Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla gir 8 årsgaranti på drive unit.

Startet av Lynvingen, lørdag 22. november 2014, klokken 22:38

« forrige - neste »

Lynvingen

Noen som har erfaringer å dele her?

En selvsagt ulempe med Defa er tilgang på 230V hvor Eberspracheren kan fyres opp hvor som helst.
Men hva er kostnadsforskjellene ferdig installert? og hvordan ser det ut rent estetisk? hvor gjør man f.eks av bensintanken tilEberspracheren? kan begge styres med app til iphone? andre forskjeller?

Synspunkt tas i mot med takk!
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

Mr.Zero

Sitat fra: Lynvingen på torsdag 06. november 2014, klokken 13:19
Noen som har erfaringer å dele her?

En selvsagt ulempe med Defa er tilgang på 230V hvor Eberspracheren kan fyres opp hvor som helst.
Men hva er kostnadsforskjellene ferdig installert? og hvordan ser det ut rent estetisk? hvor gjør man f.eks av bensintanken tilEberspracheren? kan begge styres med app til iphone? andre forskjeller?

Synspunkt tas i mot med takk!

Erfaring med Defa gjennom to vintre. Fungerer bra, men er det kaldt, tar det jo litt tid å få i gang det originale varmeanlegget - som virkelig koser seg med elektronene. Men - det finnes slangevarmere å få montert inn på vann-varmesystemet - og sammen med vifte i bilen, er det en god 230V-løsning.
Jeg har satt vifta på midtkonsollens h.side. I dag ville jeg montert den bak i bilen slik at varmlufta blåser fremover mot frontruta. Da blir det mindre dugg på ruta. Har montert defakontakten i bakstøtfangerens sorte plastikk, høyre side. Anonymt og praktisk. Bruker fjernstyrt koblingsur i garasjen med fjernkontrollen liggende på nattbordet.. Ett trykk - og vifta er i gang..!

Webasto har jo en drøss av fordeler, men forurenser gjør den. De er ikke alltid like stabile, soter ned ved kortvarig bruk. Du får / fikk? originalkit tilpasset bilen. Da sitter spesialtanken montert på baksiden av bakfanger med påfyllingslokk i fangeren. Tenke seg til dieselsøl på en elbil... :P
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

TB

#2
Ulempen med Eberspächer er pris, og søl / eksos - ellers er dette den klart mest praktiske løysning.

Fordel med Defa, (=elektrisk oppvarming) er pris, og det er enkelt å montere på eigen hand. Elektrisk vifte kan bli styrt via tidsur, via fjernkontroll, eller via mobil / app.

Her er forskjell på pris, DEFA WarmUp Link (mobil/app) har pris på ca 3000 kr inkl DEFA Startur m/ relèboks ref
http://www.bilradiospes.no/m/shop/?mid=m436&vn=736&katid=73
I tillegg treng du kabelsett og kupevifta til ca 2000.

Men, sett opp mot 25000, + mobilstyring for Eberspächer er dette ingen høg pris. Klarar du deg med tidsur er prisen svært liten. Slangevarmer er også mulig å montere, sjå andre trådar.

For montering, sjå denne tråden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4061.30.html

Her er det bilder og tips frå fleire som har montert Defa sjølv, inkludert undertegna. Liten pris, og god varme, men krev tilgang på 230 V. Eg har montert vifte på ca 500 W, som gjer at lading på 8-10 A + vifte kan gå samtidig på 16A kurs. Ulempen er er at vifte treng lenger tid.

Om du har plan om lengre turer, der du treng å strekke rekkevidda er original montert (om det leveres fortsatt?) Eberspächer det rette. Ved fleire korte turar, der du har tilgang på 230 V ved parkering er Defa eit rimeleg alternativ.

På forum finnes det tråd om å montere dieselvarmer kjøpt rimelig på nett. Dette ein del arbeid for å lage fester, korrekte slangar og kabelsett - for spesielt interesserte, men absolutt mulig å få til.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

olav69

Monterte i dag tidlig defa vifte som beskrevet på denne tråden
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4061.30.html

Får å komme til inne i hjulbuen løsnet jeg 6 plugger som fester innerskjermen slik at den kunne brettes til siden.

Ser at man da relativt enkelt kan få tilgang til 230V ledningene som går til bilen innebygde lader. Fikk veldig lyst til å koble meg innpå her for å hente 230V til defa viften.

Er det noen som vet om det fortsatt er 230V tilgjengelig etter at bilen avslutter ladning av batteriet? Eller er det slik at "kladden" på ledningen slår av 230V?

pwb

Sitat fra: olav69 på lørdag 08. november 2014, klokken 20:59
Monterte i dag tidlig defa vifte som beskrevet på denne tråden
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4061.30.html

Får å komme til inne i hjulbuen løsnet jeg 6 plugger som fester innerskjermen slik at den kunne brettes til siden.

Ser at man da relativt enkelt kan få tilgang til 230V ledningene som går til bilen innebygde lader. Fikk veldig lyst til å koble meg innpå her for å hente 230V til defa viften.

Er det noen som vet om det fortsatt er 230V tilgjengelig etter at bilen avslutter ladning av batteriet? Eller er det slik at "kladden" på ledningen slår av 230V?

Trodde at kladden gjorde om til DC ?

jkirkebo

Sitat fra: pwb på lørdag 08. november 2014, klokken 21:15
Sitat fra: olav69 på lørdag 08. november 2014, klokken 20:59
Monterte i dag tidlig defa vifte som beskrevet på denne tråden
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4061.30.html

Får å komme til inne i hjulbuen løsnet jeg 6 plugger som fester innerskjermen slik at den kunne brettes til siden.

Ser at man da relativt enkelt kan få tilgang til 230V ledningene som går til bilen innebygde lader. Fikk veldig lyst til å koble meg innpå her for å hente 230V til defa viften.

Er det noen som vet om det fortsatt er 230V tilgjengelig etter at bilen avslutter ladning av batteriet? Eller er det slik at "kladden" på ledningen slår av 230V?

Trodde at kladden gjorde om til DC ?

Å neida, det er ingen likeretter i kladden. Men den har derimot en kontaktor, som slår av strømmen når bilen signaliserer at lading er ferdig. Så for å få på strømmen må man ta kontroll over ladeporten og introdusere en motstand mellom pilotsignalledningen og jord. Det lar seg nok gjøre, men krever div. elektronikk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

pwb

Så det satt en luring å tenkte som så at det må være smart å lage en svær tung klump uten noe som helst nyttig funksjon og montere den på ledningen. Hvorfor er ikke dette montert inni bilen? Siden Tesla kan styre amp fra skjermen så går jeg ut fra at det ikke er noe krav til tung kontaktødeleggende boks i utgangspunktet? Snakk om dusteopplegg.
Hvis man lager noe som overstyrer signalet,  må man stoppe strømmen inn til laderen når den er ferdig ladet?

jkirkebo

Sitat fra: pwb på søndag 09. november 2014, klokken 07:04
Så det satt en luring å tenkte som så at det må være smart å lage en svær tung klump uten noe som helst nyttig funksjon og montere den på ledningen. Hvorfor er ikke dette montert inni bilen? Siden Tesla kan styre amp fra skjermen så går jeg ut fra at det ikke er noe krav til tung kontaktødeleggende boks i utgangspunktet? Snakk om dusteopplegg.
Hvis man lager noe som overstyrer signalet,  må man stoppe strømmen inn til laderen når den er ferdig ladet?

Kladden er der for å sørge for en del ting. Bl.a at kontakten er spenningsløs når den kobles til/fra, dessuten har den jordfeilbeskyttelse.

Tesla sin signaliserer riktig ladestrømverdi til bilen basert på hvilken adapter som er koblet på. Det er umulig uten kladd på bilen. Det går ikke an å basere seg på at folk selv skal skru ned fra 80A til 13A når de skal lade på schuko, for eksempel.

Det er laderen i bilen som styrer ladingen, du risikerer ikke overlading selv om strømmen er påkoblet etter ferdig lading. Det du risikerer er evt. feilmelding fra bilen, jeg vet enkelte opplevde dette med Leaf og Charge-Amps kabel med fastbrent kontaktor.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TB

#8
Sitat fra: olav69 på lørdag 08. november 2014, klokken 20:59
Ser at man da relativt enkelt kan få tilgang til 230V ledningene som går til bilen innebygde lader. Fikk veldig lyst til å koble meg innpå her for å hente 230V til defa viften.

Er det noen som vet om det fortsatt er 230V tilgjengelig etter at bilen avslutter ladning av batteriet? Eller er det slik at "kladden" på ledningen slår av 230V?
Det er to gode grunnar til å ikkje koble seg på 230V ledningane som kjem inn her:
- Garanti på bilen.
- Straumen blir kobla ifrå så snart lading er avslutta.

Garanti er eit viktig punkt, det er få trillingar utan garanti. Det kan gjelde tidlig bruktimporterte. Om det oppstår "pussige" feil, og det er gjort modifikasjon på 230V ledningane kan forhandler hevde at modifikasjonen er årsaken. Ikkje enkelt å motbevise.

Som jkirkebo alt har påpeka, det er behov for modifikasjon av EVSE / "kladd" for at 230V skal vere tilgjengelig i bilen etter lading er ferdig. Dette vil vere ein risiko å ta, med tanke på at bilar kjøpt i Norge har 5 års garanti.

Når det gjeld størrelsen på EVSE / "kladd":
Det er ein del luft i den originale EVSE, produsert av Panasonic - sjå bilde under. Ein fordel er at Panasonic har lage ein svært robust EVSE. Det er rapportert om at BMW sin ikkje er heilt vanntett.
VW og 2013 modell av Leaf er levert med ein mindre  EVSE / "kladd" enn trillingane. Det finnes og kabler som har elektronikken / kontaktor innebygd i J1772 pistolen. Denne kan utan tvil vere mindre, men ved bruk av type 2 kabel forsvinn heile problemet - her er det ingen elektronikk i kabelen.

Det er ingen AC til DC konvertering i EVSE. Til sammanlikning: Har sett bærbare pcer med strømforsyning på 150-180 W som nesten har samme størrelsen som ein EVSE. Lading på 2 - 3000 W ville gi ein stor/tung og varm EVSE. Mulig Zaptec sin teknologi hadde gjort dette mulig, men det er ingen behov for AC til DC konvertering i EVSE.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA