden November og over 20.000 km
Jessheim
standard P85, Sort, 19", sort nappa,panorama, Alle pakker untatt dobbeltlader.
Levering 28.11.2013

Havebigfun

Vi må sette ting i pespektiv- at det er problemer med en helt ny bilmodel er som forventet.
Tesla gjør mye for å løse disse.
Det det klages over er manglende /dårlig kommunikasjon - da må vi huske at det er forskjellige kulturer inne i bilde- muligens er det ikke så greit å tematisere feilene offentlig -over there.

Jeg "elsker" bilen- og har nå bestillt den 3.
Småfeil er det -men totalintrykket er meget bra.

aryx

De som vil bli litt mer kjent med starten til tesla og elon musk bør se denne dokumentaren

15 Tesla Model S P85D svart/svart 5-seter med alt utstyr
Tidligere: 13 Tesla Model S P85+ svart/svart 5-seter med alt utstyr, 12 Mercedes ML 350CDI Edition1, 08 Mercedes C 220CDI, 81 DeLorean DMC-12

Kjell Leaf

Sitat fra: Leif1 på mandag 10. november 2014, klokken 17:52
Ta det nå helt med ro.
Om du begynner å se litt på forum for andre bilmerker, så finner du sikkert plenty å få angst av der også. Har kjørt 20k km på min nå. De har riktignok byttet den berømte driveuniten, men det gikk kjapt og smertefritt og uten diskusjon. Ellers bare litt småplukk.

Husk at det som måtte finnes av feil på disse bilene er omtalt her. Nå har jeg hatt min inne til lakkering etter den ble påkjørt. Fikk en dieselbil, type Toyota som leiebil. Fyttikatta for et forbannet rakkelverk. Det eneste som skjedde når en trykket inn gassen var at intensiteten på raklingen forandret seg...
Du har helt rett i at det også er mye feil på biler på andre forum, men f.eks på BMW forumet (bimmers.no) handler det om biler med en gjennomsnittsalder på minst 15 år............Det samme er det på de fleste andre forum også. Det er tross alt en stor forskjell på det og bilene her på Tesla forumet.  ;)
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

mandresen

Hei
Kona og jeg har nettopp vært innom og bestilt oss S85D og gleder oss virkelig til april neste år. Jeg har fulgt med forumet siden Model S ble lansert og er klar over feil og mangler. Men er overhode ikke bekymret for å kjøpe en Model S, bortsett fra at 700000 kr er fryktelig mye penger for en bil.
Tesla er jo et nytt firma i bilverden og barnesykdommer er en del av gamet uansett merke.
Vi har hatt en relativt ny Mercedes (1.5 år gammel og 40000km når jeg kjøpte den) og den hadde så mange feil i løpet av de 4 årene vi hadde den at en kunne ha blitt mørkeredd.
Vi har hatt BMW, ikke ny modell den gangen vi hadde den, men var mye innom bimmer forumet og der var det side opp og side ned med feil (også på nye biler)

Inne på et slikt forum blir som oftest feil omtalt og slike forum kan virke skremmende, men slapp av, prosentandelen er nok ikke så høy som den kan fremstå som.

Mvh
Martin
Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

kjølholdt

1 år 20000 km ingen store problemer Dvs DU er ikke et problem hos meg, skjønner at det er kjipt for de det gjelder.men med 8 års garanti regner jeg med at dette er fikset i løpet av denne perioden.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

BjornLo

Har hatt bilen i litt over 6 mnd, ikke så mange km som mange andre her, men har kjørt nok til å være helt overbevist om at det aldri blir fossilt igjen. Min gamle saab 2007 tok meg ikke alltid fra A til B - dvs stort sett, men ikke alltid. Mye reperasjoner og krøll. 

Fra innsiden av kupeen i en fungerende Tesla skjønner jeg ikke hvordan du får inntrykk av at det er "så mye med Tesla om dagen".  Bilen er en absolutt drøm fra A til Å. Som flere her poengterer; de som har en velfungerende bil skriver kanskje ikke med CAPS LOCK her på forumet. 
S85
Finalized 06.11.13
VIN 08.01.14
ferdig prod. 15.02.14

hgs

Vi har hatt bilen siden 6 juni, og passerte 18000 km her om dagen. Det er en del småfeil som ikke burde være der på en såpass dyr bil, men det overskygger ikke det faktum at vi likevel gleder oss til hver kjøretur og 'slåss' om å slippe å ta fossilen. Eneste som bekymrer er DU (har fått en tiltakende summing fra drivverk nylig), men med 8 års garanti kan man puste rolig. Det jobbes helt sikkert seriøst hardt med dette selv om infoen fra
Tesla er mildt sagt tynn.   
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

teslaz

ALTSÅ nå har jeg kjørt Tesla i snart ett år (bare noen dager igjenn) og rundet 42000 km.
Personlig så synes ikke jeg det er noe å bekymre over kvaliteten på TMS.
Hadde en Dodge (helt ny) før Tesla og var innom verkstedet dagen etter levering med en feil i gear systemet, og 5 ganger innom før det var gått 4 uker.
Men problemet her er at Tesla er "noe" helt nytt og da forventer vi også at den skal være alt annet enn en bil eller fremkomst middel.
Men til syvende og sist er det bare en bil. Med masse følelser.........
Det eneste som bekymrer meg mest er hvilket fossil jeg får når den skal leveres på sevice om 3 uker. ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
P85, Lys Blå, meget fornøyd....
ELiza levert 28/11/13
Model X 13?5

Bushy

Det hele bunner vel ut i 2 ting. Det er vel di som har noe feil. Som skriver "høyest". Forumet hadde forhåpentlig drukna vis de 4000 som hadde fungerende biler skulle skrevet like mye.
Og vis tesla hadde klart å kjørt en litt mer informasjonsvennlig linje... Hadde Kankje jeg sluppet å sitte her å spekulert i om alt er feil. Å ny feil følger. Er standarden...:p

Men det finnes ingen konkurrenter. Så jeg gleder meg mest:) synd det bare ikke blir brun...
S75D sept. 17

sven erik

jeg er glad i min  selv om jeg har hatt et par feil å har et bynende DU problem  men har nå rundet 240000 km siden mai 
men har dere lakt merke til at  den nye er utsatt ?
vorfor jo for den skal ikke ha de probleme  som har hvert

mariowing

Alle biler har feil. Jeg har hatt feil på alle mine sju biler fra seks produsenter de siste ti årene (ALLE kjøpt nye). Skal ikke ramse opp så mye her siden dette er en Tesla tråd men det mest alvorlige var en Mini Cabriolet hvor taket åpnet seg ca 20 cm innimellom en halv times tid etter at den var parkert, en Seat Ibiza som hadde defekt lambda sonde som visst nok ikke skulle være så farlig så fikk service time to uker etterpå. Motoren skjærte seg dagen etterpå... Og så hadde jeg en Mazda 6 som rustet i stykker for de som kjøpte den etter meg.

For meg så virker det som TMS stor sett har omtrent like mange feil som biler fra etablerte produsenter og det er jammen meg imponerende etter min mening tatt i betraktning det utrolig lave volumet av biler de produserer. Men bare vent - når jeg får min TMS og opplever første feil så poster jeg nok indignerte meldinger her jeg også ;-)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA