Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bytte av ladelokk, "tanklokk" Think 2008 modell

Startet av Gusse, lørdag 22. november 2014, klokken 01:04

« forrige - neste »

Teslanewbie

Sitat fra: hma på fredag 07. november 2014, klokken 12:15
Sitat fra: fonberg på fredag 07. november 2014, klokken 10:45
Må forøvrig si meg enig med andre her i at jeg sliter med å se genialiteten med rammeløse vinduer.
En Subaru-selger fortalte meg en gang for lenge siden at rammeløse vindu var en fordel ved utløsing av airbag. De ville kunne evakuere luft fra kupéen raskere enn et vindu med ramme. Om dette har reell relevans vet jeg ikke :)

Jeg har alltid syns rammeløse vindu har vært kulest (sikkert fordi jeg ikke har kjørt så mange biler uten). Vinteren vil vise om jeg skifter syn :)

Et relevante poeng. Rask trykkøkning i kupeen kan går hardt ut over trommehinner...
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

snurrehue

Sitat fra: hma på fredag 07. november 2014, klokken 12:15
En Subaru-selger fortalte meg en gang for lenge siden at rammeløse vindu var en fordel ved utløsing av airbag. De ville kunne evakuere luft fra kupéen raskere enn et vindu med ramme.

Din aller minste bekymring i en kræsj er lufta i bilen etter airbagutløsning.

erikg

To situasjoner der rammeløst er litt OK
-Når vi med litt pæreform skal smyge ut og inn av bilen på trange plasser
-som ekstra åpning når folk som er dårlig til bens skal inn og ut av bilen (for øvrig ingen sammenheng mellom de to situasjonene...)
TMS85 grey met, pano, luft

D.O

Jeg har hatt bilen en vinter allerede og problemet er at vinduet fryser i døra og ikke i toppen mot taket. Og man klarer å få døra opp med vinduet fast frosset, problemet er å få lukket døra igjen...Da må du evt bøye ruta eller tine rundt pakningene i døra. Jeg brukte forvarming som en løsning i fjor vinter da jeg uansett ikke vil sett meg i en kald bil. Problemet var den dagen 3g ikke fungerte.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Gusse

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 07. november 2014, klokken 09:13
Sikker på at motoren er frosset? Jeg hadde samme problemet på min bil i tosifret antall minusgrader. Etter at jeg tok litt silikon på pakningen nederst på vinduet mellom vindu og dør, og mellom vindu og karosseri, forsvant problemet.

Høres merkelig ut at motoren skal fryse, men frosne pakninger kan lett holde igjen vinduet. Det har jeg opplevd på andre biler uten rammeløse vinduer.

Døren åpen, men vinduet kan ikke åpnes. Kun et lite rykk i vinduet, men ikke nok til at vinduet smetter nok åpent, for å ikke legge seg på kromlisten når du lukker døra. Selv når døren er åpnet og lukket igjen, er også da likevel vinduet bom fast. Altså kan det ikke være pakningene som er frosset fast i vinduet.

Gusse

Sitat fra: D.O på fredag 07. november 2014, klokken 12:52
Jeg har hatt bilen en vinter allerede og problemet er at vinduet fryser i døra og ikke i toppen mot taket. Og man klarer å få døra opp med vinduet fast frosset, problemet er å få lukket døra igjen...Da må du evt bøye ruta eller tine rundt pakningene i døra. Jeg brukte forvarming som en løsning i fjor vinter da jeg uansett ikke vil sett meg i en kald bil. Problemet var den dagen 3g ikke fungerte.

Akkurat ja  :)

darthy001

Sitat fra: Gusse på fredag 07. november 2014, klokken 13:40
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 07. november 2014, klokken 09:13
Sikker på at motoren er frosset? Jeg hadde samme problemet på min bil i tosifret antall minusgrader. Etter at jeg tok litt silikon på pakningen nederst på vinduet mellom vindu og dør, og mellom vindu og karosseri, forsvant problemet.

Høres merkelig ut at motoren skal fryse, men frosne pakninger kan lett holde igjen vinduet. Det har jeg opplevd på andre biler uten rammeløse vinduer.

Døren åpen, men vinduet kan ikke åpnes. Kun et lite rykk i vinduet, men ikke nok til at vinduet smetter nok åpent, for å ikke legge seg på kromlisten når du lukker døra. Selv når døren er åpnet og lukket igjen, er også da likevel vinduet bom fast. Altså kan det ikke være pakningene som er frosset fast i vinduet.
Dette er nøyaktig slik jeg opplevde det samme på min A5. De problemene forsvant etter jeg smørte gummipakningene på selve døren med silikonstift kjøpt på Statoil.

Jeg trodde også det var mye større problemer, men var i hvert fall på den bilen noe så banalt som ett pittelite lag med is/snø som hadde satt seg fast slik at vinduet nektet gjør den lille opp og ned bevegelsen som må til for at døren skulle lukke seg. Silikonstiften gjorde at de aldri festet seg noe der igjen i ettertid og problemet kom heller aldri igjen som nevnt.

Hadde lettere panikk første gangen dette skjedde da jeg trodde hele vinduet var ødelagt og jeg stod i full snøføyke på jobb uten å få lukket døren :-[

Øyvind.h

#22
Sitat fra: Gusse på fredag 07. november 2014, klokken 13:40
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 07. november 2014, klokken 09:13
Sikker på at motoren er frosset? Jeg hadde samme problemet på min bil i tosifret antall minusgrader. Etter at jeg tok litt silikon på pakningen nederst på vinduet mellom vindu og dør, og mellom vindu og karosseri, forsvant problemet.

Høres merkelig ut at motoren skal fryse, men frosne pakninger kan lett holde igjen vinduet. Det har jeg opplevd på andre biler uten rammeløse vinduer.

Døren åpen, men vinduet kan ikke åpnes. Kun et lite rykk i vinduet, men ikke nok til at vinduet smetter nok åpent, for å ikke legge seg på kromlisten når du lukker døra. Selv når døren er åpnet og lukket igjen, er også da likevel vinduet bom fast. Altså kan det ikke være pakningene som er frosset fast i vinduet.
Det kan det vel (eller det ene utelukker jo ikke det andre, så vinduet kan fryse fast både i pakningen på karosseriet og pakningen i døra)? Det samler seg jo fukt i overgangen mellom dør/vindu, og der sitter det en pakning? Vi snakker ikke om pakningen som går rundt hele døra på selve karosseriet, men pakningen som hindrer at vann renner ned inni døra på utsiden. Dvs. der vann vil samle seg om det smelter på utsiden av døra. Det er her vinduet fryser fast i døra. Bare test selv. Fjern isen som har samlet seg der nederst på ruta med en skrape, ta en pose med varmt vann og rull langsmed pakningen til den tiner, så skal du se at ruten sklir opp og ned som normalt :) Alternativt ta godt med silikon på den pakningen, så bør ikke dette være noe problem.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

drinden

Hvordan får man hatt på silikon på denne pakningen?
Brukere dere bare en silikonstift (http://www.torshovbil.no/turtle-wax-silikon-list-fix) eller bruker dere spary (http://www.torshovbil.no/turtle-wax-silikonspray)?

darthy001

Sitat fra: drinden på fredag 07. november 2014, klokken 14:54
Hvordan får man hatt på silikon på denne pakningen?
Brukere dere bare en silikonstift (http://www.torshovbil.no/turtle-wax-silikon-list-fix) eller bruker dere spary (http://www.torshovbil.no/turtle-wax-silikonspray)?
Det var en slik stift jeg brukte på min A5. Fungerte helt ypperlig.

Smørte de delene som var utsatt for "omverdenen"  :)

pwb

Sitat fra: Teslanewbie på fredag 07. november 2014, klokken 12:22
Sitat fra: hma på fredag 07. november 2014, klokken 12:15
Sitat fra: fonberg på fredag 07. november 2014, klokken 10:45
Må forøvrig si meg enig med andre her i at jeg sliter med å se genialiteten med rammeløse vinduer.
En Subaru-selger fortalte meg en gang for lenge siden at rammeløse vindu var en fordel ved utløsing av airbag. De ville kunne evakuere luft fra kupéen raskere enn et vindu med ramme. Om dette har reell relevans vet jeg ikke :)

Jeg har alltid syns rammeløse vindu har vært kulest (sikkert fordi jeg ikke har kjørt så mange biler uten). Vinteren vil vise om jeg skifter syn :)

Et relevante poeng. Rask trykkøkning i kupeen kan går hardt ut over trommehinner...

Fruen fikk utløst airbag gardinen og sete på sjåførsiden en gang, ble bare litt øresus noen timer, ikke værre enn det og gardina er jo rett ved øret. At lufttrykket skal rekke å komme ut av vinduer uten karm før det når øra er nok bare en myte.

Gusse

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 07. november 2014, klokken 14:07
Sitat fra: Gusse på fredag 07. november 2014, klokken 13:40
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 07. november 2014, klokken 09:13
Sikker på at motoren er frosset? Jeg hadde samme problemet på min bil i tosifret antall minusgrader. Etter at jeg tok litt silikon på pakningen nederst på vinduet mellom vindu og dør, og mellom vindu og karosseri, forsvant problemet.

Høres merkelig ut at motoren skal fryse, men frosne pakninger kan lett holde igjen vinduet. Det har jeg opplevd på andre biler uten rammeløse vinduer.

Døren åpen, men vinduet kan ikke åpnes. Kun et lite rykk i vinduet, men ikke nok til at vinduet smetter nok åpent, for å ikke legge seg på kromlisten når du lukker døra. Selv når døren er åpnet og lukket igjen, er også da likevel vinduet bom fast. Altså kan det ikke være pakningene som er frosset fast i vinduet.
Det kan det vel (eller det ene utelukker jo ikke det andre, så vinduet kan fryse fast både i pakningen på karosseriet og pakningen i døra)? Det samler seg jo fukt i overgangen mellom dør/vindu, og der sitter det en pakning? Vi snakker ikke om pakningen som går rundt hele døra på selve karosseriet, men pakningen som hindrer at vann renner ned inni døra på utsiden. Dvs. der vann vil samle seg om det smelter på utsiden av døra. Det er her vinduet fryser fast i døra. Bare test selv. Fjern isen som har samlet seg der nederst på ruta med en skrape, ta en pose med varmt vann og rull langsmed pakningen til den tiner, så skal du se at ruten sklir opp og ned som normalt :) Alternativt ta godt med silikon på den pakningen, så bør ikke dette være noe problem.

Ok, da er jeg med ;D
Litt træg sjø ;D

jazzwheel

Kjørte Lillehammer til Oslo i regnvær på torsdag og da trakk det veldig kaldt fra vinduet. Trakk såpass at jeg syns det var ubehagelig å ha venstrehånd på rattet annet enn når jeg måtte. Skal ha bilen på verksted i desember, er det kommet noen fiks for dette?

Ellers blåser alt vannet fra fronten av bilen i en samlet jevn stripe med en liten knekk øverst på vinduet, det ser ganske rart ut og jeg har aldri sett noe slik på andre biler før. Lurer på om trekken har sammenheng med at luftstrømmen blir slik.

SR

Jeg hadde min på service i september og ba de fikse denne "lekkasjen". Det ble bekreftet at var gjort da jeg hentet bilen.

Så langt tyder det på at de har klart det. Det har jo ikke vært så kaldt enda, men jeg merker ikke noe spesielt "kuldegufs" lengre.
Før S P85+, så  SP85D, deretter S P90DL, nå X 100D

Hyperstress

Håper dette er fikset alt på nye biler nå! Men har mine tvil. :(
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA