Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kort rekkevidde og køkjøring

Startet av Kallel, søndag 23. november 2014, klokken 00:30

« forrige - neste »

Kallel

Hei! Har nissan leaf og lurer på om man må slå av bilen under lading? Blir kaldt å sitte inni å vente på kalde dager! Hva sies om det? Noen som har erfaringer eller vet om bilen kan stå på? Er det skadelig for batteriet? Tar lading lengere tid da?

smaug01

Du kan slå på varmen ETTER bilen er satt på lading.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Kallel

Slå på varmen sier du? Er det da carwing via tlf? Eller start/stopp knappen inni?

Trekkoppbil

Bilen må være slått av for at ladinga skal starte, etter min erfaring.
Etter at ladinga har starta, kan du gjerne slå på bilen igjen, mens den lader.

Det er ofte nyttig å kjøre varmeappratet for fullt, når bilen hurtiglades.

Når bilen er kopla til AC, så vil varmeapparatet fungere enkelte ganger, mens andre ganger må man kople vekk 230V-kabelen for at varmeelementet på gamle Leafer får effekt. Jeg forstår ikke hva som avgjør om man får varma opp bilen eller ikke.  Ofte vill man jo varme opp bilen før man kopler vekk 230V-kabelen og man skal ut å kjøre.

En løsning kan være å sette på klimatimer, hvor du setter tidspunktet for når du skal reise. Da vil varmapparatet starte, for det om bilen er slått av. Bare husk å stille inn temperatur etc, før du slår av bilen.

Har du gammel Leaf med varmeelement, og 16A strømforsyning, så kan det være nytteløst å sitte i bilen å varme seg mens man lader: Varmeapparaet bruker kanskje 3-4 kW, hvis du kjører det litt hardt, og da blir det ikke særlig effekt til ladinga.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA