Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Svak motorsykkel, super sykkel

Startet av lerken, torsdag 12. mars 2009, klokken 14:34

« forrige - neste »

lerken

Etter batteriservice begynte ladelampen å lyse på rundt 40% (Før 10 - 15%) med dertil redusert kjørelengde.  Verkstedet konstaterte da at 2 av cellene i den bakre batteripakken var dårlig. Disse ble skiftet med 2 brukte som skulle være OK men sliter fremdeles med samme problem. Det som er litt merkelig er at de to orange varsellampene kommer på samtidig. Tidligere så kom den lille runde på lenge før den store firkantede, fikk liksom beskjed i god tid om at det var på tide med  lading.   Bilen fungerer for så vidt greit ellers, problemet er at når ladelampene tennes på 40 - 50% og går rett i nødbluss så blir en fort stående langs veikanten uten ladekontakt i nærheten.

For å komme meg til ladekontakt pleier jeg å resette hjernen med å ta ut shunten, etter resetting kan jeg gjerne kjøre den ned mot 25-30%

Skyldes dette problemet utelukkende dårlige batterier, eller kan det være andre årsaker ?

Noen der ute som kan gi meg noen gode råd ?

elektrolux

#1
Du har nok framdeles noen dårlige blokker i bilen, og full gjennomgang av alle blokkene er det eneste jeg kan anbefale.

Der er entusiaster både i Tønsberg, Kristiansand og Stavanger som har utstyret som trenges og behersker teknikken som skal til.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

bjool

Hei, interessant

Jeg opplever 100% det samme som deg. Det skulle ikke være hos Enviro i Bærum du fikk utført nevnte bateriservice / vannpåfylling?

lerken

Fryktet at det fremdeles var noen celler som var dårlig, bilen var på service hos Åsane auto i Bergen og jeg ble informert om det var ca 50% mulighet for vellykket resultat da de skiftet ut de dårlige batteriene.  Ser ut som odsene ikke var på min side denne gang.
Forstår det slik at "ELEKTROLUX" har meget god peiling på disse bilene, og kunne vert interessert i en dialog om hvilke alternativer som finnes.

elektrolux

Den billigste måten å få orden på bilen din er om du selv tar ut den store aluminiums ladeboksen i motorrommet, flytter 3er kassen litt fram og åpner lokket på denne og tar ut de tre blokkene som står oppi der.

Det tar 1/2 time andre gang du gjør det. ( Og ca. 2 timer første gang)

6er og 11 er kassene tar ytterligere 15 min, men da må du ha løfteutstyr, og det er kanskje best å overlate dette til verkstedet.

Har transport fra Bergen i løpet av neste uke, og du kan sende batteriene sammen med den om du er rask.

Jeg vil da teste hver enkelt blokk med egenutviklet 4 stegs test og kan erstatte dårlige blokker med gode brukte. En komplett test inkl. arbeid i kassene tar jeg 2500 kr + moms for.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

lerken

Takker "Elektrolux" for svar.
Skulle gjerne hatt ditt telefonnr.  Det er en del spørsmål rundt dette som hadde vert greit å tatt pr. tlf. eventuelt at du tar kontakt med meg pr mail.   "lerken@live.no"

Elmo

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 24. februar 2009, klokken 09:27
6er og 11 er kassene tar ytterligere 15 min ...
Dette gjelder absolutt ikke første gang. Elektrolux er ekspert på dette.
Jeg regner meg som rimelig fingernem og jeg brukte 1,5 - 2 timer pr. kasse første gang. Skal nok komme under timen neste gang, men 15min .... det er lenge til :o
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Hva er det egentlig som gjør at kapasiteten kan gå så dramatisk ned etter batteriservice ???

Vi har han som startet denne tråden (det var vel Nesbru). Så hadde jeg kontakt med en fra Asker nylig som skulle har hjelp til initiallading etter recondisjonering hos Boogie (Drammen). Nå hørte har at en tidl nabo har samme problem etter batteriservise på Nesbru.
Og det finnes flere eksempler.

Alle sier at rekkevidden sank fra 7-8 mil til maks 5 middelbart etter batteriservice (hos Enviro).

Enviro burde jo kunne dette nå, så jeg lurer på hva som egentlig skjer, og om problemet ville kommet uansett.  Eller er det menneskelige feil ???

Kan det samme skje når jeg gjør vannfylling selv vha. EvLite ???
Har lurt på å tilby et par naboer å gjøre det for dem, men hvis det kan påføre dem slike problemer (selvom jeg følger alle prosedyrer) så skal jeg være tilbakeholden med det  :o
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Slik jeg ser det er den mest sannsynlige årsaken blokker med stor temperaturutvikling, høy selvutlading, og stor oppbygging av store krystaller som følge av lite bruk av nedre arbeidsområde på batteripakken, og eller feil ladeteknikk. ( lading etter bruk i stedet for før bruk )

Når bilen så leveres til vannservice, blir batteriene overladet så mye og oppvarmet så mye at de i beste fall selvutlader mye før bilen igjen tas i bruk, og i værste fall ødelegges ved at en celle kortslutter.

Dette er ikke Enviro sin feil, da de kun følger fabrikkens anbelinger for vannservice.

Likevel kan en til en viss grad forhindre dette ved at bilen før vannservice lades normalt opp, kjøres forsiktig tom, og at en så benytter Initiallading i stedet for vedlikeholdslading før vannfylling. Dette er forøvrig min foretrukne metode for vannservice, men funker best på P106 og Saxo grunnet felles kjølekrets for batteri og lader.

Etterhvert som batteriene blir eldre, trenger de ekstra oppmerksomhet, og en kan i etterkant si at nettop disse bilene burde hatt et batteriovervåkingssystem installert.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

terjeeri

Hjelp !  Jeg tror jeg opplever same feil på min saxo kjørt ca 30.000 km med ny batteripakke fra Enviro.
Har nettopp hatt batteriservice hos citroen i Trondheim. Ladelampen slår inn på 65% med tilhørende redusering av kapasitet. Bilen er jo tilnærmet ubrukelig når ladelampe tenner og alt av kraft forsvinner.

Nå er gode råd dyre. Vet ikke hva jeg skal gjøre.

Jeg har forsøkt å kjøre bilen tom for strøm ved å koble ut shunt sikringen. Lampen slukker hver gang, men tenner ganske fort igjen ved gasspådrag.

Bilen stod 1 uke på batteriservice. Verkstedet sa at rekondisjoneringen hadde stoppet og de måtte starte den pånytt igjen. Dette skjedde også ved forrige service, men da var det noen som hadde vært uheldig og tatt ut kontaken. Vet ikke helt om jeg stoler på det verkstedet der.


Er det noen som har gode råd ?
Citroen Saxo Electrique 1999, 70.000 KM. Dead
Pegeout 106 2003, 54000 km

PLUTO

HUFF.
Du har et problem der. Min erfaring med at ladelampen begynner å lyse tidlig er følgende: I ditt tilfelle ser det ut som om det er 2eren som gjelder.

1. Dersom bilen har stått lenge siden sist lading vil batteriet ha ladet seg delvis ut. Energimåleren tror at batteriet er fult ladet, selv om det altså ikke er det lenger. Ladelampen lyser kun når spenningen er lav, men det skjer i dette tilfellet før energimåleren tror at bilen skal være tom.

2. Dersom det er noen ødelagte blokker vil ladelampen begynne å lyse på et tidlig stadium. Dette er fordi de ødelagte blokkene får føleren til å tro at batteriet er tomt.

Dersom det er alternativ 2  må du ta ut batteriet og finne de ødelagte blokkene. Når du først gjør det tar du selvsagt å recondisjonerer de resterende blokkene og monterer på en eller annen form for batteriovervåking i bilen. Deler av denne jobb kan du gjøre selv dersom du er en "handy man". Testing av blokkene må du nok overlate til noen andre, dersom du ikke har det utstyr som trengs (for det koster noen tusen).
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Griffel

#11
Sitat fra: terjeeri på lørdag 14. november 2009, klokken 23:58

Jeg har forsøkt å kjøre bilen tom for strøm ved å koble ut shunt sikringen. Lampen slukker hver gang, men tenner ganske fort igjen ved gasspådrag.


Ikke prøv å kjør tom, men lad helt opp så rask som mulig etter at lampe tenner, dersom problemet er der etter et par fulladinger er det nok som tidliger skrevet en defekt celle.

Min erfaring er at batteriet trenger et par fulladinger etter batteriservice før det oppfører seg normalt. (Med det mener jeg fra lampe tenner til lading avsluttes, altså ikke fra 0-100%)

Men slike problemer allerede etter 30 000?
Har du mye bratte bakker?

Sitat fra: PLUTO på søndag 15. november 2009, klokken 08:31
Energimåleren tror at batteriet er fult ladet, selv om det altså ikke er det lenger.

Et batteri er ikke en tank som det er enkelt å måle innholdet i. Her prøver en maskin å gjette innholdet ved å se hvor mye som er brukt etter siste gang batteriet ble fylt helt opp, dessuten er det programert inn litt gjetting basert på erfaring med lekasje, og at høyt strømtrekk reduserer kapasiteten mer for hver wh enn det lav belastning gjør. Egentlig er det forbausende hvor nøyaktig det blir.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Sitat fra: elektrolux på torsdag 30. juli 2009, klokken 14:49
Likevel kan en til en viss grad forhindre dette ved at bilen før vannservice lades normalt opp, kjøres forsiktig tom, og at en så benytter Initiallading i stedet for vedlikeholdslading før vannfylling. Dette er forøvrig min foretrukne metode for vannservice, men funker best på P106 og Saxo grunnet felles kjølekrets for batteri og lader.

Har nå gått vekk fra siterte metode, da jeg etter Robometerets inntog er blitt skremt av hva som kan skje ved tomkjøring. faren for å reversere celler er reell, og bør unngås. I stedet setter jeg bilen på normal servicelading, men følger selv med på temperatur og spenning. Når laderen er i fase 2 (overlading) kombinert med fallende spenning og temperatur over 25C avbryter jeg oppladinga og fyller vann. Avhengig av batteri og situasjon har jeg fyllt vann etter så lite som 20 Ahr overlading, men også måttet starte ny vannservicelading på en pakke som nektet å bli varm nok, før etter 60 Ahr overlading. Til opplysning gir bilens lader 50 Ahr overlading ved servicelading.

Ellers er det ganske enkelt å måle seg fram til feil på PSA. Mål spenning på alle kassene individuelt og del på antall blokker i kassene. Det er dette Robometeret i prinsipp gjør, og vil avsløre om noen celler ikke er OK. Dersom der er mer enn 0,05V / blokk avvik på kassene bør full sjekk gjennomføres.   
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ken

Fornuftig råd her. Det går an å bruke varme vifte peket mot radiator til å føre varme til batteripakken om vinteren samt en løvblåse om sommeren til å oppnå riktig temperatur før vannfylling.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

terjeeri

Takk for at det finnes erfarne folk der ute med gode råd. Ang. saxoen så virker det nå som om noe har stabilisert seg, men merker godt at batteriene ikke har topp kapasitet. Ladelampen tennes nå mellom 40 og 50% avhengig av belastning. Det betyr lading hver dag fra dette nivået.

Har også opplevd at ladingen er blitt avbrutt før fulladet og at elektrisk feil lampen lyser, og et par ganger har ikke sirkulasjonspumpen startet når ladekabelen er satt i.

Har vært i kontakt med Enviro i Drammen, da jeg vurderer og sende bilen dit, når det likevel er sannsynlig at noen battericeller må skiftes. De sliter med kapasitet på verkstedet og kunne ikke ta imot bilen på 2-3 mnd. De var også tomme for batterier og neste leveranse i slutten av februar var så og si bortlovet. Så nå er jeg litt deppa.

Ser at Elektrolux tar på seg slike jobber, kan du  Elektrolux kontakte meg på terikst@online.no
hvis du har noe forslag til hvordan du evt. kan hjelpe meg.
Citroen Saxo Electrique 1999, 70.000 KM. Dead
Pegeout 106 2003, 54000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA