Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva er det venstre vil med avgiftslettelser på pluginhybrider?

Startet av haggen, fredag 21. november 2014, klokken 11:46

« forrige - neste »

LMOR

Var ute en tur nå. Perfekt testvær, siden det var dugg foran kamera i dag.
Den ene veien skrudde jeg på varmetrådene 1 gang, og lot de stå på i ca 5 min. Da var det fremdeles for mye dugg og temperaturen var på ca 17 grader inne i kamerahuset. Ut i fra testen i går, så stemmer det med at huset er varmet opp, og så begynner å kjøle seg ned igjen.
Tilbake så skrudde jeg av og på varmetrådene ca 10 ganger i løpet av ca 10 min. Kjørte litt ekstra for å være sikker på at forskjellen skulle vise. Hvis det er en timer som bare lar oppvarmingen kjøre 1 gang per tur med varmetrådene, så ville huset være kaldere enn 17 grader. Hvis en kan sette på varmen igjen hver gang du aktiverer trådene, så ville huset være varmere.
Temperaturen ble ca 25 grader, og duggen var helt borte.

Så langt er dette bare en teori, men som støttes av noen målinger.

Teorien kan forklare hvorfor vi opplever dette så forskjellig. For meg virker det greit nesten hver gang, men ikke for andre. Min erfaring er også, at hvis det ikke er borte på 5min, så tar det mye lengre tid.
Løsningen kan da altså være å skru av og på varmetrådene, kanskje 3-5 ganger med 2 minutt i mellom.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Kanon

Dugg i kamera her i dag og. Prøvde med og slå på varmetråder i bakruta, på i 3 min av i 3 min  intervaller i ca 15 min. acc virket, og jeg kjørte ca 25 min til i motoveihastighet før acc,en falt ut og lot seg ikke koble inn igjen
LMOR hvordan måler du varmen?

LMOR

#92
Sitat fra: Kanon på fredag 09. desember 2016, klokken 09:04
Dugg i kamera her i dag og. Prøvde med og slå på varmetråder i bakruta, på i 3 min av i 3 min  intervaller i ca 15 min. acc virket, og jeg kjørte ca 25 min til i motoveihastighet før acc,en falt ut og lot seg ikke koble inn igjen
LMOR hvordan måler du varmen?
Du må slå på igjen umiddelbart, og ikke vente 3 min. 2min på, 1s av, 2 min på, osv. Når du kjører tar det ikke mange sekundene før ruten kjøles ned igjen, så 3 min av blir lite effektivt (hvis teorien stemmer  ;))

Bruker også IR-termometer, men først i går på innsiden. Så nå er det selve glasset jeg måler, så jeg kan ikke si 100% hvor varmen kommer fra, men jeg ville målt større forskjell hvis det kom fra kantene, så målingene mine er for området der det er dugg, og ikke kanten.
Uansett brer varmen seg i plasten før det har varmet opp ruten. (men på innsiden er det er nytt deksel bak rammen som blir varm. Det varmes også opp, men mye saktere)

Løsningen er ikke godt nok designet. Det er bra at den skrur seg på med en gang. Det holder sikker i de fleste tilfellene. Så gir det mening å koble det til varmetrådene, for de skrur du typisk på når du har et duggproblem.
Men det som er den store feilen, er at de ikke bruker kamera til automatisk bestemme når varmen kan skrus av igjen, eventuelt på igjen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

#93
Har gjort en ny måling for å se forskjellen på kant vs senter, og det er en forskjell. Men det er naturlig, siden plasten går inn til ruten rundt kanten. Etter ca 2,5 minutt var temperaturen på 35 grader på det varmeste, men ellers rundt 20-25. Rett utenfor kanten så ble det raskt omgivelsestemperatur, så jeg tror hele plasten varmes opp.
Men det tok kanskje maks 1 minutt før makstemperaturen var nede i 18 grader, så det viktig å finne en god måte å ha varmen på lenge nok til at all dugg og is er borte.

Gjorde noe flere målinger som tyder på at det er en temperatursensor som slår ut hvis du prøver for mye. Fikk også varmen til å stå på like lenge som varmetrådene. Så det at de kobler ut før, er sannsynligvis når huset er varmt nok.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Kanon


[/quote]
Du må slå på igjen umiddelbart, og ikke vente 3 min. 2min på, 1s av, 2 min på, osv. Når du kjører tar det ikke mange sekundene før ruten kjøles ned igjen, så 3 min av blir lite effektivt (hvis teorien stemmer  ;))
[/i]
[/quote]

Dårlig forklart av meg. Kameraet virket så lenge jeg slo på/av i ca 15 min,  og i ca 20 min etter siste aktiviering. Da falt den ut og lot seg ikke reaktivere.
LMOR: Har du klagd til din forhandler?  I så fall: hva sa de?

sfinxern

#95
Forhandlerne sier de ikke kjenner til dette og trenerer det. Har vært i kontakt med en biljournalist i VG som skulle se på saken. Evt kontakte BMW Norge.

Det er jo helt spinnvilt at man må reaktivere varmetrådene på bakruten for å få bort dugg i kamerahuset i frontruten.
Og hvordan skal man finne ut om duggen er borte? Stoppe og gå ut av bilen hvert 3-5. minutt :o :o??!

Det er jo nesten helt utrolig at det går an. Hvorfor ikke bare la denne varmen være på konstant ved utetemperatur under 5 eller 3 grader?

BMW må vel klare å løse dette uten allverdens utfordringer??

Utrolig irriterende.. *PLING* - bilen bremser og du må forte deg å trykke på gasspedalen. Ikke akkurat avslappende kjøring. Sitter liksom og venter på at den skal slå seg av.

Så ofte som min ACC slår seg av nå om dagen, så kunne jeg heller ønsket meg en vanlig CC..
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Ingeniøren

Beste fiksen er å ikke bruke ACC...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

LMOR

Du kan med et enkelt trykk gjøre ACC om til CC  ;)
Jeg har hatt problemer opp til 15+ grader, så den burde i så fall stått på alltid, slik at oppvarming av sidespeil.
Jeg klagde vel i 2014 en gang, men fikk ikke noe gehør. Det står i manualen at ACC ikke alltid virker...

Har klagd på mange ting, f.eks. mangel på Route Ahead, og tidligere på en feil på Navi i en annen BMW. Kommer ingen vei. Navi feilen var de enig i i Tyskland at var en designfeil i CAC, men ville ikke rette den før i NBT. Det var dermed feil på alle BMWer i flere år.

Men jeg har kjørt andre ACC systemer som er mye værre, f.eks. Citroen sitt. Jeg har bare sluttet å irritere meg, så går det greit. Ville ikke vært foruten. Motlys er et mye større problem enn dugg for min del, og du kan ikke lage et rent kamerabasert system som ikke har problemer i motlys.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Kanon


Så hva kan man gjøre? Forbrukerrådet? Er det en vei og gå?

LMOR

#99
Prøvde å klage til forbrukerrådet ift noe annet, fikk ikke så mye hjelp der heller. Vet ikke hva de driver med  :(
Men når de nettopp la ut denne:

http://www.forbrukerradet.no/guide/no-guidekategori/dugg-pa-innsiden-av-frontruten-slik-blir-du-kvitt-den/

Så tviler jeg på at duggproblemer er noe de mener bilprodusentene skal klare å unngå?

Når det gjelder motlys, så kan du glemme det. Det finnes ikke system som klarer det med bare kamera. De systemene BMW har som er blant de beste, og klarer det meste, koster 4 x det vi har betalt.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Kanon

Nei nå sammenligner du epler og pærer. Dugg på innsiden av ruten er da vitterlig noe annet.
Det er jo faktisk ikke bare acc som ikke virker, det er jo hele det sikkerhetsbaserte systemet med fotgjengervarsling og autobremsing som faller ut,[halve året!!
At systemet ikke tåler motlys har heller ikke med saken vi diskuterer her og gjøre?
Tesla eierene gikk til gruppesøksmål mot Tesla angående manglende effekt, de vant ihvertfall halveis fram:
http://www.dn.no/nyheter/2016/12/11/1917/Motor/tesla-betaler-misfornoyde-eiere
Et eksempel til etterfølgelse?

LMOR

Da snakker vi i hvert fall epler og pærer. Tesla eierne hadde betalt litt mer for ytelsen de ikke fikk enn ACC koster. Tesla hadde skrevet at de fikk en effekt de ikke fikk. BMW har derimot skrevet at systemet ikke virker i enkelte værsituasjoner.
126 x 65000.- = 8 mill NOK. Advokatene tar sikkert 20% eller mer.
Du får ikke noen advokater til å ta risikoen ift en rettsak der noen hundre i3 eiere krever tilbakebetalt kostnaden for ACC.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Kanon

Tja, hvor står det at acc ikke virker?

KapteinLefso

Det står faktisk tydelig beskrevet i brukermanualen. Der står det om systemet sine begrensninger, så dette burde ikke overraske noen, dette med motlys altså. Når det gjelder dugg er det kanskje litt annerledes. Vi har ikke hatt bilen så veldig lenge enda, men så langt har ACC virket perfekt. Så bra at jeg nesten ble litt overrasket.
2017 BMW i3

LMOR

#104
Under hver funksjon i BMW manualene står det begrensinger og hvilket ansvar du har som fører.

For ACC så står det: Ved ugunstige vær- og lysforhold, f.eks. ved regn, snø, sludd, tåke eller motlys...

Juridisk må dugg kunne kalles et ugunstig værforhold, og siden det står f.eks, så er det ikke begrenset til det de nevner.

Hos meg er alvorligheten klart koblet til om jeg har på fuktige klær, eller det var fukt i bilen fra kvelden før.
Kamerabasert ACC er et leketøy ift de beste systemene. IR kamera mitt som koster betydelig mer virker ikke når jeg trenger det som mest, når det er mørkt og det regner. Jeg ble skuffet, men kan ikke be om pengene tilbake? HUD virker ikke med polariserende briller osv.

På mitt radarbaserte system, så står det færre begrensinger, men de viktigste er skitt og snø slaps på radaren. De kunne jo ha lager en spyler på radaren, og varmetråder for å smelte snøen?
Jeg har faktisk spyler på IR sensoren, så det er bare en designfeil at de ikke laget dette for radaren.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA