Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bestille Tesla nå eller vente et par år?

Startet av Tesla65, søndag 23. november 2014, klokken 10:20

« forrige - neste »

Tesla65

Da har topp farten på s85 RWD økt til 225 km/h
Hvit P85 Solgt

Havebigfun

Sitat fra: Tesla65 på torsdag 06. november 2014, klokken 18:41
Da har topp farten på s85 RWD økt til 225 km/h
Snakker du om skalaen på speedometeret eller har du kjørt 225 med en S85?  :o

AndreS

det henger nok sammen med at de har skiftet girratio på den bakre motoren til P85D den brukes jo kun på S85 RWD og P85D nå, så da ville de nok bare ha en ratio. Kanskje det er lov å håpe at denne ratioendringen også kan forbedre DU problematikken...
I3 i bestilling

Havebigfun

Snarere tvert om-høyere utveksling gir heller større belastning på delene mellom motor og hjulene. Vi får håpe de løser det på annen måte.

Teslanewbie

#4
Føler mer og mer litt at tesla holder early adopters for narr .

I USA har early adopters fått redusert leasing renta og blitt tilbudt garantert innbytte pris . I Norge skiter de tydligen i dem tidligere eierne . Spurte om innbytte og fikk et sovende blikk og en litt "Who gives a fuck" svar om at dette ikke var på plass og at de ikke viste når dette skulle tilbys ..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Hyperstress


Sitat fra: AndreS på torsdag 06. november 2014, klokken 19:08
det henger nok sammen med at de har skiftet girratio på den bakre motoren til P85D den brukes jo kun på S85 RWD og P85D nå, så da ville de nok bare ha en ratio. Kanskje det er lov å håpe at denne ratioendringen også kan forbedre DU problematikken...

Da skulle vel 0-100 bli dårligere? De oppgir fortsatt 5.6 sek.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Griffel

Sitat fra: Havebigfun på torsdag 06. november 2014, klokken 19:14
Snarere tvert om-høyere utveksling gir heller større belastning på delene mellom motor og hjulene. Vi får håpe de løser det på annen måte.
Hvorfor det, dersom utvekslingen er eneste endring. Gear bytter jo hastighet mot moment. Litt høyere toppfart vil jo da bety litt mindre moment mellom motor og hjulene.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Havebigfun

Sitat fra: Griffel på torsdag 06. november 2014, klokken 19:23
Sitat fra: Havebigfun på torsdag 06. november 2014, klokken 19:14
Snarere tvert om-høyere utveksling gir heller større belastning på delene mellom motor og hjulene. Vi får håpe de løser det på annen måte.
Hvorfor det, dersom utvekslingen er eneste endring. Gear bytter jo hastighet mot moment. Litt høyere toppfart vil jo da bety litt mindre moment mellom motor og hjulene.
Bra du passer på Griffel- jeg tenkte at nettopp dette byttet mellom hastighet og moment gir en større belastning for giret og det som hører til når du øker utvekslingen.
Jeg tenkte da på båt med forskjellige propellere- øker man propellstigningen jobber motoren mye hardere for å få den opp i plan- dette har jeg tenkt må gi en vesentlig høyere mekanisk belastning.
En båtsmotor har et mye bedre liv i lavt/midtre turtallsområde med lavere stigning- men har da også redusert toppfart pga turtallsbegrensningen- korriger meg gjerne når jeg har tenkt feil :)

Bjørn

Du har egentlig rett bigfun.. Når du sier høyere utveksling.. feks 15:1 er høyere enn 9,75:1 dette ville jo gitt høyere moment/mer belastning. Men nå er jo tilfellet her *lavere* utveksling, som jo da gir høyere fart, og lavere moment. :)

sigurdi

Høyere toppfart, lavere 0-100. :-)
Men om vekten er redusert på "nye" s85 RWD kan nok dette hjelpe på, samt inverter som leverer mer strøm.
Ser av Q3 at antall ulike deler skal ned, så mulig kun en hardware pakke til drivverk bak og ulik software?
Da kan annen utveksling kompenseres med mer strøm. :-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

bb

Alt over 200 km/t på en Model S har i grunnen ingen praktisk betydning. Selv ikke i Tyskland. Skal det ha noe mening må batteriet være på 150-200 kWh og superchargerne levere 200-300 kW. Men som skrytetall er det jo fint :P
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

snurrehue

Sitat fra: bb på fredag 07. november 2014, klokken 09:29
Alt over 200 km/t på en Model S har i grunnen ingen praktisk betydning. Selv ikke i Tyskland. Skal det ha noe mening må batteriet være på 150-200 kWh og superchargerne levere 200-300 kW. Men som skrytetall er det jo fint :P

Du som stort sett har gjort det meste som er mulig å gjøre med en Model S: hvilke forbrukstall opplevde du i 200 km/t? Har ennå ikke våget meg opp i den hastigheten selv. Tenkte å spare dette til autobahn neste sommer.

aness

Sitat fra: Hyperstress på torsdag 06. november 2014, klokken 19:21

Sitat fra: AndreS på torsdag 06. november 2014, klokken 19:08
det henger nok sammen med at de har skiftet girratio på den bakre motoren til P85D den brukes jo kun på S85 RWD og P85D nå, så da ville de nok bare ha en ratio. Kanskje det er lov å håpe at denne ratioendringen også kan forbedre DU problematikken...

Da skulle vel 0-100 bli dårligere? De oppgir fortsatt 5.6 sek.

Kan det være at de rett og slett har "fjernet" S85 fra produksjonslinjen og erstattet den med det som tidligere var P85?

Samme DU som P85D har bak med litt omprogrammering av systemet burde gi en litt overspeccet DU med samme ytelse som en "gammel" S85, noe som igjen burde føre til mindre DU-problemer..

Griffel

Sitat fra: snurrehue på fredag 07. november 2014, klokken 09:57
Sitat fra: bb på fredag 07. november 2014, klokken 09:29
Alt over 200 km/t på en Model S har i grunnen ingen praktisk betydning. Selv ikke i Tyskland. Skal det ha noe mening må batteriet være på 150-200 kWh og superchargerne levere 200-300 kW. Men som skrytetall er det jo fint :P

Du som stort sett har gjort det meste som er mulig å gjøre med en Model S: hvilke forbrukstall opplevde du i 200 km/t? Har ennå ikke våget meg opp i den hastigheten selv. Tenkte å spare dette til autobahn neste sommer.
Nå vil den neppe kunne holde 200km/t særlig lenge om det ikke samtidig har forbedret kjølesystemet.
Slik at den kontinuerlig kan yte mer enn ca 69 kW, 200km/t er nær 100 kW og 230km/t nær 140kW.

I 200 km/t vil evt. ca. halvere rekkevidden sammenlignet med 130 km/t. 120-130 er jo en komfortabel hastighet på autoban, og en har da litt reserve for noen raske forbikjøringer. Ligger du jamt i 160km/t vil du nok oppleve at du ikke har noe ekstra.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Mons

På min tur i Tyskland i vår opplevde jeg ikke at begrensninger i bilen var noe reelt problem. Greit nok kuttes effekten litt ved høy belastning, men det er fremdeles nok til å kjøre så friskt som trafikken tillot. Stort sett er det bare noen få kilometer man rekker å holde topphastighet, før noen blokkerer venstrefeltet. 160km/t jevnt er ikke noe problem, og opplevdes som en god normalhastighet for min bil på autobahn. Over den hastigheten opplevde jeg min bil bittelitt ustabil. Jeg tenker retningsstabiliteten er større utfordring ved 225km/t enn noe annet. Kanskje de nye bilene er blitt litt bedre på dette? Elons autobahn-pakke har latt vente på seg.
Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA