Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Oslo-Gol/Hemsedal med Leaf.

Startet av lina, fredag 21. november 2014, klokken 22:49

« forrige - neste »

lina

Vi har en tekna leaf kjøpt hos forhandler, fikk den i desember -13.
Låner bort bilen for en uke, men etter 5 dager får de ikke start på bilen. Siden vi er utenlands ringer de forhandleren hvor bilen er kjøpt, tauebil kommer og sjåføren får beskjed om at startbatteriet er tomt.
Han som låner bilen får beskjed om at dette må lades med jevne mellomrom. Og at det ikke lades mens bilen står til lading.
Vi har hatt bilen i nesten et år, og aldri ladet det. Aldri hørt at det lå lades heller.
Noe vi ikke har fått med oss?
Hvordan tømmes dette batteriet? Sesongen for sete- og rattvarmer har ikke en gang begynt ennå...

Trig8

Hadde nettopp det samme her på bil levert november -13. Virker som det er dårlig lading av startbatteriet, men forhandler sier at det 'må' være at lyset i bilen har stått på... Må nok legge inn en startbatterilading hver høst.
2013 Nissan Leaf Acenta
2018 Nissan Leaf bestilt
Stjørdal

Electric

#2
Sitat fra: Trig8 på onsdag 05. november 2014, klokken 23:08
Hadde nettopp det samme her på bil levert november -13. Virker som det er dårlig lading av startbatteriet, men forhandler sier at det 'må' være at lyset i bilen har stått på... Må nok legge inn en startbatterilading hver høst.

Da har ikke forhandler mye kjennskap til bilen. Spør forhandleren om de kan sjekke dynamoen som lader startbatteriet (som på en fossilbil). Det er mye mindre vedlikeholdslading av 12v på en el-bil enn fossilt. De må byttes av og til. Beklageligvis. Kanskje bra at el-bilen bruker regenerering til hovedbatteriet enn til 12v. Ikke så lett å måle spenningen inn til 12v batteriet som en vanlig fossil heller....rullende landevei kanskje - da kan man få opp turtallet og måle inn til 12v-batteriet. Tror også batteriene de kommer med er midt på treet i kvalitet.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14559.60.html

Rio

Sitat fra: lina på onsdag 05. november 2014, klokken 22:43
Vi har en tekna leaf kjøpt hos forhandler, fikk den i desember -13.
Låner bort bilen for en uke, men etter 5 dager får de ikke start på bilen. Siden vi er utenlands ringer de forhandleren hvor bilen er kjøpt, tauebil kommer og sjåføren får beskjed om at startbatteriet er tomt.
Han som låner bilen får beskjed om at dette må lades med jevne mellomrom. Og at det ikke lades mens bilen står til lading.
Vi har hatt bilen i nesten et år, og aldri ladet det. Aldri hørt at det lå lades heller.
Noe vi ikke har fått med oss?
Hvordan tømmes dette batteriet? Sesongen for sete- og rattvarmer har ikke en gang begynt ennå...

1) Jeg er ikke sikker, men mener en firmwareoppdatering skal delvis fikse et problem med dårlig lading av 12 V batteriet, og periodevis utlading. Det var i hvert fall mange flere slike historier før, så sjekk at bilen din er oppdatert.

2) Det er nesten null belastning av 12 V batteriet på en elbil (med mindre du bruker nødblink i lang tid) så selv dårlig lading/dårlig batteri burde egentlig ikke gi noe problem.

3) Dette er et kjent Nissan Leaf problem.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kjbu

Jeg fikk byttet 12V batteriet på garanti etter at dette skjedde 2 ganger på min Tekna 2013.
Det er mange som har fått nye 12V batteri på garanti, verksted fikk beskjed fra Nissan Nordic om å gjøre dette i mitt tilfelle.

Så hvis det skjer en gang til, gå til verksted.

PS! Det er ingen dynamo på Leaf. 12V batteri lades fra det store 400V batteriet, fra solcellepanelet på taket (hvis du har det) og skal også gjøre det når bilen er plugget til lading.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Thomas Parsli

Siden bilen har gått uten problemer i 11mnd og så plutselig ender opp med tomt 12v batteri når noen låner den, heller jeg mer mot at "noen" (låner) har glemt å skru av noe som bruker strøm...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Electric

Sitat fra: kjbu på torsdag 06. november 2014, klokken 08:21
Jeg fikk byttet 12V batteriet på garanti etter at dette skjedde 2 ganger på min Tekna 2013.
Det er mange som har fått nye 12V batteri på garanti, verksted fikk beskjed fra Nissan Nordic om å gjøre dette i mitt tilfelle.

Så hvis det skjer en gang til, gå til verksted.

PS! Det er ingen dynamo på Leaf. 12V batteri lades fra det store 400V batteriet, fra solcellepanelet på taket (hvis du har det) og skal også gjøre det når bilen er plugget til lading.

Vet selvsagt at det ikke er dynamo på en Leaf - det var mer for at forhandleren på Stjørdal skulle peke på hvilken del som ladet 12v-batteriet - siden det kan virke som om denne forhandleren ikke kan mye om el-biler, men mest om tradisjonelle biler. Batteriene er vel videre av de små utgavene....tror de er 41amp orginalt - mtp at det er ulik frakttid fra produsent til "nysalg" her/øvrig, så kan det være at det er både kjølig og dårlig med batteri på 12v-batteriet fra når det settes i bilen til at det faktisk brukes av ny eier i Norge/øvrig - da kan det skje noe med et slikt batteri. Jeg hadde et kliss nytt 100 amp batteri til en litt annen type bil, som døde etter 2 mnd (bilen var ikke i bruk på 2 mnd, det var trolig lite på batteriet....og kaldt - da hjalp ikke boosternødhjelp for å starte opp batteriet heller). Det var et gel-batteri (optima), ble litt skeptisk til optima/gel etter dette.

emil

Sitat fra: Electric på torsdag 06. november 2014, klokken 09:26
Sitat fra: kjbu på torsdag 06. november 2014, klokken 08:21
PS! Det er ingen dynamo på Leaf. 12V batteri lades fra det store 400V batteriet, fra solcellepanelet på taket (hvis du har det) og skal også gjøre det når bilen er plugget til lading.

Vet selvsagt at det ikke er dynamo på en Leaf - det var mer for at forhandleren på Stjørdal skulle peke på hvilken del som ladet 12v-batteriet - siden det kan virke som om denne forhandleren ikke kan mye om el-biler

Søker du litt på forumet finner du historier om folk som har fått beskjed av forhandler om å ta seg en times kjøretur i Leafen for å lade 12V batteriet...

Trig8

Takk for info, jeg får høre med dem ved neste anledning...
2013 Nissan Leaf Acenta
2018 Nissan Leaf bestilt
Stjørdal

Lynet

Det meste av det som er skrevet tidligere i tråden er ukorrekt!
Nissan Leaf har dynamo, men den har ikke bevegelige deler og heter DCDC omformer, den er også relativt kraftig (1,7kW 135A).
Problemet er spenningen den er programmert til å levere. Det er en enhet som kalles VCM (voltage variable control) som styrer spenningen ut fra DCDC. Like etter oppstart ligger den på 14,5V, men etter noen få minutter reduseres den til 13,0V og man har i praksis ikke lading på 12V batteriet i det hele tatt!
DETTE FUNGERE IKKE HER I KALDE NORD!
Men vil Nissan høre på dette, NEI!
Det merkelige er at spenningen øker til ca 14,3V når pusseren settes på! Men ikke når hovedlysene settes på og du ønsker maksimal spenning på fjernlyspærene for å se elgen.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

kjbu

Sitat fra: Lynet på torsdag 06. november 2014, klokken 16:10
Det meste av det som er skrevet tidligere i tråden er ukorrekt!
Nissan Leaf har dynamo, men den har ikke bevegelige deler og heter DCDC omformer, den er også relativt kraftig (1,7kW 135A).

Bare for å påpeke : En dynamo er en gjenstand som genererer strøm ved å rotere en spole i et magnetfelt (eller omvent).
Så Leaf har IKKE dynamo.....eller forresten....JO DEN HAR DET. Hovedmotoren genererer strøm ved bremsing, og da fungerer den som dynamo  ::)

Men 12V batteriet blir ladet av en Lader.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Lynet

Sorry kjbu, du har helt rett, en dynamo eller generator er jo en enhet som endrer mekanisk energi til mekanisk energi.
Vi får holde oss til å kalle 12V laderen for en DCDC omformer.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

fws

Hvor er det DCDC omformeren tar strømmen fra? Kommer den fra hovedbatteriet, eller er det en dirrektekobling fra lader?

Jeg var en av de som fikk beskje om å kjøre meg en tur av forhandler. det skjedde i januar. Jeg har ikke hatt noen tilfeller siden da, men har nå en startbooster liggende i bagasjerommet.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

Daeedor

Sitat fra: fws på fredag 07. november 2014, klokken 12:03
Hvor er det DCDC omformeren tar strømmen fra? Kommer den fra hovedbatteriet, eller er det en dirrektekobling fra lader?

Jeg var en av de som fikk beskje om å kjøre meg en tur av forhandler. det skjedde i januar. Jeg har ikke hatt noen tilfeller siden da, men har nå en startbooster liggende i bagasjerommet.

Omformeren skal ta strøm fra hovedbatteriet. Dersom 12V batteri stadig blir flatt , er det sannsynligvis enten feil på batteri eller på batteripol-sko/kabling. ( garantisak...)

Daeedor

#14
Sitat fra: Lynet på torsdag 06. november 2014, klokken 16:10
Det meste av det som er skrevet tidligere i tråden er ukorrekt!
Nissan Leaf har dynamo, men den har ikke bevegelige deler og heter DCDC omformer, den er også relativt kraftig (1,7kW 135A).
Problemet er spenningen den er programmert til å levere. Det er en enhet som kalles VCM (voltage variable control) som styrer spenningen ut fra DCDC. Like etter oppstart ligger den på 14,5V, men etter noen få minutter reduseres den til 13,0V og man har i praksis ikke lading på 12V batteriet i det hele tatt!
DETTE FUNGERE IKKE HER I KALDE NORD!
Men vil Nissan høre på dette, NEI!
Det merkelige er at spenningen øker til ca 14,3V når pusseren settes på! Men ikke når hovedlysene settes på og du ønsker maksimal spenning på fjernlyspærene for å se elgen.

Har du siste SW oppdatering på bilen din ?  Det du sier stemmer ikke med min bil , den lades mellom 13,8 volt og opptil 14.4 volt under drift ( avhengig av batteritilstand / belastning).  Jeg vet dette var et problem med tidligere utgaver , slik som din 2011 modell , det er derfor jeg spør.  :P  ( tillegg : årsaken til at lading sannsynligvis starter med en gang , er at vinduspusser-motor trekker mye strøm , mens fjernlys må stå på en stund før lading slår inn. Som sagt : software problem er sannsynlig på din bil - oppdatering fikset denne feilen for mange såvidt jeg husker-  men jeg vet jo selvsagt ikke om dette gjelder deg ! )

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA