Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bytte av ladelokk, "tanklokk" Think 2008 modell

Startet av Gusse, lørdag 22. november 2014, klokken 01:04

« forrige - neste »

Gusse

Opplevde samme problemet i går som i fjor vinter. Skulle ta bilen etter noen timer på parkering. Kontakt med app for forvarming? Neida, ingen kontakt.
Endte med å åpne en iskald bil. Vinduet som normalt går ned etter åpning, smatt over kromlista og døra gikk opp, men ble liggende på utsiden av kromlista når døren skulle lukkes. Prøvte å kjøre vindusheis, men til ingen nytte. Så kjørte hjem på denne måten, og for å legge til ydmykheten, så hadde speilene frosset fast innfoldet. Der kjørte jeg da med speilene innfoldet og sjåførdøren på gløtt. Når jeg kom hjem måtte jeg smette vinduet inn under kromlista før jeg parkerte for kvelden.
Noen andre?
Liker ikke tanken på å tvangskjøre vindusheis og speilmotor,  og vinduer i spenn.

Bjørn

Akkurat samme her første frostnatta.. men slapp innfelte speil siden jeg ikke har dem automatiske.. :) Satte varmen på hi og lot bilen stå i 15 min, da løsnet det.. Er vel bare å tilstå at det finnes endel ting på mod s som gjør den mindre egnet til minusgradene.. synes kaldtrekken fra trekantvinduene (som det skulle komme en fiks på) er det verste.. vet BB stapper lua si inni hjørnet der. men det burde da gå an å lage en tett bil! Rammeløse vindu er vel årsaken til alle disse prob..  :-\

Cowboystrekk

Var vell enkelte i fjor som klina på silikon på kantene. Det funka visst.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

MrGekko

Hadde akkurat samme problem på min A5 noen år tilbake. Så er vel ikke bare Tesla-eiere som opplever dette

petersv

Silikonstift på pakningen nederst og øverst (dør+karm) funker. Kjør vinduet litt opp- og ned etterpå. Vask så ruta for silikon ;) (Når det trekker inn i gummien blir det ikke merker på ruta lengre.)

Da fryser det ikke fast. Kan nok lønne seg med litt silikonspray på speil og, hvis du er avhengig av å folde de inn.

Gusse

Joda, silikonstift...check! Det er testet, men forhindret bare at vinduet sitter fast i pakningen slik jeg ser det. Problemet er fastfrosset vindusheis, som forhindret vinduet å gå tistrekkelig ned.
Var inne hos Tesla i fjor vinter for det samme. De smurte opp noe inne i dørene, det kan muligens ha vært silikonspray.
Beste bøtemiddel er forvarming av bil, så nå har jeg valgt "always connected" på Energy savings, så slipper jeg at bilen lar 3G/Wifi skru seg av, og forhåpentligvis at jeg har kontakt når jeg trenger det. Det har funka hittil :)
Har forøvrig selvfølgelig meldt inn problemet til Tesla, og er sikkert ikke eneste. Blir vel en oppsmøring ved neste passering ;)

Øyvind.h

Sikker på at motoren er frosset? Jeg hadde samme problemet på min bil i tosifret antall minusgrader. Etter at jeg tok litt silikon på pakningen nederst på vinduet mellom vindu og dør, og mellom vindu og karosseri, forsvant problemet.

Høres merkelig ut at motoren skal fryse, men frosne pakninger kan lett holde igjen vinduet. Det har jeg opplevd på andre biler uten rammeløse vinduer.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

darthy001

Sitat fra: MrGekko på fredag 07. november 2014, klokken 07:39
Hadde akkurat samme problem på min A5 noen år tilbake. Så er vel ikke bare Tesla-eiere som opplever dette
Samme her. Min tidligere A5 slet fælt med dette. Fikset det med litt silikon på pakningene. Etter det var det aldri problemer igjen.

Leif1

Det at motoren fryser hørtes merkelig ut ja.
Den må jo også bli våt først om den skal fryse fast.
Konvertitt fra S til X

dundun

Rammeløse vinduer er et grunnleggende ubrukelig konsept. Fatter ikke hvorfor ikke bilprodusentene bare slutter med det.
Har: Model S S85D, rød med alt.
Har: i3 med alt
Solgt: Model S P85, brun med alt.
Solgt: Mercedes B-klasse elektrisk m/alt.
Er åpenbart enkel å ha med å gjøre på ekstrautstyret.

hma

#10
Sitat fra: kvasbo på fredag 07. november 2014, klokken 09:55
Rammeløse vinduer er et grunnleggende ubrukelig konsept. Fatter ikke hvorfor ikke bilprodusentene bare slutter med det.
Jeg har hatt svært mange Subaru'er, årganger fra 1983-2003, samtlige med rammløse vindu og har aldri hatt det minste problem med disse.
Hvordan Tesla'en blir til vinteren vil vise seg, men jeg kjenner meg absolutt ikke igjen i påstanden over.

[Edit: "rammelverk vindu" endret til "rammeløse vindu", takk til stavekontrollen på min mobil :) ]
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

snurrehue

Sitat fra: hma på fredag 07. november 2014, klokken 10:01
Jeg har hatt svært mange Subaru'er, årganger fra 1983-2003, samtlige med rammelverk vindu og har aldri hatt det minste problem med disse.

Men så er Subaru av de aller, aller beste på å lage holdbare biler. Deres kvalitetskontroll og komponentvalg stiller noen divisjoner høyere enn Tesla.
Når det er sagt så kan jeg ikke fordra rammeløse vinduer uansett om det er Subaru, Audi eller Tesla. Det utgjør bare atter en unødig feature som kan feile og skape problemer. Min Tesla har ennå ikke fått oppleve å stå ute i kulda, så jeg har ennå ikke erfart noen problemer med vinduet/vindusheisen. Men jeg blir ikke særlig happy dersom jeg en dag opplever det trådstarter opplever. Satser på at Tesla har fått orden på dette før min ble produsert.

fonberg

Sitat fra: Gusse på fredag 07. november 2014, klokken 09:06
Joda, silikonstift...check! Det er testet, men forhindret bare at vinduet sitter fast i pakningen slik jeg ser det. Problemet er fastfrosset vindusheis, som forhindret vinduet å gå tistrekkelig ned.
Var inne hos Tesla i fjor vinter for det samme. De smurte opp noe inne i dørene, det kan muligens ha vært silikonspray.
Beste bøtemiddel er forvarming av bil, så nå har jeg valgt "always connected" på Energy savings, så slipper jeg at bilen lar 3G/Wifi skru seg av, og forhåpentligvis at jeg har kontakt når jeg trenger det. Det har funka hittil :)
Har forøvrig selvfølgelig meldt inn problemet til Tesla, og er sikkert ikke eneste. Blir vel en oppsmøring ved neste passering ;)

Jeg opplevde "dødt vindu" én gang sist vinter. Dette vinduet har fungert uproblematisk siden (kjørte en "silikon-update").

Jeg opplevde også "dødt vindu" én gang i sommer, dvs. vindu sto i øverste posisjon og havnet dermed i klem når døra skulle lukkes. Tesla tok inn bilen så å si på flekken, og fant ut at vindusmotoren var defekt og byttet den. Dette vinduet har også fungert OK siden.

Må forøvrig si meg enig med andre her i at jeg sliter med å se genialiteten med rammeløse vinduer.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Øyvind.h

Frossent vindu tror jeg skyldes to ting:
1. Fukt på vinduet (og snø generelt) legger seg nederst på kanten mellom dør/vindu. Det fører til at det lett dannes is akkurat der vinduet går ned i døra.
2. Pakningen som tetter mellom dør og vindu på utsiden burde muligens vært av en annen type enn den er?

Model S har for mange løsninger som er ugunstige ift. vinter til at det kan kalles verdens beste vinterbil. Men når man vet om utfordringene (eks rammeløse vinduer som senker seg noen cm når døren skal åpnes) slik at man kan forebygge med silikon synes jeg det går helt fint.

Rammeløse dører er lekkert, men fungerer best steder det ikke er vinter. Hadde Celica med slik løsning for mange år siden. Vinduet frøs fast, men det var forsåvidt bare det samme som man opplever på andre biler (dør fryser fast).

Subaru er for øvrig driftssikre biler med stort sett enkle og gode løsninger.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

hma

Sitat fra: fonberg på fredag 07. november 2014, klokken 10:45
Må forøvrig si meg enig med andre her i at jeg sliter med å se genialiteten med rammeløse vinduer.
En Subaru-selger fortalte meg en gang for lenge siden at rammeløse vindu var en fordel ved utløsing av airbag. De ville kunne evakuere luft fra kupéen raskere enn et vindu med ramme. Om dette har reell relevans vet jeg ikke :)

Jeg har alltid syns rammeløse vindu har vært kulest (sikkert fordi jeg ikke har kjørt så mange biler uten). Vinteren vil vise om jeg skifter syn :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA