Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ruteplanlegging på PC

Startet av Saxo, tirsdag 25. november 2014, klokken 10:51

« forrige - neste »

Matheus

Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

Saxo

Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

Helge

Byr 10.000 og kan sikkert gå høyere, men da vil jeg se bilen først :)   ...og det bør vel være svært enkelt da jeg bor i Trondheim og det er vel her bilen står...?
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Saxo

Står lagret på Lånke. Skal prøve å få den inn til Trondheim i løpet av uka.
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

maast

Sitat fra: Helge på søndag 16. november 2014, klokken 17:57
Byr 10.000 og kan sikkert gå høyere, men da vil jeg se bilen først :)   ...og det bør vel være svært enkelt da jeg bor i Trondheim og det er vel her bilen står...?
Da er jeg ute av budrunden, feilen på den ene saxo'n var bare en bagatell og jeg har ikke behov for delebil denne gangen, men det er morsomt å se at trønderene slår Sunnmøringene. Da er det orden i sakene igjen :-)
Citroen Saxo  EL 10201
Citroen Saxo  EL 11466
Kia Soul         EL 83366

Helge

Sitat fra: Saxo på søndag 16. november 2014, klokken 19:57
Står lagret på Lånke. Skal prøve å få den inn til Trondheim i løpet av uka.
Kan ta meg en tur til Lånke og jeg da :) men flott om du tar den med til Trondheim.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Saxo

2 dager uten ny bud. Da har vi vel en vinner Helge!
Takk for spenningen folkens!
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

Thomas Parsli

Sitat fra: Saxo på tirsdag 18. november 2014, klokken 16:57
Takk for spenningen folkens!

Pun intended? ;)

Prisen ble god for både selger og kjøper, så gratulerer begge!

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Helge

Kan jo formidle at fruen i huset er så glad i den gamle ElPeugeoten at det sannsynligvis ikke blir noe vraking av noe PSA-elbil på enda en stund. Jeg vurderte en stund å flytte den gode batteripakken (splitter ny komplett batteripakke for 4-5 år siden) fra P106'en over i Saxo'en... (5 år nyere bil med 5 dører og airbag) men min kone vil nå at vi først skal prøve å bytte et batteri eller to på Saxo'en (hva som måtte være dårlig) og holde begge PSA'ene på veien så lenge som mulig  :)
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Saxo

Takk for hyggelig handel Helge. Det holdt jo på å bli en Leaf på deg i stedet ! (Feil del 2 vognkort ble signert ...) . Lykke til med den Franske herligheten !
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

Helge

Ja takk for hyggelig handel og det var jo moro å ha en Leaf en liten stund... i alle fall på papiret ;D

Eneste kjipe for øyeblikket er at "Actia'en" min (som ikke er en original, men en Taiwan eller kina kopi) plutselig ikke lenger fungerer helt som den skal. Da snakker jeg altså om USB til diagnosekontakt adapteret som brukes med Peugeot sin PP2000 og Citroen sin Lexia PC programvare. Det er grunnen til at jeg byr på din EVLite.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Helge

#26
Driver og fikser "diverse" på denne bilen nå:
1. Feil på batteripakken
2. Knirkelyder i huloppheng/fjæring
3. Webasto som tidvis fusker
4. Tidvis feil på regen/motorpådrag ved høye hastigheter

For å ta pkt 3 først så endte jeg opp med å kjøpe en ikke helt ny (ligget på hylla et par år) men helt ubrukt Webasto Thermotop C fra Tyskland (fant den på ebay). Kostet meg bare 2990 pluss 170 i frakt samt moms/tollgebyr. Det ble godt under halv pris (ca 40 %) av ny Webasto fra forhandler i Norge.

Pkt 2 har jeg ikke funnet ut av enda, men det har heller ikke høyest prioritet.

På pkt 4 tipser Elbilshop (Bugge) om at det mest sannsynlig er for mye kullstøv i motoren, og ikke som jeg mistenkte - slitte børster. Men børstene må veldig snart byttes likevel for de er nesten utslitt.

Så er det pkt 1 da og det aller viktigste. Da Robometeret sterkt antydet at det største problemet ligger bak i 11-kassen tok jeg ned den først i håp om at tilstanden er grei nok foran. Samtlige av blokkene i 11-kassen med unntak av en blokk hadde påskrevet Ah-kapasiteten fra siste test(?) av batteriene. Lynet testet vel i hvert fall noen av blokkene for forrige eier (muligens alle, uten at jeg vet) og det er kanskje han eller forrige eier som har merket blokkene..

Jeg kjørte bilen ned til mellom 30 og 35 % og etter at den hadde stått i nesten 3 uker (i påvente av at jeg hadde litt ledig tid) hadde energimeteret sunket ytterligere mer enn 10 %. Når kassen var vel nede brukte jeg Biltema sin enkle batteritester og konstaterte at 10 av de 11 blokkene holdt over 6 V (grønt område - good) og med belastning med batteritesteren fremdeles ble liggende på grønt felt men bare like over gult. En blokk hadde imidlertid bare 5 V med nålen på gult og ved belastning sank spenningen nesten umiddelbart til 4,5 V. Dette var ikke den ene blokken som ikke var merket med noen "restkapasitet", men en blokk det sto 108 på. Batteriblokkene er jo i 11-kassen plassert 3X3 med en singel blokk på hver kortside. I dette tilfellet var det den "single" blokken ute på høyresiden i fartsretningen som var dårlig. Blokken er G-type som jeg har 2 stk stående av.

Den blokken jeg skal sette inn har imidlertid stått lagret i mange måneder med ledning som kortslutter batteriet - altså helt utladet batteri. Bør jeg lade opp batteriet litt - eksempelvis 20 Ah før jeg setter det inn sammen med de andre blokkene som holder litt under 20 %?

EDIT: Tilleggsspørsmål - Slike SAFT batterier som står HELT utladet. Hvor lave temperaturer er trygt/ utrygt for et slikt helt utladet batteri? Batterier som ihht energimeteret holder 20 % til 100 % tåler vel noe mer enn et helt utladet?
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Elmo

Sitat fra: Helge på lørdag 13. desember 2014, klokken 22:48
Den blokken jeg skal sette inn har imidlertid stått lagret i mange måneder med ledning som kortslutter batteriet - altså helt utladet batteri. Bør jeg lade opp batteriet litt - eksempelvis 20 Ah før jeg setter det inn sammen med de andre blokkene som holder litt under 20 %?

Definitivt !   Blokker som har vært lagret kortsluttet bør "vekkes" ved å lades på ca 5A i minst 24 timer. Så etterpå kan du lade ut igjen (med feks lyspære) til den har ca samme SOC som de øvrige blokkene.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Helge

OK... så en full oppladning, men påfølgende utladnin ned til resten av blokkene altså. Takk for tips  :)

Hva med spærsmålene jeg la til sist mitt forrige innlegg:  Slike SAFT batterier som står HELT utladet. Hvor lave temperaturer er trygt/ utrygt for et slikt helt utladet batteri? Batterier som ihht energimeteret holder 20 % til 100 % tåler vel noe lengre ned i "minus-registeret" enn et helt utladet?
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Matheus

Eg holder på å lade ut en svak batteri med redusert kapasitet. Eg trur eg gjorde en feil men ingenting sjedde :)
Når batteri var nesten tom, 3 lysparer koblet, litt over 3v spenning, begynte noe merkelig. Kom luftbobler gjennom kjøleveske. Betyr det at en eller flere celler reverserte og gasset med H2?
Min tabe var at eg tettet luftinger med et slange. Kan dere komentere dette? Skal man lade/utlade altid med åpen luftinger/vann stussa?
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA