Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Slakke i transmisjonen - skal det være slik eller er det noe galt?

Startet av Ctran, tirsdag 25. november 2014, klokken 19:07

« forrige - neste »

Oreo

Ikke helt sikker på hvordan denne "Lane assisten" eller autopiloten virker, men la merke til Tesla sine prøvekjøringer så var kjørefilene GODT merket opp.
En kan si mye om at det er dyrt å bygge vei (les: krøtterstier) i vårt land, men at det skal være så forbasket mye dyrere å male vanlig vei/filmarkering på veiene kan jeg ikke forstå? Nå går vi mot nok en ny mørk vinter der mange veier fortsatt ikke er markert med vanlig markering. Virker som om dette kun gjøres når veien er splitter ny. Jeg ville ha vært skeptisk til å prøve å bruke autopilot generelt på norske veier, utenom på helt nye motorveier.

Det er vel strengt tatt ved køkjøring på motorveier/flerfilsveier en slik autopilot er ment å brukes antar jeg?
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017


sn0le

Hadde lane-assist på Galaxyen min, og den funket overraskende bra på vinteren.
Virket som veier der det var snø, men synlig asfalt i sporene ble detektert som om det var vanlig vei med kantstriper og midtstripe.
Skjønt, det var masse veier der man så at systemet ikke detekterte kjørefeltene, uansett om det var sommer eller vinter.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

dparnas

Hei,

Fikk akkurat bilen den 20.september og var så heldig med timingen at sensorene for autopilot var inkludert.

Gjennkjenning av fartsskilt fungerer utmerket på norske veier. Fått testet med midlertidige fartsgrenser iforbindelse med veiarbeid, slik at jeg vet at den ikke tar det fra navigasjonssystemet.

Blir spennende å se hvilke nye funksjoner som blir aktivert i framtidige software oppgraderinger.

Hyperstress

Bilde av fartsgrensevisning, og hvordan det arter seg om en kjører raskere enn varselgrense. Den hvite streken er ikke heltrukket dersom den ikke vet hva fartsgrensen er, eller like etter den er opphevet.
Fungerer overaskende bra, selv i mørket. Bruker nok en kombinasjon av kamera og gps (min erfaring.)

e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Sense

Opplever at hele autopilot systemet er en artig gadget så langt. Ikke ferdig utviklet ennå. Interessant hva det mestrer nå, og hva det vil mestre ved neste generasjon autopilot.

Men man kommer ikke bort fra at det stjeler noe av kjøregleden når nyhetens interesse har lagt seg.

I tillegg ser jeg et negativt trafikksikkerhets-aspekt ved autopilot. Er du trøtt, så er det lettere å sovne når man har lite å fokusere på.
For min egen del har jeg lært meg at cruise control og ACC som vi har på fossilen, ikke bør benyttes hvis man føler seg sliten.

En annen sak er reparasjoner. Med så mange systemer og sensorer som kan gå i stykker, så koster det både tid og penger (når garantien er utgått).

Men du verden så deilig å slippe "å kjøre" i kø. Så jeg kommer nok til å velge det likevel på min neste Tesla. Mest utfra "kjekt å ha" prinsippet.

frosken

Jeg gleder meg veldig til bilferie i sommer med autopilot. Samtidig er jeg litt bekymret for mangelen på førerovervåking.

I min fars Mercedes er det en rekke sensorer som oppfatter når føreren er trøtt og uoppmerksom og varsler med lyd og lys når det bør svinges inn til siden for en liten hvil.

Kan se for meg at et par timer på flate, rette og begivenhetsløse europeiske veier uten berøring av ratt og pedaler gjør sitt med oppmerksomheten, enten man vil eller ikke.

Dennis

Kan nok være lurt av Tesla å legge inn at man må trykke på en knapp eller berøre gassen for å bekrefte at man faktisk er våken etter lengre tids kjøring med autopilot slik at man ikke våkner opp langt nede i syd europa :P Og får bilen ikke noe tilbakemelding bør den programmers til å bremse forsiktig ned og parkere på veiskulderen.

Sense

Førerovervåking ja. Neste generasjon kommer sikkert med "mist" som sprutes fra rattet. Og hvis du bruker briller, så kommer alarm om at du må løfte bort brillene, slik at du kan bli vekket.
Så kommer det ny alarm, som varsler om at du må fylle på vann på "mist"-beholderen, ellers vil du heretter få spylervæske i øynene.
Deretter kommer det automatisk opp veianvisning til nærmeste øyelege.
Framtiden er fantastisk. ;D

teslaz

Sitat fra: Sense på torsdag 01. januar 2015, klokken 23:35
Førerovervåking ja. Neste generasjon kommer sikkert med "mist" som sprutes fra rattet. Og hvis du bruker briller, så kommer alarm om at du må løfte bort brillene, slik at du kan bli vekket.
Så kommer det ny alarm, som varsler om at du må fylle på vann på "mist"-beholderen, ellers vil du heretter få spylervæske i øynene.
Deretter kommer det automatisk opp veianvisning til nærmeste øyelege.
Framtiden er fantastisk. ;D
+10
P85, Lys Blå, meget fornøyd....
ELiza levert 28/11/13
Model X 13?5

lurium

Derfor kommer det tazer i rumpen. Vedlikeholdsfritt men kanskje ikke helt smertefritt :)

frosken


Sitat fra: Thomas M på fredag 02. januar 2015, klokken 00:38
Derfor kommer det tazer i rumpen. Vedlikeholdsfritt men kanskje ikke helt smertefritt :)
Ai, da gjelder det å ikke duppe av ved høy SoC! :D

Ctran

Skiltavlesningen fungerer fint her men det er en motorvei i Bergen ( mellom lagunen og nesttun) der den registrerer at det er kun 60 kmt istedet for 80. Litt ekstra lyder da i bilen...

En annen bekymring er front kameraet sier ofre at det er blokkert og driverassist ikke vil fungere lenger.
Slikt som jeg skjønner det fra Tesla skal acc bruke rader med kamera som backup og hvis denne feilen vedvarer så vil acc kutte ganske ofte.

Hadde det samme problemet med i3 der det kun var kameeabasert og fant ut til slutt oppsto ofte litt dugg inni kameraet.

Øyvind.h

Sitat fra: Ctran på fredag 02. januar 2015, klokken 06:49
Skiltavlesningen fungerer fint her men det er en motorvei i Bergen ( mellom lagunen og nesttun) der den registrerer at det er kun 60 kmt istedet for 80. Litt ekstra lyder da i bilen...
Men bilen må vel ikke lage lyd bare fordi man ligger litt over fartsgrensen? Må man skru av hele skiltgjenkjennings-systemet, eller kan varslene skrus av separat? Eks skru av filskiftvarsel, blindsonevarsel og hastighetsvarsel, men beholed nødbremsvarsel?

Blir spennende å se om/når "autopilot" kommer til Norge.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Hyperstress


Sitat fra: Øyvind.h på fredag 02. januar 2015, klokken 08:43
Sitat fra: Ctran på fredag 02. januar 2015, klokken 06:49
Skiltavlesningen fungerer fint her men det er en motorvei i Bergen ( mellom lagunen og nesttun) der den registrerer at det er kun 60 kmt istedet for 80. Litt ekstra lyder da i bilen...
Men bilen må vel ikke lage lyd bare fordi man ligger litt over fartsgrensen? Må man skru av hele skiltgjenkjennings-systemet, eller kan varslene skrus av separat? Eks skru av filskiftvarsel, blindsonevarsel og hastighetsvarsel, men beholed nødbremsvarsel?

Blir spennende å se om/når "autopilot" kommer til Norge.

Bare å skru av lyden. Det gjorde jeg etter 2 min. Men lot det visuelle stå på - det er ikke irriterende.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA