Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla i norske medier

Startet av C3PO, mandag 24. november 2014, klokken 16:34

« forrige - neste »

C3PO

Hei, Helt ny bruker her, har hatt Leafen i 10 måneder men flyttet til et småbruk i høst. Har ladet uten problemer helt til nå. Med minus gradene så ladet den dårlig, det som skjer er følgende. To lys (blå 1 og 2 på dashbordet) blinker mens det klikker i kladden of blinker charge og ready, dette skjer omhverandre. Fault lampen lyser ikke. Men i dag når varmegradene kom startet den å lade igjen??

Jeg leste på nett at Tesla eiere opplevde problemer med kulden men har ikke sett dette med leaf, kan det være at jeg opplever det samme problemet? Og hva må jeg gjøre for å kunne lade om vinteren da, var det slik at det var ladekabelen til Tesla eiere som var dårlig?


Takknemmelig for innspill:-)

Thomas Parsli

Blinkende lys 1 og 2 står ikke listen på "Nissan Leaf Owners Manual" (CH-37), men jeg lurer på om du ha en elektrisk feil. Enten i anlegget eller i EVSE (kladden på ladekabelen).
Hva sier statuslysene på EVSE når dette skjer?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

C3PO

Når de to blå lysene blinker så blinker status lysene  helt likt grønt og gult om hverandre. Men ladekabelen virket hos naboen??

Thomas Parsli

Mener du at "Ready" og "Charge" blinker omhverandre på EVSE?

Hvis du får ladet hos naboen men ikke hos deg selv ville jeg fått en elektriker til å sjekke det elektriske anlegget.
Det er ikke uvanlig med jordringsfeil i Norge, for å si det forsiktig....

Thomas

2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

C3PO

Nei, de to blinker på evse når de to blå er slukket, og motsatt. Jeg må nok ha en elektrikker på besøk. Men i dag som sagt så lader den helt fint igjen når plussgradene kom tilbake??

TB

Sitat fra: C3PO på lørdag 08. november 2014, klokken 13:31
Nei, de to blinker på evse når de to blå er slukket, og motsatt. Jeg må nok ha en elektrikker på besøk. Men i dag som sagt så lader den helt fint igjen når plussgradene kom tilbake??

Jordfeil kan komme og gå med vær / temperatur / fukt osv.
Om du ikkje har installert kombiautomat (sikring og jordfeilbryter) kan det gjerne vere jordfeil i eige hus / elanlegg. Men, sjølv om dette er montert kan feilen vere utanfor ditt elanlegg. Nyare Leaf har ein EVSE som er meir følsom for feil på elnettet enn dei eldre pga. den er tilpassa Europeisk TN nett. Norge har framleis mest IT nett, der jordfeil er "normalt" - dermed vil EVSE nekte deg å lade.

Løsning:
- Avklare om feilen er i eige elnett, utbetre feilen om den er i ditt eige "hus".
- Om feilen er utanfor ditt nett / hus, be netteigar utbetre feilen.
  (Kan vere vanskelig i praksis, spesielt om "feilen" for for liten til å bli definert som feil.)
- Skifte EVSE / kjøpe ein ekstra EVSE av ein type som er mindre sensitiv. Den litt større typen som var levert med eldre Leaf, samt med trillingane, samt mange uoriginale er  rapportert til å vere mindre sensitiv.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

C3PO

Kjøpte en uorginal ladekabel, den har løst problemet nå lader den uansett :D Men elektrikker kommer til uka og ser på anlegget mitt.

Uansett kjekt å lade med 16 amper, det går mye raskere :)

Takk for innspill!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA