Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan er egentlig responsen fra utlandet på Think?

Startet av sveander, fredag 13. mars 2009, klokken 15:56

« forrige - neste »

sveander

Hei

Jeg er så heldig å ha ladeplass på jobben. Jeg kjører ca en mil til jobb.

Kan jeg la være å lade hjemme når jeg har kjørt denne milen og heller gjøre det neste dag gratis på jobben?

Jeg forutsetter at man ikke bryter regelen med å lade innen den tid som står i displayet

Noen som har tanker om dette?

Hvor mange kilo watt timer bruker man på en lading etter en mils kjøring når metret står på ca 80 %
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Venteliste på Scoda Vision IV

El rayo

#1
Sitat fra: sveander på mandag 23. februar 2009, klokken 22:36
Hei

Jeg er så heldig å ha ladeplass på jobben. Jeg kjører ca en mil til jobb.

Kan jeg la være å lade hjemme når jeg har kjørt denne milen og heller gjøre det neste dag gratis på jobben?

Jeg forutsetter at man ikke bryter regelen med å lade innen den tid som står i displayet
Gåt ut fra at det gjelder Buddy med blybatteri.
Det vil nok gi noe kortere levetid på batteriet å lade bare på jobben enn om du lader i begge ender selv om det ikke går ut over tiden i displayet. Zivan-laderen går over til vedlikeholdslading (trickle charge) når batteriet er fulladet og det er bare en fordel at Buddy står til lading så mye som mulig.

Sitat fra: sveander på mandag 23. februar 2009, klokken 22:36
Hvor mange kilo watt timer bruker man på en lading etter en mils kjøring når metret står på ca 80 %
Buddy har all denne informasjonen på hjemmesiden: http://www.elbilnorge.no/index.php?name=News&file=article&sid=36&bakgrunn=forum
10 km bruker 1,2kWh og koster deg ca 1 krone pr dag, nettleie og avgifter inkludert. Nytt batteri koster 19.000 + moms.

:-[Edit: rettet prisen på batteri. Unnskyld til Elbil Norge og Sveander :-[
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elbil fundamentalist

Sitat fra: El rayo på mandag 23. februar 2009, klokken 22:53
Sitat fra: sveander på mandag 23. februar 2009, klokken 22:36
Hei

Jeg er så heldig å ha ladeplass på jobben. Jeg kjører ca en mil til jobb.

Kan jeg la være å lade hjemme når jeg har kjørt denne milen og heller gjøre det neste dag gratis på jobben?

Jeg forutsetter at man ikke bryter regelen med å lade innen den tid som står i displayet
Gåt ut fra at det gjelder Buddy med blybatteri.
Det vil nok gi noe kortere levetid på batteriet å lade bare på jobben enn om du lader i begge ender selv om det ikke går ut over tiden i displayet. Zivan-laderen går over til vedlikeholdslading (trickle charge) når batteriet er fulladet og det er bare en fordel at Buddy står til lading så mye som mulig.

Sitat fra: sveander på mandag 23. februar 2009, klokken 22:36
Hvor mange kilo watt timer bruker man på en lading etter en mils kjøring når metret står på ca 80 %
Buddy har all denne informasjonen på hjemmesiden: http://www.elbilnorge.no/index.php?name=News&file=article&sid=36&bakgrunn=forum
10 km bruker 1,2kWh og koster deg ca 1 krone pr dag, nettleie og avgifter inkludert. Nytt batteri koster 30.000 + moms.

Det El Rayo får frem her er at strømmen koster så lite at det ikke er så viktig. Det er viktigere å forlenge levetiden på batteriene mest mulig.
Men batteriene er vel ikke så dyre som 30.000 El Rayo? Det er vel 19.000,- +mva ved batteribytte: http://www.elbilnorge.no/index.php?name=News&file=article&sid=10&bakgrunn=min

Batteriene varer i snitt ca 19' til 26' km har jeg fått opplyst av ElbilNorge (det er stor variasjon). Altså rundt regnet 1 kr km. Så da blir der å spare 10øre/km, hvis det reduserer batterilevetiden som koster 1 kr/km, dårlig butikk tror jeg...



2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

bosonic

#3
Sitat fra: El rayo på mandag 23. februar 2009, klokken 22:53
Zivan-laderen går over til vedlikeholdslading (trickle charge) når batteriet er fulladet og det er bare en fordel at Buddy står til lading så mye som mulig.

Dette tror jeg ikke noe på ::)

Kanskje en ide å lese denne tråden en gang til


Sitat fra: sveander på mandag 23. februar 2009, klokken 22:36
Hei
Jeg er så heldig å ha ladeplass på jobben. Jeg kjører ca en mil til jobb.
Kan jeg la være å lade hjemme når jeg har kjørt denne milen og heller gjøre det neste dag gratis på jobben?
Jeg forutsetter at man ikke bryter regelen med å lade innen den tid som står i displayet
Noen som har tanker om dette?
Hvor mange kilo watt timer bruker man på en lading etter en mils kjøring når metret står på ca 80 %
Hva viser energimåleren når du har kjørt fra jobb og hjem, og hva viser den neste dag når du kommer på jobb?
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

ilmarw

Jeg har kjørt nærmere 20.000 km. på batteriene nå, og de holder seg fremdeles bra. Jeg lader kun på jobb (3 mil t/r), ettersom jeg bor i tredje etasje i en blokk. Men hadde jeg hatt mulighet til å lade hjemme, hadde jeg gjort det, som det blir påpekt her er det ikke SÅ mye å spare.

ilmar
Polestar i bestilling

El rayo

Sitat fra: Elbil fundamentalist på mandag 23. februar 2009, klokken 23:27

Men batteriene er vel ikke så dyre som 30.000 El Rayo? Det er vel 19.000,- +mva ved batteribytte: http://www.elbilnorge.no/index.php?name=News&file=article&sid=10&bakgrunn=min

Batteriene varer i snitt ca 19' til 26' km har jeg fått opplyst av ElbilNorge (det er stor variasjon). Altså rundt regnet 1 kr km. Så da blir der å spare 10øre/km, hvis det reduserer batterilevetiden som koster 1 kr/km, dårlig butikk tror jeg...
:-[Du har helt rett. Jeg må begynne å sjekke alle ting før jeg poster, kan tydeligvis ikke stole på hukommelsen. :-[ Har rettet prisen i forrige innlegg.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

sveander

Takk for synspunkter

Jeg synes argumentet om at strømmen er så billig at det er viktigere å forlenge levetiden på batteriene er velfundert.

Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Venteliste på Scoda Vision IV

Elbil fundamentalist

Sitat fra: sveander på onsdag 25. februar 2009, klokken 20:53
Takk for synspunkter

Jeg synes argumentet om at strømmen er så billig at det er viktigere å forlenge levetiden på batteriene er velfundert.



Enig med konklusjonen her, men som Bosinic påpeker er det vel fortsatt ett åpent spørsmål om hva som egentlig forlenger levetiden til batteriene. Kjedelig om det å la Keweten stå på lading hele tiden dreper batteriene(??). Kanskje en dings som kutter ladingen etter en viss tid, for deretter gi korte perioder med ladestrøm med jevnde mellomrom er smart?. Ett digitalt timeur fra Clas Ohlson bruker jeg i keweten på kupevarmeren. Den har ukeprogram og alt mulig. Kanskje burde jeg bruke en på garasjeveggen også??. En som kutter strømmen fra kl 2200 til 0600 eller noe sånt? Kanskje det er en bra 45kroners investering for å forlenge batterilevetiden? Hva tror dere?

Og til deg El Rayo: Det værste som kunne skjedd her er vel at noen kunne fått en posistiv overaskelse om man fikk en lavere regning enn man forventet. No harm done! :D
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

El rayo

Sitat fra: bosonic på mandag 23. februar 2009, klokken 23:29
Sitat fra: El rayo på mandag 23. februar 2009, klokken 22:53
Zivan-laderen går over til vedlikeholdslading (trickle charge) når batteriet er fulladet og det er bare en fordel at Buddy står til lading så mye som mulig.

Dette tror jeg ikke noe på ::)

Kanskje en ide å lese denne tråden en gang til
Det var en lang tråd og som vanlig er det mange innlegg utenom emnet som overskriften hentyder. Det er kanskje denne fra Arne Magnus/Rav4EV du tenker på?

"Kortversjon: Når verken ladning eller utlading er korrekt vil heller ikke "vanlige" regler for behandling av blybatterier virke.

AM"


Min info om at Zivan-laderen går over til vedlikeholdslading bygger på info fra ansatte på Elbil Norge og manualen som følger med laderen.

Min info om at man bør lade Buddy så ofte som mulig er det samme som Elbil Norge anbeafaler.

Arne Magnus har som regel rett i det han sier, det er ihvertfall min erfaring. Så kanskje jeg burde trekke min uttalelse (om at Buddy bør lades så ofte som mulig) tilbake. Hvis vi bringer inn total kostnad mener jeg fremdeles at Elbil Norge har kommet fram til den beste løsningen. Med det mener jeg at man kunne folenget levetiden på batteriet (alle 12 blokkene) ved å montere balanserere alternativt lade hvert blokkpar  med separate ladere, men kostnaden i bilens levetid ( ikke minst med tanke på serviceutgifter)  ville blitt større enn med nåværende oppsett.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hkaspenberg

Sitat fra: Elbil fundamentalist på onsdag 25. februar 2009, klokken 22:52

Enig med konklusjonen her, men som Bosinic påpeker er det vel fortsatt ett åpent spørsmål om hva som egentlig forlenger levetiden til batteriene. Kjedelig om det å la Keweten stå på lading hele tiden dreper batteriene(??). Kanskje en dings som kutter ladingen etter en viss tid, for deretter gi korte perioder med ladestrøm med jevnde mellomrom er smart?. Ett digitalt timeur fra Clas Ohlson bruker jeg i keweten på kupevarmeren. Den har ukeprogram og alt mulig. Kanskje burde jeg bruke en på garasjeveggen også??. En som kutter strømmen fra kl 2200 til 0600 eller noe sånt? Kanskje det er en bra 45kroners investering for å forlenge batterilevetiden? Hva tror dere?


Som nevnt går Zivan-laderen i Kewet/Buddyen over til trickle-charge eller vedlikeholdslading når den finner ut at batteriet er fulladet. Slik kan den gjerne står i dages- eller ukesvis uten at batteriene tar noe skade av det, heller tvert imot.

For min del så kjørte jeg i filler ett sett batterier på under 9 mnd ved å følge rådene om å minst kjøre ned til 40% før man satt bilen til lading. Dette var gjeldende råd fra Petter'n & Co i 1999.

Daglige turer t/r Ekeberg-Lysaker ble akkurat 32km, 250 høydemeter og en 20-40% igjen på meteret. Jeg ladet kun hjemme over natta. Dette mønsteret knakk altså et sett batterier på under 9mnd. Hadde jeg ladet i begge ender (som jeg hadde mulighet til) hadde nok batteriene holdt lenger.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

bosonic

#10
Det fine med slike forum som dette er at en får belyst "etablerte sannheter" på bred basis.

For å dra min (tidligere) konklusjon (påstand) en gang til:

Batteriene i Buddy blir ikke tilstrekkelig ivaretatt (hovedsakelig under lading), noe som altfor ofte resulterer i avkortet og forskjellig levetid.
En pliktoppfyllende bileier som følger anbefalte anvisninger, kan selv fremskynde en altfor tidlig batteridød uten å vite om det.
De som får maks kjørelengde ut av en batteripakke (25000km+) har tilfeldigvis truffet et idealforhold mht lade og kjøremønster etc.

Hva gjør vi med dette?, jo monterer batteribalansere og kretser som overstyrer originallader.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

sveander

Ja Bosonic

Men for oss som er mindre tekniske så er kanskje en timer også til hjelp?

Lade battereiene opp etter kjøring og så bruke en timer som sørge for vedlikehold slik at laderen ikke stå på hele tiden. Selv så har jeg tenkt at å lade 30 min noen ganger i løpet av natta kan være bra. Men å ha lader i hele tiden synes jeg også kan virke skadelig.
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Venteliste på Scoda Vision IV

bosonic

Å bruke timer er en god begynnelse ja. Forresten sveander, har du mulilghet å ta ut servicerapport på bilen?

Det er spesiellt i sluttfasen på hovedladingen at farlig overspenning kan observeres.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

bosonic

#13
Sitat fra: sveander på mandag 23. februar 2009, klokken 22:36
Hei

Jeg er så heldig å ha ladeplass på jobben. Jeg kjører ca en mil til jobb.

Kan jeg la være å lade hjemme når jeg har kjørt denne milen og heller gjøre det neste dag gratis på jobben?

Jeg forutsetter at man ikke bryter regelen med å lade innen den tid som står i displayet

Noen som har tanker om dette?

Hvor mange kilo watt timer bruker man på en lading etter en mils kjøring når metret står på ca 80 %

Hva står energimåleren på når du kommer hjem, og hva står den på neste dag når du kommer på jobb (når du kun lader på jobben)?
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

sveander

Hvis jeg kjører hjem og tilbake neste da så står den rett under 75 %

Jeg må lære meg å få tatt servicerapport
Kan evt kjøre til Elbil Norge og få de til å gjøre det

Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Venteliste på Scoda Vision IV

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA