Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Solcelleanlegg

Startet av alexkl, mandag 24. november 2014, klokken 21:59

« forrige - neste »

alexkl

Nå har jeg hatt min Zoe i 3 dager. Ved 100% oppladet batteri står måleren på 123km. Været har vært ca 6-9 grader og regn. Kjører med stereo på, varmepumpe på 26 grader og hakk 1 på vifta. Ellers går det ganske økonomisk.

Håper inderlig at rekkevidden blir betraktelig bedre sommerstid?
Den regner ut ifra kjøremønster siste tiden?
Regner med at varmern stjeler en god del strøm på kjøremåten min.

hva er deres erfaringer, og er det noen som har bikket 17-18 mil?

qwertyasdf

Kjører du i shorts og baris? 26 grader er ganske sinnsykt. Da jeg lånte en Zoe og kjørte relativt pent, men med litt varme på, inkludert en god del høydemeter, klarte jeg ganske greit 170km.

abc

Du er ganske spot on med din kjørestil. Kjenner meg igjen.

Rekkevidden vil bli langt bedre om du ser 15 grader.

17 - 18 mil om sommeren oppnår du helt greit.

edakcots

Alt handler om kjørestil.
Hjemme er det ei som ikke bryr seg om forsiktig kjøring, og hun kan rett og slett ikke bruke et par av elbilene da hun tømmer de fortere enn man skulle tro var mulig.
Hun kjørte Kangoo til jobb en dag og da klarte hun ikke 70km en gang før batteriet sa god natt. (Selv klarer jeg 120 på den lett).
Hun sliter heldigvis med å presse zoe'n under 100km rekkevidde, selvom hun har konvertert varmeapparatet til en føner, og Max varme på, pluss alt annet hun kan sette på. Distré/lat av natur, så glemmer hun å forvarme både ZOE og tesla'n, så hun er hva jeg kan si er en vanlig bilist, og min lille private forsøkskanin.

Joda, jeg presser 150-180 km ut av zoe'n lett i disse kjølige dager, men jeg er jo av den gamle elbil generasjonen som har med hansker, lue og isskrape. Tykke klær osv.

Hun går jo i skjørt nå i plus 5 grader, så hun vil nok altid være den som minner meg på at de som kjøper elbil nå, vil bare ha det som før, og ikke tenke på hver tur som et spareløp.

Ang rekkevidde indikatoren: her mener jeg Renault er bedre enn absolutt alle elbiler inklusive Tesla.

Mange stusser over at det står 123km rekkevidde med fullt batteri og blir skuffet. Men de tester vi har gjort Oslo-Nøtterøy viser at Leaf viser et høyere antall km når vi starter turen, men klarer ikke dette i praksis. Altså indikerer høyere rekkevidde enn du faktisk har tilgjengelig. ZOE derimot har lavere rekkevidde i displayet men kjører lengre i praksis, altså er konservativ i sine anslag.

Dette synes jeg er en stor fordel. Møtte en dame som klagde på at det sto 136km når hun startet om morgenen. Men når hun rullet inn på ladestasjonen i vestby etter 190 km uten stop, så var hun alt annet enn klagende.
Hun kunne ikke få fullrost dette godt nok, men elsket denne "sikkerhetsmarginen" i sin nye ZOE

Tesla'n min skal liksom klare 504km, det kan være jeg klarer det greit med min kjørestil som elbil entusiast, men madamen i huset ligger mellom 300-350.

På strekningen over 125 km testet Leaf vs ZOE så endte ZOE opp med plus 25km i forhold til Leaf.
Dette skyldes nok også at store deler av strekningen er på motorvei, som selvfølgelig er en fordel ZOE med lav luftmotstand...

Har alle skiftet til vinterdekk nå? Beregne minimum 7% rekkeviddetap på grunn av mykere gummi. Det er ikke kalde batterier som stjeler all rekkevidde. Dekk+fuktig asfalt er ikke noen fordel...

Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

K S

Sitat fra: alexkl på søndag 09. november 2014, klokken 00:06
Nå har jeg hatt min Zoe i 3 dager. Ved 100% oppladet batteri står måleren på 123km. Været har vært ca 6-9 grader og regn. Kjører med stereo på, varmepumpe på 26 grader og hakk 1 på vifta. Ellers går det ganske økonomisk.

Håper inderlig at rekkevidden blir betraktelig bedre sommerstid?
Den regner ut ifra kjøremønster siste tiden?
Regner med at varmern stjeler en god del strøm på kjøremåten min.

hva er deres erfaringer, og er det noen som har bikket 17-18 mil?

På vår Soul viser også 123-130 km ved start, men rekkevidden er minimum 150 ved kupert terreng, sansynligvis 170 ved mindre klatreetapper.... Har du prøvd lengre strekninger?

Stormfull

Ser dere skriver her om rekkevidder når bilen er ferdig ladet på 130 km og slikt. Har hatt min nå i en uke og etter lading så har jeg kun hatt en rekkevidde på max 100km?  Er det noe galt med min bil eler er dette normalt da jeg kun nå har brukt den på korte turer og mest i byen.
Kjøpte min første Think 2001 mod i Nov 2013 og blitt min favoritt bil:) Bor i Drammen
Er nå også eier av Renault Zoe Life

torjen6

#6
Hadde ein test på rekkevidde i går, ladet Zoe opp til 100 % og det står at eg har 128 km, tok ut på tur uten ECO og med varmen på 28 grader, no skal det testes!
Valgte ei rute med 628 høydemeter i forskjell og ei rute på 47 km tur, totalt 94 km tur/retur.
Strømen forsvant fort på vei opp, ladet godt på vei ned på andre sida av fjellet, no står antatrekkevidde på 50 km, kun 3 km i overskud.
Retunerte der med heim, med varmen på 28 grader og ECO av og aktiv kjøring, brukte opp 27 km på å klatra opp fjellet til toppen, så bar det nedover igjen og her er det ein lang nedover bake, så her kommer det mest intresante når eg stoppet heima etter ent tur var det faktisk 50 km i antatrekkevidde, og det skule være 34 km igjen ved pen kjøring med ECO på og med 20 grader på AC.
Og eg fekk eit overskudd på 16 km.
Eg brukt 18 kw/km.
Hereter skal no eg ikkje, sita å frysa, det er sikkert!
Svart Zoe Intens 2014
Isuzu XUV Crosswind 2015
Mercedes Benz Class B Electric Drive Urban Exslusiv 2016
( leveres medio Desember )

Rav4_EV

Ser at flere bruker høy temperaturinnstilling og lav viftefart på varmeapparatet.
Dette er ikke optimal måte å kjøre på. Vanen stammer nok fra fossilbilene.

Bruk med fordel 'Auto' innstilling og en normal temperaturinnstilling på 20-22 grader.
Da får du mest ut av varmepumpa.

Noe som er virkelig kjekt med Zoe er at du kan styre luft både på rute og bein samtidig. Dette savnet jeg på Leaf. Enten var det orkan mot frontrute eller dugg.
ECO knappen bør kun brukes dersom man har rekkeviddeproblemer.

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

abc

Jeg tror vi trenger å få i gang en tråd med litt målinger av temperaturen som kommer ut av dysene.

Ved bruk av "auto" i min bil har jeg varme i ca 20 minutter. Deretter virker det som at systemet dauer og jeg får kald luft resten av turen.

Slår jeg over til manuell viftehastighet og litt høyere temperatur har jeg ingen problemer.

Virker som at dette er et kjent problem for flere her inne.

Jeg har ikke hatt bilen lenge nok til å oppleve en skikkelig vinterdag, men jeg kommer til å fordype meg i temaet da, for å finne ut av om jeg har et problem eller ikke.

Baard

Jeg opplever det samme på min bil. Varmt i starten, kaldt etter noen minutter.....
Renault Zoe, 2014

alexkl

Idag kjørte jeg og lå fint ann til å klare 15 mil, selv med varmeappart på max i rykk og napp( ja jeg liker varme!) og stereo på. Ellers kjørt veldig økonomisk i hastighet gjennomsnitt 75.

Er deilig å svinge innom jobben(Tesla) og fylle bilen på 30minutter igjen 8)

hdh

Sitat fra: abc på søndag 09. november 2014, klokken 14:19
Jeg tror vi trenger å få i gang en tråd med litt målinger av temperaturen som kommer ut av dysene.

Ved bruk av "auto" i min bil har jeg varme i ca 20 minutter. Deretter virker det som at systemet dauer og jeg får kald luft resten av turen.

Slår jeg over til manuell viftehastighet og litt høyere temperatur har jeg ingen problemer.

Virker som at dette er et kjent problem for flere her inne.

Jeg har ikke hatt bilen lenge nok til å oppleve en skikkelig vinterdag, men jeg kommer til å fordype meg i temaet da, for å finne ut av om jeg har et problem eller ikke.

Opplever dette selv v. bruk av auto. Nå som det er kaldt ute så har jeg den på ca. 24 grader, viften på trinn to. Når det bare er meg og evnt. en ekstra passasjer så har jeg AC avslått. Vi var fire stk. i bilen her om dagen og da måtte AC på for å få avfuktet luften.
Sort '14 Renault Zoe Intens

Klykken

Vit at om stereoen er på eller ikke har ca ingenting å si for effektuttaket på batteriet. Det er ikke et konkurranseanlegg som står i bilen.

Ellers opplever jeg samme med i3en min. Auto og 20C i bilen gir varmluft de første minuttene, så virker det som luften sirkuleres og blir kald til slutt.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

alexkl

Sitat fra: Klykken på mandag 10. november 2014, klokken 08:37
Vit at om stereoen er på eller ikke har ca ingenting å si for effektuttaket på batteriet. Det er ikke et konkurranseanlegg som står i bilen.

Ellers opplever jeg samme med i3en min. Auto og 20C i bilen gir varmluft de første minuttene, så virker det som luften sirkuleres og blir kald til slutt.
Godt mulig dette er en funksjon for å spare energi. Men står den på Auto skal den klare å opprettholde en kabintemperatur på angitt temperatur, litt avhengig av hvor den sensoren sitter.

hdh

Må si at bilen min har blitt særdeles pessimistisk mtp antatt rekkevidde. Den har nå i det siste gitt estimater mellom 102 og 112km rekkevidde. Greit nok siden det står vinterdekk på og det er bare noen få plussgrader ute. Men i dag når jeg ser på Z.E. Online påstår den 90km på 100% batteri.

Er det jeg som er storforlangen eller er dette uvanlig lavt?
Sort '14 Renault Zoe Intens

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA