Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Svak motorsykkel, super sykkel

Startet av lerken, torsdag 12. mars 2009, klokken 14:34

« forrige - neste »

terjeeri

Heia, Har nå hatt bilen på undersøkelse hos Prøven bil i Trondheim. Meget serviceinnstilte folk, selv om de ikke har den helt store erfaringen med reparasjon av batteripakker. De hadde aldri klart å skaffe enkeltblokker til utskiftning og hadde heller ingen erfaring med dette.
De utførte målinger på batteriene og målingene var som følger:

3'er: 19,4 V , snitt 6.46 V
6'er: 38.8 V, snitt 6,46 V
11'er: 68,5 V, snitt 6,22

Ser ut som Robometeteret til Elextrolux ville spart meg for kr 2800.- , da det viste seg at alle celler i
11'ern hadde 6,51 V bortsett fra 1 som viste 3,89.  Etter hva jeg har skjønt ville da robometeret ha indikert at jeg har manko på en halv celle i 11'ern

Nå forsøker jeg etter gode råd fra Elektrolux og få kjøpt 1 celle og få den til Trondheim. Så får vi se om utskiftning og balansering hjelper.

Forøvrig har jeg i mellomtiden leid en splitter ny Reva fra Rent a Wreck, dog med blybatterier. Blir spennende og teste ut den. Kan allerede erklære en himmelforskjell hva gjelder komfort, plass og motorkraft sammenlignet mot Saxo ( i favør Saxo)
Citroen Saxo Electrique 1999, 70.000 KM. Dead
Pegeout 106 2003, 54000 km

JCBX

Hmmmmm

kan det tænkes jeg har fået samme problem ?

den har ikke fået batteriservice endnu

kørt 70-72km på en opladning indtil en uge siden

nu tænder begge ladelamperne ved 60% og jeg kan køre i den til 55%

ca. 25-30km så ikke mere

har jeg tabt et par batterier sådan lige pludseligt ?

Saxoen bliver primært kørt ned til 20-30% inden den lades helt op igen

nogen input i denne sammenhæng ??

JCBX

lidt i tvivl men kan se ud som om den har flyttet sig til 80% nu  ???

energimåleren ! er det ikke et voltmeter ? eller er det bare en teoretisk estimeret Ah måler ? beregnet ud fra nogle indsatte værdier ?

elektrolux

Instrumentene er mer avanserte enn de ser ut til å være.

Hadde energimeteret vært et voltmeter slik det gjerne er på billige elmopeder ville du sett det variere betydelig opp og ned avhengig av strømforbruket.

Det viser en kalkulert verdi basert på bilens oppfattelse av forbrukt strøm, trukket fra lagret kapasitet.

Det virker som om kapasiteten blir kontinuerlig sjekket ved å sette 100% på et fullt oppladet batteri, og 0% når bilens batteri ikke klarer å gi mer enn 100V på en viss last. Nøyaktig hvordan dette gjøres, og hvilke faktorer som spiller inn er mine kvalifiserte gjetninger, og ikke fakta.

Det virker også som om kapasitetsmåleren tar hensyn til nylig overlading og gir det over 100% kapasitet om en starter kjøreturen umiddelbart etter en lang overlading. ( F.eks like etter vannservice, eller utligningslading)

Ecometeret er heller ikke et enkelt ampermeter. Det fungerer slik i praksis i hastigheter over 16 km/t og viser 100A på toppen av grønnt felt, 170A på toppen av orange felt, og 200A på toppen av rødt felt, men under 16 km/t vil det viser orange og rødt på langt lavere strømmer, og indikerer nok overbelastning av motor og motorstyring.

Ecometeret tuller ikke med deg. Forsøkte selv bakkestart ( Med 700kg last i Partneren) og etter kun 3 sek og 10m på ildrødt sprengte jeg motorstyringen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Energimeteret styres av computeren. Computeren teller amperetimer ut ved forbruk, inn ved bremsing og lading. Når bilen står ubrukt teller den litt ned basert på ladetilstand og erfaringstall.

Hadde det vert et voltmeter på batteriet ville en ha sett at nivået varierte opp og ned avhengig av belastning på en helt annen måte. Kalibreringen skjer ved fullading.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

JCBX

:)

tak for de fine svar !

så blev jeg lidt klogere

det må være kulden der spiller mig et puds

ladede i 4 timer fra 80% uden den blev færdig

og kørte den til 50% inden den tændte begge orange lamper (38km)

kørte videre til 35% (42km)

lader til at den trænger til noget varme i cellerne ......

så er den måske okay alligevel når nu andre siger de kører 40-50km om vinteren og 70-80km om sommeren i en Saxo eller Pugtiseks  ;)

Elmo

Sitat fra: JCBX på søndag 17. januar 2010, klokken 20:07

Kan hende du fikk en "balanseringslading".  Elektronikken initierer en ekstra balanseringslading med jevne mellomrom. Hver 10'nde lading om jeg ikke husker feil i farten.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

JCBX

Sitat fra: Elmo på søndag 17. januar 2010, klokken 20:19
Sitat fra: JCBX på søndag 17. januar 2010, klokken 20:07

Kan hende du fikk en "balanseringslading".  Elektronikken initierer en ekstra balanseringslading med jevne mellomrom. Hver 10'nde lading om jeg ikke husker feil i farten.

hov

jeg trodde at balanceringe kom af sig selv fra 80-100% således at alle celler blev gasset og udlignet

og at det var derfor at den skulle ned i ladeeffekt ved de 150V som jeg antager svarer til ca. 80%

??? noget jeg ikke har fået læst et sted eller ???

Elmo

Nå er ikke jeg den helt store eksperten på dette (enda) men jeg har lest her på forumet at elektronikken gir en ekstra lang balanseringslading med jevne mellomrom - i tillegg til den som gjøres hver gang.

Håper en av dere med flere års PSA-erfaring enn meg (og over 1000 innlegg :-) kan ta detaljene ?!
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

JCBX

Sitat fra: Elmo på søndag 17. januar 2010, klokken 20:46
Nå er ikke jeg den helt store eksperten på dette (enda) men jeg har lest her på forumet at elektronikken gir en ekstra lang balanseringslading med jevne mellomrom - i tillegg til den som gjøres hver gang.

Håper en av dere med flere års PSA-erfaring enn meg (og over 1000 innlegg :-) kan ta detaljene ?!

:)

takker for svaret , lyder meget sandsynligt at det er det som forgår en gang imellem

har noteret det én gang før at den blev ved og ved med at lade og næste gang så gik det som beskrevet i instruktionsbogen  ca 7-8 timer for en 100% ladning

elektrolux

Set at vi må oppdatere Elbilwikiet med mer detaljer om "how PSA works"

Utligningsladingen aktiveres automatisk for hver 1000 Ahr ladet. I praksis blir det ca hver 10ende gang slik Elmo indikerer.

Utligningsladingen tilfører 5 timer med 5A for å ballansere, og øke/vedlikeholde kapasiteten på batteriet.

Blir utligningsladingen avbrudt, om det så er kun 5 min før den var ferdig, vil den forbli aktiv og forsøke å legge inn 5 timer med 5A ved neste lading.

Dette er viktig å huske på ved avbrudt lading. Beregner en feil, kan avbrudt lading medføre at bilen aldri kommer ut av utligningsfasen.
Stavanger:

Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Trond Arve

Sitat fra: elektrolux på mandag 18. januar 2010, klokken 06:42Utligningsladingen aktiveres automatisk for hver 1000 Ahr ladet. I praksis blir det ca hver 10ende gang slik Elmo indikerer.

Utligningsladingen tilfører 5 timer med 5A for å ballansere, og øke/vedlikeholde kapasiteten på batteriet.

Blir utligningsladingen avbrudt, om det så er kun 5 min før den var ferdig, vil den forbli aktiv og forsøke å legge inn 5 timer med 5A ved neste lading.

Dette er viktig å huske på ved avbrudt lading. Beregner en feil, kan avbrudt lading medføre at bilen aldri kommer ut av utligningsfasen.

Ah, det visste jeg ikke. For oss som bruker koplingsur for å ha nyladede batterier om morgenen må man vel da ta høyde for lengre ladetid innimellom. Robometer (eller andre overvåkningsinstrumenter) vil kanskje fortelle når det er på tide? Tellemetoden blir fort litt kronglete og unøyaktig...
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

elektrolux

Robometeret viser overladet Ahr etter hver opplading, men kan ikke vise når bilen har tenkt å ta en utligningslading.

Det vil kun vise +25 Ahr etter en slik ladeprosess, samt temperaturen på batteriet sensoren er koblet til.

Så snart en trekker mer enn 10A vil Ahr nullstille seg, slik at alt forbruk blir telt nedover til ca 90 Ahr på en god batteripakke.
Stavanger:

Trond Arve

Sitat fra: elektrolux på mandag 18. januar 2010, klokken 09:07
Robometeret viser overladet Ahr etter hver opplading, men kan ikke vise når bilen har tenkt å ta en utligningslading.

Ok. Finnes det andre måter å vite at det er på tide med en utligningslading? Informasjonen ligger tydeligvis inne i computeren et sted.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

elektrolux

En kan gå inn i computoren med diagnoseapperat, og lese av programert lading.

Ellers vet jeg ikke om noe "telleverk" som viser at utligningsladingen nærmer seg.

Men, problemet er ikke større enn at en lar bilen fullføre oppladingen neste gang, om den ikke ble ferdig sist.
Stavanger:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA