Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva er det venstre vil med avgiftslettelser på pluginhybrider?

Startet av haggen, fredag 21. november 2014, klokken 11:46

« forrige - neste »

LMOR

Som du ser på bildene fra Tyskland, så måler han -3 grader i midten etter 15 min (-1 etter 2 minutt..), så systemet er ikke så effektivt når det er kaldt ute.
Et av forslagene er at det burde vært en folie som leder varmen i hele dette området.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Kanon

Kanskje kamerahuset er for tett?  Hadde huset vært åpent, fikk en ihvertfall skiftet ut luften der problemet er?
Uansett skuffende av BMW og levere noe slik, for så late som om det ikke er noe problem.

LMOR

Sitat fra: Kanon på onsdag 07. desember 2016, klokken 11:16
Kanskje kamerahuset er for tett?  Hadde huset vært åpent, fikk en ihvertfall skiftet ut luften der problemet er?
Uansett skuffende av BMW og levere noe slik, for så late som om det ikke er noe problem.
Og spesielt skuffende at de ikke har rettet det på den nye modellen. Det er nok temperaturen som er avgjørende for om det forsvinner raskt eller ei. Hos meg har det stort sett alltid forsvunnet innen 5-10min, bare et par ganger lengre. Problemet er også bare der i spesielle vær-endringer.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Egil Fonn

Er kamerahuset helt tett og inneholder luft fra fra produksjonen (20 C -40% RF) vil denne luften kondensere når den kjøles ned under 6,5 gr c i følge tabellen.
Regner med kamera huset ikke er lufttett men såpass tett at luftsirkulasjon er for liten. Da vil kondens faren være stor ved overgang fra mildt fuktig vær til kaldere forhold.
Kan sikkert hjelpe og holde klimaet i bilen så tørt som mulig. Få ut vann og snø fra gulvmatter. Luft ut kupen etter bruk. Bruk klima anlegget med AC (luft tørking.)
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

LMOR

Det er ikke lufttett, og forvarming (eventuelt dobbel), vil øke temperaturen på ruten og kamera i utgangspunktet. Min står på hver morgen, og derfor er temperaturforskjellen mindre, noe som sikkert bidrar til å bli kvitt fukten raskere.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Ferry

Havesyken tok overhånd, og 38 timer senere stod DHL på døra med et varmekamera :)
Tenkte jeg skulle teste ut hva som får varmetråden rundt kameraet til å aktiveres. Startet med kun å slå på bilen, uten å aktivere noe som helst. Gikk ut og da var det allerede varmt rundt kameraet. Ventet 5 minutter og sjekket på ny, uten å se altfor mye forskjell. Ser i ettertid at varmen har bredd seg noe utover. La hånda på ruta i 5 sekunder for å ha en slags referanse på temperaturen, og tok deretter bilde nr. 2. Kunne ikke kjenne noe varme foran kameraet.



TB

Litt off topic - kva for type kamera har du brukt?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019


LMOR

#83
Kamera er nok selvkalibrerende. Så det at det et lyst betyr ikke at det er varmt.
Hvis dette er samme kamera som de tatt bildene med i Tyskland, så er nok ikke den målingen så god heller...
Må nok teste jeg også når jeg får tid  :)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Ferry

Uhmm, er ikke poenget med lyset å vise varme? Eller egentlig ir-stråling. "Blenderen" justeres kontinuerlig, så en gitt farge betyr ikke en gitt temperatur. Men det viser forskjellen. Det var mørkt rundt kameraet før jeg slo på bilen, etterpå dukket ringen opp. Absoluttmålinger kan slås på i appen, da dukker et trådkors opp, sammen med temperaturen i det punktet. Gjør da samme nytta som et enkelt ir-termometer.

LMOR

Ja, selvfølgelig. Har flere IR kameraer selv, inkludert på en BMW  ;D
Poenget mitt var at det kan være minimale forskjeller i temperatur, og dermed ikke "varmt". Som du ser av et av bildene på den "tyske" bilen, er noen av omgivelsene like varme som kamerahuset.
På veien ser jeg ofte "kalde" stener langs veien som "varme", bare fordi de holder på varmen lengre enn omgivelsene.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Kanon

Klemt meg gjennom en tråd på tysk forum og har lært dette om varmetrådene rundt kamerahuset:

1. Oppvarmingen av kameraet boksen (bare rammen er oppvarmet) er avhengig av utvendig temperatur og er bare for en viss tid aktivert (for eksempel 100 sekunder 5-15 grader ).
2. Oppvarmingsfasen starter under ulike forhold:
- Når frontvindusvisker er aktivert (gjentatt aktivering)
- Hvis defrostfunksjonen er aktivert ( 1 gangs aktivering))
- Hvis bakrutens varmetråder er aktivert ( 1 gangsaktivering)
- Hvis fuktighetsføler på frontruten (er i regn / lyssensor integrert) måler over en viss verdi. (gjentatt aktivering)
3. Når batterinivået er under et visst nivå, aktiveres ikke varmetrådene i kamerahuset.
4. oppvarming av feltet går aldri kontinuerlig, men aktiviseres på nytt under visse betingelser (fuktighetnivå/vindusvisker)

De har problemer med dugg på lik måte som i Norge, tross mildere klima.
Folk som melder feil får beskjed om det er enkeltstående feil og ingen andre har meldt om duggproblem

LMOR

Da har jeg gått grundigere til verks. Utfordringen med IR kamera fra utsiden er at den ikke klarer å ta bilde av temperaturen gjennom et vindu. Og hvis kamerahuset er varmt pga kupevarmen, vil det varme opp vinduet langs kanten nok til å gi det bildet vi ser. Det ser en på at fingeravrykkene er like varme som "huset". Det skal ikke så mye til.

Så for å få en bedre måling, må en bruke termometer som måler temperaturen på innsiden.

I tillegg må en gjøre målinger når alt er kaldt, og bilen må skrus på uten at kupeen varmes opp.

Tre interessante resultater:

1. Kameraet varmes opp med en gang uten at en gjør noe som helst. Fra 5 grader til over 20 grader på 1-2 minutt. Men så slås det av.

2. Hele huset varmes opp, ikke bare kanten.

3. Vindusviskersporet er dødt. Det har ingen effekt.

Som vi har visst lenge, så kan du slå på varmen igjen ved å skru på varmetrådene i bakruten. Kan sikkert være at noen av de andre sensorene også skrur den på for en kort periode. På det meste målte jeg 30 grader, altså 25 grader høyere enn omgivelsene. Men jeg testet ikke så lenge.

At dette ikke skjer hvis det er lite strøm på batteriet tviler jeg sterkt på. Den kan ikke trekke mye strøm, og det er ikke bortkastet energi, fordi dette bidrar til å varme opp kupeen som bieffekt, og reduserer derfor annet oppvarmingsforbruk.

Tok en ny test etter alt var kjølt ned igjen til 4-5 grader. Satte på forvarmen. Etter noen minutter var kupeen kommet opp i +10, mens innsiden av kamerahuset fremdeles lå på 4-5 grader.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Ferry

Bra, LMOR! Jeg har hele tiden trodd at det er varming av FRONTruta som er trikset, og har ikke tenkt at bakruta har noe å si. Hvor mange ganger har jeg ikke slått på i front noen minutter...  ::) Hjelper tydeligvis det også da, men heretter skal jeg teste bakrutevarmen.
Enig i at det ikke er store temperaturforskjeller som trengs for at ir-kameraet plukker det opp. Jeg ser jo fotsporene mine etter å ha gått over gulvet! Støpslet på ladekladden lyser opp, men kjennes ikke engang lunken ut når jeg kjenner etter med fingrene.

LMOR

#89
Sitat fra: Ferry på fredag 09. desember 2016, klokken 00:14
Bra, LMOR! Jeg har hele tiden trodd at det er varming av FRONTruta som er trikset, og har ikke tenkt at bakruta har noe å si. Hvor mange ganger har jeg ikke slått på i front noen minutter...  ::) Hjelper tydeligvis det også da, men heretter skal jeg teste bakrutevarmen.
Enig i at det ikke er store temperaturforskjeller som trengs for at ir-kameraet plukker det opp. Jeg ser jo fotsporene mine etter å ha gått over gulvet! Støpslet på ladekladden lyser opp, men kjennes ikke engang lunken ut når jeg kjenner etter med fingrene.
Men det er nyttig å ha et slikt kamera, kan lett oppdage mangel på isolasjon, eller lekkasje av kald luft osv.
Skal teste litt mer, hvis det er slik at en kan skru av og på varmetrådene bak hvert 3. minutt, og da få mer effekt, så ville det vært nyttig å vite.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA