Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Drive unit failure

Startet av satheesh.net, lørdag 22. november 2014, klokken 12:38

« forrige - neste »

KrW

La oss si at den norske forhandleren må ut med 7% mer for bilene. Trenger det å bety at sluttprisen for kunden også blir 7 % høyere enn dagens? Isåfall vil vel Tesla Norge tjene litt mer pr bil. Men uansett ikke stor forskjell sikkert.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

sigurdi

#16
Er mer pris differanse mellom SUV segmentet en sports Cupe en 7%.
Men klarer en seg med Model S er det jo bare løp og kjøp.
Tesla ligger vel nå over 25% avanse på bilene i dag, så mye å gå på.
Etter som produksjonen og volume går opp, vil og marginene øke ytterliggere.
Pris plassering av X kan bli en svært avgjørende faktor i et segment med ikke spesielt høyt volume verken i USA eller globalt.

Tror nok P85D ligger på smertegrensen og 7% pris økning gir nok mer en 7% mindre salg. ;-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

KrW

Mange av de som har ventet på S med D har sikkert bestillt allerede. Enig at 7% høyere pris kan føre til mer en 7% ferre salg ja. Det som er litt synd er at Elon gjentatte ganger sa "demand is not an issue/problem". Så sånn sett har det vel ikke så mye å si om prisen går opp for dem. I de fleste andre land må man uansett gjerne ha ganske god økonomi for å kjøpe en Tesla. Så litt opp trenger muligens ikke være så utslagsgivende. Men her i Norge vil det nok det. Og Tesla vet vel også at Norge er veldig viktig for de nå i startfasen for å få igang merket før Model 3.

Vi venter på X og vil uansett ha SUV med hengerfeste heller enn sedan uten  :)
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

sigurdi

Samme her, venter tolmodig på bilen som passer for vårt bruk, får bruke ventetida til å jobbe litt mer overtid og spare.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Økonomien vår sier stopp med nesten 2x pris for det vi har hatt av biler fra før av. Tør ikke annet enn å gå for 80% løsning; elbil med lang rekkevidde, 4wd, tilgang på superchargere i Europa og muligheten å få med seg ski til fjells.
De siste 20% ville vært høy sittestilling, ekte 7 seter og hengerfeste.

Men økning pga dollarkurs, x % mer enn TMS, kanskje noen % mva og vips vil det være uaktuelt med langrekkeelbil.

KrW

Forstår godt at man går over til S D for å sikre en pris man klarer økonomisk. Er det noen rykter om at det kan gå an å ettermontere hengerfeste på S D? Vi bruker henger gjerne 10-20 ganger i året. Har en Leaf nå som sparebil og låner dieselbil med krok når vi trenger. Men vil helst ikke kjøpe Tesla uten krok.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Det eneste hengerfeste du får på en TMS kan max brukes på sykler.
http://torkliftcentral.com/ecohitch/tesla/ecohitch_tesla_model_s.php
Understellet er ikke designet for hengerfeste; det ville kreve at en planlegger forsterkninger for å fordele kreftene som vil komme som en følge av et hengerfeste med tung henger.
Sannsynligvis lettere å inkludere i design på en TMX som igjen antakeligvis vil ha høyere bakkeklaring og dermed plass til å legge stivere som kan ta opp kreftene fra hengerfeste.

satheesh.net

Kom til å tenke på noe. Hva om de kun lanserer hengerfeste på kun en spesiell modell eller krav om at du må ha en eller annen spesifikk ekstrautstyr?

Et eksempel er 3. seterad i TMS er bakenden forsterket ytterligere pga faren for påkjørsel bakfra når man har passasjerer der. Denne ekstra forsterkelsen kan ikke ettermonteres. Hva om dette blir tilfelle på TMX?

sigurdi

Tror nok hengerfeste blir ekstra utstyr men uavhengig av andre tilvalg.
Men godt mulig det ikke blir så lett å ettermontere om en ikke bestiller bilen med hengerfeste.
Tror ikke kabler, muligens forsterker bakdel osv, blir lagt klar på alle biler, og blir det pluttselig dyrt å ettermontere om en setter opp bilen uten.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Busa

Forstår egentlig ikke noe av det å hoppe fra TMX til TMSD, da dette jo er to helt vidt forskjellige biler, myntet på ganske forskjellige behov, kunne forstått det i noen tilfeller dersom TMSD hadde kommet med tilhengerfeste.
Personlig kunne jeg hatt en TMS/D, men resten av familien insisterer på å ha en bil hvor man sitter høyt hvor både store å små har god oversikt (mindre bilsyke på barna), så er jo også muligheten for å kunne dra henger med en av husstandens biler, ikke uvesentlig.
Når det er sagt, deler jeg bekymringen som er uttrykt her for hva prisen på MX vil bli til slutt. Med en krone som har svekket seg med en krone mot USD siste halve året, kan man frykte en kurs på 8kr/USD når TMX er klar for levering i 2016. I tillegg til dette sisikerer vi at bilen blir delvis avgiftsbelagt, da vil i alle fall største delen av "Something special" bli prisen, et sted vil vel grensa gå for de fleste.
Et annet punkt som får pila til å vende ned for effektuering av min TMX reservasjon slik status er i dag , er det faktum at Tesla tydelig vis ikke har klart / fokusert nok på å løse problemet med DU, å det på en bil som ble lansert i 2012 og nå skriver vi snart 2015!!
Oljeskift intervallet er lengre på de fleste fossile biler, enn hva mange Tesla eiere har opplevd med DU i TMS.
Citroen C-0
Renault Gr.Espace 2.2 dci, IV
Westfield Megabusa 2012 (lekebilen)
Viktig med litt fart og "spenning" i hverdagen

sigurdi

@Busa
DU kan vi X reservasjons holdere bekymre oss for, dersom vi ikke tror Tesla har lært fra Model S DU, alle ting tyder på at Tesla har vært flinke til å prøve å løse problemene permanent.
Dette spesielt i produksjon, mens retrofitt på allerede biler med feil, har tatt vesentlig lengre tid og ser ikke ut til å være like lett å løse.
Det er ny type DU i både D og X, de skiller seg vesentlig i utseende fra de "gamle", så vil tro dette er gjennomtenkt. Hadde nåværende vært god nok, hvorfor redesigne dem. :-)
X må ha vesentlig bedre kjøling på DU, dette så det ut som at er tatt med i D versjonen av DU.
Samtidig får de mange Model S D eiere teste ut og funnet eventuelt barnesykdommer før våre biler blir produsert. :-)
Forsinkelsen, tror jeg har med mer utvidet testing, så får holde øynene åpne i Svensk vinterlanskap, etter X testing på is og snøføre. (Sakt tilbake at lukkede test anlegg på svenske innsjøer blir brukt til vinteregenskap testing. :-)

Men er nok endel som svelger litt kameler for å få bil tidligere, de setter nok AWD høyere en type bil, selv er det helt uaktuelt med Model S, god bil osv, men hjelper lite når det ikke passer til vår bruk.
Men er litt å gå på, når det gjelder pris ennå, alternativet vårt er en Q7, eller kanskje Lexus 450 hybrid.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Busa

@sigurdi
Ja det kan være en fordel at TMX er utsatt, så får de testa ut DU på TMSD (skal ikke se bort fra at nettopp DU er årsaken til utsettelsen).
Men jeg synes ikke det er noe som tyder på at de har kontroll på problemet pr. i dag, da det jo er flere som har eller skal bytte for andre gang. Tror problemet er mere omfattende enn et skims ved et lager, motoren leverer et enormt moment og jeg tror rett og slett at DU er underdimensjonert, og må redesignes fullstendig noe som du sier de også nå har gjort. men den nye enheten skal også ha sin tid med test i real life med vanlige Tesla eiere, å når en ripe i lakken er dyp nok skal det mere enn pollering til.
Citroen C-0
Renault Gr.Espace 2.2 dci, IV
Westfield Megabusa 2012 (lekebilen)
Viktig med litt fart og "spenning" i hverdagen

sigurdi

X og D har nye DU, har sett dem og utseende er ganske annerledes.
Dersom en ikke må ha P versjon blir jo kreftene som en enhet tar seg av fordelt på to DU er.
Har selv vært borti (på jobb) at endring av hastighet i en fres hos underleverandør har ført til at herdingen i en liten stålplate ble endret og førte til flere gass eksplosjoner. :-(
Dette var en liten komponent i en større enhet.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

satheesh.net


sigurdi

@satheesh.net

Jepp dette er svært gammelt nytt, faktisk siden rett etter lanseringen av model X. :-)

Dette er tidlig prototype som står attmed resepsjonen i Design Studio, ligger vegg i vegg med der D-Eventen ble holdt.
Hadde du blitt med, kunne du fått sett denne bilen. :-)

Den som han egentlig ville ta bilder av står rett bak veggen til høyre bak en godt lukket og låst dør.
(PS mener da ikke Beta versjoner av model X, men noe attåt he he he he he)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA