Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla i norske medier

Startet av Powerflux, fredag 21. november 2014, klokken 14:48

« forrige - neste »

Mippen

Sitat fra: Råde på onsdag 05. november 2014, klokken 22:24
Sitat fra: Mippen på onsdag 05. november 2014, klokken 22:06
Sitat fra: mariowing på onsdag 05. november 2014, klokken 21:55
Sitat fra: moby666 på onsdag 05. november 2014, klokken 14:55
Hadde jo håpet at den skulle vær mer sikker og klasseleder.
Skoda Octavia er jo mer sikker enn en Tesla...

Det medfører ikke riktighet da disse resultatene kun kan brukes til å sammenligne biler innen samme klasse. De nevnte bilene er i en annen klasse enn TMS. Fem stjerner i Large Family Car (Octavia) betyr dermed ikke det samme sikkerhetsnivået som fem stjerner i Executive (TMS). Resultater for Executive finner du her: http://euroncap.com/executive.aspx (Det er ikke mange biler i den klassen tydeligvis...).

Siterer fra http://www.euroncap.com/Content-Web-Page/0f3bec79-828b-4e0c-8030-9fa8314ff342/comparable-cars.aspx:

" Generally speaking, vehicles with higher structures tend to fare better in accidents than those with lower structures. Therefore, ratings are comparable only between cars of similar mass and with broadly similar structures. Euro NCAP groups cars into the following structural categories: passenger car, MPV, off-roader, roadster and pickup. Within each of those categories, cars which are within 150kg of one another are considered comparable."


Det er helt sant. Vanlig problemstilling at folk ser på stjerner og tenker at denne bilen er like sikker som en mye større bil. Syns 5 stjerner - som er full pott, egentlig er imponerende med tanke på at bilen ikke helt klar med alt nytt utstyr. Håper de tester den i 2015 også når alle små justeringer er gjort og alle sikkerhetssytemene er oppe å går.
Tviler nok på det... Slik testing er ikke billig og 5 stjerner er jo fem stjerner. Som nevnt her så ser ikke folk (meg selv inkl) på poengene.


Det kan godt være at de ikke tester den igjen med det første. For eksempel leaf er ikke testet siden 2012. Når det gjelder scoring så kort fortalt ser de på 4 ulike ting. Det ene er beskyttelse av fører og passasjerer. Sikkerhet for barn, fotgjengere og sikkerhets assistanse (for eksempel esp) . På hver ting får bilen poeng etter ulike kriterier når testene er gjennomført. Hvis bilen får minimum antall poeng på en gitt sum får den full pott 5 stjerner. Mindre poeng 4 stjerner osv. Personlig liker jeg å se på test resultater av bil når jeg skal kjøpe meg en bil da jeg har lyst på en bil som er tryggest mulig for meg og de jeg har med meg.

I 2014 bør ikke man kjøpe en bil som har mindre enn 5 stjerner syns jeg. Selv om noen biler som har fått 4 stjerner egentlig kvalifiserer til 5, men pga at de mangler noe utstyr som standard får de trekk (f.eks i3). De fleste nye biler i dag er sikre men det er dessverre noen som skiller seg ut negativt. Da er det fint med slike tester.
Fremtiden er elektrisk.

kos

Hei
Kjører motorsykkel også - der gjelder det å passe på alle, om man kolliderer er utfallet ofte gitt. Store skader. Men hvor du er tryggest er ikke i bulldoser eller tyngre kjøretøy, utforkjøringer med disse er ofte dødelige. Men hva du velger å sitte i er ditt valg.

kos

Bulldoser er ikke akkurat trygg da. En utforkjøring ville jeg satt i alla andre kjøretøy.

Mippen

Sitat fra: mariowing på onsdag 05. november 2014, klokken 21:55
Sitat fra: moby666 på onsdag 05. november 2014, klokken 14:55
Hadde jo håpet at den skulle vær mer sikker og klasseleder.
Skoda Octavia er jo mer sikker enn en Tesla...

Det medfører ikke riktighet da disse resultatene kun kan brukes til å sammenligne biler innen samme klasse. De nevnte bilene er i en annen klasse enn TMS. Fem stjerner i Large Family Car (Octavia) betyr dermed ikke det samme sikkerhetsnivået som fem stjerner i Executive (TMS). Resultater for Executive finner du her: http://euroncap.com/executive.aspx (Det er ikke mange biler i den klassen tydeligvis...).

Siterer fra http://www.euroncap.com/Content-Web-Page/0f3bec79-828b-4e0c-8030-9fa8314ff342/comparable-cars.aspx:

" Generally speaking, vehicles with higher structures tend to fare better in accidents than those with lower structures. Therefore, ratings are comparable only between cars of similar mass and with broadly similar structures. Euro NCAP groups cars into the following structural categories: passenger car, MPV, off-roader, roadster and pickup. Within each of those categories, cars which are within 150kg of one another are considered comparable."


Siden mariowing er inne på noe svært vesentlig i forhold til denne kollisjonstesten siterer jeg han her når jeg iser til denne artikkelen i dagens bergens tidende angående kollisjonstest av model s. http://bil.bt.no/bil/Endelig-har-de-kollisjonstestet-Tesla-75994.html

De mener at model s ikke er den sikreste elbilen de har testet på bakgrunn av poeng score. Som mariowing var inne på kan man ikke sammenligne biler i ulike klasser mot hverandre da strukturen i en større bil som er bedre enn i en liten bil. Husk at en bil som kolliderer skal fungere som en "støtdemper" og gi etter slik at ikke sjokket blir for stor. En liten e-up for eksempel har mye mindre plass til å gi etter før det stopper enn en model s. Derfor kan for eksempel ikke de to sammenlignes. De sammenligner i stedet i forhold til andre biler i klassen sin (samme størrelse).

Nok et eksempel på dårlig kilde vurdering og journalistikk.
Fremtiden er elektrisk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA