Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Pris Batteripakke

Startet av teslaslaven, fredag 21. november 2014, klokken 12:25

« forrige - neste »

NegativeElectrode

Bra oppklaring @mariowing.

Da blir jo dette en skikkelig fruktmiks av en artikkel hvor testresultater fra Maserati, Model S, Zoe, Leaf mfl sammenlignes:
http://www.klikk.no/motor/bil/article934889.ece
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

mariowing

Slik jeg har forstått det så kræsjtestes bilen forfra mot en masse tilsvarende den som bilen selv har. Dvs at en iOn testes mot en vekt av en iOn, TMS mot TMS og så videre. Det vil dermed ha påvirkning på scoren gitt for beskyttelse av passasjerer og fører. Det betyr også at dersom en Leaf kræsjer med en TMS så er det slettes ikke sikkert at Leaf'en er "femstjernet" lenger.

Jeg vil dog anta at kategorier som fotgjengere og sikkerhetsutstyr er mer sammenlignbart siden dersom du blir påkjørt av en fotgjenger av en tung eller liten bil (gitt samme hastighet) neppe har noen vesentlig betydning.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Sjøhyene

Sitat fra: mariowing på onsdag 05. november 2014, klokken 21:51

Det medfører ikke riktighet da disse resultatene kun kan brukes til å sammenligne biler innen samme klasse. De nevnte bilene er i en annen klasse enn TMS. Fem stjerner i Small Family Car (Nissan Pulsar) betyr dermed ikke det samme sikkerhetsnivået som fem stjerner i Executive (TMS). Resultater for Executive finner du her: http://euroncap.com/executive.aspx (Det er ikke mange biler i den klassen tydeligvis...).

Siterer fra http://www.euroncap.com/Content-Web-Page/0f3bec79-828b-4e0c-8030-9fa8314ff342/comparable-cars.aspx:

" Generally speaking, vehicles with higher structures tend to fare better in accidents than those with lower structures. Therefore, ratings are comparable only between cars of similar mass and with broadly similar structures. Euro NCAP groups cars into the following structural categories: passenger car, MPV, off-roader, roadster and pickup. Within each of those categories, cars which are within 150kg of one another are considered comparable."

Ekstremt imponerende av Maserati Ghibli da og score jevnt over bedre en MS, selv med en stor klump av en motor under panseret.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA