Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Supercharger i storbyene

Startet av teralv, tirsdag 25. november 2014, klokken 00:36

« forrige - neste »

teralv

Var i går kveld en tur innom klostergarasjen i Bergen for parkering.
Trykket på "calling" knappen og spurte om det var lademulighet for bilen inni fjellparkeringen.

Ja, kjør på øvre dekk - der kan du lade sa dem.

Gode greier tenkte eg. Men når vi kom opp fant vi for meg helt ukjente bokser med helt annen stikkontakt enn jeg er vant til.

Er det slutt på husholdningsstikkontakter for lading?
Er det ikke mulig å lade sin Leaf der inne uten å (igjen) kjøpe nye fancy kabler?

Har allerede kjøpt en oransje kabel som gir 16 amp lading. Så ikke for meg at jeg igjen skulle måtte kjøpe enda en variant. Finnes det noen overgang?

Trenger mer info om dette. Ble rett og slett noe feddupp i går.
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
5000 km - Bergen

jkirkebo

Sitat fra: teralv på søndag 09. november 2014, klokken 11:02
Var i går kveld en tur innom klostergarasjen i Bergen for parkering.
Trykket på "calling" knappen og spurte om det var lademulighet for bilen inni fjellparkeringen.

Ja, kjør på øvre dekk - der kan du lade sa dem.

Gode greier tenkte eg. Men når vi kom opp fant vi for meg helt ukjente bokser med helt annen stikkontakt enn jeg er vant til.

Er det slutt på husholdningsstikkontakter for lading?

Endel steder blir det kun installert Type 2 ja. Nye ladepunkter med schuko er ikke lov til å sikre med mer enn 10A, så om du prøver deg på et slikt med 16A kabelen din går bare sikringen.

Sitat
Er det ikke mulig å lade sin Leaf der inne uten å (igjen) kjøpe nye fancy kabler?

Tydeligvis ikke.

Sitat
Har allerede kjøpt en oransje kabel som gir 16 amp lading. Så ikke for meg at jeg igjen skulle måtte kjøpe enda en variant. Finnes det noen overgang?

Ingen overgang. Men Type 2 kabelen er bare en enkel kabel uten kladd. Mye enklere å håndtere, og ikke forferdelig dyr (under 2000 kroner).

For Leaf-eiere med 3.3kW lader gir ikke Type 2 kabel noen veldig store fordeler, men de med 6.6kW lader er avhengig av å bruke den for å få 6.6kW ut fra 32A ladepunkter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

teralv

Takk for svar.

Tar gjerne imot link til prisgunstig kabel av "type 2" om noen har.

Ang min ladekabel som jeg henviser til, så kan jeg velge på pistol 6-10-16 amp lading. Ganske praktisk.
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
5000 km - Bergen

jkirkebo

Sitat fra: teralv på søndag 09. november 2014, klokken 11:08
Takk for svar.

Tar gjerne imot link til prisgunstig kabel av "type 2" om noen har.

Ang min ladekabel som jeg henviser til, så kan jeg velge på pistol 6-10-16 amp lading. Ganske praktisk.

Her: http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Mode_3_type_2_til_type_1_ladekabel_for_lading_med_inntil_32A_fra_de_nye_ladestolpene

Kjøp 32A utgaven da enkelte 32A ladestolper har en bug som gjør at man ikke får ladet med 16A kabel. Prisforskjellen er bare 200 kroner.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

teralv

Da er forespørsel sendt. Takker.

Fortærende at det skal romsteres sånn med kabler og lading. Vinningen går jo opp i fordyrende kabler her  8)
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
5000 km - Bergen

mariowing

Sitat fra: teralv på søndag 09. november 2014, klokken 11:08
Tar gjerne imot link til prisgunstig kabel av "type 2" om noen har.

Jeg skal selge min Leaf og du kan kjøpe min Type 2 kabel for 1000,-. Kjøpt ny her i fra (http://gronnkontakt.no/kjop-ladekabel) for 1990,- og kun brukt en gang (ligger i den posen den ble levert i). Send PM hvis du er interessert :)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

teralv

------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
5000 km - Bergen

teralv

Da var den betalt, kjekt at det utvikla seg slik en søndagskveld:-)
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
5000 km - Bergen

mariowing

Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA