Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Konkurrentene sover ikke

Startet av RoadRunner, mandag 24. november 2014, klokken 16:05

« forrige - neste »

RoadRunner

Har et buddy-prosjekt fortsatt i tankene. Og er nå iferd med å få tak i en delebil i tillegg. Det vil si at jeg har to Zivan ladere tilgjengelig.
I enkelte tilfeller er det jo tilgang på flere kurser, og det ville være flott med muligheten for "SuperCharger"  ;D
Gitt at jeg installerer batteri som tåler ladestrømmen, hva må gjøres for å lade med begge laderne i parallell?
Er det spesielle krav til input-siden (2 * 16a kurser) ?
Må laderne synkroniseres på et vis?
Kan jeg lade med bare en lader uten å koble fra den andre?

Et forsøk i ungdommen med deling av høytalere mellom to forsterkere endte med sprengte utganger på den ene.. er slike problemstillinger her også?


Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

bosonic

Hei RoadRunner,
bra at det fortsatt er Byddy og Kewet aktivitet her på forumet !

I de fleste tilfeller vil man kunne parallell koble ladere uten problemer. Har ikke skjema til ZivanNG3 så jeg kan ikke garantere at det er helt problemfritt. Kanskje det er sikrest å ha en bryter på utgangen på "ekstra laderen" slik at denne ikke er inne når du kun lader med en lader.
Dersom du kobler en schottkydiode i serie med hver lader vil du ikke behøve å gjøre dette og du unngår at strøm går tilbake til laderene. Husk imidlertid å bruke kraftige dioder for å unngå altfor mye tap.
Denne kan brukes. Ved en ladestrøm på 20A vil spenningsfallet over diodene være ca 0,56V ved 25grC. Dobbeldioden må festes til en kjøleplate da totaleffekten når begge laderene brukes vil ligge på ca 23W.
Som du ser på  bilde så er det skrutilkobling på diodene. + ledningen på hver lader kobles på toppen av hver diode(anoden), og batteri+ kobles på fellespunktet(katode). Husk å isolere mellom katode og kjøleplate, eller koble hele saken inn i en godt ventilert plastboks.

Du vil få best resultat med nye og ellers gode batterier.  For å få best mulig topping av batteriene så kan du bruke timer på den ene laderen slik at det kun er en laderen som topper batteriene.
Lykke til!
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Griffel

#2
Sitat fra: bosonic på søndag 09. november 2014, klokken 23:30
Hei RoadRunner,
bra at det fortsatt er Byddy og Kewet aktivitet her på forumet !

I de fleste tilfeller vil man kunne parallell koble ladere uten problemer. Har ikke skjema til ZivanNG3 så jeg kan ikke garantere at det er helt problemfritt. Kanskje det er sikrest å ha en bryter på utgangen på "ekstra laderen" slik at denne ikke er inne når du kun lader med en lader.
Dette er nok riktig i et hvert fall for "dumme" ladere, på den annen side er vel dette "inteligente" ladere og de vil påvirke hverandres ladekurve dersom de ikke er forberedt for parallellkobling. Siden de er koblet i parallell og ikke "vet om hverandre" vil de ikke "tolke" batterispenningen under lading korrekt.

Jeg har ingen konkret kunnskap om ZivanNG3 og om disse har kommunikasjonsmulighet for parallellkobling.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

RoadRunner

Sitat fra: Griffel på mandag 10. november 2014, klokken 00:20
Sitat fra: bosonic på søndag 09. november 2014, klokken 23:30
Hei RoadRunner,
bra at det fortsatt er Byddy og Kewet aktivitet her på forumet !

I de fleste tilfeller vil man kunne parallell koble ladere uten problemer. Har ikke skjema til ZivanNG3 så jeg kan ikke garantere at det er helt problemfritt. Kanskje det er sikrest å ha en bryter på utgangen på "ekstra laderen" slik at denne ikke er inne når du kun lader med en lader.
Dette er nok riktig i et hvert fall for "dumme" ladere, på den annen side er vel dette "inteligente" ladere og de vil påvirke hverandres ladekurve dersom de ikke er forberedt for parallellkobling. Siden de er koblet i parallell og ikke "vet om hverandre" vil de ikke "tolke" batterispenningen under lading korrekt
Har forsøkt å finne mer info om selve laderen, det virker ikke som at det er muligheter for noe ekstra info inn til hver lader - så det kan godt være at den er "dum" med tanke på omgivelsene. Har skjønt at man kan justere maks ladespenning og ladestrøm, det kan jo være anvendbart hvis man f.eks. bare har tilgang til 10-kurs og vil ta ned effekten så man ikke trekker så hardt på kursen.
Da er vel svaret at parallellkobling ikke er egnet i praksis på ladersiden med Zivan ng3. Da er det sikkert enklere å tilpasse batteriet i to strenger som kan lades hver for seg. Jeg har forsåvidt tenkt den tanken, med å ha et batteri som Range ekstender - men kunne tenkt meg å fått maks ladehastighet på ekstrabatteriet.
Takk for god info!
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA