Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elon håndterer Drive Unit/Motorproblemene personlig!

Startet av krisrst, lørdag 22. november 2014, klokken 18:52

« forrige - neste »

krisrst

Hei,

Jeg har lett i trådene her på forumet men jeg finner ikke noe enkelt svar på dette.

Jeg har kjøpt meg en sånn OBD blåtann leser som jeg venter på i posten  ::) Har lest på ymse steder at man kan tyne ut litt ekstra kapasitet med den, og at dette kan være meget fint om man skal langt.. (Som meg som gjerne vil rekke til Nes i Ådal). Jeg kjenner en del til batterier og ser at informasjonen leaf spy gir deg (som er mest interessant for rekkevidde) er:


  • SoC - Gjenværende estimat av total kapasitet. Dette er en rå beregning av gjenværende energi på batteriet.
  • GiD - Gjenværende energi som nissan vil gi deg. Det er mindre enn SoC, og dette kan det være mange forskjellige grunner til.

Kan noen med erfaring fortelle litt mer om dette? Kan man kjøre ut % SoC og komme litt lenger på dette?

Thomas Parsli

Leaf Spy gir deg bare en mer nøyaktig om batterikapasiteten -du kommer ikke lenger... ;)

Å kjøre bilen (ofte) til skilpadda dukker opp er ikke bra for batteriet så du bør ikke planlegge (ofte) men å kjøre ned mot null.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

emil

LeafSpy gjør nytten når man trenger å pushe de siste km ut av batteriet. Det er mye mer avslappende å se 2kWh igjen på batteriet når man har en mil igjen å kjøre enn bare "---" i displayet eller prosentvisning for den saks skyld.

Det laveste jeg har hatt når jeg har parkert på ladeplass nær hjemme er 0.6 kWh. Da hadde jeg fått Low Battery Warning 27km tidligere. Også da er det en stor fordel å kjenne terreng og hvor mye man faktisk bruker på strekningen.

Ellers brukte jeg LeafSpy veldig aktivt den dagen jeg kjørte 75mil. Da hurtigladet jeg ikke mer hvert sted enn at jeg kom fram til neste lader et sted mellom Low og Very Low battery Warning.

Men foreslår å teste ut grensen i trygge omgivelser før man kjører ut på langtur. For å få kWh målinger må du vel over på betalutgavene. Bruker selv Pro-utgaven.

Men i det store og det hele er det kWh/GID som er interessant når du skal på langtur. Målinger i min bil viser at bilens oppgite gjennomsnittforbruk stemmer ganske godt med kWh forbruket LeafSpy rapporterer delt på kjørte km.

krisrst

Sitat fra: emil på torsdag 06. november 2014, klokken 11:22
LeafSpy gjør nytten når man trenger å pushe de siste km ut av batteriet. Det er mye mer avslappende å se 2kWh igjen på batteriet når man har en mil igjen å kjøre enn bare "---" i displayet eller prosentvisning for den saks skyld.

Det er akkurat dette som er interessant å belyse. Jeg har hatt en 2012 leaf i snart et halvt år, og ved de få anledningene jeg har vært på "low battery warning" (første advarsel) har feks. hurtiglader vist 25-30% SoC. Altså er det tydeligvis endel igjen i batteriet som en slags "reserve". Desserre vet man jo ikke akkurat hvor mye dette er, jeg har lest diverse forumposter som sier det kan være et par mil igjen, men er altså ute etter å kunne vite dette nøyaktig. Mener dette er mye bedre hvis man planlegger en lang tur med lang distanse mellom laderne.. ;)

emil

Sitat fra: krisrst på torsdag 06. november 2014, klokken 12:10
Sitat fra: emil på torsdag 06. november 2014, klokken 11:22
LeafSpy gjør nytten når man trenger å pushe de siste km ut av batteriet. Det er mye mer avslappende å se 2kWh igjen på batteriet når man har en mil igjen å kjøre enn bare "---" i displayet eller prosentvisning for den saks skyld.

Det er akkurat dette som er interessant å belyse. Jeg har hatt en 2012 leaf i snart et halvt år, og ved de få anledningene jeg har vært på "low battery warning" (første advarsel) har feks. hurtiglader vist 25-30% SoC. Altså er det tydeligvis endel igjen i batteriet som en slags "reserve". Desserre vet man jo ikke akkurat hvor mye dette er, jeg har lest diverse forumposter som sier det kan være et par mil igjen, men er altså ute etter å kunne vite dette nøyaktig. Mener dette er mye bedre hvis man planlegger en lang tur med lang distanse mellom laderne.. ;)

Min erfaring er at man greit klarer 2 mil når første Low Battery Warning (LBW) kommer. Har selv kjørt hjemmifra med LBW og til jobb 24km unna. Tror jeg hadde 0.8kWh igjen da jeg parkerte på jobb og fulgte resten av trafikken i ~70-80km/t.

Når det gjelder hurtiglader ser jeg ofte at de viser mye mer %SOC enn LeafSpy. Har ofte ikke mer enn 75% GID når hurtigladeren stopper og viser 90% SOC. Kikker man på GID måleren så er det den som nesten alltid er konsekvent i forhold til de tre blå blinkende ladelysene og lavt batterivarsel og annen oppførsel fra bilen.

Min erfaring er da at LBW kommer når man går under 50GID og VLBW kommer når man går under 25GID. Har ennå ikke møtt skilpadda, og enkelte har rapportert at de siste Wh kan falle veldig fort og så står man der.

Men mine erfaringer er med min USA bil, andre kan oppleve helt andre ting. Det viktige er å bli kjent med sin egen bil og hvor grensene er før man pusher på ut i ingenmannsland.

Powerflux

#5
I går måtte jeg tyne det lavere enn jeg noen gang har gjort :-X
Hadde 0,8 kWh da jeg kom frem, dette uten at skilpadden poppet opp. Noen som vet når den kommer?

Hadde nok aldri kjørt så lavt uten LS og må nok tilstå at jeg ikke var kjempehøy i hatten de siste par kilometerene da det er en ganske lang oppoverbakke der trafikken går i 80-90 km/t :P

Vil ikke den innebygde bufferen i batteriet ta seg av potensialet for batteriskade når man tyner det helt ned til skilpaddeland?
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

emil

En sjelden gang til tom for å så lade opp igjen vil neppe gjøre stor skade på batteriet.

Ellers kommer skilpadda vistnok på 5 GIDs, men folk rapporterer at du ikke kan kjøre strekning tilsvarende 5 GIDs med høyre SOC. Skilpadda er mer eller mindre kun for å komme deg ut av veien og kanskje halte bortover noen få hundre meter.

Powerflux

Sitat fra: emil på torsdag 06. november 2014, klokken 16:20
Ellers kommer skilpadda vistnok på 5 GIDs
det skulle vel tilsvare 0,4 kWh! Da hadde jeg mengder igjen da :-X
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

emil

Sitat fra: Powerflux på torsdag 06. november 2014, klokken 16:28
Sitat fra: emil på torsdag 06. november 2014, klokken 16:20
Ellers kommer skilpadda vistnok på 5 GIDs
det skulle vel tilsvare 0,4 kWh! Da hadde jeg mengder igjen da :-X

Jupp.

Og for min egen del har jeg ca 3km med nesten bare nedoverbakke når jeg svinger av E18 før jeg kommer hjem. Så jeg har egentlig ikke noe forbruk der annet enn de siste 300M som tar meg 30M høydemeter opp til huset. Derifra er det ca 150M som tar meg 30 høydemeter ned igjen til ladeplass.

Alternativt en liten bakketopp etter en km før det går nedover igjen hvis jeg kjører rett til ladeplass og ikke hjemom.

krisrst

Sitat fra: emil på torsdag 06. november 2014, klokken 13:52
Min erfaring er da at LBW kommer når man går under 50GID og VLBW kommer når man går under 25GID. Har ennå ikke møtt skilpadda, og enkelte har rapportert at de siste Wh kan falle veldig fort og så står man der.

Det vil altså si at ved low battery warning har man 50 GID * 0.08 = 4kWh igjen (følger resonnement her: http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?p=172242). Halvparten av det igjen ved very low battery.

Powerflux

Sitat fra: krisrst på fredag 07. november 2014, klokken 00:18
Sitat fra: emil på torsdag 06. november 2014, klokken 13:52
Min erfaring er da at LBW kommer når man går under 50GID og VLBW kommer når man går under 25GID. Har ennå ikke møtt skilpadda, og enkelte har rapportert at de siste Wh kan falle veldig fort og så står man der.

Det vil altså si at ved low battery warning har man 50 GID * 0.08 = 4kWh igjen (følger resonnement her: http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?p=172242). Halvparten av det igjen ved very low battery.
Riktig!
Noe som bør gi 20-25 km rekkevidde hvis man må strekke strikken litt!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

emil

Nå er det jo litt variasjoner/diskusjoner på hvor mye en GID er

I starten var den beregnet til 80Wh, nå kommer den vel som default satt til 77.5Wh

krisrst

Venter fremdeles på OBD adapter, i mellomtiden tok jeg meg i dag en testrunde mot hønefoss. Målet var å komme så nærme tank tom som mulig. Men jeg syntes ikke regnestykket går opp..

Det var 8 grader og litt lokalt regn. Klimaanlegg helt av, men slo på i meget korte perioder når det ble dugg på frontruta. Turen tok meg fra lysaker, over steinshøgda ned forbi utøya og 20 km videre før jeg snudde på vei hjem til oslo. Med litt "lokalkjøring" rundt hjemstedet mitt kom jeg totalt 120 km før jeg fikk "low battery warning". "Very low battery warning" kom på 130 km, da satte jeg bilen i garasjen til lading (og var veldig skuffet over at jeg ikke fikk det grønne eco-treet, hadde fire hvite).

Snittforbruk på 0.13 syntes jeg var godt gjort, men dette regnestykket går da ikke opp? 130 km * 0.13 kWh/km = 16.9 kWh. Altså er jeg godt under total kapasitet på 24 kWh, til og med dersom jeg oppjusterer til 0.14 kWh/km = 18.2 kWh. Hva skjer her?? Jeg har ikke redusert kapasitet og bilen fikk meget god score på kapasitetstestene etter forrige service.

Må også føye til at jeg fremdeles er utrolig skuffet over kvalitet på hurtigladere, så i dag at nes i ådal stasjonen er nede. Igjen. De må da forstå at ingen med el-kompaktbil har lyst til å engang ta sjansen på å dra så langt, når nedetiden er så hyppig...?

BE

På kliss nytt batteri er det ikke mer enn 21 kWh tilgjengelig
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

krisrst

Aha. Da er det kanskje ikke så helt umulig likevel... :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA