Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ruteplanlegging på PC

Startet av Saxo, tirsdag 25. november 2014, klokken 10:51

« forrige - neste »

elektrolux

Du må aldri tette vannfylle hulene. Bruk hørselsevern som gir en viss lufting.

Gass ut av kjølekretsen er dårlige nyheter. Da kan glykol gå motsatt vei og du ødelegger alle blokkene i denne vannfyllekretsen.

Ellers tåler SAFT blokker ca -40C uansett ladetilstand. Lutkonsentrasjonen endres ikke på alkaline celler.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Helge

Sitat fra: elektrolux på søndag 14. desember 2014, klokken 14:41Ellers tåler SAFT blokker ca -40C uansett ladetilstand. Lutkonsentrasjonen endres ikke på alkaline celler.
Tusen takk :) Lærer stadig noe nytt her på forumet.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Elmo

Elektrolux kom meg akkurat i forkjøpet . .
Jeg lagerer mine utladede/kortsluttede blokker i (is-)kald garasje.

Sitat fra: Mateusz på søndag 14. desember 2014, klokken 11:52
Når batteri var nesten tom, 3 lysparer koblet, litt over 3v spenning, begynte noe merkelig. Kom luftbobler gjennom kjøleveske. Betyr det at en eller flere celler reverserte og gasset med H2?
Mener du virkelig kjølevannet og ikke elektrolytten ??
Det som bobler er "knallgass". Formelen er H2O (ja - faktisk samme som vann men i flyktig gassform).

Sitat fra: Mateusz på søndag 14. desember 2014, klokken 11:52
Min tabe var at eg tettet luftinger med et slange. Kan dere komentere dette? Skal man lade/utlade altid med åpen luftinger/vann stussa?
Jeg setter slanger på mine blokker når de ikke står i bilen. Se bilde her. Jeg borrer et 3mm
hull i slangen på midten for lufting (som Elektrolux sa).
En gang jeg hadde en slange som manglet hull og jeg overladet for vannfylling så kunne jeg faktisk se at veggenepå batteriet bulet :o Jeg ble skikkelig skremt av det, men regner med at slangen ville flydd av før batteriet har sprukket.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Matheus

Men koffor var det trykk ved utlading? Betyr det at celler reverserte og gasset ut H2?
Nå eg forstår vitsen med hørselsvern og batteri :) Hørselsvern kan dempe litt lyden ved smell.
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

Elmo

Ja, gassing vet utlading betyr at minst en av de 5 cellene har reversert.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Matheus

Då blir det endå være etter utlading. Ødelegger toming til 0v svake batterier?
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

Elmo

Nei, ikke så lenge strømmen er lav.
Jeg bruker en 12V hovedlyspære rett på batteriet (6V). Da synker strømmen i takt med spenningen.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Matheus

Kanskje det var orsaka at eg brukte 3 lyspærer. Strømmen var for stor og batteri har reversert og gasset
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

elektrolux

Nei. Uansett last vil alltid en celle være den svakeste og reversere og gasse ved total utlading. Likevel er dette OK unntaksvis og med lav last.

Det er derfor en reduserer last ved 1V cellespenning / snitt. Think forstod ikke dette og lot spenningen falle til 0,9V / celle. Dermed holdt blokkene ikke like lenge i en Think som i en PSA.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Helge

DAH.... er denne 2003 Saxo'en på veien igjen :)  Hurra :D

Men om det går 2 måneder.... eller 2 år før det igjen må byttes en batteriblokk eller tre... se det vet ingen  ;D
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Matheus

Gratulerer. Fortel gjerne hva du har gjort med bilen og hvor mange batterier du har byttet
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

Helge

Det har vært så travelt siden månedskiftet november/desember at jeg har ikke prioritert tid til annet enn å få skikk på batteripakken. Men det var KUN EN blokk som var veldig dårlig (en av tre celler defekt) i batteripakken og denne er nå byttet. Det er videre et par blokker jeg har satt spørsmålstegn på, men de har foreløpig ikke noen celler som kollapser helt (ved test med 70 A batteritester) når batteripakken var nede på 20 %

Ting jeg har igjen å gjøre:
1. Bli kvitt litt knirkelyder i huloppheng/fjæring foran
2. Bytte til ubrukt Webasto som jeg fikk tak i billig over ebay
3. Montere DEFA SmartStart på Webastoen slik som vi har på 106E'en

Har også periodisk isolasjonsfeil på motoren dessverre. Ikke så stor feil at varsellampen tennes/lyser, men Lexia feilkode-avlesningen avslørte "intermittent fault" på iso. Vi merker dette på at regen noen ganger ikke virker når man slipper gasspedalen i "høye" hastigheter (over 70 km/t). Under 70 km/t har vi ikke erfart dette symptomet.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Elmo

Sitat fra: Helge på mandag 05. januar 2015, klokken 13:55
Det er videre et par blokker jeg har satt spørsmålstegn på, men de har foreløpig ikke noen celler som kollapser helt (ved test med 70 A batteritester) når batteripakken var nede på 20 %

Du flyttet vel endelig de to frem i 3'er kassen så det er enklere å komme til dem når det trengs ? ;)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Helge

Sitat fra: Elmo på tirsdag 06. januar 2015, klokken 00:08
Sitat fra: Helge på mandag 05. januar 2015, klokken 13:55
Det er videre et par blokker jeg har satt spørsmålstegn på, men de har foreløpig ikke noen celler som kollapser helt (ved test med 70 A batteritester) når batteripakken var nede på 20 %
Du flyttet vel endelig de to frem i 3'er kassen så det er enklere å komme til dem når det trengs ? ;)
:o  :-\  Nei det tenkte jeg nok dessverre ikke på :'(   Siden jeg i første omgang hadde bestemt meg for bare å sjekke batteriene i 11-kassen da Robometeret antydet at problemet lå der... tenkte jeg ikke engang tanken på å begynne å åpne de andre kassene  ;D
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Helge

Kort oppdatering på status på denne bilen.

Når det gjelder de tre tingene jeg hadde igjen på listen etter å ha fått skikk på batteripakken så har jeg nå:

  • byttet til den ubrukte Webastoen som jeg fikk tak i billig over ebay. Nå fungerer varmeapparatet supert HVER gang og ikke bare ca 1/3 av gangene. Original eksospotte og rør var imidlertid så opprustet ("kjeks") at jeg måtte kjøpe ny potte og flexirør.
  • montert DEFA SmartStart på Webastoen slik som vi lenge har hatt på 106E'en
  • fått bort litt (men ikke alt) av knirkelydene i hjuloppheng
Men best av alt så har jeg hatt bilen på EU kontroll der den gikk gjennom med NULL anmerkninger  :)
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA