Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: TPMS og 20" Polar

Startet av Dykkern, tirsdag 25. november 2014, klokken 13:09

« forrige - neste »

Dykkern

Planlegger å kjøpe denne bilen. Det finnes flere utenlandsimporterte på Finn.no. Vet noen av dere om det er forskjell på bilene importert av Mitsubishi Norge (Motor Forum?) og de som kjøpes fra f.eks. Tyskland?

EinG

Jeg har en demobil fra Tyskland, den største forskjellen er at den er med soltak, noe en ikke får i Norge. Ellers skal den være lik, mener jeg..

ElectriqueBandit

Det er vel ikke like god 5 års nybilgaranti?
Mulig jeg tar feil, men jeg trodde de siste to årene er veldig vanskelig å dra nytte av?

Hvis bilen kjøpes i feks Tyskland med 5 års nybilgaranti  er det vel forhandler i Norge (importøren) som må ta saken mot tysk salgssted om det skulle trenges i år 4 og 5

Hvis det er slik så tror jeg det blir tungt å få dekket noe på nybilgaranti

PHEV-ftw

Forskjellene kan variere avhengig av hvor bilen er tatt inn fra og hvordan utstyr den har, men følgende punkter bør du tenke over/undersøke før du kjøper en importert bil:

- Tåler bilen du har sett på streng kulde?
Den norske importøren bestiller biler som er utstyrt med "Cold Zone Kit". Denne spesielle pakken for land med ekstra kalde vintre inneholder for eksempel ekstra oppvarming i tilknytning til drivstofftilførsel, kraftigere batteri og dynamo, PTC varmer, snøbeskyttelsesplater, med mer.

- Er du helt sikker på garantien, som selger påstår er 5 år?
Fabrikken gir 3 år, men hva med de 2 siste årene? Importøren i Norge dekker ikke de 2 siste årene på andre biler enn de de importerer selv. Trolig står et forsikringsselskap, for eksempel Allianz, bak garantien for år 4 og 5 så her må kunden legge ut for kostanaden og "krangle" med Allianz etterpå for å få dekket utlegget.

- Vil ladekabelen fungere tilfredsstillende?
I Norge bruker vi schuko-plugg og 10A ladekabel. (I Danmark 8A).

- Har den bilen du har sett på DAB+?
Det er ikke så vanlig med DAB+ i utlandet, som det er i Norge.

- Er bilen understellsbehandlet?
Norske biler understellsbehandles ved ankomst på Drammen Bilhavn som en ekstra forebygging mot korrosjon.

- Vil du få innkallinger til produktoppgraderinger til en parallellimportert bil?
Kjøper du norsk bil er du sikret innkalling til oppgraderinger for eksempel innen software til motorstyring, drivverk eller andre elektroniske komponenter. Den norske importørens innkallingsregister inneholder ikke parallellimporterte biler.

- Sist, men ikke minst, vær klar over at du vil få en del mindre for bilen din når du en gang skal selge den igjen hvis den er importert i forhold til en norsk bil.

Eltraktor

Sitat fra: PHEV-ftw på lørdag 13. desember 2014, klokken 20:54
Forskjellene kan variere avhengig av hvor bilen er tatt inn fra og hvordan utstyr den har, men følgende punkter bør du tenke over/undersøke før du kjøper en importert bil:

- Tåler bilen du har sett på streng kulde?
Den norske importøren bestiller biler som er utstyrt med "Cold Zone Kit". Denne spesielle pakken for land med ekstra kalde vintre inneholder for eksempel ekstra oppvarming i tilknytning til drivstofftilførsel, kraftigere batteri og dynamo, PTC varmer, snøbeskyttelsesplater, med mer.

- Er du helt sikker på garantien, som selger påstår er 5 år?
Fabrikken gir 3 år, men hva med de 2 siste årene? Importøren i Norge dekker ikke de 2 siste årene på andre biler enn de de importerer selv. Trolig står et forsikringsselskap, for eksempel Allianz, bak garantien for år 4 og 5 så her må kunden legge ut for kostanaden og "krangle" med Allianz etterpå for å få dekket utlegget.

- Vil ladekabelen fungere tilfredsstillende?
I Norge bruker vi schuko-plugg og 10A ladekabel. (I Danmark 8A).

- Har den bilen du har sett på DAB+?
Det er ikke så vanlig med DAB+ i utlandet, som det er i Norge.

- Er bilen understellsbehandlet?
Norske biler understellsbehandles ved ankomst på Drammen Bilhavn som en ekstra forebygging mot korrosjon.

- Vil du få innkallinger til produktoppgraderinger til en parallellimportert bil?
Kjøper du norsk bil er du sikret innkalling til oppgraderinger for eksempel innen software til motorstyring, drivverk eller andre elektroniske komponenter. Den norske importørens innkallingsregister inneholder ikke parallellimporterte biler.

- Sist, men ikke minst, vær klar over at du vil få en del mindre for bilen din når du en gang skal selge den igjen hvis den er importert i forhold til en norsk bil.

Jeg har sjekket litt rundt både norsk og importert PHEV, og ser ikke lenger de store forskjellene om man går for Instyle+. Går man for andre varianter er det noen forskjeller ser det ut til.

- Bilene har nå 5 års garanti fra Tyskland.
- Bilene har DAB+ og de leveres ikke lenger med DAB (i følge et par importører jeg har snakket med)
- De norske bilene har ikke noe spesiell "cold zone kit" etter hva jeg har funnet ut. Finnes det dokumentasjon på det egentlig, eller er det bare ord mot ord? Varme i setene er det standard i Instyle+, mens det ofte ettermonteres (originalt) på andre modeller slik at knappene blir plassert på yttersiden av setene i stedet for mellom setene.
- Importørene jeg har snakket med sender beskjed til Mitsubishi Norge når de har solgt en ny importert PHEV og da skal man få samme innkallelser som norske biler. Dette har vært problematisk sier de, men det skal visstnok ha løst seg. Noen som kan bekrefte det?

.....ja, jeg regner med at jeg får mindre igjen for en importert PHEV fremfor en norsk bil, men så har jeg da også gitt mindre for den importerte, så i følge min logikk bør det gå nogenlunde opp-i-opp for min lommebok? :)

Er det noe spesielt annet å ta hensyn til om jeg velger å få for en importert ny bil? 420-430.000 for en Instyle+ som blir levert med krok, vinterdekk og tectylbehandling er vel ca 40.000 under norsk pris?


jokke

Pass på å få dekktrykksensorene på vinterdekka kalibrert på Mitsubishi.
Den tektylbehandlinga de "Norske" bilene får i Norge er alt for enkel, tar ikke av innerskjermer osv

Eltraktor


Kensam

Til "Eltraktor", du har ikke vurdert å importere din PHEV fra Sverige da ?
Jeg får min til uka, kjøpte en svensk dem.vogn, reg jan -15 og gått ca  500 mil.
Sparte veldig mye på det, og får jo 5 års garanti siden den er første gangs registrert i 2015.

carlosk

Hei,

Jeg har kjøpt importert bil fra tyskland med 5 års garanti. Men, hvis bilen er registrert før 1.1.2015 så er det kun 3 års garanti som gjelder. Min var registret i Tyskland 15.1.2015 så jeg har 5 års Europa Garanti. Dette har jeg fått bekreftet fra Mitsubishi Norge som også har registrert bilen min i deres register. Det eneste jeg ikke får fra Motor Forum er billig dekk skift og andre kampanjer som de kjører "kun for biler kjøpt av oss".  dette kan jeg leve med ;D

Jeg har ikke opplevd behov for å bruke garanti enda, men jeg følger med på lakken. Jeg fikk bilen understellbehandlet før jeg fikk den levert. Jeg har varme i seter, 2 sett med hjul med TPMS og SOLTAK. Det er det som solgte meg på denne bilen. 8) Jeg fikk bilen i februar, og med forvarme funksjon har jeg alltid kjørt en varm bil til og fra jobb. Jeg har nå SMS løsning for å starte varmen eller kjøling når som helst !

2014 PHEV med soltak fra  Tyskland

jokke

min er registrert desember 2014, 5 års fabrikkgaranti og 150000km

Audun_W

Sitat fra: jokke på torsdag 07. mai 2015, klokken 22:25
Pass på å få dekktrykksensorene på vinterdekka kalibrert på Mitsubishi.
Den tektylbehandlinga de "Norske" bilene får i Norge er alt for enkel, tar ikke av innerskjermer osv

Hvor har du dette fra..?

Lindbøl

Er blit 5 år 100 000 km europa garanti på biler registrert etter 01.01.15. Etter som jeg forstod på en jeg kjenner som jobber på Motorforum så dekker Mitsubishi Norge deler, så må man kreve arbeidspengenne fra impotør/selger eller gå gjennom det landet bilen kommer fra.
Kan fort bli mye trøbel av sånt da det er en del privatimport. Ikke mye og spare på det heller.
Bestilt bil i Norge jeg, må bare vente til første uka i februar 2016

PHEV-ftw

Når jeg ser på Finn.no nå så ser det ut som det ikke lenger er noe å spare på å kjøpe utenlandsk bil (tenker da på 2016-modellen), i hvert fall om ikke man importerer den selv. Det ser ut som de fleste skal ha ca. 469.000 kr. for topputgaven Instyle+, og det er uten tilhengerfeste. Dette er kun noen få tusenlapper billigere enn en norsk bil fra forhandler, og det er før man har prutet.

Er det valutaendringene som har gjort dette mindre gunstig?

moby666

Det er nok mulig å prute. Betalte 448 ink perlelakk, hengerfeste og 17" vinterhjul for Instyle+
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA