Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Solcelleanlegg

Startet av alexkl, mandag 24. november 2014, klokken 21:59

« forrige - neste »

K S

Sitat fra: hdh på lørdag 22. november 2014, klokken 17:52
Må si at bilen min har blitt særdeles pessimistisk mtp antatt rekkevidde. Den har nå i det siste gitt estimater mellom 102 og 112km rekkevidde. Greit nok siden det står vinterdekk på og det er bare noen få plussgrader ute. Men i dag når jeg ser på Z.E. Online påstår den 90km på 100% batteri.

Er det jeg som er storforlangen eller er dette uvanlig lavt?

Hvor langt kjører du i praksis? Det er jo det som betyr noe, ikke hvor langt bilen tror den kan kjøre. Min Soul sier 120-130 km, men etter å ha kjørt 90 km og 12-1300 høydemetre er det 50-60 km rekkevidde igjen. Antar at rekkevidde med mindre kupert terreng ville gitt 160-180 km nå.

hdh

Sitat fra: K S på lørdag 22. november 2014, klokken 20:22
Sitat fra: hdh på lørdag 22. november 2014, klokken 17:52
Må si at bilen min har blitt særdeles pessimistisk mtp antatt rekkevidde. Den har nå i det siste gitt estimater mellom 102 og 112km rekkevidde. Greit nok siden det står vinterdekk på og det er bare noen få plussgrader ute. Men i dag når jeg ser på Z.E. Online påstår den 90km på 100% batteri.

Er det jeg som er storforlangen eller er dette uvanlig lavt?

Hvor langt kjører du i praksis? Det er jo det som betyr noe, ikke hvor langt bilen tror den kan kjøre. Min Soul sier 120-130 km, men etter å ha kjørt 90 km og 12-1300 høydemetre er det 50-60 km rekkevidde igjen. Antar at rekkevidde med mindre kupert terreng ville gitt 160-180 km nå.

Nå har jeg enda til gode å foreta en nøyaktig måling. Nå skal det sies at de gangene jeg kjører lengre avstander så er det på E6. Pleier å sette cruise på 116km/t for å holde trafikkflyten. Men tar den utgangspunkt i kjørehistorikken din selv under lading når den prøver å beregne lading? F.eks. at hvis bilen mener at du til vanlig kjører veldig uøkonomisk så gidder den ikke å prøve å gi deg en rekkeviddekalkulering basert på mest mulig økonomisk kjøring?
Sort '14 Renault Zoe Intens

Rav4_EV

Den er veldig pessimistisk. Har aldri greid å kjøre tom på færre kilometer enn oppgitt.  ;D
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

hdh

På min heller ulykksalige tur til Tanum her om dagen stoppet jeg i Sarpsborg på veien ned og tanket strøm. Ved avreise derfra var det en differanse på 11km mellom distanse til reisemålet (ifølge GPS) og beregnet rekkevidde i favør bilens rekkevidde. Ved ankomst var denne differansen krympet til 6km. Brukte cruise hele veien ned.

Vet at det med dagens teknologi er umulig å klare å lage batteripakker med 100% identisk kapasitet, så kan jo hende jeg har vært "uheldig" og fått en "mandagspakke" med kapasitet litt under par. Eller at dette med å kjøre elbil er noe jeg må bruke en god del mer tid på å mestre.
Sort '14 Renault Zoe Intens

TM

#19
Det er jo bra at den heller er litt på sikre siden. Jeg leste i en test av bilen at den benyttet data for de siste 20 mil !!!. Det kan vel ikke være riktig ? 20 km høres mer fornuftig ut. Men det som undrer meg er at den ikke umiddelbart reduserer estimert rekkevidde når eco slås av og varme eller klima slås på.

Baard

Jeg tror det må være mer enn 20km. Vår bil har gradvis gått nedover fra 160-170 km til nå om dagen ca. 120. Kjører nå uten eco og med vinterdekk...jeg har ikke testet reell rekkevidde, men det virker som den er noe lenger enn det som oppgis.
Renault Zoe, 2014

ZOE

Min sier 102 nå, jeg synes forbruket har vært høyt de siste dagene med rundt 5 grader og på 17 sommerdekk. Ligger på rundt 20

ladov

Har stort sett ikke nerver til å kjøre ned mot 10% men i høstferien brukte jeg Zoen på jobb, ca 4 mil hver vei, hvorav 1 mil på motorvei (opp til 100km/t) og da sto batteriet med 48-50% igjen 4 dager på rad(ladet ikke på jobb). Tilsier 160km rekkevidde selv med innslag av uøkonomisk kjøring underveis. :)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

tinker

Prøvde min Kristiansand-Arendal i dag, og rullet nå inn på Motorforum i Sørlandsparken etter 127,9km med 2% igjen på batteriet.

6 mil av turen har vært i 100km og gode 4 mil i 80 og 90. Resten har vært normale 50-60 soner. Gjennomsnittsforbruk på 17,2kWh\100km

Temperaturen lå på rundt 6 grader både frem og tilbake.

Jeg er godt fornøyd alt i alt, spesielt siden så mye av turen foregikk i høye hastigheter.

Eneste jeg kunne ønske meg er flere Type 2 ladesteder. 10 minutter på en 22kW et sted så hadde jeg kommet helt hjem, i stedet for å måtte stå en halvtime på laderen til Motorforum. Forhåpentlig kommer disse ladepunktene fra Fortum snart på plass.
2017 TMS 75D
2014 Sort Renault Zoe INTENS

emil

#24
Sitat fra: tinker på mandag 24. november 2014, klokken 16:17
Prøvde min Kristiansand-Arendal i dag, og rullet nå inn på Motorforum i Sørlandsparken etter 127,9km med 2% igjen på batteriet.

6 mil av turen har vært i 100km og gode 4 mil i 80 og 90. Resten har vært normale 50-60 soner. Gjennomsnittsforbruk på 17,2kWh\100km

Temperaturen lå på rundt 6 grader både frem og tilbake.

Jeg er godt fornøyd alt i alt, spesielt siden så mye av turen foregikk i høye hastigheter.

Eneste jeg kunne ønske meg er flere Type 2 ladesteder. 10 minutter på en 22kW et sted så hadde jeg kommet helt hjem, i stedet for å måtte stå en halvtime på laderen til Motorforum. Forhåpentlig kommer disse ladepunktene fra Fortum snart på plass.

Det der er jo på nivå med Leafen min på vinterdekk. Klarer akkurat Arendal-Sørlandssenteret-Arendal før VLBW, noe som skulle tilsi ca 17kWh og ca 110km. Da med CC på fartsgrensen hele veien. Men en drøy time med schuko lading på senteret eller Ikea gir meg 3-4kWh og ingen bekymringer uansett.

Kjørte Arendal-Mandal i ettermiddag (men før den værste køen) med et forbruk på 1.56kWh/mil, men da går det veldig mye roligere fra Baneheiatunnelen og vestover.

Kiwi Sørlandsparken får jo lader snart, fundamentet er på plass, ellers er det som nevnt i annen tråd noe på gang østover, men fortsatt dårlige forhold en god stund til.

ekontrol

Antatt kjørelengde som kommer opp er resultat av kjørestil siste milene. Hvis du går inn på computeren og nullstiller historien som er bygget opp vil antatt kjørelengde øke til litt over 12 mil igjen.

Rav4_EV

SitatKjørte Arendal-Mandal i ettermiddag (men før den værste køen) med et forbruk på 1.56kWh/mil, men da går det veldig mye roligere fra Baneheiatunnelen og vestover.

Imponerende tall Emil.
Sikker på at du ikke kjører uten varmeapparat?

Selv har jeg kjørt Leaf i 3 år. Selv i disse dager med flere plussgrader er det vanskelig å komme under 0,20 kW per km på småkjøring.  Med 110 fartsgrense i Vestfold er 7-8 mil det maksimale dersom det blir motorveikjøring.

Blir ny Zoe senere i uken. Blir godt å kunne regne med et par mil ekstra. Rask lading er også savnet.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

emil

#27
Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 25. november 2014, klokken 21:33
SitatKjørte Arendal-Mandal i ettermiddag (men før den værste køen) med et forbruk på 1.56kWh/mil, men da går det veldig mye roligere fra Baneheiatunnelen og vestover.

Imponerende tall Emil.
Sikker på at du ikke kjører uten varmeapparat?

Satt i shorts, tskjorte og tynn jakke. Tror ikke +/- varmeapparat hadde hatt mye å si for forbruket.

Men det ser jeg forhåpentligvis i morgen ettermiddag/kveld når jeg bytter ut en forferdelig tysk oljebrenner med nyfikset Leaf.

(Lånebilen er en Golf Diesel fra 2008 og det er ikke mange år fra den opp til Leafen min, men det føles som et par generasjoner i forskjell)

Edit/oppdatering:
Tall for hjemturen:
LeafSpy sier 16.8kWh på 110kjørte km (=1.53 kWh/mil)
Bilen sier et snittforbruk på 6.6km/kWh (=1.52kWh/mil)

Men du står fritt i å tolke/godta de tallene som du vil.

Ellers til noen fanatikere her sin store skuffelse ble Leafen min fikset uten diskusjoner eller problemer eller kostnad.

Sånn, nå kan resten av denne tråden dreie seg om Zoe igjen.

StigH

Hei! Jeg er en vordende elbil bruker og av det jeg leser her nå blir jeg optimistisk på denne bilen. Er litt spent da jeg venter i spenning på min etter en halvtimes testtur i demobil.
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

zbk

Puster liv i denne tråden igjen :-)

Etter et par dager uten lading og en haug med småturer plugget jeg i kveld inn bilen (R210) etter 185.2km totalt siden jeg koblet fra bilen forrige gang. 2% anvist ved tilkobling. Typisk bykjøring med snittfart antatt rundt 40km/t. 3-4mil av distansen på motorvei med 90-grense. Kjørt uten eco og uten å tenke spesielt på å kjøre økonomisk.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA