Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Her kan du stille spørsmål, rett til en KIA forhandler - Skotvedt Asker og Bærum

Startet av geos, mandag 24. november 2014, klokken 12:39

« forrige - neste »

geos

Hei,

Jeg har skrevet om mine erfaringer med at Bensinmotoren (ICE) starter i utrengsmål på "Inside Outlander" Forumet her: http://insideoutlander.boards.net/post/4986/thread

Flere kunder i Sverige, Finnland og Nederland har prøvd å få Mitsubishi til å gjøre en enkel forbedring på styrings-elektronikken via en Firmware oppgradering for å få Outlander PHEV til å kunne utnytte kun batteriet på korte turer ved temperaturer <= 0 deg C.

Jeg vil gjøre mitt beste for å få Mitsubishi til å se våre synspunkter, og som jeg sier i linken ovenfor:

"It is very unfortunate for the current customers, and for Mitsubishi, that a non optimal engineering decision prevents this nice car from being all that it can be!"

Fiffik78

Du skrev uansett en del nyttig info om kW innslagspunkt som jeg skal teste litt. Står kun i garasje så burde kunne vinne litt jf innstilling på temp. Veldig bra!
Outlander PHEV 2014

geos

Sitat fra: Fiffik78 på lørdag 08. november 2014, klokken 08:49
Du skrev uansett en del nyttig info om kW innslagspunkt som jeg skal teste litt. Står kun i garasje så burde kunne vinne litt jf innstilling på temp. Veldig bra!

Det var vanskelig å lese av innslagspunktet nøyaktig. Husk også at antall KWt som AC forbruker svinger en del etter som systemet leser av at temperaturen i kupeen endrer seg: Du må derfor sette temp på AC så lavt at forbruket ligger en god del under innslagspunktet. Du må også endre temperatur langsomt, da det er et etterslep (forsinkelse) i systemet.

Jeg skal selv teste dette mere når jeg endelig kommer meg over influensa og tilhørende tabelett-kur....

Fiffik78

Innslagspunktet er ihvertfall korrekt,  fikk testet og bekreftet det i dag. Det er jo også en AV innstilling på anlegget, det burde jo utløse null i forbruk til klima og dermed ren EL hele tiden, vet bare ikke om den husker den innstillingen? Og i tillegg, slik været er nå, så dugger jo bilen med på et blunk.
Outlander PHEV 2014

geos

#4
Sitat fra: Fiffik78 på lørdag 08. november 2014, klokken 22:02
Innslagspunktet er ihvertfall korrekt,  fikk testet og bekreftet det i dag. Det er jo også en AV innstilling på anlegget, det burde jo utløse null i forbruk til klima og dermed ren EL hele tiden, vet bare ikke om den husker den innstillingen? Og i tillegg, slik været er nå, så dugger jo bilen med på et blunk.

Hvis du slår AC av før du slår av Power, vil dette bli husket til neste gang: Power On skjer da med AC av. Så det er ikke noe problem. MEN, som du sier, man kan ikke operere en bil i Norge på denne årstida på denne måten. Man trenger AC / Vifte for å holde dugga borte.

Jeg har en ny ide som jeg vil teste mer i morgen: Reduser Temp på AC helt ned til 15 grader. Når du går fra 15.5 til 15 vil du se at 2 ting skjer: Resirkulasjon slås på, og * tenner for å indikere at Airconditiong (Kjøling) også aktiveres: Slå av begge disse ved å trykke på henholdsvis Resirk og * knappen.

Når AC står i denne innstillingen, lurer jeg på om bare vifta går når du starter bilen, slik at ingen (bortsett fra vifta som er ubetydelig i denne sammenheng) power dras. Forhåpentligvis kan man da øke viftehastigheten for å få sirkulasjon og fjernet dugg.

Deretter kan man langsomt øke temp uten at ICE starter så lenge man holder seg unna det magiske innslagspunktet.

For korte turer til butikken (ca 3 km en vei) greier jeg fint selv uten varme så lenge jeg kan holde dugg borte: Min gamle US Van får ikke opp noen som helst temperatur før jeg har kjørt > 15 km, så 3 km uten varme er ikke noe problem.

Oppdatering:
Jeg klarte ikke å holde meg: Testet ideen ovenfor i kveld. Temp ute: 7 grader.
a) Power on:
b) Echo Mode on
c) AC on ved å trykke Pil opp: AC startet da i 15 deg C (som jeg satte før jeg stoppet bilen)

Jeg kan da dra opp vifte til full styrke: Energy Display viser da at AC ikke drar strøm (selvsagt gjør vifta det, men det er < 100-200 W).

Dette betyr at i denne stillingen kan jeg, når forvarming via ladekabel ikke er tilgjengelig, kjøre korte turer uten at ICE starter og med Vifte som blåser bort dugg.

Med en gang temp økes til 15.5 deg C, starter AC å dra power. Man kan da også varme uten at ICE starter så lenge man holder seg under innslagspunktet (3/4 indikasjon på Power Meter == 4 KW).

Reduserer man temp til 15 deg C igjen, vil resirk og * tennes: Slå av disse igjen: Power Meter kryper da ned til 0W igjen.

Interessant observasjon: Temp føler sitter på høyre side av rattstammen: Hold hånd over der, så føler den varmen fra hånda, og etter hvert vil power meter vise at AC drar mindre og mindre strøm,  fordi bilen tror kupeen er oppvarmet...

EinG

Er temperaturer du stiller inn på bilen når du skrur av den samme som blir brukt når en skrur på kupevarme / vindusvarme via app'en ?? (Feks hvis en setter den til 15 grader?)

geos

Sitat fra: EinG på mandag 17. november 2014, klokken 00:21
Er temperaturer du stiller inn på bilen når du skrur av den samme som blir brukt når en skrur på kupevarme / vindusvarme via app'en ?? (Feks hvis en setter den til 15 grader?)

Har ikke testet dette. Men jeg tror bilen bruker maks energi / varme når den forvarmer fra App-en. Innstillngen du har satt i bilen på forhånd spiller altså ingen rolle.

Fiffik78

Det blir for masete å huske temperaturen. Å dunke inn Epost knappen og leve med at motoren går et minutt er lettere å leve med. Synd den ikke husker Eco.
Outlander PHEV 2014

geos

Sitat fra: Fiffik78 på onsdag 19. november 2014, klokken 16:17
Det blir for masete å huske temperaturen. Å dunke inn Epost knappen og leve med at motoren går et minutt er lettere å leve med. Synd den ikke husker Eco.

Har ikke hørt om Epost-knappen :-*, går ut fra du mener Eco-knappen.
Vel, desverre går motoren mye lenger enn 1 minutt. Kjører du en kort tur på 3 km og ikke får forvarmet, så går den hele den turen. Så mange korte turer uten forvarming (retur fra butikken etc) gir da dårligere drivstoff-økonomi enn hva bilen kunne ha gitt hvis Mitsubishi hadde vært litt smartere med programmeringen av styringen...

TMX

Sitat fra: geos på torsdag 20. november 2014, klokken 17:33
Sitat fra: Fiffik78 på onsdag 19. november 2014, klokken 16:17
Det blir for masete å huske temperaturen. Å dunke inn Epost knappen og leve med at motoren går et minutt er lettere å leve med. Synd den ikke husker Eco.

Har ikke hørt om Epost-knappen :-*, går ut fra du mener Eco-knappen.
Vel, desverre går motoren mye lenger enn 1 minutt. Kjører du en kort tur på 3 km og ikke får forvarmet, så går den hele den turen. Så mange korte turer uten forvarming (retur fra butikken etc) gir da dårligere drivstoff-økonomi enn hva bilen kunne ha gitt hvis Mitsubishi hadde vært litt smartere med programmeringen av styringen...

Men hvis bensinmotoren starter når dere ikke slår på ECO knappen eller slår av AC ved oppstart.
Hva skjer hvis dere slår på ECO knappen eller slår av AC rett etter oppstart vil motoren stoppe med en gang eller vil den allikevel fortsette å gå noen minutter?

Hvis man ikke kan få skrudd av motoren og kjørt i ren EV modus på korte turer faller mye av poenget med Outlander PHEV bort. Poenget med denne bilen er å kjøre alle korte turer på ren EV drift og kun bruke bensinmotoren på lange turer.

geos

Sitat fra: TMX på torsdag 20. november 2014, klokken 20:52
.......
Hvis man ikke kan få skrudd av motoren og kjørt i ren EV modus på korte turer faller mye av poenget med Outlander PHEV bort. Poenget med denne bilen er å kjøre alle korte turer på ren EV drift og kun bruke bensinmotoren på lange turer.

Hei,
Linken ovenfor til inside outlander forumet gir nok svar på dine spørsmål.

Fiffik78

Poenget faller ikke akkurat bort, feks inn til Oslo øker forbruker fra 0.0l til 0.18 liter pr mil, temmelig mye lavere enn det meste annet.
Outlander PHEV 2014

EinG

Det som er litt underlig er at en kan sette setevarmer i begge forsetene på fullt uten at ICE starter. Noen som vet hvor mange Kw det utgjør?

Påvirker heller ikke beregnet rekkevidde.. Ville heller hatt muligheten til å bruke denne energien på varmluft, uten at ICE starter.

erik e

Setevarmer tar ca. 100w. Så bruk setevarmer og ha heller lavere kupe temp. .
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

LeifA

Setevarmen går vel også på det "vanlige" 12V batteriet og ikke på framdriftsbatteriet.
LeifA

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA