Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Original stereoanlegg i e-Golf

Startet av staleand, søndag 23. november 2014, klokken 16:14

« forrige - neste »

staleand

Jeg er nok lærevansker for nå har jeg nok en gang stilt meg i den situasjonen at jeg trenger type2 kabel på kort varsel uten at jeg har anskaffet meg det.

Noen lærer aldri som det heter...

Er det noen i bodø som selger en slik kabel eventuelt kan låne meg en fra 13:30 til ca 23:00?
Model S S85 Alt utstyr, minus tyverialarm, hattehylle og barneseter.
Levering feb / mars 2014.

MM

Har du sjekket om en av bilforretningene som selger elbiler der oppe har det inne? F.eks BMW eller VW? VW sender originalt med Type 2 - Type 2 kabel i E-Up og E-Golf, men denne er beregnet til 16A, ikke 32A. Jeg vet ikke om du får brukt denne på en 22kW hvis du reduserer antall A bilen skal trekke.
2008 Think - plastic fantastic - solgt
Tesla Model S60 Brun - lykkelig eier siden 25/2-14

larsr

En som kaller seg Dr.Ling her på forumet holder til i Bodø. Mener å huske at han har type 2 kabel ut i fra tidligere innlegg da eroute 71 var under oppbygging. kanskje kan du spore opp han eller send en PM her.
Har du rødt adapter er ikke Fauske noe problem. Fauske Handelspark har to uttak på baksiden ifm papp- og søppelpresse. Snakk med senterleder der, så ordner det seg sikkert. NB ! I åpningstiden må du passe på, for de ansatte er raske til å koble ut fremmede kontakter. Kanskje har Innhavet 400V tilgjengelig et sted. Mener hma (her på forumet) hadde observert en 400V stasjon, ikke kopling vel å merke.
God tur.

staleand

Ønsker å takke dere begge for at dere tok dere tid til å prøve å hjelpe meg ved å gi meg nyttig informasjon. Takk!

Jeg gjorde som MM sa, tok kontakt med bilforhandlerne;

Etter 5 runder rundt var det kun BMW(bil i nord) og Volvo (‎Jakhelln Bil) som hadde kabelen.
Han jeg snakket med hos BMW var ikke interessert i å snakke med meg engang, de hadde kabelen, men den fikk jeg ikke lov å låne uansett.

Hos Volvo derimot viste de utrolig god service, til tross for at jeg aldri har handlet bil hos de før, og lånte meg en Type 2 kabel fra en Renault Zoe som de hadde ute til salgs. Denne fikk jeg låne GRATIS helt til mandag da de åpner igjen og jeg må si jeg er imponert over serviceinstillingen hos dem. Og VISA-Verca for BMW i Bodø sin del.

Har lekt med tanken om en BMW i3 om et par år som bil nr 2. Den tanken slo jeg fra meg idag :)
Service er faktisk nesten like viktig som bilen i seg selv, spør du meg.

Så da løste saken seg =) Og igjen; Tommel opp til ‎Jakhelln Bil!!
Model S S85 Alt utstyr, minus tyverialarm, hattehylle og barneseter.
Levering feb / mars 2014.

Thomas Parsli

Det var imponerende god service hos Jakhelln Bil -og jeg antar de gir sine egne kunder enda bedre service!

Bra vi skriver om slikt, en ting er å velge bilmerke, noe helt annet er å velge forhandler.
Bortsett fra for dere som kjøper Tesla da ;)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

MM

Bra at det ordnet seg. Jeg var ikke like heldig forrige uke da jeg var på jakt etter det samme.

Det er forresten ikke noe 400V på Innhavet, så du gjør lurest i å satse på mellomlading på Fauske, evt ta ferja til Svolvær for å benytte 22kW laderen der. Er usikker på om Rica Fauske er 22kW, på ladestasjoner.no står det at denne bare er 7,4kW.
2008 Think - plastic fantastic - solgt
Tesla Model S60 Brun - lykkelig eier siden 25/2-14

svingen

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Car-El

Heller kjøp denne Renault Zoe som nummer2 bil...   Så får du en Type2-Type2 kabel som du også kan bruke på TMSen din.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

staleand

Nå blir det bestilling av type2 kabel ja, @svingen. Det kan du bannes på!! :-)
@Car-El du en zoe som konebil om et par år når vi får råd, det tror jeg faktisk kan bli aktuelt!:-) Hvis man tar den for hva den er så virker den ikke så vært IMO. Kan faktisk lades 43kw på AC hvis jeg har forstått det rett? Mon tro om di har 4x11kw ladere for å få til dette?

Ellers kan jeg nevne at jeg nå er framme ved fergeleiet bognes  og venter på ferga. Dro hjemmefra Bodø med 480km rated på batteriet og har nå 193 rated igjen. Tror dere jeg klarer å komme meg til Fauske for lading?
Model S S85 Alt utstyr, minus tyverialarm, hattehylle og barneseter.
Levering feb / mars 2014.

Leaf_2014

Sitat fra: staleand på fredag 07. november 2014, klokken 13:57
Har lekt med tanken om en BMW i3 om et par år som bil nr 2. Den tanken slo jeg fra meg idag :)

Så ... Hvis jeg drar ned til Tesla Skøyen i morgen og ber om ladekabel til BMWen min og ikke får det, så selger du Teslaen din?

Har sett dusinvis av bilder av Teslaer som lader hos Nissan etc. Noen som har sett BMWer lade hos Tesla? Deler Tesla superladerne med noen andre?
Leaf 2014

Olatho

De deler superlader_teknologien_ sin med alle andre i og med at de har frigitt alle sine patenter.  Og de har sagt at hvem som helst får bruke laderne, så lenge betalingen blir inkludert i bilprisen (de orker ikke styre med enhetsbetaling for ladinger).
Per i dag er det ingen andre produsenter som har valgt å installere denne teknologien i bilene sine.

Hvorvidt andre bilmerker hadde fått lov til å lade på eventuelle type2-ladestasjoner ved Tesla-butikkene har jeg ingen anelse om.  Og hvorvidt en tesla-butikk hadde lånt bort en type2-kabel til en tilfeldig forbipasserende aner jeg heller ikke, men generelt virker det som om de service senterne er ganske hyggelige og hjelpsomme.

Car-El

#11
@Skjervesbu

Va det noe spørsmål eller poengtering i det du skrev?

En person får dårlig eller elendig service og dermed ikke får lyst til å handle et produkt som han/hun egentlig vil ha. Ka har det med om du får dårlig servise og han/hun må gjøre en handling for at du ikke kanskje får det du ønsker?

Og om Teslaer kan lade hos Nissan, så kan BMW & VW også lade der. Type2 er og blir Type2. Om en person med en elbil hadde henvendt seg til et service-senter eller et visnings-rom for strøm, så tror jeg ikke at han/hun hadde blitt avvist. Og SC til Tesla er mere et hardvare problem. Da det er bare Tesla som tar likestrøm på Type2 kontakt. Men Tesla har uttalt at dem ikke blir til å lage kvalme om andre benytter seg av patentene som dem har. Dette ser jeg på som en invitasjon til andre bilprodusentene om å lage elbiler som også kan benytte seg av Teslas SC anlegg.

Så nok en gang: Hva var det du ville få fram med det "oppgulpet" ditt?
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Leaf_2014

Så så Car-el, ikke så hårsår. Kommentaren var en respons av posten jeg refererte til hvor det å ikke få låne kabel av BMW til Teslaen = Der skal jeg hvertfall ikke kjøpte bil. Jeg tror dette mer er en funksjon av hvilken person du treffer i butikken og ikke hvilket merke du oppsøker.
Leaf 2014

Car-El

Så les ka du skrev!

Dessuten så e æ enig med at dårlig service = æ legg ikke igjen noe penger der.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Amoss

Sitat fra: Car-El på fredag 07. november 2014, klokken 19:04
Men Tesla har uttalt at dem ikke blir til å lage kvalme om andre benytter seg av patentene som dem har. Dette ser jeg på som en invitasjon til andre bilprodusentene om å lage elbiler som også kan benytte seg av Teslas SC anlegg.

Beklager litt OT, men her er det en liten sammenblanding som jeg har lagt merke til at flere gjør, så kanskje greit å få sortert ut dette. Åpning av patenter er ikke det samme som å invitere andre fabrikanter til å benytte Teslas etablerte supercharger lade-plasser.

At de har åpnet patentene gir andre fabrikanter (bl.a.) en mulighet til å kunne bygge sitt eget "supercharger" nettverk bygget på samme teknologi - potensielt også hardware kompatibelt. For å lage biler som som kan benytte Teslas nettverk så må det en forretningsavtale til, der produsenten f.eks. betaler ett beløp til Tesla for hver bil de produserer som skal kunne bruke nettverket (og heri ligger også nødvendigvis en tillatelse til å benytte patentene dersom de ikke alt var frigitt).

I tillegg til å åpne patentene har Tesla sagt at de er villige til å dele nettverket med andre produsenter om de ønsker det, forutsatt:

1) Bilene kan ta en kraftig nok lade-strømstyrke (som for øvrig er kraftigere enn Teslas egne "A-batterier" - eller tror jeg 60kWh utgaven :p),

og

2) Ha en forhåndsbetalt løsning tilsvarende den Tesla selv har - altså at prisen for lading er inkludert i eller fakturert sammen med - prisen på selve bilen. Jeg forutsetter så klart her at dette evnt. beløpet skal sendes mer eller mindre direkte til Tesla selv om dette ikke uttrykkelig har blitt sagt. Er så klart mulig med andre samarbeidsmodeller, som f.eks. at den andre produsenten bygger og drifter superchargere som også Tesla kan benytte og som i antall+plassering omtrent tilsvarer produsentenes forholdsvise markedsandeler, evnt. overtar Teslas driftansvar for nettet i ett eller flere markeder osv.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA